Ihalainen: puolet työttömistä työkyvyttömiä
"Suomen työttömyys on työministeri Lauri Ihalaisen mukaan vaikeutunut pahoin. Ihalainen sanoi Yle Radio 1:n Ykkösaamussa, että puolet Suomen työttömistä on nyt ihmisiä, joita on hyvin vaikea työllistää.
– Työllisyyden surullisin kuva on se, että puolet meidän kaikista työttömistä on nyt vaikeimmin työllistettäviä. 101 000 yli vuoden työttömättä ollutta, toistuvaistyöttömiä, ja ihmisiä, jotka on ollut meidän toimenpiteissä. Nytkin on 120 000 ihmistä työllisyys- ja kouluttautumistoimenpiteiden piirissä, Ihalainen laskee.
Pelkkä talouden alamäen taittuminen ei suomalaisen työttömyyden talttuttamiseen enää Ihalaisen mukaan auta.
– Nämä ihmiset – vaikka työpaikkoja avautuu, vienti lähtee vetämään, investoinnit alkaa liikkumaan – niin ilman kuntoutusta, työkykyä parantavia toimia, koulutustoimia, he eivät selviä työmarkkinoille. Tässä on suuri riski, että osa ihmisistä putoaa kärryiltä. Ja mikä vielä tärkeintä, ei ole enää niin iso pulma, että tulee lisää työttömiä, vaan sieltä ei päästä pois ja työttömyys pitkittyy, Ihalainen sanoo.
Yle Uutiset"
http://yle.fi/uutiset/ihalainen_puolet_tyottomista_vaikeasti_tyollistettavia/7876531?ref=leiki-uu
Olen ollut nyt vuoden itse työttömänä ja näen tilanteeni tosi vaikeana. Kyse ei ole kuitenkaan siitä, ettenkö kykenisi tuottavaan työhön vaikka heti. Ongelmana ovat työnantajien ennakkoluulot, kun he näkevät, etten ole vuoteen ollut palkkatöissä. Työministeri on selvästi epäonnistunut työssään, ja vierittää tätä syytä nyt sitten työttömien niskaan. Työttömien stigmatisointi ei todellakaan auta heitä löytämään oikeita töitä.
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:45"]
Ihalainen ei tuossa linkitetyssä uutisessa puhunut työkyvyttömyydestä. Hän kertoi, että puolet työttömistä onh vaikeasti työllistettäviä. Nämä ovat eri asioita.
Ja niinhän se on - mitä kauemmin henkilö on työttömänä sitä hankalampi on saada töitä. Tämä johtuu pääosin työnantajien asenteesta. Totta myös on se, että jos on monta vuotta työttömänä, voi henkinen puoli ja oma ammattiosaaminen hapertua. Mielestäni näihin monta vuotta työttömänä olleisiin Ihalainen viittaa, että tarvitaan työkykyä paluttavia toimia, jonka tulkitsen tässä uutisessa mainituksi koulutukseksi.
Ihan noin suoraviivaisia kannanottoja työttömien työkyvykkyydestä ei työministeri lähtisi tekemään, ollaan hänestä mitä mieltä tahansa.
P.S. Itsekin kuulun näihin Ihalaisen mainitseviin toistuvaistyöttömiin. Maisteri pätkätöissä.
[/quote]
Semantiikkaa, semantiikkaa. Ihalainen sanoo, että puolet työttömistä on sellaisia, että "ilman kuntoutusta, työkykyä parantavia toimia, koulutustoimia, he eivät selviä työmarkkinoille". Tätä voi toki tulkita moneen suuntaan, mutta tällaiset epämääräiset määritelmät ja heitot eivät ainakaan paranna työnantajien ja yhteiskunnan asenteita työttömiä kohtaan. Olen työtön, mutta en tarvitse kuntoutusta saati työkykyä parantavia toimia, vaan työpaikan.
Mikä ihmeen guru tämä eläkeläinen Ihalainen oikein on? Kaveri on eläkkeellä mutta silti pitää vielä olla huslaamassa jos jonkinlaisessa virassa. Muistaakseni ko. herra oli eduskunnan suurituloisimpia. Mihin hän ne rahat oikein jemmaa?
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:52"]
[/quote]
Semantiikkaa, semantiikkaa. Ihalainen sanoo, että puolet työttömistä on sellaisia, että "ilman kuntoutusta, työkykyä parantavia toimia, koulutustoimia, he eivät selviä työmarkkinoille". Tätä voi toki tulkita moneen suuntaan, mutta tällaiset epämääräiset määritelmät ja heitot eivät ainakaan paranna työnantajien ja yhteiskunnan asenteita työttömiä kohtaan. Olen työtön, mutta en tarvitse kuntoutusta saati työkykyä parantavia toimia, vaan työpaikan.
[/quote]
Aivan, myös minä olen tällä hetkellä työtön. Enkä myöskään tarvitse työkykyä ylläpitäviä liirumlaarum-kursseja, vaan työpaikan.
Tosiasia on kuitenkin se, että jos vaikka pari vuotta on ollut työttömänä, voidaan katsoa tietotaidon vanhentuneen ja osaamisessa olevan puutteita. Se on tosin hassua, sillä myös työelämässä on niitä henkilöitä, jotka eivät osaamistaan ylläpidä.
Työkyvyttömyydelle on ihan omat määritelmänsä. Yhtä lailla on typerää väittää työttömiä työkyvyttömiksi kuin kaikkia eläkerajalla töissä sinnitteleviä työkykyiseksi.
Olen tässä nuoresta iästä huolimatta nähnyt niin monia työpaikkoja ja ollut niin useasti työttömänä, että on tullut tutuksi arkirealiteetit-
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:36"]
Koskaan, milloinkaan Suomen historiassa nuoret eivät ole saaneet niin paljon tukea mitä erilaisimmissa muodoissa kuin nykypäivänä.
Joidenkin kohdalla ne neljä sormea todellakin osoittavat omaan itseen päin.
Joidenkin kohdalla voidaan osoittaa vanhempien suuntaan; lapsilta ja nuorilta ei monissa perheissä vaadita mitään, vaan kaikki tulee eteen valmiina. Työelämätodellisuus on sitten jotain ihan muuta.
[/quote]
Nykyään nuorilta myös tietyssä mielessä vaaditaan enemmän kuin koskaan ennen. Esimerkiksi nykyään ei enää juuri ole hanttihommia, joihin sellainen nuori, joka ei ole lukijatyyppiä, voisi mennä, vaan useimpiin melko yksinkertaisiinkin työtehtäviin vaaditaan ammattikoulutus. Lisäksi joskus aikaisemmilla vuosikymmenillä nuori saattoi mennä tiettyyn työpaikkaan ja kiivetä siellä alimmalta portaalta vähitellen ylöspäin - työtä opittiin tekemällä, työympäristö oli tuttu ja turvallinen eikä tarvinnut olla koko ajan etsimässä uutta ja tyrkyttämässä itseään. Nyt työt ovat lyhyitä pätkiä ja jotta saisi uuden paikan, pitäisi osata markkinoida itseään tavalla, joka ei kaikille ole luonteva.
[/quote]
On aloja, joiden ammattikoulutuskaan ei ole vaativa. Koulut myös hommaavat monenlaista tukea nuorelle, mikäli tämä itse osoittaa edes jotenkin yrittävänsä.
Meillä on myös oppisopimuskoulutusta, jonka pääpaino on siis työssäoppiminen. Tosin se oppisopimuspaikka tulee itse hankkia ottamalla yhteyttä alna työnantajiin.
Olen edelleenkin sitä mieltä, että osa nuorista on päässyt elämässään liian helpolla. Nyt,kun pitäisi itsestään kaivaa edes hieman aloitteellisuutta, sitä ei löydy.
Meillä on noin 70 000 syrjäytynyttä tai syrjäytymisvaarassa olevaa nuorta.
Onneksi suurin osa nuoristamme on toisenlaisia.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:12"]Ihalainen on oikeassa: suuri osa työttömistä ei kykene töihin. Eikä edes halua töihin. Eläkkeelle he ovat silti liian hyväkuntoisia, koska isoin ongelma on se, että heiltä puuttuu motivaatio kuntoutua työkykyisiksi. [/quote] Miten kuntoutat esim. heikkolahjaisen työkykyiseksi, jos hän ei kykene oppimaan vaikka matemaattisia taitoja mitä kuitenkin tarvii varmaan joka työpaikassa??
[/quote] Suomessa ei kyllä heikkolahjaisia tavallisissa työsuhteissa töissä paljon näe, jos heitä joitakin onkin, eivät he todellakaan ole missään matemaatiikka nimeksikään hallitsevissa työtehtävissä lainkaan, koska eiväthän he ole kyenneet edes sellaista koulutustakaan suorittamaan, jossa matematiikka on tärkeällä sijalla, ja niitä aloja, joissa matematiikkaa ei olisi, on melkoisen vähän, ei edes siivoojan hommassa pärjää ilman matematiikan taitoja, pitää osata mitata siivouskemikaaleja oikeassa suhteessa veden kanssa jne. Kyllä ne heikkolahjaiset ovat jo harjaantumiskoulunsa jälkeen eläkkeillään, ja jos töissä käyvät, niin suojatyöpaikoissa virkistymisen vuoksi joissakin puhdetöissään, missä on heillä työn opas vieressä ohjaamassa koko ajan. Että lopeta se työttömien mollaaminen, että heissä nyt olisi isokin joukkio jotain kehitysvammaisia aivoistaan tms. vaan ihan normaaleja ihmisiä työttömät ovat, ja useammalla on nykyisin pakko olla jonkin sortin ammattitutkinto taustallaan, koska muutoin ei pääse edes työttömyyskorvauksien saajaksi, jos työtön ei ole edes yrittänyt pyrkiä johonkin ammattiin valmistavaan koulutukseen.
[/quote]
Nyt ei ollut tarkoitus kyllä mollata. Tiedän että suurin osa työttömistä on työkykyisiä! Itse en ole, mua ei ole todettu heikkolahjaiseksi, mutta ihan varmasti en tällä matikkapäällä opinnoissa pärjäisi, kun olin ammattikoulussa, jouduin työskentelemään kassalla, en saanut käyttää laskinta ja kassakone oli aatamin aikainen,menin täysin lukkoon, kun mun piti alkaa laskemaan paljonko ostokset tekivät ja paljonko annetusta rahasta pitää antaa takaisin, se oli todella noloa, asiakkaat nauroivat mulle, masennuin entisestään=en uskalla mennä kouluun ja ala-asteella opettaja nolasi minut luokan edessä kysymällä jonkun laskun, en osannut vastata niin se alkoi huutamaan, että kyllä sun pitäis tietää, et voi noin tyhmä olla. Huono amiksen todistus, nämä kokemukset sekä psyk.sh n tekemä todistus täydellisestä matematiikan osaamattomuudestani todistavat mulle, että olen vähintäänkin heikkolahjainen ja siksi kykenemätön opiskelemaan tai työhön. Pointtina se, että eikö minut nyt jo voisi päästää työkyvyttömyyseläkleelle? Psyykkisesti sairas olen myös. En ole käynyt harjaantumisluokkaa vaan erityis/mukautetun luokan peruskoulun 2-luokalta lähtien päästätoikan ka oli yli 8 vaikka masennuksen takia lintsasin paljon, ryyppäsin 7-luokalla joka päivä ja 8-9-luokalla olin joka päivä lääkkeistä sekaisin, enn tehnyt ylä-asteella ikinä läksyjä, enkä lukenut kokeisiin, mutta en myöskään luntannut.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:56"]
Muistan myös kun eräs pitkäaikaistyöttömien parissa työskennenllyt lääkäri sanoi, että suurin osa heistä on työkyvyttömiä ja kun heitä tutkitaan paljastuu heikkolahjaisuutta tai kehitysvammaisuutta, pahoja mt- ja päihdeongelmia jne. Oli kyllä aika leimaavasti sanottu mielestäni.
[/quote]
Pitkäaikaistyöttömyys tekee aika nopeasti selvää ihmisen mielenterveydestä. Sitä paitsi terve on ihminen, jota ei ole tutkittu tarpeeksi... Kuinkahan moni töissä olevista on enemmän tai vähemmän sekaisin?
[/quote]
voisitko vähän selventää miten pitkäaikainen työttömyys tuhoaa mielenterveyden? en ole huomannut itsessäni enkä muutamassa tutussani mitään kovin outoa
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 15:21"]
Koskaan, milloinkaan Suomen historiassa nuoret eivät ole saaneet niin paljon tukea mitä erilaisimmissa muodoissa kuin nykypäivänä.
Joidenkin kohdalla voidaan osoittaa vanhempien suuntaan; lapsilta ja nuorilta ei monissa perheissä vaadita mitään, vaan kaikki tulee eteen valmiina. Työelämätodellisuus on sitten jotain ihan muuta.
[/quote]
Nykyään nuorilta myös tietyssä mielessä vaaditaan enemmän kuin koskaan ennen. Esimerkiksi nykyään ei enää juuri ole hanttihommia, joihin sellainen nuori, joka ei ole lukijatyyppiä, voisi mennä, vaan useimpiin melko yksinkertaisiinkin työtehtäviin vaaditaan ammattikoulutus. Lisäksi joskus aikaisemmilla vuosikymmenillä nuori saattoi mennä tiettyyn työpaikkaan ja kiivetä siellä alimmalta portaalta vähitellen ylöspäin - työtä opittiin tekemällä, työympäristö oli tuttu ja turvallinen eikä tarvinnut olla koko ajan etsimässä uutta ja tyrkyttämässä itseään. Nyt työt ovat lyhyitä pätkiä ja jotta saisi uuden paikan, pitäisi osata markkinoida itseään tavalla, joka ei kaikille ole luonteva.
[/quote]
On aloja, joiden ammattikoulutuskaan ei ole vaativa. Koulut myös hommaavat monenlaista tukea nuorelle, mikäli tämä itse osoittaa edes jotenkin yrittävänsä.
Meillä on myös oppisopimuskoulutusta, jonka pääpaino on siis työssäoppiminen. Tosin se oppisopimuspaikka tulee itse hankkia ottamalla yhteyttä alna työnantajiin.
Olen edelleenkin sitä mieltä, että osa nuorista on päässyt elämässään liian helpolla. Nyt,kun pitäisi itsestään kaivaa edes hieman aloitteellisuutta, sitä ei löydy.
[/quote]
Kai ne syrjäytyy, kun ei täällä ole heille työtä. Nytkö ne on jo kelvottomia heti koulusta päästyään, ilman että työttömyys on pilannut? Vielä kysyn, että millä tavalla ovat päässeet liian helpolla? He ovat olleet lapsia käyneet peruskoulun, valmistuvat ammattiin, mitä vaikeampaa siihen olisi pitänyt sisältyä? Kerro mitä se on se asia joka on helpolla pääsemisen vastakohta?
Pistää vituttaan nämä työttömien leimaamiset milloin lusmuiksi nyt sitten sairaiksi. Itse olen yli 40 vuotias pitkäaikaistyötön. Höpölöpö kurssin työjaksolla teen samoja hommia kuin töissäolevat, en vain saa palkkaa. Nämä todellisuudesta vieraantuneet politikot syyttää työttömiä siitä ettei ole töitä. Töitä saattaa ollakkin muttei halua maksaa niistä palkkaa. Politikot ovat vielä itse sössineet systeemin missä saa ilmaisia 9 euron orjia niin eihän se kannusta palkkaamaan ketään.
"Tästä yhteiskunnasta on tullut kummallinen. Työttömiä ja sairaita syyllistetään joka taholta, niin poliitikkojen kuin tavallisten kanssaihmistenkin taholta."
Haistan natsikortin paikan.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 11:01"]
Yllättävän paljon nuorissa työttömissä on niitä, joilla on ollut vaikeuksia jo opintojen suorittamisessa loppuun asti. Ei jakseta, ei pystytä. Väsyttää ja ahdistaa. Vähän aikaa ehkä jaksaakin panostaa asiaan, mutta sitten tulee jotain, jonka vuoksi jääkin taas kesken. Osittain kyse on masennuksesta, mutta osittain jostain muustakin. Ei pystytä sellaiseen pitkäjänteisyyteen ja omalta mukavuusalueelta poistumiseen, mitä ammattiin valmistuminen vaatii. Työelämässä sama juttu. Halutaan kyllä töihin, mutta ei jaksaisi viitenä aamuna viikossa kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Ja menee sukset ristiin jonkun työkaverin kanssa tai vähintäänkin pahoittaa mielensä jonkun sanoista. Sitten taas ahdistaa.
[/quote]
Tämä!
Olen opettaja ammattikoulussa ja kyllä sen vaan erottaa, keistä tulee jatkossa jotain ja keitä ahdistaa, kun asioiden eteen pitäisi jotain tehdäkin.[/quote]
Ja on ihanaa olla se, kenestä opettaja erottaa heti että ei tuosta mitään tule.
t. Vaihdoin ammattikoulusta iltalukioon, iltalukion jälkeen pääsin AMK:n ja nyt käyn muutaman vuoden työssäolon jälkeen vielä lisäkoulutusta. Helppoa ei ole, vanhat haamut nostelee päätään ja välillä väsyttää. Mutta vasta oma terapeutti kertoi sen, että lähes kaikkia väsyttää opinnoissa joskus. Ja että terveelläkin on välillä motivaatiovaikeuksia. Että ei se oma väsymys kerro siitä, että minä olisin muita huonompi.
Stereotypiolla on tapana olla itseään toteuttavia. Kun opettaja katsoo että jaaha, alkaa moni muukin katsoa että jaaha. Ja siinä on sitten aina tukea vailla ollut nuori hukassa.
[/quote]
[/quote]
Juuri näin. Nuorille on työpajoja, on kuntoutusta, kaikille tehdään tarvittaessa oppimisvaikeustestit, monissa ammatillisissa opinnoissa kaikki materiaali löytyy muutenkin kuin kirjoitettuna, opinto-ohjaajien määrä suhteessa opiskelijamääriin on todella iso, samoin erityisopettajien jne. Tutkintoja voi tehdä lähiopintoina, etäopintoina, iltakursseina, työn ohessa, näyttötutkintoina...
Jo peruskoulussa on tänä päivänä se meininki, että lapset / nuoret saavat tehdä mitä vaan, heille on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia jne. Välillä tuntuu, että peruskoulussa vaan säilötään lapsia, ei oikeasti opeteta heitä elämää varten.
Sitten siellä ammatillisissa opinnoissa pitäisikin jotain tehdä ja suorittaa. Tai ensimmäisessä työpaikassa. Säännötkin on.
Kyllä se pistää kieltämättä masentamaan näitä rajattomia.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 15:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Päässyt helpolla miten?
"Onneksi suurin osa nuoristamme on toisenlaisia."
Minkälaisia? Miten niin?
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:28"]
Tää koko aloitus haiskahtaa pahasti siltä, että pedataan nyt todellakin tietä ilmaiselle työvoiman käytölle eli orjatyölle ja naamioidaan se hauskasti kuntouttavaksi työtoiminnaksi. Jopa työministeri puoltaa tätä. Voi vittu sentään.
[/quote]
Jotain tuollaista tässä on takana ja työttömät ovat niin heikossa asemassa että niitä on helppo pompottaa kaikin tavoin. Lakkoon ei voi mennä ja karenssin uhalla sitten on pakko mennä orjaksi. Pakko varmaan joku päivä kilahtaa niin että saa hullun paperit. Ei tätä työttömän loputonta kyykytystä kertakaikkiaan jaksa.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:06"]
Ennakkoasenne työttömiä kohtaan työvoimatoimistossakin on aivan järkyttävää. Hain koulutukseen ja pääsin siihen vasta kolmannella yrittämällä. Testien tulokset olivat erinomaiset, mutta motivaatiotani epäiltiin. Niin, eihän viisikymppinen pitkäaikaistyötön voi haluta opiskella itselleen uutta ammattia. Nyt opinnot ovat puolivälissä ja jalka on jo työelämän ovenraossa. Tekisi mieli näyttää pitkäänenää TE-toimiston nirppanokille.
[/quote]
Uskon tähän ihan täysin. Mulla on perheenjäsen, alaa vaihtanut itsekin, joka oli oppilaitoksen puolesta valitsemassa työttömiä johonkin koulutukseen työkkärin kanssa. Siellä oli hakijoissa joku keski-ikäinen, joka oli aiemmin tehnyt aivan muuta työkseen, mutta halusi uuden ammatin ja oli perustellut sen hyvin ja oli ihan ymmärrettävät syyt, miksi halusi pois vanhalta alaltaan. Muut valitsijat epäilivät, ettei ihminen nyt voi ihan eri alalle haluta kuin mitä aiemmin on tehnyt, vaikka kuinka itse vakuutti, että haluaa. Ihan kuin ihmisestä ei olisi elämässään kuin yhdenlaiseen työtehtävään. Tuo perheenjäseneni oli kuitenkin pitänyt tämän "väärältä alalta" tulevan puolia ja oli päässyt toivomaansa koulutukseen:)
Jep. Huvittavaa, että samaan aikaan ollaan tuomassa ties mistä kehitysmaista kielitaidotonta ja kouluttamatonta porukkaa paikkaamaan työvoimapulaa, mutta suomalainen työtön leimataan työkyvyttömäksi.
Noh, minulla olisi ehdotus, jos he kerran ovat työkyvyttömiä, miksi ei laiteta sitten heitä sinne työkyvyttömyysELÄKKEELLE? Miksi heitä pitää sitten pyörittää järjestelmässä tyhjänpanttina, jos kerran heistä ei ole mihinkään. Kyllä vaan kummasti ovatkin sitten työkykyisiä ja huipputyöntekijäkanditaatteja, kun eläkettä pitäisi antaa.
Muistan myös kun eräs pitkäaikaistyöttömien parissa työskennenllyt lääkäri sanoi, että suurin osa heistä on työkyvyttömiä ja kun heitä tutkitaan paljastuu heikkolahjaisuutta tai kehitysvammaisuutta, pahoja mt- ja päihdeongelmia jne. Oli kyllä aika leimaavasti sanottu mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:48"]Noh, minulla olisi ehdotus, jos he kerran ovat työkyvyttömiä, miksi ei laiteta sitten heitä sinne työkyvyttömyysELÄKKEELLE? Miksi heitä pitää sitten pyörittää järjestelmässä tyhjänpanttina, jos kerran heistä ei ole mihinkään. Kyllä vaan kummasti ovatkin sitten työkykyisiä ja huipputyöntekijäkanditaatteja, kun eläkettä pitäisi antaa.
[/quote]
Kyllä sekin kalliiksi tulee, kun nuoria ihmisiä laitetaan toivottomina tapauksina eläkkeelle. Kalliiksi yhteiskunnalle, mutta oikeastaan vielä kalliimmaksi tälle yksilölle, joka pudotetaan ja unohdetaan normaalielämän ulkopuolelle.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:48"]Noh, minulla olisi ehdotus, jos he kerran ovat työkyvyttömiä, miksi ei laiteta sitten heitä sinne työkyvyttömyysELÄKKEELLE? Miksi heitä pitää sitten pyörittää järjestelmässä tyhjänpanttina, jos kerran heistä ei ole mihinkään. Kyllä vaan kummasti ovatkin sitten työkykyisiä ja huipputyöntekijäkanditaatteja, kun eläkettä pitäisi antaa. [/quote] Kyllä sekin kalliiksi tulee, kun nuoria ihmisiä laitetaan toivottomina tapauksina eläkkeelle. Kalliiksi yhteiskunnalle, mutta oikeastaan vielä kalliimmaksi tälle yksilölle, joka pudotetaan ja unohdetaan normaalielämän ulkopuolelle.
[/quote]
Halvemmaksi se tulee kuin kuntoutukset ja muu byrokratia mitä joudutaan pyörittämään työttömien ylläpitoon. Tietysti perustulo olisi vielä parempi, olettaen että se on pienempi kuin eläke.
Sieltä suojatyöpaikoista on hyvä kirjoitella tänne neuvoja mutta kun tekee työnsä mahdollisimman hyvin, siihen ei kai sisälly työaikana vauva palstalla kirjoittelu?