Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok jouluaterian menu?

Vierailija
12.12.2021 |

Lähipiirin vastoinkäymisten takia lupauduin hoitamaan jouluaterian. Lähes kaiken ostan valmiina, sillä innostus tai aika ei riitä tekemään itse. Kaikki vieraat syövät näitä kaikkia ruokia, mutta olen valinnut vain sellaista, josta minä pidän. Siksi esim. silliä ei ole eikä tule. Kelpaisiko sinulle tällainen menu?

Kylmäsavulohi
Savusiika tai -kuha
Joku katkarapu- tai mätimössö
Saaristolaisleipä
Marinoitu punasipuli
Vihersalaatti
Rosolli
Keitetyt perunat
—————————
Kinkku
Laatikot: peruna, porkkana, bataatti, maksa ja punajuuri-aura
Kaikki nuo ”alkuruoat” myös tarjolla
—————————
Luumurahka
Piparit

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

rarehanu kirjoitti:

Hyvältä kuulostaa, mutta kastiketta en huomannut.

https://www.martat.fi/reseptit/kinkun-kastike/

Varmaan hyvää.

Mutta kinkun kanssakin on nämä kaksi suuntausta: toiset syövät kylmänä, toiset lämpimänä.  (Toiset paistavat hyvissä ajoin, toiset vasta aattona).

Vierailija
62/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikko pois haisemasta ja punajuuriauralaatikko on mulle perusarkiruoka. Itse jäisin kaipaanaan sienisalaattia mutta te varmaan ette.

Suklaakonhteja vielä.

Bataatti ei kuulu joulupöytään, maksalaatikko sen sijaan on ehdoton jouluruoka.

Ehkä ei sinun joulupöytääsi kuulu mutta meillä ei syödä koskaan einesmössöä hiilareilla. Syödään sivistyneesti vähärasvaista kalkkunaa, parsakaalin ja riisin kera ja juodaan kallista punaviiniä.

Mikä tässä joulumenussa on einestä?

Oletko tyhmä? Valmiina ostetut Saarioisen ja Atrian laatikot ovat einesmössöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miksi et tee laatikoita itse? Hyvää joulua!

Vierailija
64/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista ...Sienisalaatin voisin lisätä, jos löytyy hyvä valmiina.

Ap.

Hyvää sienisalaattia ei löydy valmiina.

Helposti tekee itsekin:

- liotettuja suolarouskuja (haapa-, karva-, kangas-, leppärouskuja=) silputtuna

- sipulisilppua

Kastike: Kermaviiliä + creme fraichea 1/1 + ripaus jauhettua valkopippuria (ja ripaus suolaa jos sienet likosivat liian pitkään)

Ap:n aloituksesta ilmeni että tilanne sellainen että mahdollisimman valmiilla mennään. Ei haettunitse tehdyn sienisalaatin ohjetta..

Vierailija
65/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikko pois haisemasta ja punajuuriauralaatikko on mulle perusarkiruoka. Itse jäisin kaipaanaan sienisalaattia mutta te varmaan ette.

Suklaakonhteja vielä.

Ehkä ei sinun joulupöytääsi kuulu mutta meillä ei syödä koskaan einesmössöä hiilareilla. Syödään sivistyneesti vähärasvaista kalkkunaa, parsakaalin ja riisin kera ja juodaan kallista punaviiniä.

Missä luki että ap ostaa saarioista tai atriaa?

Kauppahallista, myyjäisistä tms. Saa ihan kotona tehtyjä laatikoita. Sekä miljoonasta muusta paikkaa kun tilaa ajoissa. Tyhmä.

Vierailija
66/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makunsa kullakin.

Itse kaipaisin lisää salaatteja. Ainakin sienisalaattia ja jotain hedelmäistä salaattia ja Waldorfin salaattia. Pororullia, suolakurkkuja ja smetanaa. Juustoja ja paahdettuja lanttuja tai lanttulaatikkoa.

Vierailija
67/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin ainakin punajuurilaatikon pois. Samoin ehkä maksalaatikon. Sen sijaan joulu ilman lanttulaatikkoa ei ole joulu. Se on monelle tärkeimpiä jouluruokia. Joten osta ainakin yksi iso laatikko lanttulaatikkoa. Ja ennen uuniin laittoa tuunaa kermalla, siis kermaa sekoitat sopivasti ja lusikalle painelet ne koristeet pintaan, voi myös ripotella korppujauhoa pintaan. Suklaakonvehdit kuuluvat jouluun. Ja appelsiineja ja omenia myös tarjolle. Itse tekisin tähtitorttuja, helppo ja nopea tehdä, kaupan valmis lehtitaikinalevyistä ja luumuhilloa. Ohjeen voi katsoa netistä. Keitetyt perunat jättäisin pois. Voihan niitä keittää. Savukalaa on liiankin kanssa. Yksi lajikin riittäisi. Graavilohta voisi olla.

Vierailija
68/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Helposti tekee itsekin:

- sipulisilppua

Kastike: Kermaviiliä + creme fraichea 1/1 + ripaus jauhettua valkopippuria (ja ripaus suolaa jos sienet likosivat liian pitkään)

Ap:n aloituksesta ilmeni että tilanne sellainen että mahdollisimman valmiilla mennään. Ei haettunitse tehdyn sienisalaatin ohjetta..

Jos huonompi vaihtoehto kelpaa, niin mikäs siinä sitten. Apn menussa ei ollut sienisalaattia. Hyvääkin saa pienellä vaivalla. Huonoa vielä vähemmällä.

Vierailija
69/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaattia kannattaa tehdä runsaasti, vihersalaattia. Kyllä sienisalaatti on hyvää joululaatikoiden kanssa. Lanttulaatikko kuuluu jouluun.

Vierailija
70/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakonhteja vielä.

Missä luki että ap ostaa saarioista tai atriaa?

Kauppahallista, myyjäisistä tms. Saa ihan kotona tehtyjä laatikoita. Sekä miljoonasta muusta paikkaa kun tilaa ajoissa. Tyhmä.

Niitähän enemmistö ostaa ja ap itse mainitsi ettei aika ja into riitä tekemiseen. Myyjäisiä on peruttu koronan takia.

Vierailija
71/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munanpuolikkaat ja kotijuusto puuttuu, samoin lanttulaatikko. Vihersalaatti ja keitetty peruna pois. Samoin kalapöytää pienentäisin, ihan likaa syötävää.

Vierailija
72/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Helposti tekee itsekin:

- sipulisilppua

Jos huonompi vaihtoehto kelpaa, niin mikäs siinä sitten. Apn menussa ei ollut sienisalaattia. Hyvääkin saa pienellä vaivalla. Huonoa vielä vähemmällä.

Sienisalaattihan on helppo ja nopea tehdä. Mistä saa suolattuja rouskuja? Onko myynnissä kaupassa?

Vierailija
73/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaisin tuon maksalaatikon maksamakkarakeitolla. Näin talven keskellä lämmin keitto on mainio juhlapöydän alkuruoka.

Maksamakkarakeitto:

1. Kiehauta 2,5 dl täysmaitoa.

2. Lisää joukkoon muutamia purjosipuliviipaleita, 1/2 dl pakasteherneitä ja kourallinen cashew-pähkinöitä.

3. Kiehauta ja lisää 20-30 grammaa voita tai margariinia.

4. Viipaloi joukkoon 150 grammaa maksamakkaraa.

5. Kiehauta ja mausta ruohosipulilla, mintulla, meiramilla, juustokuminalla ja muskottipähkinällä. Lisää suolaa maun mukaan.

6. Kiehauta ja anna maun tasaantua 15-20 min.

Vierailija
74/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tofu valmistettuna eri muodoissaan puuttuu. Samoin idut ja kik-herneet sekä kauramaitotuotteet. Nyhtökauraakaan ei ole!

Apn menu jättää liian suuren hiilijalanjäljen!

Rasistinenkin on. Sika on saastainen eläin. Loukkaa monia suomalaisia!

Saatte syödä siellä Kalliossa ja Punavuoressa ihan mitä vaan, ituhipit! Suomalainen syö paistia ja juo lientä! Että tip-tap-tip-tap vaan sinne lattekahvilaan.

Vierailija
75/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on niin makuasioita. Monet ovat ehdottaneet lanttulaatikkoa ja minä en voi sietää sitä :D maksalaatikko taas on todella hyvää.

Vierailija
76/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvaisin tuon maksalaatikon maksamakkarakeitolla. Näin talven keskellä lämmin keitto on mainio juhlapöydän alkuruoka.

Maksamakkarakeitto:

1. Kiehauta 2,5 dl täysmaitoa.

2. Lisää joukkoon muutamia purjosipuliviipaleita, 1/2 dl pakasteherneitä ja kourallinen cashew-pähkinöitä.

3. Kiehauta ja lisää 20-30 grammaa voita tai margariinia.

4. Viipaloi joukkoon 150 grammaa maksamakkaraa.

5. Kiehauta ja mausta ruohosipulilla, mintulla, meiramilla, juustokuminalla ja muskottipähkinällä. Lisää suolaa maun mukaan.

6. Kiehauta ja anna maun tasaantua 15-20 min.

Nämä ovat aika lailla makuasioita ja useimmilla meillä on omat perinteemme. Meillä joulu ei oikein tunnu joululta ilman kinkkua ja maksamakkarakeittoa.

Vierailija
77/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain lihaa alkupaloihin! Savukaloja vaan?!? Jos ei sillejä, niin miten sitten olisi joku katkarapuhässäkkä?!? Onko lapsia aterialla? Heille kannattaisi ehkä tarjota lihapullia tai kanapastasalaattia tms. yleensä ei nuo laatikot uppoa, eikä välttämättä kalatkaan! Jotain raikasta kaipaisin kyllä itse, vaikka jälkiruuaksi...luumurahka on aika tömäkkää raskaan aterian päätteeksi.

Vierailija
78/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain lihaa alkupaloihin! Savukaloja vaan?!? Jos ei sillejä, niin miten sitten olisi joku katkarapuhässäkkä?!? Onko lapsia aterialla? Heille kannattaisi ehkä tarjota lihapullia tai kanapastasalaattia tms. yleensä ei nuo laatikot uppoa, eikä välttämättä kalatkaan! Jotain raikasta kaipaisin kyllä itse, vaikka jälkiruuaksi...luumurahka on aika tömäkkää raskaan aterian päätteeksi.

Etkö sä lue aloitusta ollenkaan? Siinä sanottiin selkeästi, että kaikki syövät kaikkea. Lisäksi listassa oli katkarapumössö 🤦‍♀️

Vierailija
79/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Helposti tekee itsekin:

- sipulisilppua

Sienisalaattihan on helppo ja nopea tehdä. Mistä saa suolattuja rouskuja? Onko myynnissä kaupassa?

K-marketin tai S-marketin säilykeosastolta ja Lidlistäkin Sauvos-suolasieniä. 400g tölkki.

Toki myös kauppahallista (Kuopio), ehkä myös Hakaniemi. (Hki)

Vierailija
80/98 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap:n tarjottavista söisin: vihersalaatti, peruna, kinkku ja porkkanalaatikko. Että sikäli aika ankeaa olisi viettää ap:n luona jouluaaton illallinen.

Merenelävät eivät ole mun suosikkeja, joten alkupalat skippaisin ja suoraan "pää"ruokaan, mikä on aika vaatimaton ja heikko ap:n tarjoiluissa.

Toivottavasti olisi edes lisäksi kahvia kermalla jälkkäriksi, kun ei piparit ja luumut mene alas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi