Sairaslomalla ilman todistusta?
Mitä seurauksia voi olla siitä, jos jää sairaslomalle, muttei hanki siltä ajalta lääkärintodistusta? Eli työnantajalle ilmoittaa ajoissa poissaolosta, mutta jättää menemättä terveyskeskukseen?
Kysyn, koska nollasopparilaisena en kuitenkaan tule saamaan palkkaa poissaoloajaltani (tuurauskeikka ei ole vielä alkanut). Tuntuu typerältä raahautua kuumeisena kuormittamaan terveyskeskusta "turhaan". Työnantajan on suht helppo saada itselleni sijainen.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 11:13"]
Itse sain potkut kun oli kaksi päivää ruokamyrkytyksen takia poissa töistä ilman lääkärintodistusta. Ilmoitin työnantajalle kyllä heti ekan päivän aamuna enne vuoron alkua. Ja kyseessä eka poissaolo.
[/quote]
Ei edes varoitusta ensin? Huhhuh. Varmaan viimeinen asia, minkä ruokamyrkytyksessä haluaa tehdä, on lähteä julkisiin ripuloimaan, muovipussi kainalossa. :(
Minun puolestani saavat antaakin potkut, jos ei oma ilmoitus kelpaa, töitä kun on jo nyt niin nihkeästi. Asia olisi eri, jos saisin sairausajan palkkaa, silloin ymmärtäisin todistuksen vaatimisen hyvin. Onneksi minulla on muitakin töitä.
Meillä ei vaadita s-lomatodistusta ollenkaan, joten en tiedä.
Minkälaisia nämö teidän työpaikat on, jos teille ei kerrota edes perusasioita eli sitä, että miten sairauslomalla toimitaan? Ja toisaalta, miten avuton on ihminen, joka ei osaa kirjoittaa s-postia tai soittaa pomolleen ja kysyä, että riittääkö oma ilmoitus vai vaaditaanko heti ekasta päivästä lääkärintodistus? Itse kyselin kaikki mahdolliset asiat töihin mentyäni (mitä ei huomattua kertoa perehdytyksessä) ja vielä varmistin ekan sairauspoissaolon kohdalla, että miten tulee toimia.
Mitään yleistä käytäntöä EI ole olemassa: joissain paikoissasaa olla poissa sen kolme päivää esimiehen luvalla (=oma ilmoitus), mutta jossain paikoissa vaaditaan heti ekasta päivästä lääkärintodistus. Jossain on tosi tarkkaa sekin, että kenen lääkärin todistus hyväksytään (=oma työterveyslääkäri) ja milloin todistus pitää toimittaa (riittääkö vasta töihin palattua).
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 11:05"]
Kiitoksia asiallisista vastauksista! En tule paranemaan päivässä, joten ilmoitin sairastumisestani ajoissa niin ehtivät helposti saada toisen työntekijän tilalleni. Sen jälkeen vuoroja ei olekaan tiedossa.
Luulen, että otan sen varoituksen, jos sellaisen jaksavat lopulta lähettää. Vuoroja on tarjolla vain muutama n. joka toinen kuukausi, joten tämä ylimääräinen juoksuttaminen terveyskeskuksessa tympii. Poissaolostani ei koidu työnantajalle muita kuluja kuin puhelu toiselle työntekijälle.
[/quote]
Miksi et voi mennä sinne lääkäriin tänään tai vaikka huomenna? Minä ainakin menisin, jos vaihtoehtona olisi arvuuttelu mahdollisesta varoituksesta. Vai eikö teillä ole työterveyshuoltoa erikseen?
Ei ole työterveydenhuoltoa. Parantelisin mieluummin rauhassa kotona kuin lähtisin 2 tunnin reissulle keskustaan saadakseni sen lappusen.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:39"]
Jos työpaikan säännöksiin kuuluu että sairauslomatodistus on oltava heti ekasta poissaolopäivästä, voit saada varoituksen ja ääritapauksessa se voi myös olla irtisanomisen peruste. Sun kannattaa tutustua oman duunipaikkasi käytäntöihin, me ei voida täällä tietää.
[/quote]
Ja höpön löpöt. Ei töihin ole pakko mennä, pahin rankku on se että ei saa palkkaa ja jos palkkaa ei ole muutenkaan tulossa, niin mitä väliä. Yhtä hyvinhän hän voisi sanoa että on henkilökohtaisesta syystä pois töistä, eikä siihen palkottomaan poissaoloon mitään todistusta tarvita.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:43"]
Reilu vuosi sitten oli samanlainen tilanne saman työnantajan kanssa, silloin ei todistusta kysytty tai edes mainittu mitenkään. Ajattelin vain, onko olemassa jokin yleispätevä laki, jota tähän sovelletaan? Googlailun tuloksena vaikuttaisi, että irtisanomisperusteet eivät täyty, mutta varoitus saattaisi tulla.
Ap
[/quote]
Jos olet ilmoittanut sairastuttuasi että olet pois töistä, etkä ole edes vaatimassa sairaus-ajan palkkaa, niin mitä väärää olet muka tekemässä? Eihän sitä nyt kipeänä voi töihin mennä ja jos ei toimita työnantajan vaatimaa sairaustodistausta niin ei saa palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 11:13"]
Itse sain potkut kun oli kaksi päivää ruokamyrkytyksen takia poissa töistä ilman lääkärintodistusta. Ilmoitin työnantajalle kyllä heti ekan päivän aamuna enne vuoron alkua. Ja kyseessä eka poissaolo.
[/quote]
Se että sinä olet saanut potkut ja alistunut siihen, ei tarkoita että se olisi oikea tapa toimia. Minä olisin sinuna riitauttanut tapauksen.
Minä oon omissa työpaikoissa esimiehenä vaatinut aina sairaspoissaolosta työterveyslääkärin kirjoittaman sairauslomatodistuksen. Ilman sitä kyseessä on luvaton poissaolo ja peruste varoitukselle/muille toimenpiteille.
Kyseessä ravintola-ala, jolla "sairaus" poissaolot on iso ongelma.
Minäkin ihmettelen, että miksi ap ei ole selvittänyt asiaa työnantajan kanssa, tai kysy viimeistään nyt?
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:08"]Lisäyksenä vielä, että kyse ei nyt ole työpaikan käytäntöjen selvittämisestä, vaan siitä, mitä seurauksia todistuksen toimittamatta jättämisestä voi laillisesti tulla. Mikä ilmeisesti on korkeintaan juurikin tuo varoitus luvattomasta poissaolosta. En aio mennä lääkäriin, koska ainoa hoitokeino tällä hetkellä on lepo, eikä palkkaa ole kuitenkaan tulossa.
[/quote]
Luvaton poissaolo voi olla peruste työsuhteen irtisanomiseen.
Vaikuttaa kyllä kummalliselta, että vaaditaan lääkärintodistus, mutta sairausajalta ei siitä huolimatta makseta palkkaa... Ja onko se sitten luvaton poissaolo, jos siihen on jo löytynyt tuuraaja, ja työ ei ole vielä edes alkanut? Ja itsekin olet tuuraaja...? Aikamoinen työpaikka kyllä.