Jännittääkö teitä käydä vanhempainilloissa
Kommentit (61)
Tota, mitä jännittämistä voi olla vanhempainillassa?
Ei jännitä. Se ensimmäinen vanhempainilta, jossa pitää tutustua toisiin luokkalaisten vanhempiin jollain semmosella todella lapsellisella hassutteluleikillä on ihan perseestä. Ei varsinaisesti jännitä, mutta vahingosta viisastuneena olen laittanut aina miehen asialle, kun tällaista hassun hauskaa hulluttelua on tiedossa. Minä menen sitten niihin koko koulun vanhempainiltoihin, missä saa sulautua massaan.
Ei. Ne on todella tarpeellisia ja vanhempien pitäisi myös osata hyödyntää niitä. Sillä nehän on tarkoitettu sitä varten että yhteistyössä lapsen hyvinvointia voidaan lisätä.
No ei todellakaan jännitä. Kertokaa mulle, mitä siellä voisi olla jännittämistä?? Aika puuduttavia ja tylsiä tilaisuuksiahan ne enemmälti on, ei todellakaan minkäänlaista jännityksen poikastakaan ilmassa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:51"]
No ei todellakaan jännitä. Kertokaa mulle, mitä siellä voisi olla jännittämistä?? Aika puuduttavia ja tylsiä tilaisuuksiahan ne enemmälti on, ei todellakaan minkäänlaista jännityksen poikastakaan ilmassa.
[/quote]
Hienosti pukeutuneet toiset ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:40"]Kyllä. Siellä puhutaan kieltä, jota en osaa kovin hyvin. Annan itselleni pointseja jokaisesta asiakokonaisuudesta, jonka ymmärsin edes sinne päin.
[/quote]
Onko äidinkielesi joku muu vai oletko tyhmä?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:43"]Toivoisin, että siellä puhuttaisiin oikeasti tärkeistä asioista: luokkahengestä, työrauhasta, suunnitelmasta ja tavoitteista lukuvuodelle, että mitkä asiat pitää oppia.
[/quote]
Meidän vanhempainilloissa puhutaan just noista asioista.
Ärsyttää jos on sillä mielellä. Joskus ei vaan jaksais kuunnella kun joku äiti ottaa asiakseen selvittää tyttärensä asioita kaikkien kuullen mahd pitkään jahnaten.. Voisi open kanssa keskenään hoitaa tällaiset asiat.
Tai ope ympäripyöreästi ilmoittaa että luokka on ihan mukava, mitä nyt pari poikaa aiheuttaa säännöllisesti harmia ja siihen sellainen epämääräinen mulkaisu johonkin vaan, ettei muka kukaan tietäisi kenestä puhutaan..
Joskus ahdistaa.
Kyllä ja kyllä. Koulu ei ole suomenkielinen eikä sijaitse Suomessa. Vielä kolmas tekijä, ei myöskään ole asuinmaan kielinen. Mietipä sitä!
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:40"]Kyllä. Siellä puhutaan kieltä, jota en osaa kovin hyvin. Annan itselleni pointseja jokaisesta asiakokonaisuudesta, jonka ymmärsin edes sinne päin. [/quote] Onko äidinkielesi joku muu vai oletko tyhmä?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:55"]
Kyllä ja kyllä. Koulu ei ole suomenkielinen eikä sijaitse Suomessa. Vielä kolmas tekijä, ei myöskään ole asuinmaan kielinen. Mietipä sitä!
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:40"]Kyllä. Siellä puhutaan kieltä, jota en osaa kovin hyvin. Annan itselleni pointseja jokaisesta asiakokonaisuudesta, jonka ymmärsin edes sinne päin. [/quote] Onko äidinkielesi joku muu vai oletko tyhmä?
[/quote]
[/quote]Mutta lapsesi kuitenkin pärjää hyvin kyseisessä koulussa vaikka kieli onkin sinulle ongelma?
Kyllä pärjäävät. Minä osaan kieltä passiivisella tasolla ihan OK, mutten kykene tuottamaan mitään järkevää kirjallista ja suullista ainakaan miettimättä tolkuttoman pitkään ja sehän ei keskustelussa oikein onnistu.
Lapset on kasvaneet tämän kielen ympäröimänä hyvin pienestä, alle kouluikäisistä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:00"]
[/quote]
[/quote]Mutta lapsesi kuitenkin pärjää hyvin kyseisessä koulussa vaikka kieli onkin sinulle ongelma?
[/quote]
Ei jännitä, enkä ole enää käynyt niissä. Nuorin kolmesta lapsesta on nyt ysiluokalla ja viimeksi kävin vanhempainillassa ensimmäisessä mikä oli seiskaluokalla ja totesin ne edelleen turhiksi tilaisuuksiksi. Samaa tyhjänpäiväistä itsestäänselvää löpinää koulunkäynnistä ja kasvattuksesta kuin aina ennenkin. Vanhempain vartissa kävin kerran seiskaluokan keväällä, sen jälkeen ei ole sellaistakaan järjestetty.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:10"]
Kyllä pärjäävät. Minä osaan kieltä passiivisella tasolla ihan OK, mutten kykene tuottamaan mitään järkevää kirjallista ja suullista ainakaan miettimättä tolkuttoman pitkään ja sehän ei keskustelussa oikein onnistu.
Lapset on kasvaneet tämän kielen ympäröimänä hyvin pienestä, alle kouluikäisistä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]No se on sitten hyvä juttu siis vaikka ei se mulle kuulukaan. Tuli vain mieleen :)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:33"]Ei, lähinnä ärsyttää. Voisi senkin ajan käyttää hyödyllisemmin. [/quote] Sua ei taida pahemmin kiinnostaa lapses asiat.
[/quote]
Minä en käy siksi että minua ei kiinnosta luokan muiden lasten ongelmat. Jos omalla lapsellani on jotain mistä haluan puhua, niin puhun siitä mielummin opettajan kanssa kahdestaan.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:33"]Ei, lähinnä ärsyttää. Voisi senkin ajan käyttää hyödyllisemmin. [/quote] Sua ei taida pahemmin kiinnostaa lapses asiat.
[/quote]
Minä en käy siksi että minua ei kiinnosta luokan muiden lasten ongelmat. Jos omalla lapsellani on jotain mistä haluan puhua, niin puhun siitä mielummin opettajan kanssa kahdestaan.
[/quote]
Se sun lapses joutuu niitten muiden lasten kanssa joka päivä olemaan niin luulis kiinnostavan millaisessa ympäristössä ja keiden kanssa lapsi päivänsä viettää.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:43"]Toivoisin, että siellä puhuttaisiin oikeasti tärkeistä asioista: luokkahengestä, työrauhasta, suunnitelmasta ja tavoitteista lukuvuodelle, että mitkä asiat pitää oppia. [/quote] Meidän vanhempainilloissa puhutaan just noista asioista.
[/quote]
Olen opettaja ja minua jännittää aina vanhempainiltojen pitäminen. Osa vanhemmista näyttää siltä, että jalkapallon kokoinen paskakikkarekin olisi hauskempaa puskea pönttöön kuin istua luokassa. Toiset vanhemmat näpräävät kännykkää. Jotkut edes yrittävät vaikuttaa kiinnostuneilta. Ja minä siinä kaikkien edessä saan paniikin, kun yritän keksiä jotain sellaista sanottavaa, että vanhemmat pitäisivät minua selväpäisenä ihmisenä ja onnittelevat itseään, kun ovat saaneet lapsensa minun luokalleni.
Opetan siis yläkoulussa. Meillä vanhempainilta pidetään luokittain vain seiskan syksyllä. En ole ehtinyt nähdä luokkaa kuin muutaman kerran, joten minulla ei oikeastaan ole siitä mitään sanottavaa. Siispä kerron koulun säännöistä ja mitä kaikkea voi sisältyä Wilman "sopimaton käytös" -kohtaan tai mitä on koulualueelta poistuminen jne. Säännöistä kerrataan myös pukeutuminen, tupakointi, pyöräilykypärä, urheilutarvikkeet, jälki-istuntokäytäntö, laiskanläksy, läksyjen tekeminen ylipäänsä ja kouluruokailuasiat. Sitten teemme listan vanhempien yhteystiedoista jaettavaksi kaikille halukkaille, siis vanhemmilta muille vanhemmille. Opiskelutavoitteista sanon sen verran, että seiskalla kerrataan koko alakoulun oppimäärä ja etenemisvauhti on todella nopea verrattuna alakouluun ja odotettavissa on arvosanojen pudotus mutta sen ei saa antaa häiritä, koska oppilaat kyllä nostavat arvosanojaan, jahka oppivat uuden opiskelurytmin.
Sen jälkeen haukon henkeä sisäisesti, kun on kulunut vasta puoli tuntia enkä kehtaa sanoa, että lähdetään jo pois.
On tosi vaikeaa, kun vanhemmat alkavat kysyä, miten pääsee tukiopetukseen tai erityisopetukseen jostain toisesta oppiaineesta. Mistäs minä tiedän? Sitä pitää kysyä siltä toisen aineen opettajalta, miten hän menettelee. Meillä on sentään 30 opettajaa talossa ja jokaisella hiukan eri menettelytavat.
Vanhempien itsensä ei mielestäni tarvitse jännittää lainkaan. He hukkuvat sinne massaan. Kukaan toinen vanhempi ei tiedä, kenen äiti tai isä siinä vieressä istuu - ei opettajakaan tiedä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:49"]
Ei. Ne on todella tarpeellisia ja vanhempien pitäisi myös osata hyödyntää niitä. Sillä nehän on tarkoitettu sitä varten että yhteistyössä lapsen hyvinvointia voidaan lisätä.
[/quote]
Niin kuin miten sitä yhteistyötä tehdään ja lisätään lasten hyvinvointia? Vanhempainillassahan käy vain ne vanhemmat joiden lapsilla ei ole mitään suurempia ongelmia. Häiriköiden vanhemmat ei sinne tule ja vaikka tulisikin, niin tuskin ottavat onkeensa ja muuttavat kasvatustaan.
32, tuossa oli enemmän informaatiota kuin olen noin yhteensä kymmenessä vanheimpainillassa saanut. Tylsin on ehdottomasti ollut jotkut terveydenhoitajan kalvosulkeiset ravinnosta ja nukkumisesta, haloo ei tässä mitään kehitysvammaisia olla, kyllä ymmärretään ihan itsekin.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:39"]
[/quote]
Kyllä kiinnostaa hyvinkin. Wilman kautta tulee aktiiviselta opettajalta viestiä päivittäin, joten koulun yhteisten järjestyssääntöjen kertaus ja henkilöstön esittely vuodesta toiseen tuntuu turhauttavalta. Nekin asiat voisi laittaa sinne Wilmaan.
Nämä ovat siis koko koulun yhteisiä vanhempainiltoja, johon osallistuvat kaikkien luokkien vanhemmat.