Ilmoitin saikusta "liian myöhään" ja sain pomolta varoituksen - menikö oikein?
Viime torstaina olisi alkanut klo 12 työvuoro. Heräsin klo 10 aikoihin ja heti huomasin, että kurkku on kipeänä ja olo heikko, mittasin kuumeen ja soitin sitten saman tien töihin. Pomo puuskahti heti puhelimessa, että näistä pitäisi ilmoittaa jo viimeistään klo 7 aikaan aamulla töihin, jotta hän ehtii saada vuorolle tuuraajan.
Ymmärrän, mutta en minä herää vielä todellakaan tuohon aikaan ellei ole pakko ja sanoin, että mulle normaali rytmi on herätä 10-11 aikoihin... Nyt tänään sain töissä ihan suoraan vielä ihan suullisen varoituksen siitä, että olin "jättänyt työpaikan pulaan" kun en ilmoittanut saikusta aikaisemmin ja jatkossa kuulemma tulee ilmoittaa aina viimeistään klo 7 tai sitten mietitään seurauksia. Siis mitä helvettiä? En kai minä ala vapaa-ajallani vasten tahtoani heräämään klo 7 ellei siitä makseta???
Kommentit (70)
Sattuipa ketju just sopivasti. Olin viikon flunssassa, nyt kun pari viime päivää on ollu vaan yskää niin lääkäri ja pomo on sitä mieltä (niinkun itsekin olin) et yskästä ja siitä aiheutuneesta oikeasti pienestä kylkikivusta huolimatta voin palata töihin.
Tänään mun piti mennä iltavuoroon, tossa hetki sitten tuli sellainen yskäkohtaus että joku rusahti ja en pysty nyt liikkumaan ja hengityskin sattuu. Soitin heti pomolle etten voikkaan tulla iltavuoroon, oon nyt matkalla päivystykseen kunhan saan jonkun mua kuskaamaan kun en itse pysty ajamaan.
Ekat sanat pomolta: "voi paska". Mä sanoin että ymmärrän ja en olisi halunnut perua 5h ennen työvuoroa vuoroa, mutta en kykene edes kunnolla kävelemään, saati fyysiseen työhön.
Nyt oon täällä päivystyksessä, pomo pommittaa työryhmää viesteillä et joku nyt töihin asap
Jos olisit saanut kirjallisen varoituksen, niin sillä olisi voinut pyyhkiä persettä. Suullisella varoituksella ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monessa paikassa on tuo tietty aika. Yleensä mielestäni kyllä 8, mutta riippuu varmaan paikasta.
Ymmärrän tavallaan, mutta ei kai työpaikka voi minua velvoittaa heräämään joka aamu klo 7 siltä varalta jos vaikka satunkin olemaan kipeä... (Varsinkin kun olen kipeä ehkä kerran kahdessa vuodessa). Se aamu on kuitenkin vapaa-aikaani eikä työaikaa.
Ei tietenkään voi velvoittaa ilmoittamaan sovittuun aikaan ja menemään samantien lääkäriin. Meillä ei olla töistä pois ilman lääkärintodistusta ja työterveydestä on varattava aika ko. päivälle ennen klo 8:30, joten jos ei sitä tee, sairauspäivä on palkaton.
Mitä jos ei ole aikoja saatavilla?
Minä ilmoitin aina perjantaina kotiin lähtiessä pomolle, että saattaa olla että olen ensi viikon saikulla. Yllättyi monesti positiivisesti, kun olinkin maanantaina ennen klo 7 pirteänä töissä. Tosin monet kerrat ei yllättynyt, koska en ollut töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juu, onhan tämä kakspiippuinen asia.
Ymmärrän sua, mutta ymmärrän myös työnantajaa.
Kyllä niissä työpaikoissa joissa olen keikkaillut,on sanottu aina että sairausilmoitukset aamulla 7:99 tai edellisenä iltana. Sijaiskysymys.
Kello vaan soimaan ja viesti,takas unten maille sitte.
Siis että joka helvetin aamu pitäisi herätä klo 7 tarkistamaan onko kipeänä vai ei? :D Kai siitä sitten maksetaan?
Ei makseta. Sen sijaan palkkaa ei makseta, jos ei tuo sairauslomatodistusta työvuoron alkaessa. Sinulle saattaa tulla kiire, jos työ alkaa klo 12 ja heräät klo 10 soittamaan lääkäriaikaa. Meillä töissä ei kelpaa digilääkärin antama todistus.
No tällainen on ihan selkeästi laitonta. Ettäkö pitäisi joka päivä varmuuden vuoksi varata ennen työpäivää mahdolliselle lääkärikäynnille? Lääkärintodistusta voi vaatia samalta päivältä, ei muuta.
Entäs jos laukaannut vaikka työmatkalla, ja joudut sairaalaan? Ehkä puhelinkin menee rikki?
Minä teen sijaisuuksia. Ehdin töihin puolen tunnin varoitusajalla. Mieluummin tietysti vähän enemmän. Yleensä saan ilmoituksen 1 - 1,5 tuntia ennen töiden alkua, ja se toimii oikein hyvin.
Toki olen aamuisin varautunut, että pyyntö töihin saattaa tulla. Ja lähes viikottain tuleekin noin 3 päivän jakso.
Itse sain joskus valitusta, että pitäisi jo edellisenä iltana ilmoittaa. No mitenkä ilmoitat, jos se tauti iskee yöllä tai aamulla? Paha sitä on ennakoida että noniin ensi yönä varmaan iskee noro tai flunssa.
Ihan hyvin työntekijä voi sairastua yllättäen vaikka tunti ennen työvuoron alkua. Tietenkin ilmoitetaan työpaikalle heti kun sairastutaan, mutta ei työnantaja voi vaatia heräämään aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niissä työpaikoissa joissa olen keikkaillut,on sanottu aina että sairausilmoitukset aamulla 7:99 tai edellisenä iltana. Sijaiskysymys.
Paljon kello tarkalleen on, kun se on 7:99?
Itse herään aina 1,5h ennen vuoron alkua eikä ole tullut mieleenkään, että pitäisi herätä aikaisin tunnustelemaan, olenko sairas. Ei sitä aina herää, vaikka olisikin aamulla kuumetta tai muuta kremppaa. Nukuttaa vain paremmin.
Jaa että klo 7 pitäisi tietää, että vaikkapa alkaa oksennella klo 10. Jep jep, minäkin haluan sellaisen kristallipallon, joka tällaiset asiat kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä tosiaan työvuoron aikanakin sairastua :D tai joutua terveydellisistä syistä poistumaan. Olispa hauska nähdä, kun nää superpomot vaatisivat jatkamaan työvuoron loppuun asti kun ei näin myöhään voi ilmoittaa, jos työntekijälle iskee kesken päivän vaikka migreeni, ripuli-oksennustauti, ennenaikainen synnytys tai vaikkapa keskenmeno, jalka murtuisi tai mitä ikinä.
Kontrollifriikkejä, jotka ajattelevat, että kaikki on omissa käsissä. "Kun mä vaan sanon, että poissaolosta pitää ilmoittaa klo 7 mennessä, meillä on aina sijainen ja kaikki hyvin."
Puuttuu täysin se realiteetti, että sairastumiset ja osa onnettomuuksista ei ole ollenkaan omissa käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis että joka helvetin aamu pitäisi herätä klo 7 tarkistamaan onko kipeänä vai ei? :D Kai siitä sitten maksetaan?
Ei makseta. Sen sijaan palkkaa ei makseta, jos ei tuo sairauslomatodistusta työvuoron alkaessa. Sinulle saattaa tulla kiire, jos työ alkaa klo 12 ja heräät klo 10 soittamaan lääkäriaikaa. Meillä töissä ei kelpaa digilääkärin antama todistus.
Sinun työnantaja on vähintäänkin yhtä mulkku kuin ap:nkin. Kyllä pitää riittää samana päivänä allekirjoitettu lääkärintodistus. Miten esim klo 7.00 alkavaan vuoroon voisi ehtiä toimittaa todistuksen, ei mitenkään. Ja oksennustaudissa tms ei todellakaan pitäisi mennä työpaikalle viemään mitään todistuksia. En yleensä toivo kenellekään pahaa, mutta tuommoiselle työpaikalle tekisi hyvää oikein kunnon noroepidemia...
Minun työnantajani maksaa palkan ajallaan tehdystä työstä. Krapulasta ei palkkaa makseta.
Tämäkin ongelma poistuu lähes kokonaan, kun työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa sairaspäivistä, vaan työntekijä hakee itse korvauksen Kelasta. Sijaisen saaminen on hankalaa, mutta harva haluaa palkattomia päiviä vain siksi, että aamulla nukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka saatanan työpäivä kello soimaan kello 7, vaikka työ alkaa klo 12 ja kestää myöhään? Kuka saa sitten vielä unenpäästä kiinni? Entäs jos sairastut työpäivän aikana, yritys menee konkkaan?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, 7.99, häpeä nyt edes, tuommoista kehtaat kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun työnantaja on vähintäänkin yhtä mulkku kuin ap:nkin. Kyllä pitää riittää samana päivänä allekirjoitettu lääkärintodistus. Miten esim klo 7.00 alkavaan vuoroon voisi ehtiä toimittaa todistuksen, ei mitenkään. Ja oksennustaudissa tms ei todellakaan pitäisi mennä työpaikalle viemään mitään todistuksia. En yleensä toivo kenellekään pahaa, mutta tuommoiselle työpaikalle tekisi hyvää oikein kunnon noroepidemia...
Minun työnantajani maksaa palkan ajallaan tehdystä työstä. Krapulasta ei palkkaa makseta.
Just joo. Kyllä on aamuvuorostakin työntekijä lähtenyt tunnin sisällä töihintulosta jos on kuumetta. Ei kai nyt kukaan sairaana voi töissä olla. Ei sairauteen krapulaa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että klo 7 pitäisi tietää, että vaikkapa alkaa oksennella klo 10. Jep jep, minäkin haluan sellaisen kristallipallon, joka tällaiset asiat kertoo.
Siitä samasta voisi katsoa lottonumerot niin ei tarvitsisi enää töihinkään mennä.
Aika kummallista. Itselleni on tapahtunut pari kertaa niinkin että iltavuoroon mennessä on hieman aamulla ollut väsynyt ja nuutunut olo. Mitä sitä hämmästelemään kummemmin. Sitten kun töihin menee niin parissa tunnissa selviääkin että on kuumetta 38 ja vähän päälle. En minä ainakaan heti huomaa että kuume nousee. Kun kuume nousee se tekee sen ihan parissa tunnissa, sitä ennen on vain väsynyt olo.