Jännittääkö teitä käydä vanhempainilloissa
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:43"]Toivoisin, että siellä puhuttaisiin oikeasti tärkeistä asioista: luokkahengestä, työrauhasta, suunnitelmasta ja tavoitteista lukuvuodelle, että mitkä asiat pitää oppia. [/quote] Meidän vanhempainilloissa puhutaan just noista asioista.
[/quote]
Olen opettaja ja minua jännittää aina vanhempainiltojen pitäminen. Osa vanhemmista näyttää siltä, että jalkapallon kokoinen paskakikkarekin olisi hauskempaa puskea pönttöön kuin istua luokassa. Toiset vanhemmat näpräävät kännykkää. Jotkut edes yrittävät vaikuttaa kiinnostuneilta. Ja minä siinä kaikkien edessä saan paniikin, kun yritän keksiä jotain sellaista sanottavaa, että vanhemmat pitäisivät minua selväpäisenä ihmisenä ja onnittelevat itseään, kun ovat saaneet lapsensa minun luokalleni.
Opetan siis yläkoulussa. Meillä vanhempainilta pidetään luokittain vain seiskan syksyllä. En ole ehtinyt nähdä luokkaa kuin muutaman kerran, joten minulla ei oikeastaan ole siitä mitään sanottavaa. Siispä kerron koulun säännöistä ja mitä kaikkea voi sisältyä Wilman "sopimaton käytös" -kohtaan tai mitä on koulualueelta poistuminen jne. Säännöistä kerrataan myös pukeutuminen, tupakointi, pyöräilykypärä, urheilutarvikkeet, jälki-istuntokäytäntö, laiskanläksy, läksyjen tekeminen ylipäänsä ja kouluruokailuasiat. Sitten teemme listan vanhempien yhteystiedoista jaettavaksi kaikille halukkaille, siis vanhemmilta muille vanhemmille. Opiskelutavoitteista sanon sen verran, että seiskalla kerrataan koko alakoulun oppimäärä ja etenemisvauhti on todella nopea verrattuna alakouluun ja odotettavissa on arvosanojen pudotus mutta sen ei saa antaa häiritä, koska oppilaat kyllä nostavat arvosanojaan, jahka oppivat uuden opiskelurytmin.
Sen jälkeen haukon henkeä sisäisesti, kun on kulunut vasta puoli tuntia enkä kehtaa sanoa, että lähdetään jo pois.
On tosi vaikeaa, kun vanhemmat alkavat kysyä, miten pääsee tukiopetukseen tai erityisopetukseen jostain toisesta oppiaineesta. Mistäs minä tiedän? Sitä pitää kysyä siltä toisen aineen opettajalta, miten hän menettelee. Meillä on sentään 30 opettajaa talossa ja jokaisella hiukan eri menettelytavat.
Vanhempien itsensä ei mielestäni tarvitse jännittää lainkaan. He hukkuvat sinne massaan. Kukaan toinen vanhempi ei tiedä, kenen äiti tai isä siinä vieressä istuu - ei opettajakaan tiedä.
[/quote]
Viimeisessä vanhempain illassa jossa kävin, opettaja puhui meille vanhemmille kuin lapsille ja pisti meidät tekemän ryhmätöitä ja askartelemaan julisteita. En ole sen jälkeen käynyt niissä. Vanhemmat on niin eri ympytöistä keskenään, että heidän väliltä ei löyty juurikaan mitään yhteistä. Tilaisuus oli erittäin vaivaannuttava.
Ei jännitä kun en käy. Niistä ilmoitetaan tyyliin maanantaina, että keskiviikkona olis vanhempainilta klo 18. Ei oikein onnistu, kun työvuorolistat lyödään lukkoon neljän viikon jaksoissa ja teen pelkkää iltavuoroa. Jos noista ilmoitettais kuukausi etukäteen, voisi olla mahdollista vaikuttaa työvuorolistaan ja pyytää kyseinen tuikitärkeä päivä vapaaksi.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:43"]Toivoisin, että siellä puhuttaisiin oikeasti tärkeistä asioista: luokkahengestä, työrauhasta, suunnitelmasta ja tavoitteista lukuvuodelle, että mitkä asiat pitää oppia. [/quote] Meidän vanhempainilloissa puhutaan just noista asioista.
[/quote]
Olen opettaja ja minua jännittää aina vanhempainiltojen pitäminen. Osa vanhemmista näyttää siltä, että jalkapallon kokoinen paskakikkarekin olisi hauskempaa puskea pönttöön kuin istua luokassa. Toiset vanhemmat näpräävät kännykkää. Jotkut edes yrittävät vaikuttaa kiinnostuneilta. Ja minä siinä kaikkien edessä saan paniikin, kun yritän keksiä jotain sellaista sanottavaa, että vanhemmat pitäisivät minua selväpäisenä ihmisenä ja onnittelevat itseään, kun ovat saaneet lapsensa minun luokalleni.
Opetan siis yläkoulussa. Meillä vanhempainilta pidetään luokittain vain seiskan syksyllä. En ole ehtinyt nähdä luokkaa kuin muutaman kerran, joten minulla ei oikeastaan ole siitä mitään sanottavaa. Siispä kerron koulun säännöistä ja mitä kaikkea voi sisältyä Wilman "sopimaton käytös" -kohtaan tai mitä on koulualueelta poistuminen jne. Säännöistä kerrataan myös pukeutuminen, tupakointi, pyöräilykypärä, urheilutarvikkeet, jälki-istuntokäytäntö, laiskanläksy, läksyjen tekeminen ylipäänsä ja kouluruokailuasiat. Sitten teemme listan vanhempien yhteystiedoista jaettavaksi kaikille halukkaille, siis vanhemmilta muille vanhemmille. Opiskelutavoitteista sanon sen verran, että seiskalla kerrataan koko alakoulun oppimäärä ja etenemisvauhti on todella nopea verrattuna alakouluun ja odotettavissa on arvosanojen pudotus mutta sen ei saa antaa häiritä, koska oppilaat kyllä nostavat arvosanojaan, jahka oppivat uuden opiskelurytmin.
Sen jälkeen haukon henkeä sisäisesti, kun on kulunut vasta puoli tuntia enkä kehtaa sanoa, että lähdetään jo pois.
On tosi vaikeaa, kun vanhemmat alkavat kysyä, miten pääsee tukiopetukseen tai erityisopetukseen jostain toisesta oppiaineesta. Mistäs minä tiedän? Sitä pitää kysyä siltä toisen aineen opettajalta, miten hän menettelee. Meillä on sentään 30 opettajaa talossa ja jokaisella hiukan eri menettelytavat.
Vanhempien itsensä ei mielestäni tarvitse jännittää lainkaan. He hukkuvat sinne massaan. Kukaan toinen vanhempi ei tiedä, kenen äiti tai isä siinä vieressä istuu - ei opettajakaan tiedä.
[/quote]
Viimeisessä vanhempain illassa jossa kävin, opettaja puhui meille vanhemmille kuin lapsille ja pisti meidät tekemän ryhmätöitä ja askartelemaan julisteita. En ole sen jälkeen käynyt niissä. Vanhemmat on niin eri ympytöistä keskenään, että heidän väliltä ei löyty juurikaan mitään yhteistä. Tilaisuus oli erittäin vaivaannuttava.
[/quote]
Ollaan varmaankin oltu samassa vanhempainillassa. Meilläkin on ollut tommosta askartelua kerran. Suurin piirtein kaikki olivat niin vaivaantuneita noista ryhmätöistä paitsi kaksi äiskää, selvisi myöhemmin, että olivat kyseisessä koulussa itsekin opettajia. :D
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:39"] [quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:33"]Ei, lähinnä ärsyttää. Voisi senkin ajan käyttää hyödyllisemmin. [/quote] Sua ei taida pahemmin kiinnostaa lapses asiat. [/quote] Minä en käy siksi että minua ei kiinnosta luokan muiden lasten ongelmat. Jos omalla lapsellani on jotain mistä haluan puhua, niin puhun siitä mielummin opettajan kanssa kahdestaan. [/quote] Se sun lapses joutuu niitten muiden lasten kanssa joka päivä olemaan niin luulis kiinnostavan millaisessa ympäristössä ja keiden kanssa lapsi päivänsä viettää.
[/quote]
Luuletko että siellä vanhempain illassa kerrotaa että varokaa sitten TeroWilmaa, sillä hänellä on tapana varastella toisten penaalit ja puhelimet? Ja jos näen vanhempain illassa TeroWilman äidin, niin miten se auttaa mitään mihinkään asiaan? Eihän noista tilaisuuksista ole muuta etua kuin että jos haluaa toimia ennakkoluulojen mukaan, niin voi paremmin lokeroida ihmisiä, kun näkee että TopiasAnniinan äiti onkin näköjään thaikku ja että SofiaPetteri näyttääkin olevan somaliperheestä. IipoAnniinan isällä oli harmaa puku ja kravatti, joten taitaa olla hyvässä asemassa työelämässä, joten meidän NicoSaaran, kannattaa kaveerata hännen kanssaan.
[/quote]Juurikin näin. Ja aina on niitä vanhempia jotka jostakin ihmeen yliälystä johtuen tietävät minkälainen lapsi minkäkin oloisella vanhemmalla on.
Ärsyttävintä vanhempainilloissa on se että "tavalliset" vanhemmat istuu hiljaa ja kuuntelee. Sitten siellä on muutama typerys, jotka kysyy uudestaan asioita, jotka joku opettaja juuri äsken sai selitettyä.
Ei, vaan tylsistyttää. Lapsella sujuu koulu hyvin, on kavereita jne, kaikki olellinen info mitä vanhempainilloissa olen saanut on sellaista jonka jakamiseen riittäisi A4 ja on tyyliä loma-ajat, tarpeelliset puhelinnumerot yms. Muodon vuoksi käyn siellä pitkästymässä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:18"]Se sun lapses joutuu niitten muiden lasten kanssa joka päivä olemaan niin luulis kiinnostavan millaisessa ympäristössä ja keiden kanssa lapsi päivänsä viettää.
[/quote]
Lapsi kertoo miten päivät sujuu ja mitä luokkakaverit ovat tehneet. Mitä lisäarvoa saan siitä että olen nähnyt tai tavannut näiden lasten vanhempia? Ne vanhemmathan eivät ole koskaan koulussa, paitsi just vanhempainillassa.
Minä jännitän kaikenlaisia sosiaalisia tilanteita. Ihan kamalasti. Ongelma on se, että pelkään joutuvani puhumaan.
Kun ensimmäinen lapseni aloitti koulun ja tuli vanhempainillan aika, päätin kuitenkin mennä sinne. Olihan se elämäni ensimmäinen vanhempainilta, olin siitä hieman innoissani ja ajattelin, ettei siellä varmaan tarvitse suutansa avata, että puheliaimmat puhuu ja loput saa olla hiljaa. Noh.. mitä tekikään opettaja. Pisti meidät vanhemmat esittelemään itsemme siinä luokan edessä kaikkien kuullen! Se oli kamalaa!! En ole sen jälkeen osallistunut vanhempainiltoihin.
Ei jännitä kun ei kiinnosta käydä. Opettajan ihmetellessä syytä moiseen sanoin, että palataan asiaan jos koenumerot putoaa alle ysin tai kiusaavat muita lapsia. Eipä ole tarvinnut käydä...
Ja kyllä ne lapset tuo niitä parhaita koulukavereitaan meille, joten sitä myötä tulee oltua niiden olennaisten vanhempien kanssa tekemisissä. Muiden kanssa ei huvita, ja kaikista vähiten niiden Puuha-Pirkkojen jotka keksii vaikka mitä vapaa -ajan hukkaa muille, koska eivät hakua ymmärtää ettei heidän mielenkiintonsa kohteet ole muiden mieleisiä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:51"]
No ei todellakaan jännitä. Kertokaa mulle, mitä siellä voisi olla jännittämistä?? Aika puuduttavia ja tylsiä tilaisuuksiahan ne enemmälti on, ei todellakaan minkäänlaista jännityksen poikastakaan ilmassa.
[/quote]
Hienosti pukeutuneet toiset ihmiset.
[/quote]
:-D
Ei jännitä. Minustakin näyttää, että opettajia jännittää enemmän. Onhan meistä vanhemmista moneksi..
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:49"]
Ärsyttävintä vanhempainilloissa on se että "tavalliset" vanhemmat istuu hiljaa ja kuuntelee. Sitten siellä on muutama typerys, jotka kysyy uudestaan asioita, jotka joku opettaja juuri äsken sai selitettyä.
[/quote]
Hirveintä on toki vanhempi joka alkaa opettamaan opettajaa sekä heittäytyy luennoimaan oman arvomaailmansa asioista. Pahimmassa tapauksessa mainostaa firmansa tuotteita ja palveluita.
Silloin toivoisi että olisi pokkaa lähteä ulos jupisten jotain tärkeästä puhelusta tmv.
Minä olen nauttinut kovasti vanhempainilloista. Niitä saisi olla enemmän :D. Luokka on kiva ja vanhemmat ihan fiksuja enimmäkseen. Sellaisissa tilaisuuksissa, joissa annetaan lapsesta jonkinlaista palautetta, saa aina kuunnella puhdasta ylistystä. Eli taidamme päästä aika helpolla tässä. Varmaan näkisin asian aivan toisin jos pitäisi askarrella ryhmissä julisteita tai lapseni olisi luokan kauhu.
Minuakin vähän jännittää, mikä on ihan hassua. Olen itse alkuperäiseltä ammatiltani aineenopettaja, ja edelleenkin työskentelen hyvin ihmisläheisessä ammatissa, jossa pitää selvitellä monimutkaisiakin tilanteita eikä voi turhia jännittää.
Lapsetkin pärjäävät koulussa hyvin ja palaute on positiivista. Silti olen aina helpottunut, kun taas yksi vanhempainilta on takana päin.
Lähetä mies sinne, ei se nykyään ole enää harvinaista.
Mun vanhemmat eivät käyneet koskaan vanhempainilloissa. Sanoin, että hoidan itse kouluni. Olen tohtori.
Käyn vanhempainilloissa ja ne ovat yksi vastenmielisempiä tilaisuuksia mitä on!
No se esittelykierros... mun tuurilla olen viimeisten joukossa jolloin jännittää jo niin paljon että suusta tulee enää pihausäänellä jotain lopulta aivan harkitsematonta. Yritän pukeutua siististi mutta rennosti, jotta muut vanhemmat näkisivät että meille uskaltaa päästää lapsen kylään. Yritän istua selkä ylisuorassa, joten tunnin jälkeen olen aivan loppu. Mitään en tietenkään ääneen sano, mutta kotona sitten kyllä ketuttaa suulaimpien mielipiteet, joihin olisi voinut vastata hyvinkin nasevasti.
Kaikkee tällaista. Mutta vielä karmeampia tilaisuuksia ovat lasten harrastusten vanhempainillat jossa syytellään liian heikosta osallistumisesta ja väärin jakautuvasta peliajasta. * punastuu *
En ymmärrä miksi tosiaan pitää olla se esittelykierros. Ahdistavaa ja täysin turhaa, sen tunnin jälkeen ei kukaan enää muista kuka on kuka, ei vanhempien ole tarkoitus mitenkään ryhmäytyä. Pelko tuollaisesta vaan saa monet jäämään pois. :(
Vierailija kirjoitti:
Nämä tilaisuudet pitäisi olla 2 kertaa vuodessa ja laittaa pakollisiksi vanhemmille (samaan tapaan, kuin vaikka päiväkodista hakeminen)
Todella tärkää patistaa vanhempia kiinnostumaan alaikäisennlapsensa opiskeluympäristöstä opettajan esiyyämänä ja muista vanhemmista.
Olen ollut vain hyvissä vanhempainilloissa. No, kerran oli vähän tylsä.
Tärkeää, että vanhemmat tutustuvat noissa toisiinsa, jotta osaavat tarvittaessa paremmin ongelmissa puhaltaa yhteen hiileen.
Tämänkaltaiset kommentit on syy siihen että vanhempainiltoja inhotaan. "Ongelmissa puhaltaa yhteen hiileen" = loputtomiin kuunnella ja pakkopeesata yhtä besserwisseriä, ongelma voi olla vaikka se että koulun kauramaito on väärän merkkistä. Tuosta viestistä jo tietää, ettei kiinnosta tutustua niin yksusilmäiseen ihmiseen.
Ja joo, jännittää vähän. Menen vain, jos on jotain mitä oikeasti haluaa tietää tai sanoa. Ja jännittää myös, miten pitkään pitää istua.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:39"] [quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:33"]Ei, lähinnä ärsyttää. Voisi senkin ajan käyttää hyödyllisemmin. [/quote] Sua ei taida pahemmin kiinnostaa lapses asiat. [/quote] Minä en käy siksi että minua ei kiinnosta luokan muiden lasten ongelmat. Jos omalla lapsellani on jotain mistä haluan puhua, niin puhun siitä mielummin opettajan kanssa kahdestaan. [/quote] Se sun lapses joutuu niitten muiden lasten kanssa joka päivä olemaan niin luulis kiinnostavan millaisessa ympäristössä ja keiden kanssa lapsi päivänsä viettää.
[/quote]
Luuletko että siellä vanhempain illassa kerrotaa että varokaa sitten TeroWilmaa, sillä hänellä on tapana varastella toisten penaalit ja puhelimet? Ja jos näen vanhempain illassa TeroWilman äidin, niin miten se auttaa mitään mihinkään asiaan? Eihän noista tilaisuuksista ole muuta etua kuin että jos haluaa toimia ennakkoluulojen mukaan, niin voi paremmin lokeroida ihmisiä, kun näkee että TopiasAnniinan äiti onkin näköjään thaikku ja että SofiaPetteri näyttääkin olevan somaliperheestä. IipoAnniinan isällä oli harmaa puku ja kravatti, joten taitaa olla hyvässä asemassa työelämässä, joten meidän NicoSaaran, kannattaa kaveerata hännen kanssaan.