Pitäkää sitä maskia ihmiset!
Pelottaa aina kun tulee vastaan joku maskiton esim. kaupassa. Mikä siinä maskin pitämisessä on niin vaikeaa?! Sama homma rokotusten kanssa.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun olen terve, niin maskin käytöstä ei ole minulle mitään hyötyä, niin miksi minä pitäisin sitä vain sen takia että jotain pelottaa?
Et voi tietää että olet varmasti terve, koronaa myös voi levittää oireettomana. ap
Oireeton levittäminen on äärimmäisen harvinaista.
Onko muka? Viimeksi kun tarkistin, korona leviää eniten muutama päivä ennen oireiden alkamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun olen terve, niin maskin käytöstä ei ole minulle mitään hyötyä, niin miksi minä pitäisin sitä vain sen takia että jotain pelottaa?
Et voi tietää että olet varmasti terve, koronaa myös voi levittää oireettomana. ap
Onko muka? Viimeksi kun tarkistin, korona leviää eniten muutama päivä ennen oireiden alkamista.
Mistä tarkistit? MV Lehdestäkö? ap
Vierailija kirjoitti:
Minusta on todella pelottavaa, että joku hengittää sitä maskipaperipölyä keuhkonsa täyteen.
Niin, ajatella. Lääkärit ja hoitajatkin hengittäneet pölyä vuosikymmenet ja vieläkään ei oireita näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pysty hengittää sellaisen pahvilapun läpi, ja siitä on liian paljon vaivaa.
Se on muovia ja minua alkaa heti yskittämään se maski niin etten pysty sitä pitämään enkä saa happea. Jos se auttaa vain 2% niin se on ihan turha niin että saan sen taudin sitten jos olen saadakseeni. Sen muvihupun takia en ala enää turhaan kärsimään ja sain juuri kolmannen rokotteenkin. En näe juurikaan ilman silmälaseja ja jos laitan maskin niin nekin huurtuu niin että ihan sokeanako sitten kuljen.
En ihan ymmärrä näitä "en pysty hengittämään" viestejä. Onko teillä noin huono hapenottokyky? Jos on, kannattaisi todella yrittää välttää sitä koronaa. Sen aikana ja jälkeen vasta onkin vaikea hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tarkistit? MV Lehdestäkö? ap
Korjaus, ei muutama päivä vaan juuri ennen oireiden alkamista https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Niiden, joita noin kamalasti pelottaa kannattaisi alkaa käyttämään sitä maskityyppiä, joka suojaa itseä. Sitten ei tarvitse enää stressata pätkääkään muiden maskeista. Eihän noista moneen kertaan taskun pohjalta kaivetuista kirurginmaskeista ja kangasmaskeista ole kuin kosmeettinen hyöty, luovat vain illuuusion, että nyt ollaan muka turvassa. Typerää muutenkin vierittää vastuuta muiden niskaan, kun vaihtoehtona on ihan itse pitää itsestään huolta.
En usko taudinpoispanijaisiin vaan että maskeilukäskyn on tarkoitus levittää ressiä jota on tarkoitus hoitaa ottamalla lisää koepiikkejä ja siten edistämällä k-passin muuttumista digitaaliseksi h-kortiksi ja edelleen ties miksi. Maskeilu ja rokottautuilu ovat k-uskisten sakramenttejä samoin ku ehtoollinen ja rippi jollekki toiselle
Minäkin saattasiin ehkä uskoa taudinpoispanijaisten olemassaoloon, jos koronarokoteoletettuja annettais vain yksi tömäys kuten HINI-giniä ammoin ja jollei siitä saisi mitään passia
Joko lopetettaisiin tämä pandemian larppaaminen?
En käytä maskia ensinnäkään siksi että en usko että minulla on koronatartuntaa. Mikään ei ole niin typerää kuin suojella muita tartunnalta jota minulla ei ole.
Toiseksi, vaikka minulla tartunta olisikin, niin en usko maskien kykyyn estää tartuntoja missään olosuhteissa. Älkääkä vaivautuko vetoamaan niihin vertaisarvioituihin tutkimuksiin, sillä mikään ei saa minua niihin uskomaan.
Kolmanneksi, en ole niin henkisesti heikko ihminen, että pitäisin maskia pelkästään sosiaalisen paineen vuoksi, kun en kehtaa olla käyttämättä. Minulla on kanttia toimia yleisen suosituksen vastaisesti, jos tiedän että tuo suositus on yksinkertaisesti väärin.
Neljänneksi, mitään rangaistusta maskin käyttämättömyydestä ei voi minulle langettaa. Minulla on lainmukainen oikeus olla sitä käyttämättä, ilman että kenelläkään on asiaan mitään nokankoputtamista. Näin ollen mikään ei saisi minua sitä käyttämään. Vain kuolleen ruumiini yli.
Ja ei, minun kohdallani ei ole kyse mistään yleisestä välinpitämättömyydestä tai kapinoinnista auktoriteetteja vastaan. Esim. rokotteet olen ottanut heti kun se on ollut mahdollista. Tähänkin on ihan looginen syy: rokotteet toimivat, maskit eivät.
gjgj kirjoitti:
Jos et luota maskiisi, miksi käytät sitä? Eikö maskin täytyisi suojella sinua juuri maskittomien uloshengityspilviltä? Jos joku ei käytä maskia niin päättelen ttei hän usko koronatarinaan ja pitää itsensä mieluiten tervennä raikkaalla ilmalla
Tavallinen maski suojaa ennen kaikkea muita, kun oireettoman tartuttajan uloshengistys ei leviä niin laajalle, ja erityisesti pienet nestepisarat jäävät maskiin eivätkä leviä ollenkaan. Yskiminen ja aivastaminen erityisesti jäävät tehokkaasti maskiin. Koronavirukset "kuolevat" (tarkoittaa, eivät enää pysty tartuttamaan tautia) nopeaa tahtia, joten hengityspilven rajaaminen rajaa tehokkaasti myös tartuttamista, kunhan ihmiset pitävät lisäksi vähän etäisyyttä toisistaan, ja varsinkin jos käsittelee käytettyä maskia asianmukaisesti (suoraa ja varovasti naamalta roskiin, pesukoneeseen tai muovipussiin pesua odottamaan).
Nimittäin se että yksi koronavirus tartuttaisi, todennäköisyys on tähtitieteellisen pieni. Viruksia pitää saada kehonsa sisään tähtitieteellisen paljon, että tarttuminen olisi todennäköistä. Siksi maski toimii, vaikka se vain pienentää toisen saamaa virusten määrää.
Suojaa se perusmaski toki käyttäjäänsäkin, erityisesti jos joku yskii päin, mutta jos haluaa todella suojata itseään, pitää investoida vähän kalliimpiin maskeihin, jotka suodattavat myös irtonaisena leijuvat virukset. Lisäksi kannattaisi käyttää visiiriä joka pysäyttää nestepisarat. Harva niin viitsii tehdä, ja se tavallaan onkin enemmän jokaisen oma asia ja oma terveys.
Mutta siis se perusmaski suojaa ennen kaikkea muita, käyttäjän itsensä suojaaminen on niillä vain bonus.
Pyhyyy pelottaa ihmiset.. pelottaa ihmiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on todella pelottavaa, että joku hengittää sitä maskipaperipölyä keuhkonsa täyteen.
Niin, ajatella. Lääkärit ja hoitajatkin hengittäneet pölyä vuosikymmenet ja vieläkään ei oireita näy.
Lääkärit ja hoitajat ovat käyttäneet maskia ainoastaan toimenpiteiden ajan, ei koko työpäivää.
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit ja hoitajat ovat käyttäneet maskia ainoastaan toimenpiteiden ajan, ei koko työpäivää.
Tämän koronatilanteen ajan, vuodesta 2020 on ollut paljon juttua stressaantuneista hoitajista, joiden pitää tehdä järkyttävän pitkiä päiviä ja pitää maskia koko se aika.
Vierailija kirjoitti:
En käytä maskia ensinnäkään siksi että en usko että minulla on koronatartuntaa. Mikään ei ole niin typerää kuin suojella muita tartunnalta jota minulla ei ole.
Toiseksi, vaikka minulla tartunta olisikin, niin en usko maskien kykyyn estää tartuntoja missään olosuhteissa. Älkääkä vaivautuko vetoamaan niihin vertaisarvioituihin tutkimuksiin, sillä mikään ei saa minua niihin uskomaan.
Kolmanneksi, en ole niin henkisesti heikko ihminen, että pitäisin maskia pelkästään sosiaalisen paineen vuoksi, kun en kehtaa olla käyttämättä. Minulla on kanttia toimia yleisen suosituksen vastaisesti, jos tiedän että tuo suositus on yksinkertaisesti väärin.
Neljänneksi, mitään rangaistusta maskin käyttämättömyydestä ei voi minulle langettaa. Minulla on lainmukainen oikeus olla sitä käyttämättä, ilman että kenelläkään on asiaan mitään nokankoputtamista. Näin ollen mikään ei saisi minua sitä käyttämään. Vain kuolleen ruumiini yli.
Ja ei, minun kohdallani ei ole kyse mistään yleisestä välinpitämättömyydestä tai kapinoinnista auktoriteetteja vastaan. Esim. rokotteet olen ottanut heti kun se on ollut mahdollista. Tähänkin on ihan looginen syy: rokotteet toimivat, maskit eivät.
-Et usko että sinulla on tartuntaa, mutta et voi tietää. Olet typerä.
-Kyllä estää. Olet typerä.
-"Minulla on kanttia toimia yleisen suosituksen vastaisesti, jos tiedän että tuo suositus on yksinkertaisesti väärin" Tiedät paremmin kuin kaikki terveysalan ammattilaiset? Ei, olet typerä.
-Maskipakko saattaa hyvinkin tulla takaisin julkiseen liikenteen ja muuallekin, nyt kun omicron on leviämässä räjähdysmäisesti. Tuletko olemaan yksi niistä Kareneista, jotka vetävät itkupotkuraivarit kun ei pääse kauppaan ilman maskia? Olet typerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Et usko että sinulla on tartuntaa, mutta et voi tietää. Olet typerä.
-Kyllä estää. Olet typerä.
-"Minulla on kanttia toimia yleisen suosituksen vastaisesti, jos tiedän että tuo suositus on yksinkertaisesti väärin" Tiedät paremmin kuin kaikki terveysalan ammattilaiset? Ei, olet typerä.
-Maskipakko saattaa hyvinkin tulla takaisin julkiseen liikenteen ja muuallekin, nyt kun omicron on leviämässä räjähdysmäisesti. Tuletko olemaan yksi niistä Kareneista, jotka vetävät itkupotkuraivarit kun ei pääse kauppaan ilman maskia? Olet typerä.
- Tiedän että todennäköisyys että minulla ei ole tartuntaa on 10 000 kertaa suurempi kuin että on. Kaksi vuotta kestäneen pandemian aikana minulla ei sitä ole kertaakaan ollut, eli tuo väittämä että minulla ei sitä ole, on ollut tosi joka kerta, ja se on sitä nytkin. Olen siis fiksu.
- Uskon siihen mitä omat silmäni näkevät, eivätkä ne kertaakaan ole nähneet maskeilla olleen mitään vaikutusta tartuntamääriin yhdessäkään maassa. Maskien käyttöä puoltavien tutkimusten tulokset eivät koskaan ole realisoituneet väestötasolla. Parhaillaan ne näkevät että esim. maskipakkomaa Saksassa tilanne on tosi paha, kun taas Ruotsissa jossa kukaan ei maskia käytä, tilanne on pitkään pysynyt maltillisena. Olen havainnut että eri maissa tulee uusia aaltoja ja tartuntapiikkejä täysin maskeista riippumatta. Olen siis fiksu.
- Pystyn näkemään syyt miksi terveysalan ammattilaiset esittävät "tietävänsä" maskien käytön olevan hyödyllistä. Kansalaiset vaativat että maskeja käytetään, valtio saa niistä verotuloa ja yritykset liikevaihtoa, maskit antavat ihmisille turvallisuudentunnetta ja nämä uskaltavat käydä kaupoissa ja ravintoloissa kuluttamassa kun heillä on maski suojanaan. Kaikki hyötyvät enemmän siitä että niitä käytetään kuin jos niitä ei käytettäisi. Olen siis fiksu.
- Maskipakko ei Suomessa ole missään olosuhteissa laillinen, eli tulen edelleenkin pääsemään kauppoihin ja julkiseen liikenteeseen ilman maskia, kuten olen koko ajan päässyt. Koeta kestää.
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua pitää likaista tai kassissa pyörinyttä maskia naaman edessä. Joskus olen ilman maskia, kun olen sen joutunut ottamaan pois kesken kaupassa käynnin ja laittamaan välillä kassiin. Mutta en muutenkaan pyri ihmisten iholle vaan pidän välimatkaa. Mielestäni riittävän turvavälin on tärkeämpää kuin maskin pitäminen. Mutta se on vaan mun mielipide.
Niinpä. Lisäksi käyn usein yksin kaupassa tai kuljen junalla. Enkä puhu itsekseni, joten mitä viruksia minusta siinä niin paljon lentelee ympärille, jos olen puhumatta?
Haluaisin käyttää ffp2/3-maskeja, mutta hengitän kai jotenkin väärin niillä. Miten niillä kuuluisi hengittää? Perusmaskia pystyn käyttämään jotain 1-2h, ja sitten se alkaa ahdistamaan ja joutuu vaihtaan uuteen, eli ilmeisesti kostuneena ei ilma enää kulje kunnolla. Ffp2-maskia kun kokeilin, pystyin pitämään vain 10 minuuttia? Pitäisikö niitä käyttäessä hengittää suun kautta, että ilma vaihtuu paremmin? Joillakin näyttää se maski painuvan kuopalle, kun hengittävät sisään, eli ilmeisesti suun kautta vetävät henkeä?
Vierailija kirjoitti:
Minäminäminä.
Sinä pidät maskia: suojaat kaveria räkä- ja bakteeriroiskeilta
Kaveri pitää maskia: kaveri suojaa sinua räkä- ja bakteeriroiskeilta
Te molemmat pidätte maskia: suojaatte toisianne räkä- ja bakteeriroikeilta -> tartuntariski pienenee. Ei tietenkään poistu kokonaan, mutta pienenee huomattavasti
Minä en usko maskiin. Rokotus ok.