Yök! Vauvakutsujen (Babyshower) ohjelma
Nyt on alkanut naamakirjaan ilmaantumaan kuvia vauvakutsuilta. En ole ennen ajatellut että niissä jotain ohjelmaa olisi, ehkä annettaisiin jotain pieniä lahjoja tulevalle äidille ja syödään kaikkea kivaa ja höpötetään.
Nyt kuitenkin näyttää, että seuraavanlaiset jutut ovat joku "trendi" vauvakutsuilla:
- Piltti yms. vauvanruokien maistelu sokkona, sitten pitää arvata mitä siinä purkissa on
- Sokkona vaipanvaihtokisa äidin ja kummitädin välillä. Eli vaihdetaan side silmillä nukelle vaippaa, se joka on nopeampi voittaa.
Muutama esimerkki. Siis ihan oikeasti, kuka tuollaiseen lässynläähän suostuu? YÄKK
Joillain näytti olevan muuten Babyshower kakkuna vauvan perseen muotoinen kakku. Siis vauvanpylly jossa oli vaaleanpunainen "vaippa", luulin hökötystä ensin tissikakuksi, ennen kuin tajusin.
Kommentit (147)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:40"]Nii, täällä suomessa joka ikinen juhla johon ei liity alkoholia on ihan perseestä ja turhaa. Miehille tietty varpajaiset, mutta ei tulevan äidin iloksi babyshoweria? Onpa kivaa...
[/quote]
Eihän kukaan ole noin sanonut, tässähän keskustellaan siitä millaisista vauvakutsuista kukin tykkää. Itse esim ilahduin kovasti teekutsuista. Vauvoista keskusteltiin ja lahjoja avattiin ja ihailtiin. Tarjoiluna oli teetä/kahvia, leivoksia ja englantilaistyyppisiä kurkkuvoileipiä. Ei kiusaannuttavia leikkejä tai ällöttäviä kakkuja. Kutsut siis voi järjestää myös tyylikkäästi. Mutta jos joku kauheasti tykkää niistä leikeistä sun muista, niin järjestää sitten sellaiset. Mutta se ei ole kuitenkaan ainut vaihtoehto.
Jospa mammat nyt rauhoittuisivat ja vaikka googlettaisivat "baby shower history" niin alkaisi selveta etta tama tapa on ollut jo antiikin ajoista ja melkein joka maalla (paitsi Suomella ;)) on omansa.
Yhdysvalloissa vauvakutsut saivat nykyisen muotonsa WWII:n jalkeen kun tavarasta ja rahasta oli pulaa (Oli sodittu USAn rahalla Eurooppaa pelastamassa). Miehet olivat olleet rintamalla vuosikausia ja naiset sinnitelleet kotona. Lahjojen avulla helpotettiin tulevan aidin taakkaa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:02"] Jokainen juhlikoon tavallaan. Mutta on tuollaisessa "vauvailussa" ja "äippäilyssä" (karmeita sanoja) silti jotain lapsenomaiseksi taantumista. Aivan kuin lapsen saannin myötä naisesta tulisi hieman vähä-älyinen ja kaikesta vauvaan liittyvästä yli-innostuva. Tai tätä ainakin naiselta odotetaan, muuten häntä pidetään kylmänä ja epänaisellisena. Siksi monet vetävät asian sitten aivan yli vauvanpersuskakkuineen, halutaan antaa mahdollisimman äidillinen ja naisellinen kuva itsestä. Halutaan uppoutua esittämään raskaana olevan naisen roolia. Ja mikäpä siinä jos se jonkun onnelliseksi tekee. Itsestä se vain näyttää niin teeskentelyltä. Naiset on kuitenkin aikuisia, ei lapsia. [/quote] Miten nuo olennaisesti eroavat yhtään mistään hääleikistä tai vaikkapa työpaikkojen typeristä tyke-päiväleikeistä? Let's face it: kaikki seuraleikit ovat aika tyhmiä, jos niitä katsoo kriittisesti. Pointti on, että heittäytymällä tekemään jotain "lapsellista" (sinun sanavalintasi, ei minun) ihmiset kuoriutuvat ulos normaalista roolistaan, ja se voi olla hauskaa ja vapauttavaa. Tai osasta on, minäkin vierastan niitä. Mutta minusta kannattaa pidättyä katsomasta asiaa noin nenänvarttaan pitkin kuin sinä ja ap teette. 70 [/quote] Kuten sanoin, jokainen tavallaan. Ei tarvitse hernettä hönkäillä. Mutta kaippa minullakin on oikeus mielipiteeseen. Minusta ne naiset jotka harrastavat tämän tyyppistä "ylisöpöilyä" vaikuttavat usein siltä, kuin he suorittaisivat jotain roolia. Harva kuitenkaan todella "heittäytyy" tekokakan maisteluun niin luontevasti, että se aidosti vapauttaa kutsujen tunnelmaa. Tämä on minun vaikutelmani ja kokemukseni asiasta. Sinulla se voi tietenkin olla toinen.
[/quote]
Sanot, että jokainen tavallaan, mutta varaat silti itsellesi oikeuden tuomita toisin toimivat vähä-älyisiksi ja lapsellisiksi? Sinulla on varsin passiivis-aggressiivinen reagointitapa, tiedätkös ;-)
Toistan: minustakin leikit ovat teennäisiä ja noloja, mutta koen, että se on todellakin vain oma mielipiteeni ja suhteeni asiaan ja kunnioitan sitä, että MUUT aidosti voivat kyetä sellaiseen heittäytymiseen, johon en itse kykene ja näkemään asiassa huumoria, joka ei vain aukene minulle.
70
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:40"]Nii, täällä suomessa joka ikinen juhla johon ei liity alkoholia on ihan perseestä ja turhaa. Miehille tietty varpajaiset, mutta ei tulevan äidin iloksi babyshoweria? Onpa kivaa...
[/quote]
Eihän kukaan ole noin sanonut, tässähän keskustellaan siitä millaisista vauvakutsuista kukin tykkää. Itse esim ilahduin kovasti teekutsuista. Vauvoista keskusteltiin ja lahjoja avattiin ja ihailtiin. Tarjoiluna oli teetä/kahvia, leivoksia ja englantilaistyyppisiä kurkkuvoileipiä. Ei kiusaannuttavia leikkejä tai ällöttäviä kakkuja. Kutsut siis voi järjestää myös tyylikkäästi. Mutta jos joku kauheasti tykkää niistä leikeistä sun muista, niin järjestää sitten sellaiset. Mutta se ei ole kuitenkaan ainut vaihtoehto.
[/quote]
Jeps, lähinnä tässä keskustelussa monelta on tullut vähätteleviä kommentteja koko vauvajuhlista. Siksi kommentti. Mutta tietenkin saa taas vääntää rautalangasta.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:04"]
Taas hyvä syy olla onnellisesti vanha ( av mittapuulla). Kukaan tuttava ei enää lisäänny:).
[/quote] Ja selvinnyt babyshoweritta!
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:40"]
En ottaisi ap:ta vaimoksi.
[/quote]
No et niin, koska olet heteronainen.
[/quote]
En vaan mies.
Perimääni on ohjelmoitu kehotus välttää ei-äidillisiä naisia. Sellainen ei olisi hyväksi lajin jatkumiselle.
[/quote]
Aha. Olenkohan minäkin sitten ei äidillinen nainen kun mieluummin keskityin ihan normi äitiyteen, kun mihinkään wannabe kekkereihin. Oli kas tärkeämpääkin ajateltavaa lapsen kannalta, kun jotkut saatanan lapselliset partyt joita nämä nyky-mammat pitävät samaa rataa kuin lapsiaankin. Egon jatkona. Saahan niistä hienoja kuvia instaan tai faceen..
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:40"]
Nii, täällä suomessa joka ikinen juhla johon ei liity alkoholia on ihan perseestä ja turhaa. Miehille tietty varpajaiset, mutta ei tulevan äidin iloksi babyshoweria? Onpa kivaa...
[/quote]
Noissa kahdessa on se ero, että varpajaisissa yleensä se on isä, joka saa lahjoja. Tuttavan mies sai mm. viskipulloa, sikareita, korvatulppia jne. Noh, ne kaikki olivat siis miehelle. Vauvakutsuilla taasen tämän miehen vaimo ei saanut lahjoja vaan kaikki menivät vauvalle (vaatteita, tutteja, tuttipulloja). Toki paketissa luki vaimon nimi mutta rehellisesti, mitä iloa siitä 56 senttisesta bodista on naiselle joka käyttää kokoa M?
Yksillä vauvakutsuilla olen tähän mennessä ollut ja siellä ei onneksi sentään ollut mitään älyttömiä leikkejä. Olen varmasti monen mielestä "kova" ihminen, kun turha lässytilää ei kiinnosta, ja tunsin itseni todella ulkopuoliseksi lahjojen läpikäyntikohdassa: jokaikistä paitaa tai peittoa huokailtiin ja ihasteltiin. Tämän jälkeen luonnollisesti juteltiin siitä, miten ihania ja söpöjä kaikki vauvat ovat (sori, mutta eivät ole).
Olen ehkä tosikko, realisti, en millään tavoin heittäytyjätyyppiä, enkä pidä yllätyksistä. Nämä asiat eivät kuitenkaan sulje pois sitä, ettenkö voisi olla hyvä äiti, niin kuin joku valopää täällä esitti.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 19:28"]Yksillä vauvakutsuilla olen tähän mennessä ollut ja siellä ei onneksi sentään ollut mitään älyttömiä leikkejä. Olen varmasti monen mielestä "kova" ihminen, kun turha lässytilää ei kiinnosta, ja tunsin itseni todella ulkopuoliseksi lahjojen läpikäyntikohdassa: jokaikistä paitaa tai peittoa huokailtiin ja ihasteltiin. Tämän jälkeen luonnollisesti juteltiin siitä, miten ihania ja söpöjä kaikki vauvat ovat (sori, mutta eivät ole).
Olen ehkä tosikko, realisti, en millään tavoin heittäytyjätyyppiä, enkä pidä yllätyksistä. Nämä asiat eivät kuitenkaan sulje pois sitä, ettenkö voisi olla hyvä äiti, niin kuin joku valopää täällä esitti.
[/quote]
Sitten sun kaverit varmasti osaavat järjestää sellaiset kutsut että niillä viihdyt jos joskus lisäännyt. Minä puolestani olin iloinen kun sain nolot leikit ja vauvamahakakut, sopii huumoriini ja ystäväni sen tietävät.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:02"] Jokainen juhlikoon tavallaan. Mutta on tuollaisessa "vauvailussa" ja "äippäilyssä" (karmeita sanoja) silti jotain lapsenomaiseksi taantumista. Aivan kuin lapsen saannin myötä naisesta tulisi hieman vähä-älyinen ja kaikesta vauvaan liittyvästä yli-innostuva. Tai tätä ainakin naiselta odotetaan, muuten häntä pidetään kylmänä ja epänaisellisena. Siksi monet vetävät asian sitten aivan yli vauvanpersuskakkuineen, halutaan antaa mahdollisimman äidillinen ja naisellinen kuva itsestä. Halutaan uppoutua esittämään raskaana olevan naisen roolia. Ja mikäpä siinä jos se jonkun onnelliseksi tekee. Itsestä se vain näyttää niin teeskentelyltä. Naiset on kuitenkin aikuisia, ei lapsia. [/quote] Miten nuo olennaisesti eroavat yhtään mistään hääleikistä tai vaikkapa työpaikkojen typeristä tyke-päiväleikeistä? Let's face it: kaikki seuraleikit ovat aika tyhmiä, jos niitä katsoo kriittisesti. Pointti on, että heittäytymällä tekemään jotain "lapsellista" (sinun sanavalintasi, ei minun) ihmiset kuoriutuvat ulos normaalista roolistaan, ja se voi olla hauskaa ja vapauttavaa. Tai osasta on, minäkin vierastan niitä. Mutta minusta kannattaa pidättyä katsomasta asiaa noin nenänvarttaan pitkin kuin sinä ja ap teette. 70 [/quote] Kuten sanoin, jokainen tavallaan. Ei tarvitse hernettä hönkäillä. Mutta kaippa minullakin on oikeus mielipiteeseen. Minusta ne naiset jotka harrastavat tämän tyyppistä "ylisöpöilyä" vaikuttavat usein siltä, kuin he suorittaisivat jotain roolia. Harva kuitenkaan todella "heittäytyy" tekokakan maisteluun niin luontevasti, että se aidosti vapauttaa kutsujen tunnelmaa. Tämä on minun vaikutelmani ja kokemukseni asiasta. Sinulla se voi tietenkin olla toinen.
[/quote]
Sanot, että jokainen tavallaan, mutta varaat silti itsellesi oikeuden tuomita toisin toimivat vähä-älyisiksi ja lapsellisiksi? Sinulla on varsin passiivis-aggressiivinen reagointitapa, tiedätkös ;-)
Toistan: minustakin leikit ovat teennäisiä ja noloja, mutta koen, että se on todellakin vain oma mielipiteeni ja suhteeni asiaan ja kunnioitan sitä, että MUUT aidosti voivat kyetä sellaiseen heittäytymiseen, johon en itse kykene ja näkemään asiassa huumoria, joka ei vain aukene minulle.
70
[/quote]
Vedit sitten kuitenkin sen herneen nenuliin. Eikä ilmeisesti myöskään tekstini auennut sinulle. En ole ketään haukkunut lapselliseksi tai vähä-älyiseksi. Jokainen voi ylhäällä olevasta lainauksesta lukea mitä sanoin. Toistan sen vielä hieman toisin sanoin. Eli usein tuntuu että naiset esittävät olevansa lapsellisia ja vähä-älyisiä jotta omasta mielestään olisivat mahdollisimman naisellisia. Mikä tuntuu roolin vetämiseltä ja keinotekoiselta. Todennäköisesti juuri tämän vuoksi osa inhoaa kyseisiä leikkejä. Taisin iskeä hieman hermoon ja siitä pahoittelut. Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että mielipiteen oikeus on minullakin. Samoin kuin leikeistä nauttivillakin. En kuitenkaan ryhdy jankkaamaan asiasta tämän enempää.
Ja sit leikataan veitsellä raskausmahakakku tai peppukakku kakkulapiolla. Yök!!!
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:40"]
En ottaisi ap:ta vaimoksi.
[/quote]
No et niin, koska olet heteronainen.
[/quote]
En vaan mies.
Perimääni on ohjelmoitu kehotus välttää ei-äidillisiä naisia. Sellainen ei olisi hyväksi lajin jatkumiselle.
[/quote]
hohhoijaa.. Loppuuko nää ikinä. Nobody cares!
Hyi oon vannonut ettei mulle järjestetä mitään tollasia ainakaan sellasia missä on leikkejä. Kaverin babyshowereissa tuli kiusallinen olo, ihan ku ois testattu tuleeko siitä nyt hyvä äiti vai ei sen perusteella tunnistaako piltin maun! Jumalauta mua ainakaan ruveta testaamaan.. Ja en ole huumorintajuton tosikko, mutta johonkin se raja on vedettävä. Mä koen ton nöyryyttävänä.
Kuulostaa ihanalta :) Olen muutamilla vauvakutsuilla ollut ja sielläkin oli tuollaista ohjelmaa. Ihan mukavaa teemaan sopivaa äippäilyä.
En ole nähnyt vauvanpylly-kakkua, mutta kuulostaa söpöltä. Yleensä on ollut vain raskausmaha-kakkuja.
Yhhh. Onneks mun ystäväpiirissä ei tuollaista typeryyttä harrasteta.
En ole tuollaisilla ollut, mutta eikös se "vauvailu" ole noiden idea. Kuulostaa kivalta.
Ei helvetti, olen itsekin äitin mutta aivot ei jääneet naistenklinillle.
No ei sitä kannata niin vakavasti ottaa. Vähän leikkimielisyyttä :)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:04"]
Kai te ymmärrätte että mauttomuus kuuluu asiaan paitsi jos juhlakalu on joku hienohelma kuka järkyttyy syvästi persekakusta. Tuntekaa ystävänne ja juhlat sen mukaan.
[/quote]
No näinhän sen pitäisi olla, mutta kyllähän sitä tässäkin keskustelussa tyypit selittää ihan tosissaan, miten niiden vauvakutsujen tarkoituksena on vaikka tuo että maistellaan noita paskanmakuisia ruokapilttejä ja yritetään asettua vauvan rooliin tms. :D:D