Vihaan lapsiperheen jouluja!
Minulla on puoliso ja kolme kouluikäistä lasta. Lasten syntymän jälkeen olen alkanut yksinkertaisesti vihaamaan joulua.
Ironista tässä on se, että olin ennen lasten syntymään varsinainen jouluihminen. Joulu oli silloin minulle vuoden ihanin juhla. Tunnelma alkoi jo joulukuun alusta ja ai että kun nautin jouluvaloista, musiikista, jne.
Nykyään joulut ovat yhtä helvettiä. On pimeää, väsyttää ja vi*u**aa. Olen niin hemmetin väsynyt tähän työpaikan, koulujen, kerhojen, harrastusten, jne. jouluhärdelliin. Sitten päälle vielä oman perheen ja suvun joulusäätäminen.
Niin, arvata varmaan saattaa, että minä hoidan meidän perheessä about kaiken metatyön. JOULU ON VI**U PERSEESTÄ!!!
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Olisin hyvin voinut olla reilu 10 vuotta sitten samaa mieltä niiden kanssa, jotka väittävät lapsiperheen joulustressin johtuvan vain ylisuorittamisesta. Sitten realiteetit löivät minua kasvoille.
Nyt odotan innolla sitä, että nuorimmainen siirtyy yläasteelle. Kokemuksesta tiedän, että sitten alkaa helpottamaan. Joten valoa tunnelin päässä on!
Taitaa olla niin, että joulukuun alusta alkavan stressin määrä korreloi suoraan sen kanssa, kuinka mukavia, aktiivisia ja innokkaita ohjaajia, valmentajia ja/tai opettajia lapsilla on. Kaikki haluavat luoda lapsille kivaa joulun odotusta, mutta harva huomioi sitä, kuinka paljon työtä se lasten vanhemmille (usein äideille) teettää. Ja mukavaahan se on, että he huomioivat lapsia ja keksivät tekemistä. Toivoisin vaan todella, että ne tekemiset tehtäisiin alusta loppuun asti lasten kanssa keskenään, ilman vaateita vanhemmille.
Voimahali ap:lle ja hänen kohtalotovereilleen. Tiedän, että joulu vie voimia vaikka kuinka yrittää oikaista asioissa. Nämä asiat ymmärtää vain toinen saman kokenut.
Jos vaaditaan vanhemmilta, niin sitten pitäisi ainakin kertoa selkeästi hyvissä ajoin. Ja kerralla.
Ei viime tipassa tai sitten sinällään ajoissa, mutta loputtomia eikueikueiku-viestejä lähetellen.
Ja joku voisi tehdä jotain keskellä syyslukukautta tia keskellä kevätlukukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä ollenkaan tätä ap:ta. Eikö ap:lla ole minkäänlaisia välejä omaan perheeseensä? Meillä sovitaan siskojen ja äidin kesken, missä vietetään joulua tänä vuonna, pikkusiskon vai isosiskon luona. Heidän asuntonsa ovat riittävän suuria niin, että iso perhe mahtuu paikalle. Sitten ruokia laitetaan yhdessä. Meillä on läheiset välit perheessä, ei tarvitse kenenkään yksin valmistella joulua. Lasten joulujuhlat: sehän on aivan ihana asia! En ymmärrä, miten oman lapsen joulujuhlan näkeminen voi tuntua kamalalta?! Tuntuu siltä, ettei ap:n olisi pitänyt lisääntyä ollenkaan.
Niin. Tuollaista se on kun vajaa ymmärrys.
No niinpä. Terveisin joulua lapsille yksin tekevä, sillä:
1. äiti kuollut,
2. isä kuollut,
3. sisko kuollut,
4. anoppi kuollut,
5. appi ei kuvioissa, ja
6. mies sairastunut masennukseen.
Niin, että Hyvää Joulua vaan!
Mikä suvun joulusäätäminen? Ap siis mainitsi sellaisenkin. Ymmärrän että omille lapsille haluaa järjestää joulun, mutta unohda nyt suku kun muutenkin on rankkaa! Joku hyvän joulun toivotus vaikka viestillä riittää. Ja kyläillä voi muutenkin kuin jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä ollenkaan tätä ap:ta. Eikö ap:lla ole minkäänlaisia välejä omaan perheeseensä? Meillä sovitaan siskojen ja äidin kesken, missä vietetään joulua tänä vuonna, pikkusiskon vai isosiskon luona. Heidän asuntonsa ovat riittävän suuria niin, että iso perhe mahtuu paikalle. Sitten ruokia laitetaan yhdessä. Meillä on läheiset välit perheessä, ei tarvitse kenenkään yksin valmistella joulua. Lasten joulujuhlat: sehän on aivan ihana asia! En ymmärrä, miten oman lapsen joulujuhlan näkeminen voi tuntua kamalalta?! Tuntuu siltä, ettei ap:n olisi pitänyt lisääntyä ollenkaan.
1. äiti kuollut,
2. isä kuollut,
3. sisko kuollut,
4. anoppi kuollut,
5. appi ei kuvioissa, ja
No kyynel.
Sullahan on sitten 5 stressitekijää vähemmän kuin muilla. Olisit onnellinen!
Älä hoida enää, ilmoitat miehelle ettet nauti joulun järjestämisestä yksin. Pitää joko siirtyä suppeampaan jouluun tai joku muukin voisi ottaa vastuuta.
Koulun joulumyyjäisiin leipomisen sun muun säätämisen nyt voi ihan ensimmäisenä ainakin unohtaa. Itse en edes jaksa vastata tuollaisia koskeviin viesteihin. Kenelläkään vanhemmalla ei ole mitään velvollisuutta uhrata vapaa-aikaansa tuollaiseen.
Harrastukset ja niiden määrä myös ihan vapaaehtoinen oma valinta. Meillä lapsille on tehty selväksi että se on 1 harrastus per nenä. Koska en jaksa juosta perse hiessä kaikkia iltoja viemässä ja hakemassa niitä milloin mistäkin. Sitten kun osaavat itse kulkea harrastakoot vaikka 3x päivässä.
Jouluruoat voi ostaa valmiina.
Lahjat voi tilata netistä.
Suvulle voi sanoa että vietellään tätä joulua ihan oman perheen kesken, tervetuloa kahville tapanina.
Vieläkö jotain oli AP?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerhojen ja duunin pikkujouluihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista, voi jättää väliin, jos ei hotsita.
Aikuinen ihminen osaa sanoa ei ja jakaa työtaakan perheen kesken. Olet ilmeisesti rasittava ylisuorittaja, joka haluaa heittäytyä marttyyriksi. Ruuat saa kaupasta ja lahjat voi tilata kotiinkannettuna netistä.
Hyvää joulua vaan.
Voi luoja näitä jeesustelijoita. Olisi kiva olla kärpäsenä katossa, kun kerrot lapselle esim. että "ei, et voi osallistua opettajan järjestämään joulukalentariin, sillä en jaksa hommata sinulle sitä kolmen euron lahjaa." jne.
Kolmen euron lahjan voi ostaa ruokakauppareissulla, eikä vaadi mitään lisäsuorittamista. Kuinka vaikeaa elämäsi oikein on, jos tämä on sinulle ongelma? Jos on, niin jätä osallistumasta juhliin jeesustelija vai saatko kirkkaamman kruunun ruikuttamalla Vauvalla?
Luuletko sinä edelleen että kyse on yhdestä kolnen euron lahjasta?
Ja entäs kun opettaja laittaa 20.30 viesitä että kaikilla pitää olla 7.50 seuraavana aamuna mukanaan punapilkullista kangasta ja miekka.
Minä ostan yleensä aina varastoon kiitoslahjoja/kaverilahjoja/pikkulahjoja/lahjapusseja/kortteja ihan pitkin vuotta, mutta tuo miekka pääsi oikeasti yllättämään.
Jos opettaja tuollaista viestittää, niin ainoa tolkullinen teko on todeta, että eipäs tullut luettua viestiä, mutta kun noin myöhään lähetit niin sulla varmaan on varamiekkoja ettei lapsille tule paha mieli. Joku raja siihenkin, mihin alentuu.
Jos sun arkesi on näitä tolleroita täynnä, se varmaan johtuu siitä että olet valinnut heille kynnysmatoksi suostua. Ei näitä minun arjessani juuri näy, ehkä siksi että en heitä sinne päästä enkä ainakaan anna heille minkäänlaista valtaa tekemisiini tai ota stressiä heidän tolloilustaan.
Sitten kun niitä samanlaisia tolleroita on arki täynnä ja loput on näitä tällaisia keski-iän ylittäneitä entisiä äitejä kuten täällä pätemässä...
No kun sinä olet se työtön ja lapseton luuseri vuokrayksiössäsi.
Yksi yksittäinen äiti ei mitenkään voi aiheuttaa sitä, että opettaja/harrastuksen ohjaaja tms. ei saa pidettyä aikataulujaan, organisoitua asioita tms.
En muusta tiedä, mutta oikeastiko joku ajattelee että jos ei ole lapsia ja työtä, on luuseri? Tai jos asuu vuokralla? Miksi? Jokaisen ihmisen arvo on sama.
Onko lapsiperhe vuokralla luuseri? Entä lapseton jolla töitä ja joka asuu omistusasunnossa?
Ei mitään tolkkua nimittelyssä.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Onhan se, ja kaikki muukin, minkä itselleen tekee vaikeeksi. Hellitä ja jätä tekemättä. ja edelleeen suomessa lisääntyminen 100% vapaaehtoinen ja ihan ikioma valinta. Näillä siis mennään,
Hyvää Joulua!!!
Tästäkö oli kysymys? Varsin empaattinen tapa sinulla suhtautua ongelmiin. Kettuilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se, ja kaikki muukin, minkä itselleen tekee vaikeeksi. Hellitä ja jätä tekemättä. ja edelleeen suomessa lisääntyminen 100% vapaaehtoinen ja ihan ikioma valinta. Näillä siis mennään,
Hyvää Joulua!!!
Kyllä melkoinen "mestariennakoija" saa olla, mikäli kaiken osaa tietää ennalta ennen lasten saamista. Itse en todellakaan tajunnut mitä joulun luominen lapsille todellisuudessa tarkoittaa ennen omia lapsia. Miten sitä olisi edes osannut, kun ei kokemusta joulun ajasta lasten kanssa ollut?
Ja minä taas en tiennyt, että joulun järjestäminen lapsille jatkuu viellä silloin, kun heovat 40 vuotta. Itsestään selvänä asiana pidetään sitä, että aattona tullaan äidin luokse. Olen huono ruoanlaittaja, joten jouluvalmistelut ovat stressimomentti. Itselleni kelpaa kaupan laatikot, mutta jälkipolvi haluaa kotonatehtyä. Oikeasti joulun laittaminen näissä oloissa ei ole varsinaisesti rasitus, mutta olisi minun iässäni ihana päästä valmiiseen joulupöytään. Sen ei tarvitsisi olla yhtään hieno ja trendikäs. Perunalaatikko ja lihapullat, kinkkuleike tms ja jälkiruoaksi jotain makeaa. Ah.
Voimahali sinulle! Toisin sanoen olet ollut niin hyvä äiti ja luonut niin ihanat joulut, että edes aikuiset lapset eivät halua niistä luopua. Näin vaikka, et niiden luomisesta ole itse pahemmin välittänyt. Voi tätä ironian ihanuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerhojen ja duunin pikkujouluihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista, voi jättää väliin, jos ei hotsita.
Aikuinen ihminen osaa sanoa ei ja jakaa työtaakan perheen kesken. Olet ilmeisesti rasittava ylisuorittaja, joka haluaa heittäytyä marttyyriksi. Ruuat saa kaupasta ja lahjat voi tilata kotiinkannettuna netistä.
Hyvää joulua vaan.
Voi luoja näitä jeesustelijoita. Olisi kiva olla kärpäsenä katossa, kun kerrot lapselle esim. että "ei, et voi osallistua opettajan järjestämään joulukalentariin, sillä en jaksa hommata sinulle sitä kolmen euron lahjaa." jne.
Kolmen euron lahjan voi ostaa ruokakauppareissulla, eikä vaadi mitään lisäsuorittamista. Kuinka vaikeaa elämäsi oikein on, jos tämä on sinulle ongelma? Jos on, niin jätä osallistumasta juhliin jeesustelija vai saatko kirkkaamman kruunun ruikuttamalla Vauvalla?
Ja entäs kun opettaja laittaa 20.30 viesitä että kaikilla pitää olla 7.50 seuraavana aamuna mukanaan punapilkullista kangasta ja miekka.
Minä ostan yleensä aina varastoon kiitoslahjoja/kaverilahjoja/pikkulahjoja/lahjapusseja/kortteja ihan pitkin vuotta, mutta tuo miekka pääsi oikeasti yllättämään.
Jos opettaja tuollaista viestittää, niin ainoa tolkullinen teko on todeta, että eipäs tullut luettua viestiä, mutta kun noin myöhään lähetit niin sulla varmaan on varamiekkoja ettei lapsille tule paha mieli. Joku raja siihenkin, mihin alentuu.
Jos sun arkesi on näitä tolleroita täynnä, se varmaan johtuu siitä että olet valinnut heille kynnysmatoksi suostua. Ei näitä minun arjessani juuri näy, ehkä siksi että en heitä sinne päästä enkä ainakaan anna heille minkäänlaista valtaa tekemisiini tai ota stressiä heidän tolloilustaan.
Sitten kun niitä samanlaisia tolleroita on arki täynnä ja loput on näitä tällaisia keski-iän ylittäneitä entisiä äitejä kuten täällä pätemässä...
Yksi yksittäinen äiti ei mitenkään voi aiheuttaa sitä, että opettaja/harrastuksen ohjaaja tms. ei saa pidettyä aikataulujaan, organisoitua asioita tms.
En muusta tiedä, mutta oikeastiko joku ajattelee että jos ei ole lapsia ja työtä, on luuseri? Tai jos asuu vuokralla? Miksi? Jokaisen ihmisen arvo on sama.
Onko lapsiperhe vuokralla luuseri? Entä lapseton jolla töitä ja joka asuu omistusasunnossa?
Ei mitään tolkkua nimittelyssä.
Eri
Tämä lapseton työtön vuokrayksiöluuseriprovoilija on luuseri, ihan 100-prosenttisesti.
Haukkuu, herjaa, solvaa täällä perheenäitejä 24/7. Avainsanat metatyöt, porsiminen jne.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lapsesi saavat jossain uuden, rakastavan äidin.
Varmaan suku ja lähipiirikikin tämän jo huomannut ja tekevät töitä asiana eteen, viimeistään koulussa ottavat yhteyttä lastensuojeluun.
Sitä samaa sinulle!
En jaksa lukea koko ketjua, mutta eikö ap:n puoliso osallistu jouluvalmisteluihin mitenkään? Miksi ap:n pitäisi tehdä joulu puolisollekin?
Maikkis-69 kirjoitti:
Kaikesta ihmiset ottaakin stressiä. Osaatko ollenkaan arvostaa sitä, että sulla on mies ja lapset, eli perhe?Mites koti, työ, terveyttä? Mukavaa joulua sullekin.
Niin, mukavaa joulumieltä sinulle, ymmärtämätön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. äiti kuollut,
2. isä kuollut,
3. sisko kuollut,
4. anoppi kuollut,
5. appi ei kuvioissa, ja
No kyynel.
Minulla oli hyvä lapsuus, joten onnellisuus ei ole se päällimmäinen tunteeni, kun käyn viemässä jouluaattona hautakynttilät koko lapsuudenperheelleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. äiti kuollut,
2. isä kuollut,
3. sisko kuollut,
4. anoppi kuollut,
5. appi ei kuvioissa, ja
No kyynel.
Minulla oli hyvä lapsuus, joten onnellisuus ei ole se päällimmäinen tunteeni, kun käyn viemässä jouluaattona hautakynttilät koko lapsuudenperheelleni.
No sulla on sitten siinäkin suhteessa ollut enemmän kuin monella muulla. Olisit onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille. Selvyyden vuoksi todettakoon, että kyse on omasta sisäisestä "dialogista", jonka nyt oksensin tänne palstalle.
Olen vuosien varrella oikaissut kaikessa mahdollisessa. Eli olen yrittänyt oppia edellisten vuosien "virheistä". Kuten joku jo mainitsikin, niin lapsiperheissä joulu ei kuitenkaan ole se jouluaatto, eikä edes viikko ennen sitä, vaan koko härdelli alkaa jo marraskuun puolella.
Tuo väite "kiireeseen rakastumisesta" oli kyllä melko paksu. Uskon, että suurin osa äideistä tekee lapsille joulun odotuksen ja joulun puhtaasti rakkaudesta. Ja saman syyn takia ei näitä tuntojaan ääneen sano.
Ap
Pahoittelen, että olet saanut ymmärtämättömiltä vastaajilta sangen ...... viestejä! Anna hetki aikaa itsellesi, hengitä ja tee yksi työ kerrallaan, ja ehdottomasti pyydä apua niiltä perheenjäseniltä, jotka apua pystyvät antamaan, Ei ole tarkoitus, että joulun valmistelu kaatuu kokonaan äidin niskoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää joulua vaan.
Mutta se yksi yksittäinen äiti ihan itse valitsee kuinka paljon stressiä tuosta ottaa. Pahoittelen, että tunnet ilmeisesti tarvetta olla kateellinen siitä, että kaikki eivät valitse viettää elämäänsä samanlaisina marttyyreinä kuin sinä ja että et voi hyväksyä että on niitäkin äitejä, jotka ihan ilman stressiä saavat riittävät joulut järjestymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joululahjat voi ostaa vuoden aikana. Varsinkin koulun pikkulahjat arvontaan. Itse olen nuorten harrastustoiminnassa mukana. Hankin arpajaispalkintoja ja teen käsitöitä koko vuoden aikataululla. Muut valittavat, että eivät muistaneet hankkia mitään.
Varmaan se avainsana organisointikyky on selitys tähän. Avamammalla nyt organisointikyvyn puute. Perheenkin pitää tehdä jouluvalmistelut ajoissa. Kaikkea voi tehdä yhdessä ja surutta hankkia vaikka siivouspalveluita.Entäs jos siellä koululla ei ole mitään "pikkulahjoja arvontaan"? Vaan jokin ihan muu vaatimus, joka kerrotaan edellisenä päivänä.
Jos edellisenä päivänä ilmoitetaan, niin voi sanoa, että ei onnistu. Olisitte ilmoittaneet ajoissa. Ihmeellistä selkärangattomuutta aikuiselta, ettei puututa epäkohtiin.
Jättäkää kerhot ja harrastukset vähemmälle. Säälittää suorittajavanhempien lapset joita roudataan illat ja viikonloput harrastuksiin. Milloin lapsi saa levätä ja olla vaan kotona? Kasvatatte suorittajasukupolvea joka uupuu jossakin vaiheessa. Itsehän olet jo selvästi uupunut ja saman siirrät lapsillesi.
Ja minä taas en tiennyt, että joulun järjestäminen lapsille jatkuu viellä silloin, kun heovat 40 vuotta. Itsestään selvänä asiana pidetään sitä, että aattona tullaan äidin luokse. Olen huono ruoanlaittaja, joten jouluvalmistelut ovat stressimomentti. Itselleni kelpaa kaupan laatikot, mutta jälkipolvi haluaa kotonatehtyä. Oikeasti joulun laittaminen näissä oloissa ei ole varsinaisesti rasitus, mutta olisi minun iässäni ihana päästä valmiiseen joulupöytään. Sen ei tarvitsisi olla yhtään hieno ja trendikäs. Perunalaatikko ja lihapullat, kinkkuleike tms ja jälkiruoaksi jotain makeaa. Ah.