Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihaan lapsiperheen jouluja!

Vierailija
13.12.2021 |

Minulla on puoliso ja kolme kouluikäistä lasta. Lasten syntymän jälkeen olen alkanut yksinkertaisesti vihaamaan joulua.

Ironista tässä on se, että olin ennen lasten syntymään varsinainen jouluihminen. Joulu oli silloin minulle vuoden ihanin juhla. Tunnelma alkoi jo joulukuun alusta ja ai että kun nautin jouluvaloista, musiikista, jne.

Nykyään joulut ovat yhtä helvettiä. On pimeää, väsyttää ja vi*u**aa. Olen niin hemmetin väsynyt tähän työpaikan, koulujen, kerhojen, harrastusten, jne. jouluhärdelliin. Sitten päälle vielä oman perheen ja suvun joulusäätäminen.

Niin, arvata varmaan saattaa, että minä hoidan meidän perheessä about kaiken metatyön. JOULU ON VI**U PERSEESTÄ!!!

Kommentit (168)

Vierailija
61/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset pienestä asti mukaan joulupuuhiin, niin niistä on ihan oikeasti apua vähän isompina.  Meillä 7 ja 9-vuotiaat paketoi lahoja, koristelee kuusen, leipoo innokkaasti ja aattona lähtee isänsä kanssa ulkoilemaan että minä saan häärätä rauhassa keittiossä, lisäksi me avataan lahjat ennen ruokaa niin malttavat istua sitten poydässä. 

Lahjat on muutenkin jaettu kahdelle päivälle, aattona jaetaan ystäviltä ja perheeltä tulleet lahjat ja joulupäivän aamuna pukki on tuonut säkkinsä kuusen alle. 

Meillä on aina ekasta adventista juoluinen ja taianomainen tunnelma, sellainen kuin oli omassakin lapsuudenkodissani. 

Hyviä ideoita, mutta metatyön määrä kohosi juuri potenssiin kymmenen. Vai osaako lapsesi tehdä kaiken tuon ilman sinua?

Tämä on niin totta. Monista kotihommista pääsee helpoimmalla, kun tekee ne itse.

Jos minä (äiti tässä perheessä) saan keittiövapaan päivän, se tarkoittaa, että minun pitää muistuttaa puolisoani useita kertoja ruoka-ajoista, jopa sen jälkeen kun lapset jo purkavat nälkäkiukkuaan sekä minuun että toisiinsa. Ja seuraavana aamuna on kaikki astiat likaisina. Astianpesukone on joko ihan täynnä likaisia astioita, tai sitten siellä on muutama puhdas astia, ja merkkivaloista päätellen sitä ei ole avattu sen jälkeen kun ne muutama astia on siellä pesty. Ja likaisia astioita lojuu pitkin pöytiä ja tiskialtaissa. Tiskialtaassa olevissa astioissa on luonnollisestikin sekä ruokaa että vettä, siis sekaisin. Plussaa on se, jos altaiden viemärit eivät ole tukossa.

Vierailija
62/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset pienestä asti mukaan joulupuuhiin, niin niistä on ihan oikeasti apua vähän isompina.  Meillä 7 ja 9-vuotiaat paketoi lahoja, koristelee kuusen, leipoo innokkaasti ja aattona lähtee isänsä kanssa ulkoilemaan että minä saan häärätä rauhassa keittiossä, lisäksi me avataan lahjat ennen ruokaa niin malttavat istua sitten poydässä. 

Lahjat on muutenkin jaettu kahdelle päivälle, aattona jaetaan ystäviltä ja perheeltä tulleet lahjat ja joulupäivän aamuna pukki on tuonut säkkinsä kuusen alle. 

Meillä on aina ekasta adventista juoluinen ja taianomainen tunnelma, sellainen kuin oli omassakin lapsuudenkodissani. 

Hyviä ideoita, mutta metatyön määrä kohosi juuri potenssiin kymmenen. Vai osaako lapsesi tehdä kaiken tuon ilman sinua?

varsin pitkälle kyllä nykyään.  Kuuseen aikuinen laittaa valot mutta lapset  hoitaa muun, jompikumpi vanhemmista pitää silmällä samalla kun puuhastelee muuta. Leivonta onnistuu kunhan uunijutuissa ja taikinanteossa saa apua. Lahjat paketoi aika näppärästi, siistimpääkin jälkeä voisi olla mutta täydellisyyden  tavoittelu on tässäkin asiassa ihan turhaa. Ja kyllä isä ja lapset osaavat ulkoilla ihan keskenään ilman minua. 

Lakatkaa hyvät ihmiset suorittamasta.

Lapseton ja työtön palstanero jakelee taas näitä "kokkaan vartissa kahden kuukauden ruuat" -neuvojaan...

Voi kuule.... mulla on kokoaikainen duuni, plus oma yritys ja kaksi lasta.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärrä ollenkaan tätä ap:ta. Eikö ap:lla ole minkäänlaisia välejä omaan perheeseensä? Meillä sovitaan siskojen ja äidin kesken, missä vietetään joulua tänä vuonna, pikkusiskon vai isosiskon luona. Heidän asuntonsa ovat riittävän suuria niin, että iso perhe mahtuu paikalle. Sitten ruokia laitetaan yhdessä. Meillä on läheiset välit perheessä, ei tarvitse kenenkään yksin valmistella joulua. Lasten joulujuhlat: sehän on aivan ihana asia! En ymmärrä, miten oman lapsen joulujuhlan näkeminen voi tuntua kamalalta?! Tuntuu siltä, ettei ap:n olisi pitänyt lisääntyä ollenkaan.

Niin. Tuollaista se on kun vajaa ymmärrys.

Vierailija
64/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepa tuo Karmein jouluaatto -ketju. Löytynee Googlella. Lue se alusta loppuun asti.

Tulee hyvin ilmi kuinka joulusta jää lapsille mieleen tunnelma, se että ihmisillä on kivaa ja hyvä olla yhdessä. Ruoat, koristeet, siivous ja lahjatkaan ei ole niin tärkeitä, kunhan jotain on.

Meillä oli usein pieni rähjäinen kuusi jota ei olisi Instaan kuvattu. Rakastin sitä kuinka se koristeltiin yhdessä. Oli kaupasta ostetut laatikot. Rakastin niiden tuoksua kun ne lämmitettiin uunissa. Hyllyjen päällä oli pölyä ja äiti harmitteli sekaisin olevia kaappeja. Minä muistan vain kuinka jännittävää oli kaivaa joulukoristelaatikko kaapin perältä. Oli hassusti paketoituja lahjoja joita oli ihana avata yhdessä perheen kanssa naureskellen.

Tärkeintä on olla yhdessä.

NO SITÄHÄN TÄSSÄ KOKO AJAN YRITETÄÄN!!! Se tunnelma ei vaan tyhjästä synny, vaan joku sen on luonut. Ja vinkkinä voin sinulle kertoa, että se ei ollut kotitonttu edes sinun lapsuudessasi. 

Ja toinen vinkki, sinun lapsuutesi joulutunnelman loi ehkä se sekaisia kaappeja voivotteleva äitisi...?

Terveisin, yksi väsynyt äiti. 

No huh, olipa ikävä vastaus :o

Ihan tiedoksi että en ole enää lapsi vaan ihan keski-ikäinen ihminen joka laittaa nykyään itse joulut ja tietää ettei tontut tee asioita.

Yritin tuoda esiin sitä kuinka täydellistä joulua ei tarvita jotta lapset nauttivat joulusta ja jää kauniit muistot. Kuusen ei tarvitse olla täydellinen, ruoat voi ostaa valmiina, normaalia viikkosiivousta enempää ei tarvita. Tottakai tekemistä on silti, mutta paljon voi myös oikoa ja säästää aikaa ja energiaa ja pysyä itsekin paremmalla tuulella.

Tärkeää on että rakkaat ihmiset ovat yhdessä jouluna, eivätkä käyttäydy noi kuin sinä.

KESKI-IKÄINEN LUKUTAIDOTON.

Eihän tässä ole kyse niistä joulunpyhistä vaan siitä kuukauden jatkuvasta hässäkästä ennen sitä.

En sanonutkaan että kyse olisi vain joulupyhistä. Vaikutat niin stressaantuneelta että käy jo sääliksi. Koita relata jossain edes, jätä vaikka ne siivoamiset vähemmälle tai tilaa ruoat valmiina.

Koeta, ei koita. Opettele suomea.

Vierailija
65/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerhojen ja duunin pikkujouluihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista, voi jättää väliin, jos ei hotsita.

Aikuinen ihminen osaa sanoa ei ja jakaa työtaakan perheen kesken. Olet ilmeisesti rasittava ylisuorittaja, joka haluaa heittäytyä marttyyriksi. Ruuat saa kaupasta ja lahjat voi tilata kotiinkannettuna netistä.

Hyvää joulua vaan.

Voi luoja näitä jeesustelijoita. Olisi kiva olla kärpäsenä katossa, kun kerrot lapselle esim. että "ei, et voi osallistua opettajan järjestämään joulukalentariin, sillä en jaksa hommata sinulle sitä kolmen euron lahjaa." jne.

Kolmen euron lahjan voi ostaa ruokakauppareissulla, eikä vaadi mitään lisäsuorittamista. Kuinka vaikeaa elämäsi oikein on, jos tämä on sinulle ongelma? Jos on, niin jätä osallistumasta juhliin jeesustelija vai saatko kirkkaamman kruunun ruikuttamalla Vauvalla?

Luuletko sinä edelleen että kyse on yhdestä kolnen euron lahjasta?

Ja entäs kun opettaja laittaa 20.30 viesitä että kaikilla pitää olla 7.50 seuraavana aamuna mukanaan punapilkullista kangasta ja miekka.

Minä ostan yleensä aina varastoon kiitoslahjoja/kaverilahjoja/pikkulahjoja/lahjapusseja/kortteja ihan pitkin vuotta, mutta tuo miekka pääsi oikeasti yllättämään.

No, sille opettajalle voi vastata, että hommaa kuule itse, jos et osaa viestejä ajoissa laittaa. On ihan oma valinta olla muille jalkamatto.

Vierailija
66/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerhojen ja duunin pikkujouluihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista, voi jättää väliin, jos ei hotsita.

Aikuinen ihminen osaa sanoa ei ja jakaa työtaakan perheen kesken. Olet ilmeisesti rasittava ylisuorittaja, joka haluaa heittäytyä marttyyriksi. Ruuat saa kaupasta ja lahjat voi tilata kotiinkannettuna netistä.

Hyvää joulua vaan.

Voi luoja näitä jeesustelijoita. Olisi kiva olla kärpäsenä katossa, kun kerrot lapselle esim. että "ei, et voi osallistua opettajan järjestämään joulukalentariin, sillä en jaksa hommata sinulle sitä kolmen euron lahjaa." jne.

Kolmen euron lahjan voi ostaa ruokakauppareissulla, eikä vaadi mitään lisäsuorittamista. Kuinka vaikeaa elämäsi oikein on, jos tämä on sinulle ongelma? Jos on, niin jätä osallistumasta juhliin jeesustelija vai saatko kirkkaamman kruunun ruikuttamalla Vauvalla?

Ja entäs kun opettaja laittaa 20.30 viesitä että kaikilla pitää olla 7.50 seuraavana aamuna mukanaan punapilkullista kangasta ja miekka.

Minä ostan yleensä aina varastoon kiitoslahjoja/kaverilahjoja/pikkulahjoja/lahjapusseja/kortteja ihan pitkin vuotta, mutta tuo miekka pääsi oikeasti yllättämään.

Jos opettaja tuollaista viestittää, niin ainoa tolkullinen teko on todeta, että eipäs tullut luettua viestiä, mutta kun noin myöhään lähetit niin sulla varmaan on varamiekkoja ettei lapsille tule paha mieli. Joku raja siihenkin, mihin alentuu.

Vierailija
67/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pakota. Itse valitset tuon tien. Aikuisen luulisi kantavan vastuun valinnoistaan valittamisen sijaan. Kuulostat kuin murrosikäiseltä teiniltä.

Juuri näin 👍🏻

Vierailija
68/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, joille elämä on vain suorittamista, eivät osaa elää ja päättää, mikä on tärkeää. Lapsiakin tehdää naapurin standardin mukaan, vaikka yksikin on liikaa omaan energiatasoon verrattuna. Joulu on yksi rasti elämän loputtomassa viestijuoksussa.

Hellitä jo. Läheisyys ja yhdessäolo on tärkeintä. Rojut hiiteen. Kaupasta saa suht hyviä valmiita ruokia ja jouluna voi syödä vaikka lihapullia. Kinkkua ei tarvita.

Vierailija
69/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää joulua vaan.

Jos opettaja tuollaista viestittää, niin ainoa tolkullinen teko on todeta, että eipäs tullut luettua viestiä, mutta kun noin myöhään lähetit niin sulla varmaan on varamiekkoja ettei lapsille tule paha mieli. Joku raja siihenkin, mihin alentuu.

Sitten kun niitä samanlaisia tolleroita on arki täynnä ja loput on näitä tällaisia keski-iän ylittäneitä entisiä äitejä kuten täällä pätemässä...

Vierailija
70/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. Monista kotihommista pääsee helpoimmalla, kun tekee ne itse.

Jos minä (äiti tässä perheessä) saan keittiövapaan päivän, se tarkoittaa, että minun pitää muistuttaa puolisoani useita kertoja ruoka-ajoista, jopa sen jälkeen kun lapset jo purkavat nälkäkiukkuaan sekä minuun että toisiinsa. Ja seuraavana aamuna on kaikki astiat likaisina. Astianpesukone on joko ihan täynnä likaisia astioita, tai sitten siellä on muutama puhdas astia, ja merkkivaloista päätellen sitä ei ole avattu sen jälkeen kun ne muutama astia on siellä pesty. Ja likaisia astioita lojuu pitkin pöytiä ja tiskialtaissa. Tiskialtaassa olevissa astioissa on luonnollisestikin sekä ruokaa että vettä, siis sekaisin. Plussaa on se, jos altaiden viemärit eivät ole tukossa.

Minkä ihmeen kanssa sinä olet mennyt lisääntymään? Se ei varmaan ole sen paremmin lasten kuin joulun vika, että olet epäonnistunut noin pahasti puolison valinnassa.

Vierailija
71/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha. Provohan tämä olikin ja vastauksista 99,9 % on palstatolvanan herjoja. Tolvana lihapullineen. Unohdit lempiverbisi "porsia", muuten kaikki tuttu paskasi tulikin jo.

Vierailija
72/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa voi leipoa kaupan valmiista taikinoista. Se muistetaan kauemmin kuin turhat muovilelut. Normaali viikkosiivous. Ei häsläämistä.

Vierailija
73/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää joulua vaan.

Jos sun arkesi on näitä tolleroita täynnä, se varmaan johtuu siitä että olet valinnut heille kynnysmatoksi suostua. Ei näitä minun arjessani juuri näy, ehkä siksi että en heitä sinne päästä enkä ainakaan anna heille minkäänlaista valtaa tekemisiini tai ota stressiä heidän tolloilustaan. 

Sitten kun niitä samanlaisia tolleroita on arki täynnä ja loput on näitä tällaisia keski-iän ylittäneitä entisiä äitejä kuten täällä pätemässä...

Vierailija
74/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin nuo ruuhkavuodet ja ennenkaikkea sen viikon ennen joulua. Töiden lisäksi kolmena iltana oli lasten joulujuhlia eri paikoissa. Juuri silloin kun olisi pitänyt valmistella joulua ja käydä ostoksilla ja leipoakin jotain. Ainahan ne hankinnat jää viime tippaan. Silloin haaveilin että saisi pakata perheen autoon ja lähteä mökille (sellaista ei ollut) viikkoa ennen joulua ja olla siellä koko loman aika uuden vuoden yli. Hiihtää, luistella, saunoa, laittaa jouluvaloja ulos, tehdä jäälyhtyjä, paistaa kinkun, ruokkia lintuja ja pitää tulta takassa ja vain olla oman perheen kesken. Kaikki joulunalustohina olisi jäänyt pois. Mutta eihän sitä voinut lasten koulun ja päiväkodin ja joulujuhlien takia.

Vierailija
75/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fillarimummo :D

Vierailija
76/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululahjat voi ostaa vuoden aikana. Varsinkin koulun pikkulahjat arvontaan. Itse olen nuorten harrastustoiminnassa mukana. Hankin arpajaispalkintoja ja teen käsitöitä koko vuoden aikataululla. Muut valittavat, että eivät muistaneet hankkia mitään.

Varmaan se avainsana organisointikyky on selitys tähän. Avamammalla nyt organisointikyvyn puute. Perheenkin pitää tehdä jouluvalmistelut ajoissa. Kaikkea voi tehdä yhdessä ja surutta hankkia vaikka siivouspalveluita.

Vierailija
77/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pakota. Itse valitset tuon tien. Aikuisen luulisi kantavan vastuun valinnoistaan valittamisen sijaan. Kuulostat kuin murrosikäiseltä teiniltä.

Ei se ihan noinkaan ole. Perhejuhlien järjestäminen kaatuu varmaan eniten naisen kontolle.  Perheenäiti tekee ruokaostokset, kantaa ruokakassit  kotiin, tekee ruokaa, siivoaa, suunnittelee lahjoja. Kaikki tuo tulee työssäkäynnin ja normaalin kotirumban lisäksi. Mutta jos perheessä on aviomies, voi yrittää puhua asioista.

Voiko  nainen kertoa perheelle, että hän ei enää jaksa? Mitä jos he tänä vuonna ostaisivat  valmiit ruuat, jotka on helppo lämmittää aattona?   Herkkuja saa ostaa.  Kirjoituksesta tuli käsitys, että lapsilla on harrastuksia,  joihin täytyy viedä kotonaleivottuja juttuja. Voiko isompi lapsi osallistua pakkoleipomiseen tänä vuonna? Kenenkään ei pidä joutua raatamaan puolikuoliaana. 

Vierailija
78/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jouluaattona "maistelu menu" tomaattia, kurkkua, nakkeja, laatikoita, hasselbackan perunoita, katkarapu- ja sieni salaattia, graavilohta, oliiveja, juustoja löytyy pienista asioista ja kaikki syövät mitä haluavat. Ruoka lähinnä pilkotaan yhdessä, ostetaan valmiina, tai lämmitetään uunissa.

Koristelu suoritettiin itsenäisyys päivänä.

Aamulla katsella piirrettyjä, lueskellaan ja pelaillaan, syödään konvehteja ja pipareita.

Ruuan jälkeen käydään hautausmaalla viemässä kynttilät, silloin ilmestyvät lahjat kuusen alle. (ostettu hyvissä ajoin).

Aikuisena saan yleensä kolme lahjaa, villasukat sekä äidiltäni, että anopiltani, konvehtirasian isältäni ja korun mieheltäni, keittelen kahvia ja seuraan lasten lahjojen avaamista ja leikkiä.

Yleensä nappaan jonkun dekkarin iltalukemiseksi.

Ennen olin suorittaja, nyt lapsien tulon jälkeen nautiskelija.

Sanottakoon vielä, että muu suku suorittaa joulua muualla, tapaamme heitä vasta Tapanina.

Vierailija
79/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joululahjat voi ostaa vuoden aikana. Varsinkin koulun pikkulahjat arvontaan. Itse olen nuorten harrastustoiminnassa mukana. Hankin arpajaispalkintoja ja teen käsitöitä koko vuoden aikataululla. Muut valittavat, että eivät muistaneet hankkia mitään.

Varmaan se avainsana organisointikyky on selitys tähän. Avamammalla nyt organisointikyvyn puute. Perheenkin pitää tehdä jouluvalmistelut ajoissa. Kaikkea voi tehdä yhdessä ja surutta hankkia vaikka siivouspalveluita.

Entäs jos siellä koululla ei ole mitään "pikkulahjoja arvontaan"? Vaan jokin ihan muu vaatimus, joka kerrotaan edellisenä päivänä.

Vierailija
80/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin hyvin voinut olla reilu 10 vuotta sitten samaa mieltä niiden kanssa, jotka väittävät lapsiperheen joulustressin johtuvan vain ylisuorittamisesta. Sitten realiteetit löivät minua kasvoille.

Nyt odotan innolla sitä, että nuorimmainen siirtyy yläasteelle. Kokemuksesta tiedän, että sitten alkaa helpottamaan. Joten valoa tunnelin päässä on!

Taitaa olla niin, että joulukuun alusta alkavan stressin määrä korreloi suoraan sen kanssa, kuinka mukavia, aktiivisia ja innokkaita ohjaajia, valmentajia ja/tai opettajia lapsilla on. Kaikki haluavat luoda lapsille kivaa joulun odotusta, mutta harva huomioi sitä, kuinka paljon työtä se lasten vanhemmille (usein äideille) teettää. Ja mukavaahan se on, että he huomioivat lapsia ja keksivät tekemistä. Toivoisin vaan todella, että ne tekemiset tehtäisiin alusta loppuun asti lasten kanssa keskenään, ilman vaateita vanhemmille. 

Voimahali ap:lle ja hänen kohtalotovereilleen. Tiedän, että joulu vie voimia vaikka kuinka yrittää oikaista asioissa. Nämä asiat ymmärtää vain toinen saman kokenut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän