Ministeri Kiuru: "Nyt on kiire" – THL:n Nohynek: "Täytyy kysyä, että kiire mihin?"
Kolmas koronarokote, miksi ja kenelle. Ja mihin ministeri Kiurulla on niiden kanssa kiire?
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa lähinnä, miksi Norjassa ja Tanskassa on oikeasti kaikkien mielestä kiire, mutta meidän THL:n mielestä ei?
Tämä! Todellakin! Minä veikkaan, että jollakin tasolla THL ajaa laumasuojaa. Sitä ei saa sanoa ääneen, mutta sitä toteutetaan tällä loputtomalla vitkutuksella.
Joi ei siellä rokotuksessa rokottaja hoitanut jälkioireita. Oli liukuhihnarokotusta ja joku muu oli tilaa saa meidän rokotettujen kanssa
Ei rokottaminen mitään rakettitiedettä ole. Samoissa rakennuksissa voi olla lääkäri, joka tarvittaessa hoitaa ne erittäin harvat rokotteesta heti tulevat oireet tai hoitaja, joka tietää minne soitetaan. Eli todellakin pitää kouluttaa lisää rokotteen antajia, ettei ko. homma ole pullonkaula nyt eikä jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa lähinnä, miksi Norjassa ja Tanskassa on oikeasti kaikkien mielestä kiire, mutta meidän THL:n mielestä ei?
Mä luotan kyllä Kiuruun nyt, mitä on kunkin asiantuntijan taustavaikuttinet, on epäselvää ollut. Esim. aikoinaan maskeja ei suositeltu, koska niitä ei ollut! Sitä ei vain silloin kerrottu. Maskien vaikutus on aivan selvä pisaratartunnoissa.
Kiurun linja on ollut johdonmukainen alusta lähtien.
Silloin olisi voinut jo kertoa, että kotitekoisetkin maskit parempia kuin ei mitään.
Moni olisi voinut välttyä tartunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei rokottaminen mitään rakettitiedettä ole. Samoissa rakennuksissa voi olla lääkäri, joka tarvittaessa hoitaa ne erittäin harvat rokotteesta heti tulevat oireet tai hoitaja, joka tietää minne soitetaan. Eli todellakin pitää kouluttaa lisää rokotteen antajia, ettei ko. homma ole pullonkaula nyt eikä jatkossa.
Samaa mieltä, yhteisrokotuksessa jossakin salissa voisi saada äkkiä paikalle ihminen, joka voi hoitaa anafylaktisen sokin, jos sellainen tulisi. Tämä on järjestelykysymys. Sokki on erittäin harvinainen. Olen itse pistänyt päivässä yli sata rokotusta, koskaan ei ole kohdalle osunut. Itse järjestäisin asian niin, että siellä olisi joku päivystäjä, joa valvoo salia. Siihen ei tarvitse lääkäriä, sh tai th riittää.
Niitä lievempiä kyllä.
Tuo on hyvin sanottu ,että paniikin lietsominen televiossa ei ole hyvä.Sitähän Kiuru tekee.Itse olen ottannut molemmat rokotteet ja on koronapassi.Kiuru välillä kiihkoilee ja kaikki pitäisi heti pistää toimeksi niinkuin nyt noi rokotteet.Tosiaan ei muakaan lähde kuka vaan rokottaa.Tuo pelon kylvääminen niin ei siitä ole kun haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, yhteisrokotuksessa jossakin salissa voisi saada äkkiä paikalle ihminen, joka voi hoitaa anafylaktisen sokin, jos sellainen tulisi. Tämä on järjestelykysymys. Sokki on erittäin harvinainen. Olen itse pistänyt päivässä yli sata rokotusta, koskaan ei ole kohdalle osunut. Itse järjestäisin asian niin, että siellä olisi joku päivystäjä, joa valvoo salia. Siihen ei tarvitse lääkäriä, sh tai th riittää.
Niitä lievempiä kyllä.
Lisään vielä, että anafylaktinen sokki on hengenvaarallinen, mutta sh tai th voi antaa ensiavun, ettei potilas kuole. Lääkäriä ei siihen tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Todellakin! Minä veikkaan, että jollakin tasolla THL ajaa laumasuojaa. Sitä ei saa sanoa ääneen, mutta sitä toteutetaan tällä loputtomalla vitkutuksella.
Näinhän se onkin.
Vierailija kirjoitti:
Minulta meni luotto THL:n osaamiseen jo alkuvuodesta 2020, kun meille ensin sieltä vakuutettiin useaan kertaan, että pandemia ei ole tulossa Suomeen. No se tuli. Ja koko pandemian ajan on ollut niin, että muualta maailmasta tulee tietoja, joiden valossa täällä Suomessa toimitaan toisin. Rajoitustoimenpiteet ovat olleet myöhässä ja löperöitä. Näiden kolmansien rokotuksien kanssa on todellakin viivytelty. Ilmeisesti Hanna Nohynek hälläväliäasenteineen on yksi pahimmista tulpista. Siinä on ihminen ihan väärässä paikassa. Koko ajan tulee muualta tietoja ykkös- ja kakkosrokotteen suojan hiipumisesta tällaisessa tilanteessa, jossa uusi ärhäkkä variantti leviää, mutta Nohynekin mielestä ei ole edelleenkään kiire. Malliesimerkki suomalaisesta virkamiesajattelusta: palkka juoksee, vaikkei tekisikään mikään, eikä vastuuseen joudu milloinkaan, vaikka tekisi myöhässä tai ei tekisi mitään koskaan. Nohynek ei yhtään ajattelee nenäänsä pitemmälle tai sitten hän tekee tietoista myyräntyötä. Hän on aikaisemminkin antanut lausuntoja, joita maski- ja rokotevastaiset koronaa vähättelevät pääsevät hyödyntämään. Pysyisi edes hiljaa ja antaisi muiden toimia.
En ymmärrä miksi nämä thl ihmiset voi kertoa julkisuuteen onko rokotteen otettu vai ei. Yksi sairasti koronan ja siitä voi media kirjoittaa mut äta onko rokotteet otettu niin sitä ei kerrota. Kummallista ja jotain niissä rokotteissa on jota ei meille kerrota. Siksi en ole uskaltanut ottaa rokotetta ennekuin selviää onko nämä thl tyypit ottaneet sitä.
Vierailija kirjoitti:
Koitetaan laittaa aiheesta vielä keskustelu. Jonkun toisen aloitus, hieman toisella saatetekstillä, poistetaan kerta toisensa jälkeen. Aihe on kuitenkin mielestäni tärkeä ja mielenkiintoinen. Kiire ja hätäily ei usein aikaansaa hyviä päätöksiä. Pää kylmänä ja faktojen ja kokonaisarvion pohjalta sitten päätökset.
Kaikki politikointi on nykyään sitä että on just kauhea katastrofi oventakana ja kiire tehdä joku kallis päätös miettimättä sitä pätkääkään. Esim. vihreiden ilmastonmuutospolitikointi on tuota 100% eli aina on jumalaton kiire tehdä niitä sitoumuksia johonkin jota ei keritä miettimään tai tutkimaan pitääkö se pelotteluväite edes paikkansa. Ja seuraavalla kerralla tarjolla on kiitokseksi jotain vielä kiireellisempää ja vielä katastrofaalisempaa johon pitää tehdä vielä kalliimpia sitoumuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luotan kyllä Kiuruun nyt, mitä on kunkin asiantuntijan taustavaikuttinet, on epäselvää ollut. Esim. aikoinaan maskeja ei suositeltu, koska niitä ei ollut! Sitä ei vain silloin kerrottu. Maskien vaikutus on aivan selvä pisaratartunnoissa.
Kiurun linja on ollut johdonmukainen alusta lähtien.
Silloin olisi voinut jo kertoa, että kotitekoisetkin maskit parempia kuin ei mitään.
Moni olisi voinut välttyä tartunnalta.
Sanna Marinhan selitti, että maskeja ei suositeltu, koska niitä ei ollut riittävästi ennen kesää 2020. Varmuusvälinevarastoistahan löytyi kasapäin vanhentuneita maskeja, koska varaston uudistamisesta ei ollut pidetty huolta. Minusta maskien vähättely keväällä 2020 oli tietoista vaarallista valehtelua ja kansalaisten aliarviointia. Edelleenkin löytyy näistä keskusteluketjuista viittauksia siihen tilausraporttiin, jossa keväällä 2020 todettiin maskit hyödyttömiksi. Siis todella törkeää ihmisten aliarviointia. Ihan hyvin olisi voitu sanoa rehellisesti, että maskit ovat hyödyllisiä mutta että nyt pitää joidenkin kuukausien ajan pärjätä kotitekoisilla ja turvaväleillä, kunnes saadaan maahan maskeja riittävästi. Hyvä, että edes Kiuru puhuu nyt rehellisesti meille. Ihan tarpeeksi on kuultu hyssyttelyä ja asian vierestä puhumista.
Niin kauan kuin pääministeri bilettää hesan yökerhoissa ei koronan suhteen ole mitään hätää 👍 Turhaa pelotellaan maaseudun vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passia ei voida laajentaa, jos kolmosen ottaa vain puolet väestöstä. Tajuavat itsekin, ettei työelämän passikaan silloin onnistu.
Mitä virkaa koko passilla on jos sen kanssa voi mennä altistuneena ja ehkä sairastuneena baariin poppailemaan?
Ei mitään kansalaisen näkökulmasta. Passin suunnittelussa on kuitenkin isot rahat kiinni ja siksi siitä halutaan tehdä tarpeellinen vaikka väkisin. Mitä harvempi sitä käyttää, sitä vähemmän se investoijia kannattaa. Tässä on kyse rahasta, koronapassi on se rahaa tuottava hanke.
Kyllä tuohon koronapassiin tulisi kehittää ja liittää jonkinlainen seurantainstrumentti. Voitaisiin vaikka mainontaa kohdistaa sen perusteella. ihan viattomasti vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passia ei voida laajentaa, jos kolmosen ottaa vain puolet väestöstä. Tajuavat itsekin, ettei työelämän passikaan silloin onnistu.
Mitä virkaa koko passilla on jos sen kanssa voi mennä altistuneena ja ehkä sairastuneena baariin poppailemaan?
Ei mitään kansalaisen näkökulmasta. Passin suunnittelussa on kuitenkin isot rahat kiinni ja siksi siitä halutaan tehdä tarpeellinen vaikka väkisin. Mitä harvempi sitä käyttää, sitä vähemmän se investoijia kannattaa. Tässä on kyse rahasta, koronapassi on se rahaa tuottava hanke.
Ootko vähän Varvinaisen I da ri?
Ne jotka omistaa kaiken. Ne saa massia joka tapauksessa oli passi tai ei. Siksi kyse ei ole rahasta.
Kyse on rit uaalista.
Ju det ja kris tit yt kii tetaan el imi noidaan. Koska pet o diggaa idän pel leistä ja lännen rikk aat meni niiden ku se tukseen.Järjestelmän kehittäjille ja niiden tilaajille kyse on rahasta. Valtio tilaa, softayritys toimittaa. Tuotetta markkinoidaan yhteistyökumppaneille.
Terveisin, idari.
Kenen tahansa ladattavissa oleva sovellus? Äärimmäisen helppo käyttää vieläpä.
Eiköhän kehittäjä ole jo rahansa saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja erityisesti omikronin tultua tämä on hyvä juttu.
T. Kahdesti rokotettu, korona sairastettu ennen piikkejä
Vierailija kirjoitti:
THL:stä on siirtynyt vuosien varrella asiantuntijat pois. Nyt siellä on enää kovapäisiä hallintoihmisiä, joilla on jeesus-kompleksi. Tämä on nähty niin monta kertaa. Kuten esim. laumaimmuniteetin hakeminen, väitteet että suomalaiset ovat liian tyhmiä maskien käyttöön ja nyt tämä.
Pitäisi siirtää jäähylle, eihän se noin voi olla että yksi henkilö tuhoaa ihmisten terveyden harhaisuudellaan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi nämä thl ihmiset voi kertoa julkisuuteen onko rokotteen otettu vai ei. Yksi sairasti koronan ja siitä voi media kirjoittaa mut äta onko rokotteet otettu niin sitä ei kerrota. Kummallista ja jotain niissä rokotteissa on jota ei meille kerrota. Siksi en ole uskaltanut ottaa rokotetta ennekuin selviää onko nämä thl tyypit ottaneet sitä.
Minä olen ottanut rokotteet ja aion ottaa vielä kolmannenkin, mutta ymmärrän kantasi. Tällainen viestintä ei ole luottamusta herättävää. Mutta kerran tasavallan presidenttikin ottaa rokotteet ja samoin valtionpäämiehet ja kuninkaalliset ympäri maailmaa, ehkä rokotteisiin voi kuitenkin luottaa.
Minä, viisikymppinen, haen vasta toisen joskus tammikuussa.... aika hintsusti on meidän kunnassa aikoja jaossa.