Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok jouluaterian menu?

Vierailija
12.12.2021 |

Lähipiirin vastoinkäymisten takia lupauduin hoitamaan jouluaterian. Lähes kaiken ostan valmiina, sillä innostus tai aika ei riitä tekemään itse. Kaikki vieraat syövät näitä kaikkia ruokia, mutta olen valinnut vain sellaista, josta minä pidän. Siksi esim. silliä ei ole eikä tule. Kelpaisiko sinulle tällainen menu?

Kylmäsavulohi
Savusiika tai -kuha
Joku katkarapu- tai mätimössö
Saaristolaisleipä
Marinoitu punasipuli
Vihersalaatti
Rosolli
Keitetyt perunat
—————————
Kinkku
Laatikot: peruna, porkkana, bataatti, maksa ja punajuuri-aura
Kaikki nuo ”alkuruoat” myös tarjolla
—————————
Luumurahka
Piparit

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain lihaa alkupaloihin! Savukaloja vaan?!? Jos ei sillejä, niin miten sitten olisi joku katkarapuhässäkkä?!? Onko lapsia aterialla? Heille kannattaisi ehkä tarjota lihapullia tai kanapastasalaattia tms. yleensä ei nuo laatikot uppoa, eikä välttämättä kalatkaan! Jotain raikasta kaipaisin kyllä itse, vaikka jälkiruuaksi...luumurahka on aika tömäkkää raskaan aterian päätteeksi.

Etkö sä lue aloitusta ollenkaan? Siinä sanottiin selkeästi, että kaikki syövät kaikkea. Lisäksi listassa oli katkarapumössö 🤦‍♀️

Ööö...mä en näe lihatuotteita alkupaloissa...joo katkarapuja oli! Kaikki syövät kaikkea, voi tarkoittaa ehkä aikuisia?!? Harvat lapset vetää kaikkia noita joulusörsseleitä! Jos kirjoittajalla ei oo lapsia tai omat jo aikuisia, niin ne lapset voivat hyvinkin unohtua! 

Vierailija
82/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa, mutta missä on palstalaisten suurherkku eli makaronilaatikko? Sitä pitää ehdottomasti olla joka juhlassa ja jouluna varsinkin ja tietysti 200 grammaa per henkilö. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marinoitu punasipuli pois..ja hyvää punaviiniä pitää olla joulupöydässä

Vierailija
84/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvältä kuulostaa, mutta missä on palstalaisten suurherkku eli makaronilaatikko? Sitä pitää ehdottomasti olla joka juhlassa ja jouluna varsinkin ja tietysti 200 grammaa per henkilö. :D

Saavatko itkuntuhruis-silmäiset lapset edes kylmäsavulohta?

Vierailija
85/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marinoitu punasipuli on varmaan hyvää, mutta minkä kanssa se on tarkoitettu (ankanmaksaahan tuossa ei ollut)

Lanttulaatikkoa kaipaisin minäkin. Bataatti toki käy, ja sitä olen itsekin tehnyt maailmalla, jos lanttuja ei ole saatavilla, mutta sama asia se ei ole.  Omasta mielestäni juuri kinkun ja lanttulaatikon makuyhdistelmä on ihana. Oikeastaan minulle just se "joulu" yhdessä rosollin kanssa. [/quote]

Olen samaa mieltä tuosta lanttulaatikko+kinkku yhdistelmästä.

Vierailija
86/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menu kuulostaa hyvältä!

Aika moni on ehdottanut kastiketta kinkulle. En kysy kettuillessani vaan ihan mielenkiinnosta ja tietämättömyyttäni, että missä päin on tällainen tapa? Minulle ihan uusi asia, vaikka ikää jo onkin.

Vierailija
87/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei sinun joulupöytääsi kuulu mutta meillä ei syödä koskaan einesmössöä hiilareilla. Syödään sivistyneesti vähärasvaista kalkkunaa, parsakaalin ja riisin kera ja juodaan kallista punaviiniä.[/quote]

Kerro toki, mitä kallista punaviiniä olet ajatellut juoda sivistyneesti?

Kalkkuna ja punaviini on ongelmallinen yhdistelmä, mikä tahansa punaviini ei sovellu tähän komboon.

Jos pitää olla kallista, niin Bourgognesta löytyy.

Vierailija
88/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klikkiturskaa ja silakoita hapanimeläkastikkeella kaipaisin vielä menuun.

Klikkiturskahan syö pötdässänne., ainakin aamiaista.

Vierailija
89/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makunsa kullakin.

Itse kaipaisin lisää salaatteja. Ainakin sienisalaattia ja jotain hedelmäistä salaattia ja Waldorfin salaattia. Pororullia, suolakurkkuja ja smetanaa. Juustoja ja paahdettuja lanttuja tai lanttulaatikkoa.

Waldorfin salaatti on hyvä valinta. Pitäisi vaan löytää kunnollista Waldorfia, ei liikaa majoneesia tai mitään hapokkaita elementtejä.

Vierailija
90/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menu kuulostaa hyvältä!

Aika moni on ehdottanut kastiketta kinkulle. En kysy kettuillessani vaan ihan mielenkiinnosta ja tietämättömyyttäni, että missä päin on tällainen tapa? Minulle ihan uusi asia, vaikka ikää jo onkin.

Voisula ja tuore sipulisilppu käy kastikkeesta laatikoille, perunoille ja kinkullekin. Ruskeaa soossia voi syödä arkena härkäviikoilla.

Vierailija
91/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marinoitu punasipuli pois..ja hyvää punaviiniä pitää olla joulupöydässä

Minusta jouluruoat enemmänkin olutruokia.

Kevyempää alkuun ja tummempaa loppuun.

Jälkkäriksi hyvää portviiniä.

Vierailija
92/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinappi on kinkun ainoa mauste. Suomen Turussa valmistettu vihreä Aura on parasta. Ei mikään puolalainen vastaava.

Ranskalaiset saavat syödä kinkkunsa Dijonin sinapin tai Maillen kanssa.

Vierailija
93/98 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinappi on kinkun ainoa mauste. Suomen Turussa valmistettu vihreä Aura on parasta. Ei mikään puolalainen vastaava.

Ranskalaiset saavat syödä kinkkunsa Dijonin sinapin tai Maillen kanssa.

Itsetehty sinappi on ainoa oikea sinappi kinkulle.

Vierailija
94/98 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain lihaa alkupaloihin! Savukaloja vaan?!? Jos ei sillejä, niin miten sitten olisi joku katkarapuhässäkkä?!? Onko lapsia aterialla? Heille kannattaisi ehkä tarjota lihapullia tai kanapastasalaattia tms. yleensä ei nuo laatikot uppoa, eikä välttämättä kalatkaan! Jotain raikasta kaipaisin kyllä itse, vaikka jälkiruuaksi...luumurahka on aika tömäkkää raskaan aterian päätteeksi.

Etkö sä lue aloitusta ollenkaan? Siinä sanottiin selkeästi, että kaikki syövät kaikkea. Lisäksi listassa oli katkarapumössö 🤦‍♀️

Ööö...mä en näe lihatuotteita alkupaloissa...joo katkarapuja oli! Kaikki syövät kaikkea, voi tarkoittaa ehkä aikuisia?!? Harvat lapset vetää kaikkia noita joulusörsseleitä! Jos kirjoittajalla ei oo lapsia tai omat jo aikuisia, niin ne lapset voivat hyvinkin unohtua! 

Onhan tuossa tollaisia ihan varmoja perusruokia, jotka varmasti menee lapsillekin. Kai lapset nyt perunoita, leipää, salaattia, kinkkua ja lohta syö? Ja varmaan useimmat noita joululaatikoitakin.

Vierailija
95/98 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin on tuo kastike kinkun kanssa ihan uusi juttu.

Vierailija
96/98 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on niin makuasioita. Monet ovat ehdottaneet lanttulaatikkoa ja minä en voi sietää sitä :D maksalaatikko taas on todella hyvää.

Sama! Meillä maksalaatikko tullut joulupöytään miehen suvun puolelta ja tykkään. Lanttulaatikkoa en ole koskaan voinut sietää. Sitä onkin meillä vain, jos joulupöydässä muutakin sukua.

Vierailija
97/98 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kelpaisi. Ihanalta kuulostaa. Täällä on kaikenlaisia ehdotuksia, mitä pitäisi lisätä tai poistaa. Kun valmiiseen pöytään mennään, en märehtisi että karjalanpaisti tms. puuttuu, vaan olisin kiitollinen. Joulu herättää paljon tunteita ja monessa suvussa on tiettyjä pakollisia ruokia joulupöydässä, joita ilman joulu ei tunnu joululta. Esim. maksalaatikko, herneet, sienisalaatti, karjalanpaisti, karjalanpiirakat, sillit, joululimppu jne. Tästä luettelostani sillit ja joululimppu ovat meillä pöydässä olleet aina, karjalanpaisti on tullut miehen puolelta joukkoon ja pikkuhiljaa hivuttautunut yhteisestä mieltymyksestä graavatut kalat, lämminsavulohi ja muikunmäti. Meillä kaikki eivät syö kaikkea ja kalakammoiselle ei ole vaihtoehtoja keksitty eikä etsitty. Aina on hänkin saanut mahansa täyteen.

Ap tuntee sukunsa ja minusta menu kuulostaa hyvältä ja runsaalta. Hyvää joulua!

Vierailija
98/98 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhakyynikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makunsa kullakin.

Itse kaipaisin lisää salaatteja. Ainakin sienisalaattia ja jotain hedelmäistä salaattia ja Waldorfin salaattia. Pororullia, suolakurkkuja ja smetanaa. Juustoja ja paahdettuja lanttuja tai lanttulaatikkoa.

Waldorfin salaatti on hyvä valinta. Pitäisi vaan löytää kunnollista Waldorfia, ei liikaa majoneesia tai mitään hapokkaita elementtejä.

Kelpuutatko Valion ohjeella tehdyn Waldorf salaatin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi