Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vihaan lapsiperheen jouluja!

Vierailija
13.12.2021 |

Minulla on puoliso ja kolme kouluikäistä lasta. Lasten syntymän jälkeen olen alkanut yksinkertaisesti vihaamaan joulua.

Ironista tässä on se, että olin ennen lasten syntymään varsinainen jouluihminen. Joulu oli silloin minulle vuoden ihanin juhla. Tunnelma alkoi jo joulukuun alusta ja ai että kun nautin jouluvaloista, musiikista, jne.

Nykyään joulut ovat yhtä helvettiä. On pimeää, väsyttää ja vi*u**aa. Olen niin hemmetin väsynyt tähän työpaikan, koulujen, kerhojen, harrastusten, jne. jouluhärdelliin. Sitten päälle vielä oman perheen ja suvun joulusäätäminen.

Niin, arvata varmaan saattaa, että minä hoidan meidän perheessä about kaiken metatyön. JOULU ON VI**U PERSEESTÄ!!!

Kommentit (168)

Vierailija
101/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärrä ollenkaan tätä ap:ta. Eikö ap:lla ole minkäänlaisia välejä omaan perheeseensä? Meillä sovitaan siskojen ja äidin kesken, missä vietetään joulua tänä vuonna, pikkusiskon vai isosiskon luona. Heidän asuntonsa ovat riittävän suuria niin, että iso perhe mahtuu paikalle. Sitten ruokia laitetaan yhdessä. Meillä on läheiset välit perheessä, ei tarvitse kenenkään yksin valmistella joulua. Lasten joulujuhlat: sehän on aivan ihana asia! En ymmärrä, miten oman lapsen joulujuhlan näkeminen voi tuntua kamalalta?! Tuntuu siltä, ettei ap:n olisi pitänyt lisääntyä ollenkaan.

Niin. Tuollaista se on kun vajaa ymmärrys.

No niinpä. Terveisin joulua lapsille yksin tekevä, sillä:

1. äiti kuollut,

2. isä kuollut,

3. sisko kuollut,

4. anoppi kuollut,

5. appi ei kuvioissa, ja 

6. mies sairastunut masennukseen.

Niin, että Hyvää Joulua vaan!

No kyynel.

Sullahan on sitten 5 stressitekijää vähemmän kuin muilla. Olisit onnellinen!

Minulla oli hyvä lapsuus, joten onnellisuus ei ole se päällimmäinen tunteeni, kun käyn viemässä  jouluaattona hautakynttilät koko lapsuudenperheelleni. 

No sulla on sitten siinäkin suhteessa ollut enemmän kuin monella muulla. Olisit onnellinen.

Ei pitäisi trollata ihmisten surulla. 

Vierailija
102/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ANTAKAAA MÄÄKIN HUUDAN, ETTÄ JOULU ON TULOSSA!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi. Eipä muuta voi sanoa.

Vierailija
104/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerhojen ja duunin pikkujouluihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista, voi jättää väliin, jos ei hotsita.

Aikuinen ihminen osaa sanoa ei ja jakaa työtaakan perheen kesken. Olet ilmeisesti rasittava ylisuorittaja, joka haluaa heittäytyä marttyyriksi. Ruuat saa kaupasta ja lahjat voi tilata kotiinkannettuna netistä.

Hyvää joulua vaan.

Voi luoja näitä jeesustelijoita. Olisi kiva olla kärpäsenä katossa, kun kerrot lapselle esim. että "ei, et voi osallistua opettajan järjestämään joulukalentariin, sillä en jaksa hommata sinulle sitä kolmen euron lahjaa." jne.

Kolmen euron lahjan voi ostaa ruokakauppareissulla, eikä vaadi mitään lisäsuorittamista. Kuinka vaikeaa elämäsi oikein on, jos tämä on sinulle ongelma? Jos on, niin jätä osallistumasta juhliin jeesustelija vai saatko kirkkaamman kruunun ruikuttamalla Vauvalla?

Luuletko sinä edelleen että kyse on yhdestä kolnen euron lahjasta?

Ja entäs kun opettaja laittaa 20.30 viesitä että kaikilla pitää olla 7.50 seuraavana aamuna mukanaan punapilkullista kangasta ja miekka.

Minä ostan yleensä aina varastoon kiitoslahjoja/kaverilahjoja/pikkulahjoja/lahjapusseja/kortteja ihan pitkin vuotta, mutta tuo miekka pääsi oikeasti yllättämään.

Jos opettaja tuollaista viestittää, niin ainoa tolkullinen teko on todeta, että eipäs tullut luettua viestiä, mutta kun noin myöhään lähetit niin sulla varmaan on varamiekkoja ettei lapsille tule paha mieli. Joku raja siihenkin, mihin alentuu.

Jos sun arkesi on näitä tolleroita täynnä, se varmaan johtuu siitä että olet valinnut heille kynnysmatoksi suostua. Ei näitä minun arjessani juuri näy, ehkä siksi että en heitä sinne päästä enkä ainakaan anna heille minkäänlaista valtaa tekemisiini tai ota stressiä heidän tolloilustaan. 

Sitten kun niitä samanlaisia tolleroita on arki täynnä ja loput on näitä tällaisia keski-iän ylittäneitä entisiä äitejä kuten täällä pätemässä...

No kun sinä olet se työtön ja lapseton luuseri vuokrayksiössäsi.

Yksi yksittäinen äiti ei mitenkään voi aiheuttaa sitä, että opettaja/harrastuksen ohjaaja tms. ei saa pidettyä aikataulujaan, organisoitua asioita tms.

Mutta se yksi yksittäinen äiti ihan itse valitsee kuinka paljon stressiä tuosta ottaa. Pahoittelen, että tunnet ilmeisesti tarvetta olla kateellinen siitä, että kaikki eivät valitse viettää elämäänsä samanlaisina marttyyreinä kuin sinä ja että et voi hyväksyä että on niitäkin äitejä, jotka ihan ilman stressiä saavat riittävät joulut järjestymään. 

Sinä keksit nyt omassa päässäsi sen stressin. Minä vain kerroin mitä se todellisuus on, josta sinä et ymmärrä mitään.

Vierailija
105/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joululahjat voi ostaa vuoden aikana. Varsinkin koulun pikkulahjat arvontaan. Itse olen nuorten harrastustoiminnassa mukana. Hankin arpajaispalkintoja ja teen käsitöitä koko vuoden aikataululla. Muut valittavat, että eivät muistaneet hankkia mitään.

Varmaan se avainsana organisointikyky on selitys tähän. Avamammalla nyt organisointikyvyn puute. Perheenkin pitää tehdä jouluvalmistelut ajoissa. Kaikkea voi tehdä yhdessä ja surutta hankkia vaikka siivouspalveluita.

Entäs jos siellä koululla ei ole mitään "pikkulahjoja arvontaan"? Vaan jokin ihan muu vaatimus, joka kerrotaan edellisenä päivänä.

Jos edellisenä päivänä ilmoitetaan, niin voi sanoa, että ei onnistu. Olisitte ilmoittaneet ajoissa. Ihmeellistä selkärangattomuutta aikuiselta, ettei puututa epäkohtiin.

Missä on sanottu, etteikö olisi puututtu? Mitä se auttaa, jos se toinen pää ei silti parane.

Vierailija
106/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljolti on kyse omista valinnoista. Jouluruoat voi pitkälti ostaa ihan valmiina. Siivoukseen riittää ihan tavallinen viikkosiivous tai miten kukin sen nyt järjestääkin. Lapset varmaan voivat hoitaa osan koristelusta ihan mielelläänkin. Opettajille ei ole mikään pakko viedä mitään pikku lahjoja kuten ei jokaiselle kerho-ohjaajallekaan tms. En nyt muutenkaan ymmärrä näitä "pikku muistamisia" missä vaihdetaan päikseen hyasintit ja suklaarasiat. Koulussa tuskin on kovin monta joulujuhlaa ja nyt korona-aikana vanhemmat eivät monesti varmaan edes pääse paikalle. Kun itse muistelen lapsuuteni jouluja, muistan ennen kaikkea tunnelman, en sitä oliko kuusi suorassa ja montako lahjaa sain minäkin jouluna. Ehkä tunnelma on myös sinun lapsillesi se, mitä he jatkossa muistelevat. Panosta siihen. Olen itsekin joskus väsynyt jouluvalmisteluissa, mutta lähtökohtaisesti minusta on outoa, että ilon ja valon juhla on jotain samaa suorittamista kuin koko elämäkin, jossa tärkeintä on saada someen näyttävät kuvat ihkusta perhejoulusta.

Koulussa on normaalioloissa joulukuussa itsenäisyyspäiväjuhlallisuudet, luokan joulujuhla, koulun joulujuhla.

Sitten on eri harrastusten joulujuhlat/näytökset.

No eihän nuo kaikki vanhemmilta juuri vaadi. En minä ainakaan ole mihinkään itsenäisyysjuhliin tai luokan joulujuhliin osallistunut, koulun joulujuhlaan kyllä. Harrastukset kannattaa mitoittaa niin, että ne ylipäänsä jaksaa hoitaa. Ja ehkä nyt pikku asennemuutoksella voi olla KIVAA katsella lapsensa ja tämän kavereiden esiintymistä jossain näytöksessä, eikä niiden ajankohtakaan yleensä kai ihan puskista tule.

Itsenäisyyspäivänjuhliin voi liittyä ylimääräisiä harjoituksia jotka sotkee aikataulut, sinne on pukukoodi, joka pitää tarkistaa.

Luokan juhliin voi ollam yös teemapukeutuminen, eväät. Ja taas aikataulumuutoksia.

Jos on 3 lasta ja jokaiselle 1-2 harrastusta, näytökset, niiden harjoitukset ja kaikkien esiintymisasut tuottaa valtavasti työtä. Ja kyllä ajankohdat, vaatevaatimukset jne tulee aina viime tipassa ja puskista, valitettavasti.

No voisiko ajatella, että vanhemmat alkaisivat ystävällisesti, mutta napakasti vaatia koululta, harrastusseuroilta ym. parempaa ja aikaisempaa tiedottamista? En tiedä, onko tässä paikkakuntakohtaisia eroja tai ehkä pk-seutu - muu Suomi -eroja, mutta omien lasteni koulussa luokan pikkujoulut ym. tarkoittivat, että jokainen vie sinne karkkipussin tms. ja oma lapseni vei jotain elokuvia, kun hänellä sattui olemaan niitä, mitä opettaja toivoi. Eihän siitä ollut nimeksikään vaivaa.

Tuntuu, että aika lammasmaisesti vanhemmat suhtautuvat kaikkiin vaatimuksiin, mitä sitten ehkä jostain seuroista jaellaan. Pitää sanoa, että en ehdi nyt hankkia sitä ja tätä näin lyhyellä varoitusajalla ja saada muutkin vanhemmat tähän vastarintaan, ettei vain se oma lapsi ole siellä ilman jotain varustetta tms. Eihän noille vaatimuksille ole kuin taivas rajana, jos aina kaikkeen silmät kirkkaina suostutaan. Eihän sellaisella hyppyyttämisellä voi olla mitään tekemistä itse asian, lapsen harrastamisen tai opiskelun, kanssa. Kyllä juhlat ym. mukava ohjelma pitäisi järjestää niin, että se toisi iloa elämään. Toki taustalla voi sitten olla se, että joukossa on aina joku marttyyriäiti, joka sädekehä kiiltäen vääntää menemään öitä myöten ja silmät ristissä huokailee, kuinka ihanaa kaikki on, vaikka kaikki näkevät, että ei ole. Mutta pitääkö muiden sitten mennä näiden mukaan?

Vierailija
107/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt taas? Jaatte puolison kanssa osallistumiset lasten koulun, harrastusten ja kerhojen jouluhärdelleihin. Työpaikan jouluhärdellit voi skipata kokonaan. Suvun kanssa ei ole pakko säätää mitään kun voi vedota koronaan.

Vierailija
108/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa ikävältä.

Mä olen lapsesta saakka ollut joulu ihminen. Äiti hössötti joulua ja lapsuuden joulut on parhaita muistoja kun leivottiin, koristeltiin, oli kynttiä tunnelmaa, ruuat, herkut, ihmiset ja ihan kaikki! ja ihanaa joulumusiikkia.

Yhä edelleen rakastan joulua ja hössötän sitä suurella riemulla. Joka toinen vuosi lapset ovat isällään ja silloin joulu ei tunnu yhtä ihanalta mutta ihanalta silti.

Jossain kohtaa meinasin jouluisin ahdistua ja ärtyä kun tavoittelin täydellisyyttä. Nyt en enää pingota vaan keskityn nauttimaan. Siivoan perus siivouksia enkä mitään suursiivouksia ja aloitan hommat hyvissä ajoin ettei missään kohtaa iske ahdistus. Sitten saa nautiskella tekemisestä.

Vierailija
109/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljolti on kyse omista valinnoista. Jouluruoat voi pitkälti ostaa ihan valmiina. Siivoukseen riittää ihan tavallinen viikkosiivous tai miten kukin sen nyt järjestääkin. Lapset varmaan voivat hoitaa osan koristelusta ihan mielelläänkin. Opettajille ei ole mikään pakko viedä mitään pikku lahjoja kuten ei jokaiselle kerho-ohjaajallekaan tms. En nyt muutenkaan ymmärrä näitä "pikku muistamisia" missä vaihdetaan päikseen hyasintit ja suklaarasiat. Koulussa tuskin on kovin monta joulujuhlaa ja nyt korona-aikana vanhemmat eivät monesti varmaan edes pääse paikalle. Kun itse muistelen lapsuuteni jouluja, muistan ennen kaikkea tunnelman, en sitä oliko kuusi suorassa ja montako lahjaa sain minäkin jouluna. Ehkä tunnelma on myös sinun lapsillesi se, mitä he jatkossa muistelevat. Panosta siihen. Olen itsekin joskus väsynyt jouluvalmisteluissa, mutta lähtökohtaisesti minusta on outoa, että ilon ja valon juhla on jotain samaa suorittamista kuin koko elämäkin, jossa tärkeintä on saada someen näyttävät kuvat ihkusta perhejoulusta.

Koulussa on normaalioloissa joulukuussa itsenäisyyspäiväjuhlallisuudet, luokan joulujuhla, koulun joulujuhla.

No eihän nuo kaikki vanhemmilta juuri vaadi. En minä ainakaan ole mihinkään itsenäisyysjuhliin tai luokan joulujuhliin osallistunut, koulun joulujuhlaan kyllä. Harrastukset kannattaa mitoittaa niin, että ne ylipäänsä jaksaa hoitaa. Ja ehkä nyt pikku asennemuutoksella voi olla KIVAA katsella lapsensa ja tämän kavereiden esiintymistä jossain näytöksessä, eikä niiden ajankohtakaan yleensä kai ihan puskista tule.

Itsenäisyyspäivänjuhliin voi liittyä ylimääräisiä harjoituksia jotka sotkee aikataulut, sinne on pukukoodi, joka pitää tarkistaa.

Luokan juhliin voi ollam yös teemapukeutuminen, eväät. Ja taas aikataulumuutoksia.

Jos on 3 lasta ja jokaiselle 1-2 harrastusta, näytökset, niiden harjoitukset ja kaikkien esiintymisasut tuottaa valtavasti työtä. Ja kyllä ajankohdat, vaatevaatimukset jne tulee aina viime tipassa ja puskista, valitettavasti.

No voisiko ajatella, että vanhemmat alkaisivat ystävällisesti, mutta napakasti vaatia koululta, harrastusseuroilta ym. parempaa ja aikaisempaa tiedottamista? En tiedä, onko tässä paikkakuntakohtaisia eroja tai ehkä pk-seutu - muu Suomi -eroja, mutta omien lasteni koulussa luokan pikkujoulut ym. tarkoittivat, että jokainen vie sinne karkkipussin tms. ja oma lapseni vei jotain elokuvia, kun hänellä sattui olemaan niitä, mitä opettaja toivoi. Eihän siitä ollut nimeksikään vaivaa.

Tuntuu, että aika lammasmaisesti vanhemmat suhtautuvat kaikkiin vaatimuksiin, mitä sitten ehkä jostain seuroista jaellaan. Pitää sanoa, että en ehdi nyt hankkia sitä ja tätä näin lyhyellä varoitusajalla ja saada muutkin vanhemmat tähän vastarintaan, ettei vain se oma lapsi ole siellä ilman jotain varustetta tms. Eihän noille vaatimuksille ole kuin taivas rajana, jos aina kaikkeen silmät kirkkaina suostutaan. Eihän sellaisella hyppyyttämisellä voi olla mitään tekemistä itse asian, lapsen harrastamisen tai opiskelun, kanssa. Kyllä juhlat ym. mukava ohjelma pitäisi järjestää niin, että se toisi iloa elämään. Toki taustalla voi sitten olla se, että joukossa on aina joku marttyyriäiti, joka sädekehä kiiltäen vääntää menemään öitä myöten ja silmät ristissä huokailee, kuinka ihanaa kaikki on, vaikka kaikki näkevät, että ei ole. Mutta pitääkö muiden sitten mennä näiden mukaan?

Voi tietenkin, mutta eipä se aina auta.

Mun esikoisen ekan luokan opettaja oli "räiskyvä italialainen", joka keksi aina viime hetkellä ideoita, joka ei osannut ollenkaan hahmottaa esim sitä että tiedotteet kannattaa numeroida, jolloin heti tietää, että jokin on jäänyt välistä jne. Lapseton huithapeli joka myöhästyi joka aamu.

Hän alkoi hämärästi hahmottaa, mistä äidit hänelle jankuttivat vasta kun sai oman lapsen. Sitä ennen kaikki valui viemäriin.

Kuopuksen luokanvalvoja ysillä taas oli vain patalaiska. Kaikki tehtiin hutaisten viime hetkellä sinnepäin. Jos tehtiin.

Siitä valitettiin koko 8. ja 9. luokka eikä se sen kummemmaksi muuttunut.

Vierailija
110/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä mammoja jotka valittavat lasten harrastusten määrästä. Ei niiden ole pakko harrastaa. Kyllä niistä ihmisiä kasvaa ilmankin. Tuo jos mikä on valintakysymys. Lapsia ei enää voi palauttaa, muille asioille voit tehdä paljonkin.

No mutta kun ne lasten harrastukset tuovat itselle sitä statusta ja elämää, joka ei enää omalta kohdalta ole saavutettavissa.  Onneksi lasten kautta voi elää! 

Ei niitä lapsia niiden lasten intressien takia juoksuteta läkähtymiseen asti eri harrasteissa. Moni olisi varmasti mieluummin kotona ns. lukemassa akkaria.

Tätä ajattelen minäkin. Moni asia ei syletä yhtä paljon kuin vanhempien brassailu lasten harrasteilla. Somessa todistellaan miten raahataan pilttejä sinne tänne, ihan kuin eletään omaa elämää lasten kautta. Sääliksi käy lapset, kun antaisivat olla heidän rauhassa ja levätä vapaa-ajat päikyn ja koulun jälkeen. Juuri uutisissa kerrottiin miten joka kolmas korkeakouluopiskelija on masentunut ja uupunut. Miksihän? Lapsesta jo opetetaan suorittaminen.

Vierailija
111/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerhojen ja duunin pikkujouluihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista, voi jättää väliin, jos ei hotsita.

Aikuinen ihminen osaa sanoa ei ja jakaa työtaakan perheen kesken. Olet ilmeisesti rasittava ylisuorittaja, joka haluaa heittäytyä marttyyriksi. Ruuat saa kaupasta ja lahjat voi tilata kotiinkannettuna netistä.

Hyvää joulua vaan.

Voi luoja näitä jeesustelijoita. Olisi kiva olla kärpäsenä katossa, kun kerrot lapselle esim. että "ei, et voi osallistua opettajan järjestämään joulukalentariin, sillä en jaksa hommata sinulle sitä kolmen euron lahjaa." jne.

Kolmen euron lahjan voi ostaa ruokakauppareissulla, eikä vaadi mitään lisäsuorittamista. Kuinka vaikeaa elämäsi oikein on, jos tämä on sinulle ongelma? Jos on, niin jätä osallistumasta juhliin jeesustelija vai saatko kirkkaamman kruunun ruikuttamalla Vauvalla?

Ja entäs kun opettaja laittaa 20.30 viesitä että kaikilla pitää olla 7.50 seuraavana aamuna mukanaan punapilkullista kangasta ja miekka.

Minä ostan yleensä aina varastoon kiitoslahjoja/kaverilahjoja/pikkulahjoja/lahjapusseja/kortteja ihan pitkin vuotta, mutta tuo miekka pääsi oikeasti yllättämään.

Jos opettaja tuollaista viestittää, niin ainoa tolkullinen teko on todeta, että eipäs tullut luettua viestiä, mutta kun noin myöhään lähetit niin sulla varmaan on varamiekkoja ettei lapsille tule paha mieli. Joku raja siihenkin, mihin alentuu.

Jos sun arkesi on näitä tolleroita täynnä, se varmaan johtuu siitä että olet valinnut heille kynnysmatoksi suostua. Ei näitä minun arjessani juuri näy, ehkä siksi että en heitä sinne päästä enkä ainakaan anna heille minkäänlaista valtaa tekemisiini tai ota stressiä heidän tolloilustaan. 

Sitten kun niitä samanlaisia tolleroita on arki täynnä ja loput on näitä tällaisia keski-iän ylittäneitä entisiä äitejä kuten täällä pätemässä...

Yksi yksittäinen äiti ei mitenkään voi aiheuttaa sitä, että opettaja/harrastuksen ohjaaja tms. ei saa pidettyä aikataulujaan, organisoitua asioita tms.

Mutta se yksi yksittäinen äiti ihan itse valitsee kuinka paljon stressiä tuosta ottaa. Pahoittelen, että tunnet ilmeisesti tarvetta olla kateellinen siitä, että kaikki eivät valitse viettää elämäänsä samanlaisina marttyyreinä kuin sinä ja että et voi hyväksyä että on niitäkin äitejä, jotka ihan ilman stressiä saavat riittävät joulut järjestymään. 

Sinä keksit nyt omassa päässäsi sen stressin. Minä vain kerroin mitä se todellisuus on, josta sinä et ymmärrä mitään.

Sinulta taisi loppua asia ja perustelut, kun ei se sinun itsellesi valitsemasi todellisuus olekaan muiden todellisuutta. Toki tyylisi kertoo, millä eväillä asioita hoidat, se varmasti heijastuu siihenkin, mitä maailmalta muutoinkin saat. Otan osaa, ettei parempia kortteja ole jaettu, oikein hyvää joulua silti!

Vierailija
112/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka minuuttiaikataulutettua arkea oikein elätte jos aikataulut sotkeentuu jostain itsenäisyyspäivän pukukoodista?

En oikeasti ymmärrä mikä tuossa tuottaa ihan valtavasti työtä.

Vierailija
113/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää joulua vaan.

Sinulta taisi loppua asia ja perustelut, kun ei se sinun itsellesi valitsemasi todellisuus olekaan muiden todellisuutta. Toki tyylisi kertoo, millä eväillä asioita hoidat, se varmasti heijastuu siihenkin, mitä maailmalta muutoinkin saat. Otan osaa, ettei parempia kortteja ole jaettu, oikein hyvää joulua silti!

Länkyti, länkyti, olet sinä kyllä sairas epeli.

Vierailija
114/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää joulua vaan.

En muusta tiedä, mutta oikeastiko joku ajattelee että jos ei ole lapsia ja työtä, on luuseri? Tai jos asuu vuokralla? Miksi? Jokaisen ihmisen arvo on sama.

Onko lapsiperhe vuokralla luuseri? Entä lapseton jolla töitä ja joka asuu omistusasunnossa?

Ei mitään tolkkua nimittelyssä.

Eri

Tämä lapseton työtön vuokrayksiöluuseriprovoilija on luuseri, ihan 100-prosenttisesti.

Haukkuu, herjaa, solvaa täällä perheenäitejä 24/7. Avainsanat metatyöt, porsiminen jne.

Keski-ikäinen miestrolli

Vierailija
115/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastanneille. Selvyyden vuoksi todettakoon, että kyse on omasta sisäisestä "dialogista", jonka nyt oksensin tänne palstalle.

Olen vuosien varrella oikaissut kaikessa mahdollisessa. Eli olen yrittänyt oppia edellisten vuosien "virheistä". Kuten joku jo mainitsikin, niin lapsiperheissä joulu ei kuitenkaan ole se jouluaatto, eikä edes viikko ennen sitä, vaan koko härdelli alkaa jo marraskuun puolella.

Tuo väite "kiireeseen rakastumisesta" oli kyllä melko paksu. Uskon, että suurin osa äideistä tekee lapsille joulun odotuksen ja joulun puhtaasti rakkaudesta. Ja saman syyn takia ei näitä tuntojaan ääneen sano.

Ap

Minä ainakin käytin termiä "kiireeseen rakastuminen", eikä se ole kyllä mikään oma keksintöni, asiasta on mielestäni aika nasevasti kirjoittanut mm. Anna Perho. Monilla ihmisillä kiire on ihan vakio, jotain mitä ilman ei osata olla. Jos tuntuu jäävän luppoaikaa, pitää hommata lisää tekemistä, jotta se kiire pysyy samana. Hullua, kyllä. Kyse ei suinkaan ole siitä haluaako lapsille tehdä joulun. Esim. oma äitin teki ihanat joulut, eikä silloin ollut mitään valmislaatikoita tai ainakaan meillä ei ollut. Tekikö hän paljon? Kyllä. Oliko hänellä kiire? Ei. Oikeasti asioita priorisoimalla ja aikatauluttamalla voi saada elämästä vähän rennompaa, mutta suosiota sillä ei aina saa, koska sitten on se petturi, joka ei kuorossa ulise kiireestä.

Vierailija
116/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tehnyt päätöksen että millään muulla ei ole väliä kuin sillä että lapsilla on hyvä joulu. Kotona riittää perus viikkosiivous, jouluruuat ostan valmiina, lahjoja ostan pitkin syksyä. Pyrin pysymään joulufiiliksessä ja että joulu on kaikille rento ja mukava. En osta lahjoja opettajille tai päiväkotiin, koska se lisää stressiä ja rahan menoa. En lähetä joulukortteja ellei lapset halua askarrella ja niitä lähettää sukulaisille. Aatto ollaan kotona keskenämme vaan rauhassa. Turha stressi vaan pois.

Vierailija
117/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää joulua vaan.

No ainakin omien lasteni koulussa korkeintaan yhdellä luokasta olisi ollut aamulla koulussa punapilkullinen kangas ja miekka tuollaisella ohjeistuksella, ja se olisikin ollut tällaiselle opettajalle ihan oikein... Kaikkeen te menette mukaan.

Vierailija
118/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastanneille. Selvyyden vuoksi todettakoon, että kyse on omasta sisäisestä "dialogista", jonka nyt oksensin tänne palstalle.

Olen vuosien varrella oikaissut kaikessa mahdollisessa. Eli olen yrittänyt oppia edellisten vuosien "virheistä". Kuten joku jo mainitsikin, niin lapsiperheissä joulu ei kuitenkaan ole se jouluaatto, eikä edes viikko ennen sitä, vaan koko härdelli alkaa jo marraskuun puolella.

Tuo väite "kiireeseen rakastumisesta" oli kyllä melko paksu. Uskon, että suurin osa äideistä tekee lapsille joulun odotuksen ja joulun puhtaasti rakkaudesta. Ja saman syyn takia ei näitä tuntojaan ääneen sano.

Ap

Pahoittelen, että olet saanut ymmärtämättömiltä vastaajilta sangen ...... viestejä! Anna hetki aikaa itsellesi, hengitä ja tee yksi työ kerrallaan, ja ehdottomasti pyydä apua niiltä perheenjäseniltä, jotka apua pystyvät antamaan, Ei ole tarkoitus, että joulun valmistelu kaatuu kokonaan äidin niskoille.

Kiitos, tästä tuli hyvä mieli.

Kyllä meillä mies ja lapset jonkin verran tekevät varsinaisen joulun eteen, mutta heidänkin tekemiset minä joudun suunnittelemaan ja valmistelemaan. Lisänä vielä kaikki muu lasten oheistoiminta joulun ympärillä. Ja se, että meillä on marraskuun alusta ollut koko ajan joku kipeänä.

Lopullisesti kuppi meni tuossa aamulla nurin, kun mies pyysi minua hakemaan kinkun, sillä hän ei työkiireiltään ehdi. Todellakin pikku juttu, mutta se kinkku on ollut ainoa asia meidän joulussa tähän asti mihin minun ei ole tarvinnut mitenkään ajatusta tai aikaa käyttää. Ap

Vierailija
119/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka minuuttiaikataulutettua arkea oikein elätte jos aikataulut sotkeentuu jostain itsenäisyyspäivän pukukoodista?

En oikeasti ymmärrä mikä tuossa tuottaa ihan valtavasti työtä.

Jos osaisit lukea, hahmottaisit, että se on yksi osa sitä härdelliä. Ja aika aikataulutetuksi ja tiukaksi se menee, kun ne koulupäivät vaatii kolmekin viikkoa erityissäätöä, iltaisin kuskataan tunnin päähän harjoituksiin jne.

Mutta provohan sinä olet.

Vierailija
120/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joululahjat voi ostaa vuoden aikana. Varsinkin koulun pikkulahjat arvontaan. Itse olen nuorten harrastustoiminnassa mukana. Hankin arpajaispalkintoja ja teen käsitöitä koko vuoden aikataululla. Muut valittavat, että eivät muistaneet hankkia mitään.

Varmaan se avainsana organisointikyky on selitys tähän. Avamammalla nyt organisointikyvyn puute. Perheenkin pitää tehdä jouluvalmistelut ajoissa. Kaikkea voi tehdä yhdessä ja surutta hankkia vaikka siivouspalveluita.

Entäs jos siellä koululla ei ole mitään "pikkulahjoja arvontaan"? Vaan jokin ihan muu vaatimus, joka kerrotaan edellisenä päivänä.

Jos edellisenä päivänä ilmoitetaan, niin voi sanoa, että ei onnistu. Olisitte ilmoittaneet ajoissa. Ihmeellistä selkärangattomuutta aikuiselta, ettei puututa epäkohtiin.

Missä on sanottu, etteikö olisi puututtu? Mitä se auttaa, jos se toinen pää ei silti parane.

No sinä siitä tunnut silti yöunesi menettävän ja jo toistamiseen itketään näitä viimetippaan ilmoittajia. On ihan oma ongelma jos ottaa niistä paineita ja lähtee keskellä yötä hyppäämään jonnekin 24h- Prismaan.