tradenomit ja merkonomit - missä työskentelet?
Otsikossa kysymys. Lisäksi saa laittaa palkkaa ja paikkakuntaa. Muutkin yksityiskohdat suotavia, kuten työtehtävät.
Kommentit (69)
Merkonomi, valmistunut kirjastolinjalta (silloin kun koulutus oli kauppaoppilaitoksessa ja eri linjoja vielä oli), työssä kirjastovirkailijana eräässä kaupunginkirjastossa. Palkka n. 2000 e/brutto kaikkine ikä-, ilta- ja lauantailisineen. Mutta toiveammatti!
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 22:05"]
Taitaa nykyään suurin osa tradenomeista valmistua suoraan kortistoon. Todella hankala saada alan työtä ilman suhteita kun hakijoita paikkaa kohden on satoja henkilöitä.
[/quote]
Tämähän pätee jo melkeinpä jokaiselle alalle, paitsi hoitoalalle.
yt-neuvottelujen takia viimeisen reilun vuoden ollut työttömänä.. työllisyystilanne melko huono, parilla kaverillani täysin sama tilanne
T tradenomi
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:37"]
Tradenomi palkanlaskenta + pari muuta juttua.. 1200€/kk/brutto.. Et joo-o.. Uutta työpaikkaa etsin, mistäs sais? Tuntuu että kaupankassalla sais enemmän.. :(
[/quote]
Itse olen merkonomi, työskentelen myyjänä 30h viikossa ja palkka on bruttona n. 1800-2000e /kk.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 22:15"]Miksi kaksi parasta palkkaa saavat on alapeukutettu?
[/quote]
Älä muuta sano. Olen tuo toinen. Mitäs huonoa siinä on? Olisi kiva kuulla.
[/quote]
Tjaa oon näköjään toinen. Meille kyllä palkattais asiantuntijoita jos niitä jostain löytyis, mut ei vaan ole. Oon oottanu että tulis vaikka 3 oppiin, ei oo näkyny pölypalloakaan. Saisin ite pitää vaikka lomaa ja liukumia.
Olisi kiva tietää kysyjän omat tiedot.Motiivi uteluun on varmaan vain keskusteluhalukkuus.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 22:31"]
Merkonomi, valmistunut kirjastolinjalta (silloin kun koulutus oli kauppaoppilaitoksessa ja eri linjoja vielä oli), työssä kirjastovirkailijana eräässä kaupunginkirjastossa. Palkka n. 2000 e/brutto kaikkine ikä-, ilta- ja lauantailisineen. Mutta toiveammatti!
[/quote]
Kyllä se tieto- ja kirjastopalveluiden koulutusohjelma merkonomitutkinnossa on vieläkin olemassa. Terveisin toinen kirjastovirkailija. Ajatuksena on jatkaa vielä tradenomiksi samassa koulutusohjelmassa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 22:31"]
[/quote]
Kyllä se tieto- ja kirjastopalveluiden koulutusohjelma merkonomitutkinnossa on vieläkin olemassa. Terveisin toinen kirjastovirkailija. Ajatuksena on jatkaa vielä tradenomiksi samassa koulutusohjelmassa.
[/quote]
On tietenkin, mutta tarkoitin sitä aikaa kun kirjastolinjan lisäksi oli laskentatoimen linja, markkinointilinja, julkishallinnon linja, ulkomaankaupan linja ja mitä niitä muita vielä olikaan. Jonnekin 90-luvun puoliväliin asti, ennen ammattikorkeakouluiksi muuttumista.
Olen finanssialan tradenomi (Finanssi- ja talousasiantuntijan koulutusohjelmasta) ja voisin työskennellä esim. pankissa, rahastoyhtiössä tai vakuutusyhtiössä. Olen työtön ja saan työmarkkinatukea yhden lapsen korotuksella, vähän päälle 800€/kk. Olen valmistumiseni jälkeen ollut jo yli kaksi vuotta työtön, alan pikku hiljaa tottua tähän. En silti koe, että koulutus olisi mennyt ihan hukkaankaan. Hoidan meidän perheen sijoituksia ja vaikka olin harrastanut sijoittamista jo pitkään ennen opintojen alkua, opin sijoittamisesta paljon lisää.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 22:17"]
Joo, en kyllä vertaisi tradenomia ja merkonomia. Nykyään et pääse merkonomin papereilla samaan paikkaan kun tradenomin, paitsi jos puhutaan kaupan kassasta.
[/quote]
Kaikki tuntemani tradenomit ja merkonomit tekevät ihan samoja hommia. On tilitoimistoissa, vakuutusyhtiöissä, kaupan kassoille jne.
Itse olen merkonomin papereilla tilitoimistossa palkanlaskijana ja siellä me tradenomien kanssa istutaan vierekkäin palkkoja laskemassa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 00:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 22:17"]
Joo, en kyllä vertaisi tradenomia ja merkonomia. Nykyään et pääse merkonomin papereilla samaan paikkaan kun tradenomin, paitsi jos puhutaan kaupan kassasta.
[/quote]
Kaikki tuntemani tradenomit ja merkonomit tekevät ihan samoja hommia. On tilitoimistoissa, vakuutusyhtiöissä, kaupan kassoille jne.
Itse olen merkonomin papereilla tilitoimistossa palkanlaskijana ja siellä me tradenomien kanssa istutaan vierekkäin palkkoja laskemassa.
[/quote]
Jos vaatimuksena on esim. alempi korkeakoulututkinto, siihen ei merkonomin papereilla haeta. Tradenomin kylläkin.
Taloushallinnon tradenomi, osto- ja myyntilaskutusta, projektien ylläpitoa, yleistä toimistohässäkkää jne. Brutto 2700 euroa.
Paremminkn voisi tienata, mutta mukava 8 - 16 työ lähellä kotia (keskikokoinen kaupunki Uudellamaalla), tilinpäätösaikoina joutuu tekemään ylitöitä joskus reippaastikin mutta ne voi sitten pitää joko vapaina tai laskuttaa. Ei kellokorttia tms. ja melko vapaasti voi mennä ja tulla kunhan hommat tulee hoidettua eikä työasioita tarvitse miettiä kotona. Tämä on minulle ainakin tässä elämäntilanteessa tärkeämpää kuin korkeampi liksa.
It-tradenomi. Vakituinen työpaikka koulutusta vastaavissa tehtävissä globaalissa it-alan yrityksessä. Palkka 2900 e/kk.
Markkinoinnin tradenomi, sijoitusneuvojana pankissa, 2300€/kk brutto. Ei löytynyt oman suuntauman töitä, mutta pankki koulutti töihin.
It-tradenomi, tosin alunperäisestä opistotasoisesta tutkinnosta täydennettynä ja YAMK tutkinto suoritettuna vastikää. Työkokemusta yli 20 v it-konsultina. Palkka hieman yli 5000€/kk.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 22:20"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 22:17"]
[/quote]
mutta eipä niillä tradenomin papereillakaan pääse muualle kuin sinne kassalle :D
[/quote]
Niinhän sinä luulet.