Yök! Vauvakutsujen (Babyshower) ohjelma
Nyt on alkanut naamakirjaan ilmaantumaan kuvia vauvakutsuilta. En ole ennen ajatellut että niissä jotain ohjelmaa olisi, ehkä annettaisiin jotain pieniä lahjoja tulevalle äidille ja syödään kaikkea kivaa ja höpötetään.
Nyt kuitenkin näyttää, että seuraavanlaiset jutut ovat joku "trendi" vauvakutsuilla:
- Piltti yms. vauvanruokien maistelu sokkona, sitten pitää arvata mitä siinä purkissa on
- Sokkona vaipanvaihtokisa äidin ja kummitädin välillä. Eli vaihdetaan side silmillä nukelle vaippaa, se joka on nopeampi voittaa.
Muutama esimerkki. Siis ihan oikeasti, kuka tuollaiseen lässynläähän suostuu? YÄKK
Joillain näytti olevan muuten Babyshower kakkuna vauvan perseen muotoinen kakku. Siis vauvanpylly jossa oli vaaleanpunainen "vaippa", luulin hökötystä ensin tissikakuksi, ennen kuin tajusin.
Kommentit (147)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:02"]
Jokainen juhlikoon tavallaan. Mutta on tuollaisessa "vauvailussa" ja "äippäilyssä" (karmeita sanoja) silti jotain lapsenomaiseksi taantumista. Aivan kuin lapsen saannin myötä naisesta tulisi hieman vähä-älyinen ja kaikesta vauvaan liittyvästä yli-innostuva. Tai tätä ainakin naiselta odotetaan, muuten häntä pidetään kylmänä ja epänaisellisena. Siksi monet vetävät asian sitten aivan yli vauvanpersuskakkuineen, halutaan antaa mahdollisimman äidillinen ja naisellinen kuva itsestä. Halutaan uppoutua esittämään raskaana olevan naisen roolia. Ja mikäpä siinä jos se jonkun onnelliseksi tekee. Itsestä se vain näyttää niin teeskentelyltä. Naiset on kuitenkin aikuisia, ei lapsia.
[/quote]
Miten nuo olennaisesti eroavat yhtään mistään hääleikistä tai vaikkapa työpaikkojen typeristä tyke-päiväleikeistä?
Let's face it: kaikki seuraleikit ovat aika tyhmiä, jos niitä katsoo kriittisesti.
Pointti on, että heittäytymällä tekemään jotain "lapsellista" (sinun sanavalintasi, ei minun) ihmiset kuoriutuvat ulos normaalista roolistaan, ja se voi olla hauskaa ja vapauttavaa. Tai osasta on, minäkin vierastan niitä. Mutta minusta kannattaa pidättyä katsomasta asiaa noin nenänvarttaan pitkin kuin sinä ja ap teette.
70
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:36"]
Voe voe.... Olen sitä ikäluokkaa, että omien lasteni raskausaikana ei vielä ollut tapana järjestää noita vauvakutsuja, mutta eiköhän niissä voi jotain leikkejäkin järjestää, se on ihan vierasjoukosta kiinni, mitä kukin nyt pitää tyhmänä ja mitä humoristisena.
Itse vierastan kaikkia hääleikkejä ja juhlaohjelmanumeroita, joissa osallistujien on pakko osallistua johonkin. Minulle tulee jotenkin teennäinen olo ja nolostun itseni ja muiden puolesta. Mutta tunnustan: olen rajoittunut ja ylikriittinen ihminen! Tavallaan ihailen ihmisiä, joita ei yhtään nolostuta touhuta tuommoisia.
Minä ymmärrän, että tuollaisten leikkien - on ne sitten häissä tai vauvakutsuilla - funktio on tutustuttaa toisiinsa vierasjoukko, joka on keskenään kovin heterogeeninen. Vaikka se raskaana olija tunteekin kaikki, kaikki eivät tunne toisiaan. Se kannattaa muistaa. Joukossa on ihmisiä, jotka eivät tunne kuin sen tulevan äidin, ja heille se tilaisuus ei ehkä pelitä pelkästään "syödään ja höpötellään" -meiningillä: meillä suomalaisilla kun on tuollaisissa tilaisuuksissa taipumus jutella vain jo entuudestaan meille tuttujen ihmisten kanssa (tai ainakin enimmäkseen), joten JOS siellä ei ole mitään ohjelmaa, jota kaikki katsovat vähän samoista rooleista käsin (siis katsojina/osallistujina), osa voi kokea olonsa aika orvoksikin.
Muutenkin - kun tätä ikää ja elämänkokemusta on jo vähän karttunut - koen, että muiden tekemisille yököttely vasta onkin teiniä ja keskenkasvuista. Miksi ap:ta tai muitakaan yököttelijöitä niin kovasti kaivelevat MUIDEN vauvakutsut? Pitäkää itse itsellenne toisenlaiset kemut ja jos "joudutte" vieraaksi tuollaisille soseiden maistelukutsuille, voitte aina kieltäytyä osallistumasta, kohteliaasti tietenkin.
[/quote]
Valitettavasti aina ei voi tietää etukäteen ohjelmaa. Yhden kaverini kutsut olisin skipannut jos olisin tiennyt sen sisällön. Voi luojani, että vieläkin tulee kylmiä väreitä kun vain ajattelenkin sitä. Oikeasti, aikuiset naiset lässyttivät vatsalle ja jokaisen hemmetin vauvan vaatteen kohdalla kymmenen naista huokaisee kovaan ääneen "aawww". Ja perään tietysti lässytystä. Samaan aikaan mies oli tietysti vetämässä kännejä baarissa kavereidensa kanssa....
Mieluummin olisin katsonut 10 tuntia putkeen Teletappeja kuin ollut tuolla.
[/quote]
Minustakin vastasyntyneiden vaatteet ovat aika järkyttävän suloisia. Sorry, meitä on moneen junaan.
Jos asia ei sinua nappaa, kannattaa jatkossa pysyä poissa vauvakutsuilta. Kyllä ne enemmän tai vähemmän ovat vauvakuumeilua, se kuuluu juhlien perusideaan. Jos itse on vaikkapa vannoutunut vela ja aihepiiri lähinnä riipii, voi aina vedota johonkin muuhun menoon ja onnitella tulevaa äitiä erikseen.
70
Onneksi ei ole ikinä tarvinnut mennä! Sitten kyllä keksisin tekosyyn olla menemättä. Myötähäpeän tunne kävisi paikan päällä liian suureksi :D
Vauvanpyllykakku on ihana! :) Ette varmaan tajua kakun funktiota, siis miksi se on nimenomaan PYLLY. Vauvakutsut ovat sellaista "tervetuloa äiteyteen" juhlaa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:15"]Onneksi ei ole ikinä tarvinnut mennä! Sitten kyllä keksisin tekosyyn olla menemättä. Myötähäpeän tunne kävisi paikan päällä liian suureksi :D
[/quote] Sehän se meidän suomalaisten ongelma on. Tunnetaan myötähäpeää toisten lentokoneessa taputtamisita, tennissukista sandaaleista ja mauttomista vauvajuhlista.
Jossain näin tarjottavan suklaamoussee vaipasta...
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:12"]
Voe voe.... Olen sitä ikäluokkaa, että omien lasteni raskausaikana ei vielä ollut tapana järjestää noita vauvakutsuja, mutta eiköhän niissä voi jotain leikkejäkin järjestää, se on ihan vierasjoukosta kiinni, mitä kukin nyt pitää tyhmänä ja mitä humoristisena.
Itse vierastan kaikkia hääleikkejä ja juhlaohjelmanumeroita, joissa osallistujien on pakko osallistua johonkin. Minulle tulee jotenkin teennäinen olo ja nolostun itseni ja muiden puolesta. Mutta tunnustan: olen rajoittunut ja ylikriittinen ihminen! Tavallaan ihailen ihmisiä, joita ei yhtään nolostuta touhuta tuommoisia.
Minä ymmärrän, että tuollaisten leikkien - on ne sitten häissä tai vauvakutsuilla - funktio on tutustuttaa toisiinsa vierasjoukko, joka on keskenään kovin heterogeeninen. Vaikka se raskaana olija tunteekin kaikki, kaikki eivät tunne toisiaan. Se kannattaa muistaa. Joukossa on ihmisiä, jotka eivät tunne kuin sen tulevan äidin, ja heille se tilaisuus ei ehkä pelitä pelkästään "syödään ja höpötellään" -meiningillä: meillä suomalaisilla kun on tuollaisissa tilaisuuksissa taipumus jutella vain jo entuudestaan meille tuttujen ihmisten kanssa (tai ainakin enimmäkseen), joten JOS siellä ei ole mitään ohjelmaa, jota kaikki katsovat vähän samoista rooleista käsin (siis katsojina/osallistujina), osa voi kokea olonsa aika orvoksikin.
Muutenkin - kun tätä ikää ja elämänkokemusta on jo vähän karttunut - koen, että muiden tekemisille yököttely vasta onkin teiniä ja keskenkasvuista. Miksi ap:ta tai muitakaan yököttelijöitä niin kovasti kaivelevat MUIDEN vauvakutsut? Pitäkää itse itsellenne toisenlaiset kemut ja jos "joudutte" vieraaksi tuollaisille soseiden maistelukutsuille, voitte aina kieltäytyä osallistumasta, kohteliaasti tietenkin.
[/quote]
Valitettavasti aina ei voi tietää etukäteen ohjelmaa. Yhden kaverini kutsut olisin skipannut jos olisin tiennyt sen sisällön. Voi luojani, että vieläkin tulee kylmiä väreitä kun vain ajattelenkin sitä. Oikeasti, aikuiset naiset lässyttivät vatsalle ja jokaisen hemmetin vauvan vaatteen kohdalla kymmenen naista huokaisee kovaan ääneen "aawww". Ja perään tietysti lässytystä. Samaan aikaan mies oli tietysti vetämässä kännejä baarissa kavereidensa kanssa....
[/quote]
Minustakin vastasyntyneiden vaatteet ovat aika järkyttävän suloisia. Sorry, meitä on moneen junaan.
Jos asia ei sinua nappaa, kannattaa jatkossa pysyä poissa vauvakutsuilta. Kyllä ne enemmän tai vähemmän ovat vauvakuumeilua, se kuuluu juhlien perusideaan. Jos itse on vaikkapa vannoutunut vela ja aihepiiri lähinnä riipii, voi aina vedota johonkin muuhun menoon ja onnitella tulevaa äitiä erikseen.
70
[/quote]
Juu, olen suosiolla jättänyt väliin parit seuraavat kutsut (eivät ole kovin yleisiä omassa kaveripiirissäni).
En ole vela vaan itsellänikin on pari lasta mutta moinen hurmos ja lässytys eivät vain ole minun juttuni. Kuten ei esim. perhekerhot (joissa kävin tasan yhden kerran ja se riitti).
No mutta tämän ketjun mukaan taidan sitten olla se narsistinen tyyppi, joka hukuttaa lapsensa....
Vauvanpyllykakku on klassisin baby shower kakku. Tyhmä ap ei varmaan tiennyt tätäkään...
Joskus katsoin kuvia jonkun tuttavani vauvakutsuilta. Kakkuna oli ilmeisesti raskausmahakakku, mutta mietin oikeasti monta päivää (aina kun kuva pomppasi silmälle) että mitä helvettiä tuo oikein esittää. Muistutti enemmän penistä ja kiveksiä, joihin oli tunkettu jotain narua.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:12"]
[/quote]
[/quote]
70
[/quote]
Juu, olen suosiolla jättänyt väliin parit seuraavat kutsut (eivät ole kovin yleisiä omassa kaveripiirissäni).
En ole vela vaan itsellänikin on pari lasta mutta moinen hurmos ja lässytys eivät vain ole minun juttuni. Kuten ei esim. perhekerhot (joissa kävin tasan yhden kerran ja se riitti).
No mutta tämän ketjun mukaan taidan sitten olla se narsistinen tyyppi, joka hukuttaa lapsensa....
[/quote]
;-) ei nyt sentään... jees, siis en sinua kutsunut velaksi, kunhan mainitsin, että jos koko aihepiiri ei nappaa, kuten vaikkapa velan kohdalla varmaan on asiainlaita, niin ei kannata edes kuvitella, että siellä baby showereilla olisi vauva-vapaata jutustelua.
70
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:02"]
Jokainen juhlikoon tavallaan. Mutta on tuollaisessa "vauvailussa" ja "äippäilyssä" (karmeita sanoja) silti jotain lapsenomaiseksi taantumista. Aivan kuin lapsen saannin myötä naisesta tulisi hieman vähä-älyinen ja kaikesta vauvaan liittyvästä yli-innostuva. Tai tätä ainakin naiselta odotetaan, muuten häntä pidetään kylmänä ja epänaisellisena. Siksi monet vetävät asian sitten aivan yli vauvanpersuskakkuineen, halutaan antaa mahdollisimman äidillinen ja naisellinen kuva itsestä. Halutaan uppoutua esittämään raskaana olevan naisen roolia. Ja mikäpä siinä jos se jonkun onnelliseksi tekee. Itsestä se vain näyttää niin teeskentelyltä. Naiset on kuitenkin aikuisia, ei lapsia.
[/quote]
Miten nuo olennaisesti eroavat yhtään mistään hääleikistä tai vaikkapa työpaikkojen typeristä tyke-päiväleikeistä?
Let's face it: kaikki seuraleikit ovat aika tyhmiä, jos niitä katsoo kriittisesti.
Pointti on, että heittäytymällä tekemään jotain "lapsellista" (sinun sanavalintasi, ei minun) ihmiset kuoriutuvat ulos normaalista roolistaan, ja se voi olla hauskaa ja vapauttavaa. Tai osasta on, minäkin vierastan niitä. Mutta minusta kannattaa pidättyä katsomasta asiaa noin nenänvarttaan pitkin kuin sinä ja ap teette.
70
[/quote]
Kuten sanoin, jokainen tavallaan. Ei tarvitse hernettä hönkäillä. Mutta kaippa minullakin on oikeus mielipiteeseen. Minusta ne naiset jotka harrastavat tämän tyyppistä "ylisöpöilyä" vaikuttavat usein siltä, kuin he suorittaisivat jotain roolia. Harva kuitenkaan todella "heittäytyy" tekokakan maisteluun niin luontevasti, että se aidosti vapauttaa kutsujen tunnelmaa. Tämä on minun vaikutelmani ja kokemukseni asiasta. Sinulla se voi tietenkin olla toinen.
Täh, hauskaltahan tuo kuulostaa :D
Olin kerran Baby showereissa. Se oli ihan mukavaa siihen asti, kunnes alkoivat teennäiset leikit tyyliin " Nuollaan vaippa puhtaaksi sulaneesta suklaasta! Hitain ja sotkuisin vaihtaa vauvan x vaipan kihihii"
Sitten jos kohteliaasti ilmaisi, että minä taidan vain katsella, niin sai nyrpeän ja täti-tärkeilevän kuuloisen vastauksen "Eikun kaikki osallistuu. Jos ei osallistu niin sitten voi lähteä kävelemään!" ja muut mammat myhäilivät kuorossa "mmmhhhm-mm"
Olen lapseton enkä olisi edes mennyt tuonne, mutta ystäväni otti minut puoliväkisin mukaan.
Istukkakakku olisi kiva.
Vakavasti ottaen en kauheasti pidä mistään rituaaleista joilla juhlitaan äitiyttä, mammailua ja äippäilyä äitien kesken tai naisten kesken. Sillä vahvistetaan sellaista asetelmaa että äitiys on jokin muusta elämästä erillään oleva asia. Tungetaan äidit sinne syvemmälle ja syvemmälle äitimyytin sumppuun, missä ei ole lupa ajatella eikä elää muuta kuin sitä äitiyttä, olla vaan äiti ja paneutua äitiyden salaperäiseen maailmaan, jossa hifistellään vauvanvaunuilla, annetaan, myydään, ostetaan ja vaihdetaan lapsiin liittyviä juttuja nettikirppareilla ja istutaan hiekkalaatikon laidalla ajasta ikuisuuteen.
Klaustrofobista touhua ja kasvattaa miesten ja naisten välistä kuilua. Ai ei muka, no miksei miehet osallistu noille kutsuille? Miksi isien ja äitien pitää viettää erikseen rituaaleja, onhan vauva heidän yhteinen asiansa?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:18"]
Kakkuidea:
http://9.petflowblog.isprimecdn.com/app/uploads/2015/03/baby-shower-cake-k8pmk3et.jpg
[/quote]
Hyi helvetti. Sairasta.
Minä en tykkää mistään seurapeleistä ja -leikeistä. Kortti- ja lautapelitkin ovat epämiellyttäviä puolituntemattoman akkalauman kanssa.
Nii, täällä suomessa joka ikinen juhla johon ei liity alkoholia on ihan perseestä ja turhaa. Miehille tietty varpajaiset, mutta ei tulevan äidin iloksi babyshoweria? Onpa kivaa...
En suostuisi erillisiin juhliin vaan haluaisin miehen kanssa yhteiset varpajaiset tai babyshowerit, miksi niitä ikinä sanotaankaan.
[/quote]