Kertokaa kokeneemmat vanhemmat!
Meillä on 1,5-vuotias omatoiminen taapero, jolla on vahva minä ite -asenne. Hän saa itse tehdä kaikenlaista, mutta ongelma on lähinnä ulkoilu, koska häntä ei saa auttaa eikä varsinkaan pitää kädestä kiinni. On saatava mennä ja tutkia vapaana ja kiellot aiheuttavat protestin, jos taapero niitä edes kuuntelee. Ulkoilu on minulle tosi stressaavaa, kun aina saan sydän kurkussa pelätä, että taapero säntää jonnekin, kaatuu pahasti, juoksee auton alle jne. Olen tosi varovainen taaperon kanssa liikenteessä, mutta hän haluaa väkisinkin pitää sopivan etäisyyden vanhempiin, koska inhoaa auttamista, esim. suojatietä ei varmasti ylitä käsi kädessä vaan kävelee itse. Hän ei ole ikinä säntäillyt minnekään, on aina ylittänyt suojatiet kiltisti eikä ole ollut pahoja kaatumisiakaan tai mitään läheltä piti -tilanteita, mutta pelottaa silti! Pitäisikö siis ottaa rennommin vai onko tämän ikäisillä minkäänlaista itsesuojeluvaistoa? Pitäisikö hankkia talutusreppu? Milloin lapsen kanssa kävely alkaa ylipäätään sujumaan nopeammin, niin ettei tarvitse jokaista kiveä ja koloa tutkia ja mennä kymmenen metriä eteenpäin ja taas parikymmentä metriä taakse?
Kommentit (8)
Semmoisissa tilanteissa, joissa koet auttamisen tarpeelliseksi autat. Se että lapsi ei saa aina tahtoaan läpi, ja jotuu välillä kokemaan pettymyksiä on tarpeellista kehittymisen kannalta. Ja turvallisuudesta on tietenkin huolehdittava raivareista huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:44"]Jotkut asiat on ehdottomia. Kuten suojatien ylitys käsi kädessä
[/quote]
Jep, näin minäkin ajattelen ja haluaisin toimia, mutta taapero suuttuu kamalasti ja riuhtaisee käden pois, kun sanon että tie ylitetään käsi kädessä. Aluksi nappasin hänet aina syliin ja ylitin tien, jos ei suostunut käsi kädessä menemään, mutta nykyään on kävellyt nätisti vieressä kunhan ei yritä tarjota kättä. Onneksi asutaan rauhallisella alueella eikä missään kaupungin keskustassa, mutta silti :/
Ap
Kyllä lapsi suuttua saa, mutta ei dominoida vanhempien käytöstä. Nyt sinun on helppo vielä näyttää lapsellesi rajat ja lapsen helppoa opetella sietämään sitä ettei aina saa tahtoaan läpi. Mitä vanhemmaksi lapsi tulee, sen vaikeammaksi tämän perusasian opettelu käy.
Sinä tiedät lasta paremmin miten tulee toimia, joten toimi niin, vaikka lasta se kiukuttaisikin.
No en silti tinkisi tuosta kädestä pitämisestä suojatien yli, se kun on turvallisuuskysymys eikä tuon ikäinen ymmärrä oikeasti asiasta mitään ja voi vaikka kääntyä takas tai mitä lie. Jos ei anna niin sit lapsi kainaloon ja ens kerralla uusi yritys.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:44"]Jotkut asiat on ehdottomia. Kuten suojatien ylitys käsi kädessä
[/quote]
Jep, näin minäkin ajattelen ja haluaisin toimia, mutta taapero suuttuu kamalasti ja riuhtaisee käden pois, kun sanon että tie ylitetään käsi kädessä. Aluksi nappasin hänet aina syliin ja ylitin tien, jos ei suostunut käsi kädessä menemään, mutta nykyään on kävellyt nätisti vieressä kunhan ei yritä tarjota kättä. Onneksi asutaan rauhallisella alueella eikä missään kaupungin keskustassa, mutta silti :/
Ap
[/quote]
Pidä kinni siitä mitä sanot. Et voi antaa periksi
Nyt ei voi poistua av:lta seuraavaan 15 vuoteen. Tän rakkauden hedelmän touhuista saadaan vielä lukea paljon..
2019: meidän mussukka on päättäny, ettei se tartte saattajaa eskariin. Onhan tossa kuusi isoa tietä ylitettävänä, mutta se nyt vaan on niin omatoiminen! Eikä viitti moisen asian takia riidellä.
2020: kyllä on helppoa tää ekaluokkalaisen kanssa eläminen. Mussukka hoitaa läksyt ja muut ihan itse, eikä halua meitä edes typerällä Wilmassa vaivata. Toki me annettiin ne tunnukset sille, kun se halus. Se on niin omatoiminen!
2023: ihme nillitystä tuolta koulusta. Ettei muka pidetä huolta lapsen koulunkäynnistä! Mussukka hoitaa itse koulunsa, kun se osaa kerta! Ihmettelivät, ettei me tiedetty, kun lapsi ei oo tehny läksyjään. Mistä me sellasia tiedettäs. Ja jos ne on mussukan mielestä tylsiä, eihän niitä sillon tartte tehdä. Turhaa tollasen takia riidellä ainakaan!
Vuosia kestävä jatkokertomus siis edessä!
Samanikäinen lapsi ja sama vaiva. Otan kantoon jos pysähtyy kävellessä eikä yhdellä käskyllä lähde liikkeelle. Saa kävellä itse kun ympärillä on sen verran tilaa ettei ehdi sännätä tielle tms. Jos heittäytyy maahan tai repii kättä pois, otan hetkeksi kantoon. Kantamisesta tulee huutoa mutta mitä sitten.
Jotkut asiat on ehdottomia. Kuten suojatien ylitys käsi kädessä