Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihalainen: puolet työttömistä työkyvyttömiä

Vierailija
19.03.2015 |

"Suomen työttömyys on työministeri Lauri Ihalaisen mukaan vaikeutunut pahoin. Ihalainen sanoi Yle Radio 1:n Ykkösaamussa, että puolet Suomen työttömistä on nyt ihmisiä, joita on hyvin vaikea työllistää.

– Työllisyyden surullisin kuva on se, että puolet meidän kaikista työttömistä on nyt vaikeimmin työllistettäviä. 101 000 yli vuoden työttömättä ollutta, toistuvaistyöttömiä, ja ihmisiä, jotka on ollut meidän toimenpiteissä. Nytkin on 120 000 ihmistä työllisyys- ja kouluttautumistoimenpiteiden piirissä, Ihalainen laskee.

Pelkkä talouden alamäen taittuminen ei suomalaisen työttömyyden talttuttamiseen enää Ihalaisen mukaan auta.

– Nämä ihmiset – vaikka työpaikkoja avautuu, vienti lähtee vetämään, investoinnit alkaa liikkumaan – niin ilman kuntoutusta, työkykyä parantavia toimia, koulutustoimia, he eivät selviä työmarkkinoille. Tässä on suuri riski, että osa ihmisistä putoaa kärryiltä. Ja mikä vielä tärkeintä, ei ole enää niin iso pulma, että tulee lisää työttömiä, vaan sieltä ei päästä pois ja työttömyys pitkittyy, Ihalainen sanoo.

Yle Uutiset"

http://yle.fi/uutiset/ihalainen_puolet_tyottomista_vaikeasti_tyollistettavia/7876531?ref=leiki-uu

Olen ollut nyt vuoden itse työttömänä ja näen tilanteeni tosi vaikeana. Kyse ei ole kuitenkaan siitä, ettenkö kykenisi tuottavaan työhön vaikka heti. Ongelmana ovat työnantajien ennakkoluulot, kun he näkevät, etten ole vuoteen ollut palkkatöissä. Työministeri on selvästi epäonnistunut työssään, ja vierittää tätä syytä nyt sitten työttömien niskaan. Työttömien stigmatisointi ei todellakaan auta heitä löytämään oikeita töitä.

Kommentit (105)

Vierailija
101/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:12"]Ihalainen on oikeassa: suuri osa työttömistä ei kykene töihin. Eikä edes halua töihin. Eläkkeelle he ovat silti liian hyväkuntoisia, koska isoin ongelma on se, että heiltä puuttuu motivaatio kuntoutua työkykyisiksi. [/quote]Syy miksi töihin ei haluta ovat suuret tuet suhteessa maan palkkatasoon. Työn tekeminen ei maksa vaivaa koska paskan palkkatason vuoksi tukien netto voi olla jopa suurempi kuin nettopalkka.

[/quote] Mitkä suuret tuet? Millaisia tukia tarkoita, itse en ole ikinä työttömänä ollessani saanut mitään ylimääräisiä tukia mistään, ja kymmeneen vuoteen en edes työmarkkinatukea puolisoni tulojen vuoksi silloin kun tmt. oli harkinnanvarainen puolison tulojen vuoksi ( täytynee myöntää, että minulta kyllä edellä mainittu laki tmt:n harkinnanvaraisuudesta hyydytti miltei kokonaan työn hakemiselta, vaikka pääsinkin pätkissä töihin tuona 10 vuoden aikana ja kursseja kävin vinon pinon).  Menisin toki kiljuen töihin, jos vaan joku  työnantaja palkkaisi minut enää työehtosopimusten määräämällä palkalla, koska olen viimeisien vuosien aikana menettänyt osan terveydestäni, ja olen todellakin puolikuntoinen, mutta eläkkeellekään ei ole vielä edes lääkärit ehdotelleet.

Ainiin varmaankin tarkoitat työttömiä, joilla ei työllistä ja tienaavaa puolisoa tai sitten puolisokin on työtön, jos sellainen on, niin sellaisesta tilanteesta en itse henkilökohtaisesti tiedäkkään, mutta hehän saavatkin näitä erinimisiä tukiaisia työttömyyskorvauksiensa päälle, eli asumistukea ja toimeentulotukea, joita itse en ole perheinenikään koskaan saanut, mutta onneksi en, koska jos joskus niitä tarvitsisin, niin toivottavasti verojen maksumme on kannattanut!

Terveisin: Ammattiliittoni työtön, maksava jäsen!

Vierailija
102/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:12"] Ihalainen on oikeassa: suuri osa työttömistä ei kykene töihin. Eikä edes halua töihin. Eläkkeelle he ovat silti liian hyväkuntoisia, koska isoin ongelma on se, että heiltä puuttuu motivaatio kuntoutua työkykyisiksi. [/quote] Motivaatio kuntoutua työkykyisiksi? Entä jos en tarvitse mitään kuntoutumista? Miten tämä on mahdollista, että minunkin tuntemani työttömät ovat hankkineet korkeakoulutuksen ja vuosien työkokemuksen, mutta yhtäkkiä ovatkin nyt luiskahtaneet "työkyvyttömiksi"? Itse olen akateeminen työtön. En juo alkoholia, en tupakoi, harrastan liikuntaa päivässä toista tuntia. Työnhaun ohessa opiskelen kieliä ja ylläpidän kielitaitoani. Töitä vaan ei löydy kovasta hakemisesta huolimatta. Minkälaista kuntoutusta sinusta tarvitsen? Patalappujen kutomista? t: ap [/quote]Mikset hae töitä ulkomailta? [/quote] Tää se on helppo kysyä jokaisessa tämmösessä keskustelussa. Mistähän se pitkään työttömänä ollut repii sellaset rahat millä muutetaan ulkomaille? Entä jos sen kielitaito ei ole tarpeeksi hyvä? Lapsetkin varmaan tykkää kun koko elämä jää tänne ja pitää lähteä paikkaan jossa ei ole ketään ja jossa ei mahdollisesti ymmärrä sanaakaan kieltä. Ohis

[/quote]

Joo, näitä heittelevät ne, joilla itsellä ei ole kokemusta a) pitkittyneestä työttömyydestä ja b) ulkomailla työskentelystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihalainen on itse työkyvytön, ei vaan ole ymmärtänyt sitä vielä.

Vierailija
104/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakkoasenne työttömiä kohtaan työvoimatoimistossakin on aivan järkyttävää. Hain koulutukseen ja pääsin siihen vasta kolmannella yrittämällä. Testien tulokset olivat erinomaiset, mutta motivaatiotani epäiltiin. Niin, eihän viisikymppinen pitkäaikaistyötön voi haluta opiskella itselleen uutta ammattia. Nyt opinnot ovat puolivälissä ja jalka on jo työelämän ovenraossa. Tekisi mieli näyttää pitkäänenää TE-toimiston nirppanokille.

Vierailija
105/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:06"]

Ennakkoasenne työttömiä kohtaan työvoimatoimistossakin on aivan järkyttävää. Hain koulutukseen ja pääsin siihen vasta kolmannella yrittämällä. Testien tulokset olivat erinomaiset, mutta motivaatiotani epäiltiin. Niin, eihän viisikymppinen pitkäaikaistyötön voi haluta opiskella itselleen uutta ammattia. Nyt opinnot ovat puolivälissä ja jalka on jo työelämän ovenraossa. Tekisi mieli näyttää pitkäänenää TE-toimiston nirppanokille.

[/quote]

Mulle on tullut vastaan useampikin ennakkoasenteista kärsivä virkailija, joiden mielestä minussa täytyy olla vika kun en maisterina työllisty, vaikka heillä on ollut merkonomin koulutuksella töitä koko iän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi