Yök! Vauvakutsujen (Babyshower) ohjelma
Nyt on alkanut naamakirjaan ilmaantumaan kuvia vauvakutsuilta. En ole ennen ajatellut että niissä jotain ohjelmaa olisi, ehkä annettaisiin jotain pieniä lahjoja tulevalle äidille ja syödään kaikkea kivaa ja höpötetään.
Nyt kuitenkin näyttää, että seuraavanlaiset jutut ovat joku "trendi" vauvakutsuilla:
- Piltti yms. vauvanruokien maistelu sokkona, sitten pitää arvata mitä siinä purkissa on
- Sokkona vaipanvaihtokisa äidin ja kummitädin välillä. Eli vaihdetaan side silmillä nukelle vaippaa, se joka on nopeampi voittaa.
Muutama esimerkki. Siis ihan oikeasti, kuka tuollaiseen lässynläähän suostuu? YÄKK
Joillain näytti olevan muuten Babyshower kakkuna vauvan perseen muotoinen kakku. Siis vauvanpylly jossa oli vaaleanpunainen "vaippa", luulin hökötystä ensin tissikakuksi, ennen kuin tajusin.
Kommentit (147)
Mä osallistuin tämmösille Babyshowereille ja oon ite lapseton. Olin just semmosella asenteella, et ei hitto siellä pitää leikkiä kaikkea typerää ja vitsi mitä jenkkitouhua. Meinasin eka etten eden mene sinne. No sain huomata, et ihan turhaa ennakkoluuloa taas. Oikeesti siellä oli tosi mukavaa. Oli kyllä piltin maistelua ja lastenlaulujen sanojen arvuuttelua jne. mut hauskaa oli silti. Onneksi menin ja pääsin turhista ennakkoluuloista eroon. Tuleva äiti oli myös hyvin otettu saamistaan lahjoista ja siitä kaikesta ohjelmasta mitä hänelle oli keksitty. Oli mukavaa ilahduttaa ystävää :) Ei kannata ottaa asioita turhan vakavasti.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:36"]
Kuulostaa ihanalta :) Olen muutamilla vauvakutsuilla ollut ja sielläkin oli tuollaista ohjelmaa. Ihan mukavaa teemaan sopivaa äippäilyä.
En ole nähnyt vauvanpylly-kakkua, mutta kuulostaa söpöltä. Yleensä on ollut vain raskausmaha-kakkuja.
[/quote]
"Äippäilyä"... oksetus mikä sana. :(
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:47"]
Älä selitä, av-lassukka. Sinä runkkari ottaisit minkä vaan naisen, jos sellaista ikinä saisit.
[/quote]
Hohohohoh
Never. Mieluummin olisin yksin kuin ottaisin riskin, että narsistinen vaimo hukuttaa lapseni kylpyammeeseen äidinvaistojen puuttuessa.
[/quote]
Vauvanpersekakun mutustaminen, pilttien maistelu= äidin vaistot
Noista asioista diggailemattomuus= lapsensa hukuttavan narsistin mielenliikkeitä
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 15:13"]Mielestäni jokainen saa järjestää juuri sellaiset vauvakutsut kuin haluaa ja vieraiden tehtävä on kunnioittaa niitä, vaikka ohjelma ei vastaisikaan juuri sitä mistä itse tykkää. Osa aikuisuutta on hyväksyä se että ihmiset ovat erilaisia ja omaavat täten erilaisen maun asioissa. [/quote] Eikö kaverit järjestä ylläreinä ne vauvakutsut? Niin ainakin niissä juhlissa joissa mä oon ollut, on ollut tulevalle ihan yllätys että tullaan porukalla. Yksi kaveri vaan "varaa" ajan ja sitten tullaanki porukalla oven taa. Ja tuodaan tietty tarjoilut mukana. Ohjelmassa on lähinnä ollut syömistä, vauvan syntymäajan ja mittojen arvuuttelua, kerran askarreltiin yhdessä mobile.
[/quote] Kun lainaatte/matkitte naita amerikkalaisia tapoja niin yrittakaa edes tehda se oikein. Ei koskaan menna tulevan aidin oven taakse porukalla vaan joku ystavista jarjestaa kutsut kotonaan yllatyksena. Tarkoituksena on hemmotella tulevaa aitia, ei aiheuttaa stressia vaikka sotkuisesta huushollista.
Kyllapa on oksennusrefleksi yleinen reagointi kaikkeen mita ei ymmarreta tai hyvaksyta, siihen voisi ottaa vaikka dramamiinia helpottamaan oloa.
No aina ei tosiaankaan ole mahdollista järjestää mitään yllärikutsuja. Pääasia on kuitenkin hauska yhdessäolo ja tulevan äidin muistaminen. Jos itse on niin estynyt, että pitää järjestää hirveä kohtaus siitä miten MINÄ en ainakaan leiki yhtään mitään ja MINÄ pidän tämmöisiä kutsuja ihan turhana, niin ihan suosiolla voi vaan sitten jättää väliin. Ihme nillitystä joillakin joka asiasta.
Minäpä luulen, että ap on pohjimmiltaan vain kateellinen, että a) ei ole itse saanut vauvakutsuja b) ei ole itse saanut kutsua vauvakutsuille. Ei kai kukaan jaksaisi näin paljon välittää jostain juhlista, joista ei itse ole tippaakaan kiinnostunut.
Taas hyvä syy olla onnellisesti vanha ( av mittapuulla). Kukaan tuttava ei enää lisäänny:).
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 15:02"]Ja sitten voitte miettiä miten ihanaa sillä lapsettomalla ystävällä on siellä kun leikitään "vauvailua" ja "äiteilyä" (burb...)
[/quote] On se kumma, kun vauvakutsutkin pitää järjestää lapsettoman ehdoilla. Lapsettomat häät, hautajaiset, babyshowerit. Olisko seuraavaksi lapsettomat ristiäiset?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 16:59"]Minäpä luulen, että ap on pohjimmiltaan vain kateellinen, että a) ei ole itse saanut vauvakutsuja b) ei ole itse saanut kutsua vauvakutsuille. Ei kai kukaan jaksaisi näin paljon välittää jostain juhlista, joista ei itse ole tippaakaan kiinnostunut.
[/quote] Et voi olla tosissasi?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 15:02"]Ja sitten voitte miettiä miten ihanaa sillä lapsettomalla ystävällä on siellä kun leikitään "vauvailua" ja "äiteilyä" (burb...)
[/quote] On se kumma, kun vauvakutsutkin pitää järjestää lapsettoman ehdoilla. Lapsettomat häät, hautajaiset, babyshowerit. Olisko seuraavaksi lapsettomat ristiäiset?
[/quote] Joo-o, juuri tuotahan tämä kirjoittaja varmasti tarkoitikin.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 15:02"]Ja sitten voitte miettiä miten ihanaa sillä lapsettomalla ystävällä on siellä kun leikitään "vauvailua" ja "äiteilyä" (burb...)
[/quote] Joo-o, juuri tuotahan tämä kirjoittaja varmasti tarkoitikin.
[/quote] No, kaikki täytyy nykyisin järjestää niin, ettei lapset ja vauvailu näy missään. Tyylikästä ja aikuista, samppanjaa. Jos joku haluaa vetää omat babyshowerinsa ihan överiksi, niin suotakoon hänelle siihen mahdollisuus. Ei siitä tarvitse jonkun lapsettoman aktiivisesti mieltään pahoittaa.
Mä en edes ymmärrä moisten kutsujen päälle mitään. Tuossahan on juuri se perinteinen asenne että nainen hoitaa vauvan ja mies kiskoo sikareita ja viskiä kavereiden kanssa. Noissa saattaisi olla jotain ideaa jos ne järjestettäisiin kummallekin (tulevalle) vanhemmalle.
Mä olisin suuttunut jos kaverit olisivat järjestäneet vauvakutsut minulle.
Tätä lukiessa alkaa tuntua, että olispa mukava odottaa vielä yhtä. Ei ollut aikanaan babyshowereita. Olis kiva vetää vähän yli ja katsoa kenen huumori riittää. Tiukkiksia on muutama omassakin kaveripiirissä.
Pyllykakku, "äippäily", raskausmahakakku... hYI!!!!!! Onneksi mulle ei järjestetty tollaisia ällömössöjuhlia, oksettaa ajatuskin;D enkä ole narsistinen, rakastan vauvaani ja hänet hyvin hoidan, mutta kaikenlainen "äippämasukki"-shitti on ÄLLÖTTÄVÄÄ. Ihme ettei raskausarpimuffinsseja, tissinimentäleikkejä ja vauvankakkavanukasta...
Voe voe.... Olen sitä ikäluokkaa, että omien lasteni raskausaikana ei vielä ollut tapana järjestää noita vauvakutsuja, mutta eiköhän niissä voi jotain leikkejäkin järjestää, se on ihan vierasjoukosta kiinni, mitä kukin nyt pitää tyhmänä ja mitä humoristisena.
Itse vierastan kaikkia hääleikkejä ja juhlaohjelmanumeroita, joissa osallistujien on pakko osallistua johonkin. Minulle tulee jotenkin teennäinen olo ja nolostun itseni ja muiden puolesta. Mutta tunnustan: olen rajoittunut ja ylikriittinen ihminen! Tavallaan ihailen ihmisiä, joita ei yhtään nolostuta touhuta tuommoisia.
Minä ymmärrän, että tuollaisten leikkien - on ne sitten häissä tai vauvakutsuilla - funktio on tutustuttaa toisiinsa vierasjoukko, joka on keskenään kovin heterogeeninen. Vaikka se raskaana olija tunteekin kaikki, kaikki eivät tunne toisiaan. Se kannattaa muistaa. Joukossa on ihmisiä, jotka eivät tunne kuin sen tulevan äidin, ja heille se tilaisuus ei ehkä pelitä pelkästään "syödään ja höpötellään" -meiningillä: meillä suomalaisilla kun on tuollaisissa tilaisuuksissa taipumus jutella vain jo entuudestaan meille tuttujen ihmisten kanssa (tai ainakin enimmäkseen), joten JOS siellä ei ole mitään ohjelmaa, jota kaikki katsovat vähän samoista rooleista käsin (siis katsojina/osallistujina), osa voi kokea olonsa aika orvoksikin.
Muutenkin - kun tätä ikää ja elämänkokemusta on jo vähän karttunut - koen, että muiden tekemisille yököttely vasta onkin teiniä ja keskenkasvuista. Miksi ap:ta tai muitakaan yököttelijöitä niin kovasti kaivelevat MUIDEN vauvakutsut? Pitäkää itse itsellenne toisenlaiset kemut ja jos "joudutte" vieraaksi tuollaisille soseiden maistelukutsuille, voitte aina kieltäytyä osallistumasta, kohteliaasti tietenkin.
No hyy. Vauvanperse kruunasi mauttomuuden.
Jokainen juhlikoon tavallaan. Mutta on tuollaisessa "vauvailussa" ja "äippäilyssä" (karmeita sanoja) silti jotain lapsenomaiseksi taantumista. Aivan kuin lapsen saannin myötä naisesta tulisi hieman vähä-älyinen ja kaikesta vauvaan liittyvästä yli-innostuva. Tai tätä ainakin naiselta odotetaan, muuten häntä pidetään kylmänä ja epänaisellisena. Siksi monet vetävät asian sitten aivan yli vauvanpersuskakkuineen, halutaan antaa mahdollisimman äidillinen ja naisellinen kuva itsestä. Halutaan uppoutua esittämään raskaana olevan naisen roolia. Ja mikäpä siinä jos se jonkun onnelliseksi tekee. Itsestä se vain näyttää niin teeskentelyltä. Naiset on kuitenkin aikuisia, ei lapsia.
Kai te ymmärrätte että mauttomuus kuuluu asiaan paitsi jos juhlakalu on joku hienohelma kuka järkyttyy syvästi persekakusta. Tuntekaa ystävänne ja juhlat sen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:40"]
No ei sitä kannata niin vakavasti ottaa. Vähän leikkimielisyyttä :)
[/quote]
Minä en ole vakava ihminen, nauran ja olen iloinen ja huumorintajuinen, mutta tuollainen paska ei kiinnosta yhtään. Inhoan kaikkia ällöttäviä "leikkimielisiä" juttuja.