Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harhaluulo: vastavalmistuneet vie nelikymppisten huippuosaajien duunit

Vierailija
19.03.2015 |

Okei, olen nyt lopen kyllästynyt tähän järkyttävään harhaluuloon. Työmarkkinoilla neli- ja viisikymppiset ovat olevinaan sitä alinta pohjasakkaa, jota ei muka haluta minnekään töihin. Tilanne on kuulemma se, että nuoret akateemiset, tuoreet dynaamiset ja innokkaat maisterit vievät nämä duunit.

Paskat.

Olen melko tuore maisteri, 27v. Kokemusta kaupallisesta roolista hyvässä firmassa. Ja vähän aikaa sitten saavutin myös esimiesaseman. Eli sekä nuori että kokemusta. Pitäisi olla lyömätön yhdistelmä. Ei ole. Halu pois nykyisestä firmasta on kova, ja olenkin hakenut nyt muualle töihin. Ajattlin, että pääsen helposti.

Kaikki työt, joita olen hakenut (ja kieltämättä olenkin haastatteluvaiheeseen edennyt lähes kaikissa) ovat lopulta menneet kokeneemmalle. Aina on sanottu, että minulla on paljon hyviä valttikortteja, mutta heiltä olisi hölmöä olla valitsematta sitä 30-40-vuotiasta, joka on tehnyt juuri kyseistä hommaa jo yli 10 vuotta. Kun minulla on kokemusta vain se yksi vuosi tässä kunnon duunissa ( toki myös opiskeluajalta runsas valikoimia erilaisia assarin tasoisia hommia).

Miten hemmetissä sitten ne muut maisterit, jotka eivät ole edes näin kokeneita kuin minä, pääsevät IKINÄ minnekään töihin. Olen hakenut siis kaikenlaista suurinpiirtein nykyisen työni tasoista hommaa, jopa vähän alempitasoista. En siis mitään liian isoja paloja ole koittanut haukata.

Pakko tän käsittämättömän harhaluulon tuoreiden maisterien ylivallasta on kuitenkin loppua. Tiedän, että tilanne on oikeasti juuri tämä.

Muita?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis KTM.
-ap

Vierailija
2/25 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään harhaluulo ainakaan IT-alalla. Meillä oli töissä isot YT:t juuri syksyllä, ja pois potkittiin juuri kokeneita osaajia (syy: liian kova palkka) ja tilalle otettiin halvalla tulevia nuoria. Kaikki me ihmettelimme kun julkaistiin ketkä saa lähteä, koska ennen oli aina laitettu pois eläkeikää lähestyviä, tai viimeksi tulleita, tai sellaisia vähän huonomman tason tekijöitä. Nyt lähtöpassin saaneet oli huippuosaajia ja todella tunnollisia ihmisiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ainakaan paljon matikkaa ole maisterin tutkintoosi sisällyttänyt. On eri asia olla 35v ja kymmenen vuoden työkokemus kuin 53v ja potkut saanut työtön. Tottakai jokainen ottaa joustavan kokeneen kuin kaavoihin kangistuneen ja kokeneen tai kokemattoman hattarapään.

Vierailija
4/25 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaa puhut. Koitaha tuota viiskymppisenä ja lopputulos on varma nolla.

Vierailija
5/25 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tiedä, mutta enpä ole tuttavien ja duunikavereiden kohdalla tuohon törmännyt koskaan. Nelikymppinen on kovinta valuutta työmarkkinoilla.

Hänellä on kokemusta jo rutkasti ja oletetusti ne muksut ovat isompia, ettei joka flunssan takia ole poissa.

Tällä hetkellä nuoren pari- kolmekymppisen on vaikein työllistyä. Uskon sen täysin. Etenkin nyt, kun oma 15 vuotias yrittää saada kesäduunia, joka paikassa nousee seinäpystyyn - vain kahdeksantoista vuotiaille. Siis taimien istutusta ja mansikan poimintaa. Juuh. Kesällä siellä raataa thai jengi vähintään, virolaisia aikuisia.

PERSEESTÄ ovat Suomen työmarkkinat nykyään.

Vantaalta, Helsingissä töissä toimistopäällikkönä.

Vierailija
6/25 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki tuntemani tuoreet maisterit = työttömiä.

minä, paskaduunari = kylven massissa ( pääasiassa provikat )

Vierailija
7/25 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse viisikymppinen, ja reilun kahdenkymmenen vuoden työurani aikana olen toiminut työhönottajanakin eri firmoissa.

Jos ammattitaitoa ja sen taidon käytännön soveltamista haetaan, niin nelikymppinen työkokemuksineen menee kirkkaasti alle kolmekymppisen ohi.

Kolmekymppinen on muutenkin vasta aikuisuuteen astumassa, joten ei mielellään esimieheksi tms. tehtävään, missä pitää kyetä lukemaan tilanteita ja ihmisiä oikein.

Vierailija
8/25 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vaan taida olla livenä kovin vakuuttava tai ns. hyvä tyyppi, jos toistuvasti pääset haastatteluihin, mutta sinua ei koskaan kuitenkaan valita. Pelkkä paperilla päteminen ei riitä. Harva haastattelija haluaa tätä ssuoraan kertoa, eli siksi sinulle on sanottu pidemmän työkokemuksen tai muun olleen se ratkaiseva tekijä.

Vierailija
9/25 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä en sitten yli nelikymppisenä pääse koskaan ainoaankaan haastatteluun, jos kerran ikäiseni ovat niin haluttuja työmarkkinoilla?

Vierailija
10/25 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/25 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jokainen nelikymppinen ole huippuosaaja. Pienelle huippuporukalle löytyy töitä, varsinkin jos CV:ssä on johto- tai myyntikokemusta. Tavallisten riviasiantuntijoden, jotka eivät ole "hyviä tyyppejä", tilanne on lohduttomampi. Vinkuintialaiset tekevät ne hommat puoli-ilmaiseksi ja sitten kun tähän maahan (tai koko Eurooppaan) saadaan joku tolkku, nyt nelikymppiset olemme liian vanhoja töihin.

Vierailija
12/25 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 00:25"]Itse viisikymppinen, ja reilun kahdenkymmenen vuoden työurani aikana olen toiminut työhönottajanakin eri firmoissa.

Jos ammattitaitoa ja sen taidon käytännön soveltamista haetaan, niin nelikymppinen työkokemuksineen menee kirkkaasti alle kolmekymppisen ohi.

Kolmekymppinen on muutenkin vasta aikuisuuteen astumassa, joten ei mielellään esimieheksi tms. tehtävään, missä pitää kyetä lukemaan tilanteita ja ihmisiä oikein.
[/quote]ja tähän vielä että lisääntymisikäinen nainen on ihan turn off, sellaista ei ikinä kannata ottaa töihin

Vierailija
13/25 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 23:36"]

Ei ole mikään harhaluulo ainakaan IT-alalla. Meillä oli töissä isot YT:t juuri syksyllä, ja pois potkittiin juuri kokeneita osaajia (syy: liian kova palkka) ja tilalle otettiin halvalla tulevia nuoria. Kaikki me ihmettelimme kun julkaistiin ketkä saa lähteä, koska ennen oli aina laitettu pois eläkeikää lähestyviä, tai viimeksi tulleita, tai sellaisia vähän huonomman tason tekijöitä. Nyt lähtöpassin saaneet oli huippuosaajia ja todella tunnollisia ihmisiä. 

[/quote]

Täsmälleen samat kokemukset täällä, olemme kenties samassa suurehkossa monikansallisessa IT-firmassa, tai sitten emme. On kuulemani mukaan nykyään yleinen käytäntö alalla. Firmojen todellisuudesta irrallaan olevat johtajat kuvittelevat, että tekijä kuin tekijä ja mielellään vielä joku Intiassa asusteleva puoli-ilmainen "asiantuntija". Epäonnistumisten ja huonon tuloksen kierre on valmis ja pian pitääkin laittaa lisää kokenutta (=kallista) porukkaa ulos kun asiakkaat ovat tyytymättömiä ja myynti sakkaa.

Vierailija
14/25 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sulla ei ole

tarpeeksi hyvät numerot (arvosanat, työkokemus, hyvän tyypin maine)

tarpeeksi hyvät verkostot (politiikka-, järjestötausta, hyvä sukunimi tai puoliso)

tai sua ei ole tarve viedä pois kilpailijalta koska

sulla ei ole mitään vakoilemisen arvoista tietoa

sun varastamisesi ei heikentäisi kilpailijaa

et toisi mukanasi asiakaskuntaa

Vierailija
15/25 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/25 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 28-vuotias maisteri ja luovutettu on.

Vierailija
17/25 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:07"]

[/quote]Heh, oma lapseni, joka on "vain" amiksen käynyt "tyhmä pölö" on vakituisessa työpaikassa jo 22-vuotiaana ja reissaa ulkomailla asentamassa moottoreita ja jotain dieselpiippuja. Just osti oman asunnonkin. Tämän palstan mukaan "keharin tasoinen amis" ei tule koskaan saamaan mitään työtä ja akateeminen loppututkinto on ihmisen ainoa mahdollisuus saavuttaa yleensä yhtään mitään. Poika olisi saattanut pärjätä lukiossakin, mutta on ikänsä ollut värkkääjä ja meni amikseen koska oli alasta kiinnostunut. Sai osa-aikatöitä iltavuoroissa jo opintojen aikana.

Vierailija
18/25 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 09:27"]

Joko sulla ei ole

tarpeeksi hyvät numerot (arvosanat, työkokemus, hyvän tyypin maine)

tarpeeksi hyvät verkostot (politiikka-, järjestötausta, hyvä sukunimi tai puoliso)

tai sua ei ole tarve viedä pois kilpailijalta koska

sulla ei ole mitään vakoilemisen arvoista tietoa

sun varastamisesi ei heikentäisi kilpailijaa

et toisi mukanasi asiakaskuntaa

[/quote]

Ja ihan huvikseenko ne sinne haastatteluun kutsuu? Nuo kaikki tarkastetaan yleensä jo ennen sitä. Haastattelussa pitää sitten vielä tehdä se vaikutus.

Vierailija
19/25 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:07"]

[/quote]Heh, oma lapseni, joka on "vain" amiksen käynyt "tyhmä pölö" on vakituisessa työpaikassa jo 22-vuotiaana ja reissaa ulkomailla asentamassa moottoreita ja jotain dieselpiippuja. Just osti oman asunnonkin. Tämän palstan mukaan "keharin tasoinen amis" ei tule koskaan saamaan mitään työtä ja akateeminen loppututkinto on ihmisen ainoa mahdollisuus saavuttaa yleensä yhtään mitään. Poika olisi saattanut pärjätä lukiossakin, mutta on ikänsä ollut värkkääjä ja meni amikseen koska oli alasta kiinnostunut. Sai osa-aikatöitä iltavuoroissa jo opintojen aikana.
[/quote]
Niin, mitä minun pitäisi nyt sinulle sanoa? Itse en suhtaudu väheksyen kenenkään koulutukseen. Sinusta sen sijaan on aistittavissa vahingoniloa tilanteelleni. No, nauti siitä sitten. t. se epäonnistunut maisteri

Vierailija
20/25 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:07"]

[/quote]Mitä sä meuhkaat? Amis on aina amis. Ei se siitä muuksi muuta vaikka taivaaseen menisi piippuja asentamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan