Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmoitin saikusta "liian myöhään" ja sain pomolta varoituksen - menikö oikein?

Vierailija
16.12.2021 |

Viime torstaina olisi alkanut klo 12 työvuoro. Heräsin klo 10 aikoihin ja heti huomasin, että kurkku on kipeänä ja olo heikko, mittasin kuumeen ja soitin sitten saman tien töihin. Pomo puuskahti heti puhelimessa, että näistä pitäisi ilmoittaa jo viimeistään klo 7 aikaan aamulla töihin, jotta hän ehtii saada vuorolle tuuraajan.

Ymmärrän, mutta en minä herää vielä todellakaan tuohon aikaan ellei ole pakko ja sanoin, että mulle normaali rytmi on herätä 10-11 aikoihin... Nyt tänään sain töissä ihan suoraan vielä ihan suullisen varoituksen siitä, että olin "jättänyt työpaikan pulaan" kun en ilmoittanut saikusta aikaisemmin ja jatkossa kuulemma tulee ilmoittaa aina viimeistään klo 7 tai sitten mietitään seurauksia. Siis mitä helvettiä? En kai minä ala vapaa-ajallani vasten tahtoani heräämään klo 7 ellei siitä makseta???

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juu, onhan tämä kakspiippuinen asia.

Ymmärrän sua, mutta ymmärrän myös työnantajaa.

Kyllä niissä työpaikoissa joissa olen keikkaillut,on sanottu aina että sairausilmoitukset aamulla 7:99 tai edellisenä iltana. Sijaiskysymys.

Kello vaan soimaan ja viesti,takas unten maille sitte.

Siis että joka helvetin aamu pitäisi herätä klo 7 tarkistamaan onko kipeänä vai ei? :D Kai siitä sitten maksetaan?

Ei makseta. Sen sijaan palkkaa ei makseta, jos ei  tuo sairauslomatodistusta työvuoron alkaessa. Sinulle saattaa tulla kiire, jos työ alkaa klo 12 ja heräät klo 10 soittamaan lääkäriaikaa. Meillä töissä ei kelpaa digilääkärin antama todistus.

Vierailija
22/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan kannattaa vaatia lääkärintodistus kaikista sairauspoissaoloista. Vähentää ihmeesti sijaisten tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerran lähdin normaalisti töihin. Oli ollut hieman huono olo aamulla. Aloin oksentaa työmatkalla, oksentelin ojaan. Seuraavaksi sitten petti toinen pää, eli tuli housuun tortut. Olen alakoulun ope, koulussa oli noroa silloin. Ei muuta kuin soitto rehtorille ja kotiin matkalla kaksi kertaa oksentaen.

Toinen työkaveri taas sairastui noroon kesken työpäivän. Istui viisi tuntia vessassa ennen kuin uskalsi lähtee kotiin.

Kyllähän näitä tapahtuu, ei niille mitään voi.

Vierailija
24/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niissä työpaikoissa joissa olen keikkaillut,on sanottu aina että sairausilmoitukset aamulla 7:99 tai edellisenä iltana. Sijaiskysymys.

Siis että joka helvetin aamu pitäisi herätä klo 7 tarkistamaan onko kipeänä vai ei? :D Kai siitä sitten maksetaan?

Ei makseta. Sen sijaan palkkaa ei makseta, jos ei  tuo sairauslomatodistusta työvuoron alkaessa. Sinulle saattaa tulla kiire, jos työ alkaa klo 12 ja heräät klo 10 soittamaan lääkäriaikaa. Meillä töissä ei kelpaa digilääkärin antama todistus.

Sinun työnantaja on vähintäänkin yhtä mulkku kuin ap:nkin. Kyllä pitää riittää samana päivänä allekirjoitettu lääkärintodistus. Miten esim klo 7.00 alkavaan vuoroon voisi ehtiä toimittaa todistuksen, ei mitenkään. Ja oksennustaudissa tms ei todellakaan pitäisi mennä työpaikalle viemään mitään todistuksia. En yleensä toivo kenellekään pahaa, mutta tuommoiselle työpaikalle tekisi hyvää oikein kunnon noroepidemia...

Vierailija
25/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monessa paikassa on tuo tietty aika. Yleensä mielestäni kyllä 8, mutta riippuu varmaan paikasta.

Ymmärrän tavallaan, mutta ei kai työpaikka voi minua velvoittaa heräämään joka aamu klo 7 siltä varalta jos vaikka satunkin olemaan kipeä... (Varsinkin kun olen kipeä ehkä kerran kahdessa vuodessa). Se aamu on kuitenkin vapaa-aikaani eikä työaikaa.

Kyllä sä olet tuntenut jotain oiretta jo edellisenä iltana tai sit olet ollut kännissä. Ei kurkkukipu ala herätessä. Ihan oikein meni, sääntö on sääntö.

Vierailija
26/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wtf, entäs jos työvuoro alkaa 5:45? Mistä saa lääkäriajan aamuneljältä? Ei taida ihan lain mukaan mennä....

Vierailija
27/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi vaatia, saatathan sairastua vaikka työvuoron aikana tai matkalla töihin äkisti oksentaa. Laiton huomautus

Mikä on laiton huomautus?

Vierailija
28/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun edellinen esimies oli samanlainen. Aamulla viimeistään klo 7 olisi pitänyt tietää, jos illalla iskee vatsatauti tai joudut autokolariin illan suussa, etkä pääse yövuoroon. Ei auttanut kun vaihtaa työpistettä toisen pomon alaisuuteen.

Vierailija
29/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä tosiaan työvuoron aikanakin sairastua :D tai joutua terveydellisistä syistä poistumaan. Olispa hauska nähdä, kun nää superpomot vaatisivat jatkamaan työvuoron loppuun asti kun ei näin myöhään voi ilmoittaa, jos työntekijälle iskee kesken päivän vaikka migreeni, ripuli-oksennustauti, ennenaikainen synnytys tai vaikkapa keskenmeno, jalka murtuisi tai mitä ikinä.

Vierailija
30/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitonta. Luottamusmieheen tms yhteys. Riittää kun ilmoittaa herätessä.

Vierailija
31/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vuoro klo 12 mutta pitää olla työnanatajan käytettävissä jo klo 7 niin ovatko nuo 5 tuntia ylitöitä?

Vierailija
32/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se TA keksiä vaikka mitä ohjeita, mutta potkuja ei saa antaa tuollaisen perusteella.

Vierailija
33/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Meilläkin saikusta pitäisi ilmoittaa viimeistään 7 mennessä (mieluiten 6.30), mutta ei kai kukaan oikeasti voi vaatia että ennen jokaista iltavuoroa täytyy herätä klo 6.30.

Toisaalta meilläkin on ollut tosi hankalia tilanteita, kun yksi tyyppi ilmoittaa saikestaan aina viikonloppuisin klo 12. Iltavuoro alkaa klo 13 ja aamuvuoro loppuu klo 15, eli siinä jää iltavuorolaiselle pari tuntia aikaa etsiä tuuraaja lauantai-iltaan. Ei ihan helppo homma. Meillä siis päivystysaikana aina 1 ihminen kerrallaan töissä.

Mutta jos työnantaja velvoittaa heräämään vuorosta riippumatta tiettyyn aikaan, siltä ajaltahan pitäisi saada palkkaa.

Vierailija
34/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mulkku pomo sulla ap.

Vierailija
35/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta eihän ap vielä välttämättä ollut sairaana kello 7.00. Lain mukaan poissaolo on ilmoitettava ennen työvuoron alkamista ja tietysti voi sairastua myös työvuoron aikana. Otapa yhteyttä liittoon.

Vierailija
36/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monessa paikassa on tuo tietty aika. Yleensä mielestäni kyllä 8, mutta riippuu varmaan paikasta.

Ymmärrän tavallaan, mutta ei kai työpaikka voi minua velvoittaa heräämään joka aamu klo 7 siltä varalta jos vaikka satunkin olemaan kipeä... (Varsinkin kun olen kipeä ehkä kerran kahdessa vuodessa). Se aamu on kuitenkin vapaa-aikaani eikä työaikaa.

Ei tietenkään voi velvoittaa ilmoittamaan sovittuun aikaan ja menemään samantien lääkäriin. Meillä ei olla töistä pois ilman lääkärintodistusta ja työterveydestä on varattava aika ko. päivälle ennen klo 8:30, joten jos ei sitä tee, sairauspäivä on palkaton.

Onneksi en ole tuollaisessa työpaikassa. Meillä saa olla nyt korona-aikana esimiehen luvalla = omalla ilmoituksella pois viisi päivää (normaalisti kolme) ja tämän jälkeen lääkäriin. Ihan vaan sen takia ettei työterveys ruuhkaudu turhista käynneistä. Meillä aukeaa työterveys klo. 8, eikä aina ole mahdollista päästä läpi ennen 8.30. Kerran olin jonossa tunnin verran. 

Meillä on myös liukuva työaika, joten kunhan ilmoittaa ennen klo. 9 tuleeko vai ei, niin se on ok. 

Tuo ap:n juttu on sikäli omituinen, että jos esim. sairastaa migreeniä, niin kohtaus voi alkaa vasta herättyä tai matkalla töihin, joten ei sitä voi tietää klo. 7 aamulla onko tulossa migreeni vai ei. Tästä syystä myös on onni että meillä on noin joustava käytäntö poissaoloilmoituksessa, koska en todellakaan pystyisi migreenissä lähtemään työterveyteen hakemaan saikkulappua. Hyvä, kun pysyy tajuissaan ja saa sen verta soitettua esimiehelle.

Vierailija
37/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta kirjoitti:

Hä, voihan sitä ajaa vaikka ojaan tuntia enne työn alkua

pitää siitä silti ilmoittaa ennen 7. Miten sen sijaisen muuten saisi

Vierailija
38/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7:99???

Vierailija
39/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja vaatii ilmoitusta 5 tuntia ennen töiden alkua. Jos aamuvuoro alkaa vaikka kahdeksalta, niin työnantajako vaatii yöllä klo 03.00 ilmoituksen sairastumisesta?

Vierailija
40/70 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pomo sanoi päinvastoin, että hän ei tee mitään niillä ilmoituksilla aamukuudelta, vaan aamulla aikaisintaan 6.30 saa ilmoittaa sairaspoissaoloista. Toki jos jo illalla tietää, niin sitten silloin. Mutta yö on nukkumista varten niin pomolla kuin työntekijällä, samoin sijaisella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän