Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihaan lapsiperheen jouluja!

Vierailija
13.12.2021 |

Minulla on puoliso ja kolme kouluikäistä lasta. Lasten syntymän jälkeen olen alkanut yksinkertaisesti vihaamaan joulua.

Ironista tässä on se, että olin ennen lasten syntymään varsinainen jouluihminen. Joulu oli silloin minulle vuoden ihanin juhla. Tunnelma alkoi jo joulukuun alusta ja ai että kun nautin jouluvaloista, musiikista, jne.

Nykyään joulut ovat yhtä helvettiä. On pimeää, väsyttää ja vi*u**aa. Olen niin hemmetin väsynyt tähän työpaikan, koulujen, kerhojen, harrastusten, jne. jouluhärdelliin. Sitten päälle vielä oman perheen ja suvun joulusäätäminen.

Niin, arvata varmaan saattaa, että minä hoidan meidän perheessä about kaiken metatyön. JOULU ON VI**U PERSEESTÄ!!!

Kommentit (168)

Vierailija
21/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on korona ja voi sanoa kaikelle ei kiitos! Ei, emme osallistu nyt joulujuhlaan, emme tule nyt käymään, jne. Neuvon kyllä mielelläni lisää miten sen kieltävän vastauksen voi muotoilla.

tämä säästä hyvin rahaa kun ei tarvitse ostaa ns. pakkolahjoja

Vierailija
22/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljolti on kyse omista valinnoista. Jouluruoat voi pitkälti ostaa ihan valmiina. Siivoukseen riittää ihan tavallinen viikkosiivous tai miten kukin sen nyt järjestääkin. Lapset varmaan voivat hoitaa osan koristelusta ihan mielelläänkin. Opettajille ei ole mikään pakko viedä mitään pikku lahjoja kuten ei jokaiselle kerho-ohjaajallekaan tms. En nyt muutenkaan ymmärrä näitä "pikku muistamisia" missä vaihdetaan päikseen hyasintit ja suklaarasiat. Koulussa tuskin on kovin monta joulujuhlaa ja nyt korona-aikana vanhemmat eivät monesti varmaan edes pääse paikalle. Kun itse muistelen lapsuuteni jouluja, muistan ennen kaikkea tunnelman, en sitä oliko kuusi suorassa ja montako lahjaa sain minäkin jouluna. Ehkä tunnelma on myös sinun lapsillesi se, mitä he jatkossa muistelevat. Panosta siihen. Olen itsekin joskus väsynyt jouluvalmisteluissa, mutta lähtökohtaisesti minusta on outoa, että ilon ja valon juhla on jotain samaa suorittamista kuin koko elämäkin, jossa tärkeintä on saada someen näyttävät kuvat ihkusta perhejoulusta.

Koulussa on normaalioloissa joulukuussa itsenäisyyspäiväjuhlallisuudet, luokan joulujuhla, koulun joulujuhla.

Sitten on eri harrastusten joulujuhlat/näytökset.

No eihän nuo kaikki vanhemmilta juuri vaadi. En minä ainakaan ole mihinkään itsenäisyysjuhliin tai luokan joulujuhliin osallistunut, koulun joulujuhlaan kyllä. Harrastukset kannattaa mitoittaa niin, että ne ylipäänsä jaksaa hoitaa. Ja ehkä nyt pikku asennemuutoksella voi olla KIVAA katsella lapsensa ja tämän kavereiden esiintymistä jossain näytöksessä, eikä niiden ajankohtakaan yleensä kai ihan puskista tule.

Itsenäisyyspäivänjuhliin voi liittyä ylimääräisiä harjoituksia jotka sotkee aikataulut, sinne on pukukoodi, joka pitää tarkistaa.

Luokan juhliin voi ollam yös teemapukeutuminen, eväät. Ja taas aikataulumuutoksia.

Jos on 3 lasta ja jokaiselle 1-2 harrastusta, näytökset, niiden harjoitukset ja kaikkien esiintymisasut tuottaa valtavasti työtä. Ja kyllä ajankohdat, vaatevaatimukset jne tulee aina viime tipassa ja puskista, valitettavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pienestä asti mukaan joulupuuhiin, niin niistä on ihan oikeasti apua vähän isompina.  Meillä 7 ja 9-vuotiaat paketoi lahoja, koristelee kuusen, leipoo innokkaasti ja aattona lähtee isänsä kanssa ulkoilemaan että minä saan häärätä rauhassa keittiossä, lisäksi me avataan lahjat ennen ruokaa niin malttavat istua sitten poydässä. 

Lahjat on muutenkin jaettu kahdelle päivälle, aattona jaetaan ystäviltä ja perheeltä tulleet lahjat ja joulupäivän aamuna pukki on tuonut säkkinsä kuusen alle. 

Meillä on aina ekasta adventista juoluinen ja taianomainen tunnelma, sellainen kuin oli omassakin lapsuudenkodissani. 

Vierailija
24/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille. Selvyyden vuoksi todettakoon, että kyse on omasta sisäisestä "dialogista", jonka nyt oksensin tänne palstalle.

Olen vuosien varrella oikaissut kaikessa mahdollisessa. Eli olen yrittänyt oppia edellisten vuosien "virheistä". Kuten joku jo mainitsikin, niin lapsiperheissä joulu ei kuitenkaan ole se jouluaatto, eikä edes viikko ennen sitä, vaan koko härdelli alkaa jo marraskuun puolella.

Tuo väite "kiireeseen rakastumisesta" oli kyllä melko paksu. Uskon, että suurin osa äideistä tekee lapsille joulun odotuksen ja joulun puhtaasti rakkaudesta. Ja saman syyn takia ei näitä tuntojaan ääneen sano.

Ap

Vierailija
25/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljolti on kyse omista valinnoista. Jouluruoat voi pitkälti ostaa ihan valmiina. Siivoukseen riittää ihan tavallinen viikkosiivous tai miten kukin sen nyt järjestääkin. Lapset varmaan voivat hoitaa osan koristelusta ihan mielelläänkin. Opettajille ei ole mikään pakko viedä mitään pikku lahjoja kuten ei jokaiselle kerho-ohjaajallekaan tms. En nyt muutenkaan ymmärrä näitä "pikku muistamisia" missä vaihdetaan päikseen hyasintit ja suklaarasiat. Koulussa tuskin on kovin monta joulujuhlaa ja nyt korona-aikana vanhemmat eivät monesti varmaan edes pääse paikalle. Kun itse muistelen lapsuuteni jouluja, muistan ennen kaikkea tunnelman, en sitä oliko kuusi suorassa ja montako lahjaa sain minäkin jouluna. Ehkä tunnelma on myös sinun lapsillesi se, mitä he jatkossa muistelevat. Panosta siihen. Olen itsekin joskus väsynyt jouluvalmisteluissa, mutta lähtökohtaisesti minusta on outoa, että ilon ja valon juhla on jotain samaa suorittamista kuin koko elämäkin, jossa tärkeintä on saada someen näyttävät kuvat ihkusta perhejoulusta.

Koulussa on normaalioloissa joulukuussa itsenäisyyspäiväjuhlallisuudet, luokan joulujuhla, koulun joulujuhla.

Sitten on eri harrastusten joulujuhlat/näytökset.

No eihän nuo kaikki vanhemmilta juuri vaadi. En minä ainakaan ole mihinkään itsenäisyysjuhliin tai luokan joulujuhliin osallistunut, koulun joulujuhlaan kyllä. Harrastukset kannattaa mitoittaa niin, että ne ylipäänsä jaksaa hoitaa. Ja ehkä nyt pikku asennemuutoksella voi olla KIVAA katsella lapsensa ja tämän kavereiden esiintymistä jossain näytöksessä, eikä niiden ajankohtakaan yleensä kai ihan puskista tule.

Itsenäisyyspäivänjuhliin voi liittyä ylimääräisiä harjoituksia jotka sotkee aikataulut, sinne on pukukoodi, joka pitää tarkistaa.

Luokan juhliin voi ollam yös teemapukeutuminen, eväät. Ja taas aikataulumuutoksia.

Jos on 3 lasta ja jokaiselle 1-2 harrastusta, näytökset, niiden harjoitukset ja kaikkien esiintymisasut tuottaa valtavasti työtä. Ja kyllä ajankohdat, vaatevaatimukset jne tulee aina viime tipassa ja puskista, valitettavasti.

Ihanaa! Joku tietää mistä puhun. Ap

Vierailija
26/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, melko pitkälle samaa mieltä. Tosin olen huomattavasti laiskempi enkä tee paljoakaan mutta poden sitten huonoa omatuntoa :( 

Päätin tuossa juuri muutama päivä sitten että pyrin viettämään maltillisen ja mukavan joulun. Minäkin pidän kynttilöistä, pipareista, porkkanalaatikosta ja punaviinistä. Rauhallisesta tunnelmasta. Teini on myös suht vaatimaton ja rauhallinen ja mielellään hänelle lahjat ostan. Miehen kanssa haluaisin mennä yhdessä valitsemaan jotain jos on pakko, voisimme minun puolestani luopua toistemme lahjomisesta. Yllätyslahjoja vihaan yli kaiken. Mies sanoo aina että ei hössötetä, mutta sitten kantaa (pahaa) ruokaa kotiin, tunteilee sukulaisista ja seuraa muiden sometilejä (kun se teki sitä ja tuo tätä). 

Vierailija
27/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset pienestä asti mukaan joulupuuhiin, niin niistä on ihan oikeasti apua vähän isompina.  Meillä 7 ja 9-vuotiaat paketoi lahoja, koristelee kuusen, leipoo innokkaasti ja aattona lähtee isänsä kanssa ulkoilemaan että minä saan häärätä rauhassa keittiossä, lisäksi me avataan lahjat ennen ruokaa niin malttavat istua sitten poydässä. 

Lahjat on muutenkin jaettu kahdelle päivälle, aattona jaetaan ystäviltä ja perheeltä tulleet lahjat ja joulupäivän aamuna pukki on tuonut säkkinsä kuusen alle. 

Meillä on aina ekasta adventista juoluinen ja taianomainen tunnelma, sellainen kuin oli omassakin lapsuudenkodissani. 

Hyviä ideoita, mutta metatyön määrä kohosi juuri potenssiin kymmenen. Vai osaako lapsesi tehdä kaiken tuon ilman sinua?

Vierailija
28/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muuten mikään pakko edes viettää joulua! Ja jos viettää, saa ihan itse päättää millä tavalla ja kuinka paljon sisällyttää siihen stressiä aiheuttavia asioita. Meillä ei ole lapsuudenperheessä vietetty joulua koskaan eikä jäänyt traumoja. Äiti myhäilee edelleen tyytyväisenä, kun joululomalle jäädessä saa oikeasti jäädä lomalle sen sijaan, että pitäisi alkaa järjestää joulua.

Vierailija
29/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyötä tekee ainoastaan katkerikot luuserit.

Ei kyse ole mistään metatyöstä vaan esimerkiksi siitä että lukkari on 2-3 viikkoa pelkkää poikkeusjärjestelyä. Koko ajan saa kytätä Wilmaa ja järjestellä miten lapsen ylipäätään saa sieltä päivähoidosta/eskarista/koulusta kotiin.

Ja kyllä lapsen juhliin nyt vaan oli pakko mennä, lapsen takia. Ja nekin tietenkin kaikki ainakin osin päällekkäin niin että niska märkänä sai juosta, että ehtii edes hetkeksi kaikkiin.

Päivähoito menee joulun allakin ihan sen hoitosopimuksen mukaan eli jos olette ilmoittaneet, että lapsi haetaan klo 17 se pitää oli mikä aika vuodesta hyvänsä. sama pätee eskariin. Kouluikäinen varmaankin osaa kulkea koulusta kotiin ihan omatoimisesti? Vai miten ala-asteikäisen kulkemiset hoidat sen muun 9 kuukautta, kun koulupäivä voi ihan lukkarinkin mukaan päättyä klo 12?

Vierailija
30/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuten mikään pakko edes viettää joulua! Ja jos viettää, saa ihan itse päättää millä tavalla ja kuinka paljon sisällyttää siihen stressiä aiheuttavia asioita. Meillä ei ole lapsuudenperheessä vietetty joulua koskaan eikä jäänyt traumoja. Äiti myhäilee edelleen tyytyväisenä, kun joululomalle jäädessä saa oikeasti jäädä lomalle sen sijaan, että pitäisi alkaa järjestää joulua.

Kyse onkin sitä joulunpyhien aikaa edeltävästä ajasta.

Vierailija
31/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole mistään metatyöstä vaan esimerkiksi siitä että lukkari on 2-3 viikkoa pelkkää poikkeusjärjestelyä. Koko ajan saa kytätä Wilmaa ja järjestellä miten lapsen ylipäätään saa sieltä päivähoidosta/eskarista/koulusta kotiin.

Ja kyllä lapsen juhliin nyt vaan oli pakko mennä, lapsen takia. Ja nekin tietenkin kaikki ainakin osin päällekkäin niin että niska märkänä sai juosta, että ehtii edes hetkeksi kaikkiin.

Päivähoito menee joulun allakin ihan sen hoitosopimuksen mukaan eli jos olette ilmoittaneet, että lapsi haetaan klo 17 se pitää oli mikä aika vuodesta hyvänsä. sama pätee eskariin. Kouluikäinen varmaankin osaa kulkea koulusta kotiin ihan omatoimisesti? Vai miten ala-asteikäisen kulkemiset hoidat sen muun 9 kuukautta, kun koulupäivä voi ihan lukkarinkin mukaan päättyä klo 12?

- Päivähoidossa on kuule vaikka kuinka paljon erityisjärjestelyjä ja -aikatauluja, sulla ei selkeästikään ole lapsia

- Kaikilla koululaisilla ei ole koulu kodin vieressä

- Normaaliajat meidän koululaiset kulkee kyydissä (ovat vierekkäisissä kouluissa), mutta jos yhtäkkiä toisella alkaakin koulu kello 11, toisella loppuukin koulu 13 jne. se aiheuttaa hässäkän. Ja tätä säätöä sittne pahimmillaan kolme viikkoa.

- Lukkari on selvillä elokuun kaaosta lukuunottamatta monta kuukautta etukäteen, sitä ei ilmoiteta edellisenä iltana

Vierailija
32/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metatyö, voi h*lvetti :D. 

Vierailija
33/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerhojen ja duunin pikkujouluihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista, voi jättää väliin, jos ei hotsita.

Aikuinen ihminen osaa sanoa ei ja jakaa työtaakan perheen kesken. Olet ilmeisesti rasittava ylisuorittaja, joka haluaa heittäytyä marttyyriksi. Ruuat saa kaupasta ja lahjat voi tilata kotiinkannettuna netistä.

Hyvää joulua vaan.

Vierailija
34/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden lukeminen on kyllä mitä mainiointa ehkäisyä!

Vierailija
35/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se, ja kaikki muukin, minkä itselleen tekee vaikeeksi. Hellitä ja jätä tekemättä. ja edelleeen suomessa lisääntyminen 100% vapaaehtoinen ja ihan ikioma valinta. Näillä siis mennään,

Hyvää Joulua!!!

Kyllä melkoinen "mestariennakoija" saa olla, mikäli kaiken osaa tietää ennalta ennen lasten saamista. Itse en todellakaan tajunnut mitä joulun luominen lapsille todellisuudessa tarkoittaa ennen omia lapsia. Miten sitä olisi edes osannut, kun ei kokemusta joulun ajasta lasten kanssa ollut? 

Vierailija
36/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa tuo Karmein jouluaatto -ketju. Löytynee Googlella. Lue se alusta loppuun asti.

Tulee hyvin ilmi kuinka joulusta jää lapsille mieleen tunnelma, se että ihmisillä on kivaa ja hyvä olla yhdessä. Ruoat, koristeet, siivous ja lahjatkaan ei ole niin tärkeitä, kunhan jotain on.

Meillä oli usein pieni rähjäinen kuusi jota ei olisi Instaan kuvattu. Rakastin sitä kuinka se koristeltiin yhdessä. Oli kaupasta ostetut laatikot. Rakastin niiden tuoksua kun ne lämmitettiin uunissa. Hyllyjen päällä oli pölyä ja äiti harmitteli sekaisin olevia kaappeja. Minä muistan vain kuinka jännittävää oli kaivaa joulukoristelaatikko kaapin perältä. Oli hassusti paketoituja lahjoja joita oli ihana avata yhdessä perheen kanssa naureskellen.

Tärkeintä on olla yhdessä.

Vierailija
37/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerhojen ja duunin pikkujouluihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista, voi jättää väliin, jos ei hotsita.

Aikuinen ihminen osaa sanoa ei ja jakaa työtaakan perheen kesken. Olet ilmeisesti rasittava ylisuorittaja, joka haluaa heittäytyä marttyyriksi. Ruuat saa kaupasta ja lahjat voi tilata kotiinkannettuna netistä.

Hyvää joulua vaan.

Voi luoja näitä jeesustelijoita. Olisi kiva olla kärpäsenä katossa, kun kerrot lapselle esim. että "ei, et voi osallistua opettajan järjestämään joulukalentariin, sillä en jaksa hommata sinulle sitä kolmen euron lahjaa." jne.

Vierailija
38/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä mammoja jotka valittavat lasten harrastusten määrästä. Ei niiden ole pakko harrastaa. Kyllä niistä ihmisiä kasvaa ilmankin. Tuo jos mikä on valintakysymys. Lapsia ei enää voi palauttaa, muille asioille voit tehdä paljonkin.

No mutta kun ne lasten harrastukset tuovat itselle sitä statusta ja elämää, joka ei enää omalta kohdalta ole saavutettavissa.  Onneksi lasten kautta voi elää! 

Ei niitä lapsia niiden lasten intressien takia juoksuteta läkähtymiseen asti eri harrasteissa. Moni olisi varmasti mieluummin kotona ns. lukemassa akkaria.

Vierailija
39/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää joulua vaan.

En ole ollurt missään firman juhlissa lapset saatuani. Jouduin siitä jo esimiehen puhutteluunkin.

Lasten menoihin on kyllä pakko osallistua.

Vierailija
40/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko mutta ymmärrän että lasten takia haluaa. Lapsuuden kaveri tuoppautui meille useampana jouluaattona koska halusi niin kovasti kokea joulun ja heillä ei kotona laitettu koska vanhemmat halusi levätä. Surettaa vieläkin :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä