Onko ok jouluaterian menu?
Lähipiirin vastoinkäymisten takia lupauduin hoitamaan jouluaterian. Lähes kaiken ostan valmiina, sillä innostus tai aika ei riitä tekemään itse. Kaikki vieraat syövät näitä kaikkia ruokia, mutta olen valinnut vain sellaista, josta minä pidän. Siksi esim. silliä ei ole eikä tule. Kelpaisiko sinulle tällainen menu?
Kylmäsavulohi
Savusiika tai -kuha
Joku katkarapu- tai mätimössö
Saaristolaisleipä
Marinoitu punasipuli
Vihersalaatti
Rosolli
Keitetyt perunat
—————————
Kinkku
Laatikot: peruna, porkkana, bataatti, maksa ja punajuuri-aura
Kaikki nuo ”alkuruoat” myös tarjolla
—————————
Luumurahka
Piparit
Kommentit (98)
Jälkkäriksi ottaisin vielä suklaata ja kuivakkua tai torttuja lisäksi.
No vau, kuulostaa hyvälle. Todella ylellinen joulumenyy. Itse rakastan jouluna myös hillosipuleita, vaikka muuten en syö niitä, enkä tykkää, mutta tämä on joku minun oma ongelmani, eivätkä muut varmaan kaipaa niitä.
Keitetyt perunat vaihtaisin uuniperunoihin, mutta sama se.
Vierailija kirjoitti:
Woltin hiekka-n-sana tuo kasseissaan Mäkkärin BigMacMealit tupla ranuilla ja kokisella kotiovelle.
Paras joulu menu ikinä!
Suomi-viinaa aperitiiviksi leijona-korut kaulassa ja kiitos-hupparit asuna?
Vierailija kirjoitti:
Marinoitu punasipuli on minusta juuri kiva pieni lisäke. Ainoa mitä itse jäisin kaipaamaan on lanttulaatikko, korvaisin sillä maksa- tai punajuurilaatikon.
Marinoitu punasipuli on varmaan hyvää, mutta minkä kanssa se on tarkoitettu (ankanmaksaahan tuossa ei ollut)
Lanttulaatikkoa kaipaisin minäkin. Bataatti toki käy, ja sitä olen itsekin tehnyt maailmalla, jos lanttuja ei ole saatavilla, mutta sama asia se ei ole. Omasta mielestäni juuri kinkun ja lanttulaatikon makuyhdistelmä on ihana. Oikeastaan minulle just se "joulu" yhdessä rosollin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko pois haisemasta ja punajuuriauralaatikko on mulle perusarkiruoka. Itse jäisin kaipaanaan sienisalaattia mutta te varmaan ette.
Suklaakonhteja vielä.
Bataatti ei kuulu joulupöytään, maksalaatikko sen sijaan on ehdoton jouluruoka.
Vierailija kirjoitti:
No vau, kuulostaa hyvälle. Todella ylellinen joulumenyy. Itse rakastan jouluna myös hillosipuleita, vaikka muuten en syö niitä, enkä tykkää, mutta tämä on joku minun oma ongelmani, eivätkä muut varmaan kaipaa niitä.
Keitetyt perunat vaihtaisin uuniperunoihin, mutta sama se.
Ehkä syötte perunoita eri kombossa? Keitetyt perunat on todella hyviä noiden kalojen kanssa. Menussa ne on juuri siellä alkuruokapuolella ei pääruoissa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan ihana menu. Kerrassaan nappi valinnat. Ehkä lisäisin juustolautasen jälkkäriksi, ihanilla hilloilla ja hedelmillä ja pähkinöillä.
Ei mitään juustoja kun suomalaiset on jo valmiiksi niin lihavia.
Vihersalaatti on ainoa mitä voisin syödä, mutta en muutenkaan pidä jouluruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Paremmat jälkkärit.
Luumu kuuluu jouluun, joten onhan tuo luumurahka oikein hyvä. Jos on lapsia, niin silloin varsinkin. Maistuu kaikille.
Pipareita, kakkuja ym. mitä täällä on jälkiruoaksi ehdotettu, en ole tottunut jälkiruokatarjoilussa näkemään.
Joulupöytä on aika raskas ja täyttävä, joten jättäisin nämä leivonnaiset sitten myöhemmin tarjottavien kahvien kanssa nautittaviksi.
Joku ehdotti konvehteja, mikä on ihan asiallinen ehdotus. Jos joku on todella tuupannut itsensä jouturuokaa täyteen, ei silloin kaipaa tai edes jaksa mitään jälkiruokaa. Konvehti on silloin ihan tyylikäs pieni makea aterian huipennus. (Ihan tyypillistä tarjota suklaata ja kahvia).
Tofu valmistettuna eri muodoissaan puuttuu. Samoin idut ja kik-herneet sekä kauramaitotuotteet. Nyhtökauraakaan ei ole!
Apn menu jättää liian suuren hiilijalanjäljen!
Rasistinenkin on. Sika on saastainen eläin. Loukkaa monia suomalaisia!
Vierailija kirjoitti:
Vihersalaatti on ainoa mitä voisin syödä, mutta en muutenkaan pidä jouluruoasta.
No, miksi sitten kommentoida.
Hyvä menu. Skagenröra on hyvä katkismössö ja helppo tehdä, sopii saaristolaisleivän päälle.
Kastiketta ehkä kaipaisin kinkulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko pois haisemasta ja punajuuriauralaatikko on mulle perusarkiruoka. Itse jäisin kaipaanaan sienisalaattia mutta te varmaan ette.
Suklaakonhteja vielä.
Ehkä ei sinun joulupöytääsi kuulu mutta meillä ei syödä koskaan einesmössöä hiilareilla. Syödään sivistyneesti vähärasvaista kalkkunaa, parsakaalin ja riisin kera ja juodaan kallista punaviiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, miksi sitten kommentoida.
Vastasin kun kysyttiin onko ok jouluateriamenu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaakonhteja vielä.
Ehkä ei sinun joulupöytääsi kuulu mutta meillä ei syödä koskaan einesmössöä hiilareilla. Syödään sivistyneesti vähärasvaista kalkkunaa, parsakaalin ja riisin kera ja juodaan kallista punaviiniä.
Mikä tässä joulumenussa on einestä?
Nam! Söisin noista onnesta soikeana lohta, kinkkua, pottuja ja luumurahkaa. Terveisin tosi nirso ihminen jota välillä kyrsii kun esim. lämpimät perunat ja liha jätetään nykyään pois aina kun yritetään tarjota jotain hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti. Silloin ei tarvitse muuta kastiketta. Graavilohi, karjalanpiirakat.
Ihan hyvä ehdotus, jos tyhjästä aloitetaan. Mutta nyt arvioidaan vain jo valmiiksi aloituksessa esitettyä menuta.
Tiedän, että tietyillä alueilla karjalanpaisti kuuluu juhlapöytään myös jouluna, mutta aloittaja ei ilmiselvästi tuolta alueelta ole. Mutta kiva, kun otit esiin koska monelle näyttää olevan itäisempi ruokaperinne outo.
Muuten oikein hyvä, mutta lisäisin lanttulaatikon ja kastikkeen kinkulle.