Ihalainen: puolet työttömistä työkyvyttömiä
"Suomen työttömyys on työministeri Lauri Ihalaisen mukaan vaikeutunut pahoin. Ihalainen sanoi Yle Radio 1:n Ykkösaamussa, että puolet Suomen työttömistä on nyt ihmisiä, joita on hyvin vaikea työllistää.
– Työllisyyden surullisin kuva on se, että puolet meidän kaikista työttömistä on nyt vaikeimmin työllistettäviä. 101 000 yli vuoden työttömättä ollutta, toistuvaistyöttömiä, ja ihmisiä, jotka on ollut meidän toimenpiteissä. Nytkin on 120 000 ihmistä työllisyys- ja kouluttautumistoimenpiteiden piirissä, Ihalainen laskee.
Pelkkä talouden alamäen taittuminen ei suomalaisen työttömyyden talttuttamiseen enää Ihalaisen mukaan auta.
– Nämä ihmiset – vaikka työpaikkoja avautuu, vienti lähtee vetämään, investoinnit alkaa liikkumaan – niin ilman kuntoutusta, työkykyä parantavia toimia, koulutustoimia, he eivät selviä työmarkkinoille. Tässä on suuri riski, että osa ihmisistä putoaa kärryiltä. Ja mikä vielä tärkeintä, ei ole enää niin iso pulma, että tulee lisää työttömiä, vaan sieltä ei päästä pois ja työttömyys pitkittyy, Ihalainen sanoo.
Yle Uutiset"
http://yle.fi/uutiset/ihalainen_puolet_tyottomista_vaikeasti_tyollistettavia/7876531?ref=leiki-uu
Olen ollut nyt vuoden itse työttömänä ja näen tilanteeni tosi vaikeana. Kyse ei ole kuitenkaan siitä, ettenkö kykenisi tuottavaan työhön vaikka heti. Ongelmana ovat työnantajien ennakkoluulot, kun he näkevät, etten ole vuoteen ollut palkkatöissä. Työministeri on selvästi epäonnistunut työssään, ja vierittää tätä syytä nyt sitten työttömien niskaan. Työttömien stigmatisointi ei todellakaan auta heitä löytämään oikeita töitä.
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:56"]Muistan myös kun eräs pitkäaikaistyöttömien parissa työskennenllyt lääkäri sanoi, että suurin osa heistä on työkyvyttömiä ja kun heitä tutkitaan paljastuu heikkolahjaisuutta tai kehitysvammaisuutta, pahoja mt- ja päihdeongelmia jne. Oli kyllä aika leimaavasti sanottu mielestäni.
[/quote]
Minä olen matemaattisesti heikkolahjainen ja mulla on pahoja mt- ongelmia, olen myös alkoholisti (raitistunut), mutta olen mielestäni niin vajaa, että mun pitäisi todellakin päästä työkyvyttömyys eläkkeelle, mutta joudun varmasti olemaan työnhakijana, niin kauan, kun pääsen vanhuus eläkkeelle. Olen 21v
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 11:01"]
Yllättävän paljon nuorissa työttömissä on niitä, joilla on ollut vaikeuksia jo opintojen suorittamisessa loppuun asti. Ei jakseta, ei pystytä. Väsyttää ja ahdistaa. Vähän aikaa ehkä jaksaakin panostaa asiaan, mutta sitten tulee jotain, jonka vuoksi jääkin taas kesken. Osittain kyse on masennuksesta, mutta osittain jostain muustakin. Ei pystytä sellaiseen pitkäjänteisyyteen ja omalta mukavuusalueelta poistumiseen, mitä ammattiin valmistuminen vaatii. Työelämässä sama juttu. Halutaan kyllä töihin, mutta ei jaksaisi viitenä aamuna viikossa kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Ja menee sukset ristiin jonkun työkaverin kanssa tai vähintäänkin pahoittaa mielensä jonkun sanoista. Sitten taas ahdistaa.
[/quote]
Tämä!
Olen opettaja ammattikoulussa ja kyllä sen vaan erottaa, keistä tulee jatkossa jotain ja keitä ahdistaa, kun asioiden eteen pitäisi jotain tehdäkin.
En kiellä sitä, etteikö nuorilla olisi hyvin monenkirjavia taustoja ja rankkoja kokemuksia, jotka latistavat motivaatiota. En sitäkään, etteikö edellytykset oppimiselle olisi hyvin eritasoisia, jos taustalla on vaikkapa hahmottamisen vaikeutta.
Silti, meilläkin koulussa on erittäin pitkälle henkilökohtaistettua, on tukitoimia ja erityisopetusta ihan niin paljon kuin oppilas haluaa. Monesti heille, joilla oikeasti on vaikkapa lukivaikeus, avautuu ihan uudenlainen maailma, kun kaikkea ei tarvinnutkaan lukea kirjoista. Jokainen pystyy tällaiset perustason opinnot kyllä suorittamaan, vaikka kuinka olisi näitä oppimisen hankaluuksia, mutta itsestä on lähdettävä se asenne, että asioiden eteen täytyy haluta nähdä vaivaa. Jos se puuttuu, ei kukaan voi auttaa - mitenkään.
Ja ei, en todellakaan ajattele, että kaikki työtä vailla olevat olisivat tällaisia. Tämä vaan kommenttina tuohon kouluasiaan.
[/quote]
Se nuori voisi päästä alkuun työelämässä, kun saisi ihan oikeaa palkkaa, joku opettaisi hänelle työn kunnolla ja olisi jopa luonteeltaan ystävällinen ja positiivinen. Eli sopiva työtehtävä, kohtuullinen palkka ja työpaikalla asiallisia ihmisiä, joille kelpaa toisen tekemä työ ja palaute on rakentavaa.
[/quote]
Mutta kun enää ei ole sellaisia suojatyöpaikkoja. Työpaikan saa se, joka osaa ja haluaa tehdä työn ilman mitään erityiskohtelua.
[/quote]
Mikä suojatyöpaikka? Ihan oikea työpaikka jossa firmassa jumalauta. Onko niitä, otetaanko niihin?
[/quote]
On niitä ja otetaan niihin. Mutta ei niihin valita sellaista, joka tarvitsee erityistä tukea tai erityiskohtelua. Ei sellaista, joka haluaa opetella kaikessa rauhassa asiat ja jota pitää "vetää perässä". Ei sellaista, joka pahoittaa mielensä työkaverin kipakoista sanoista niin, että joutuu hakemaan sairaslomaa koettuaan olevansa työpaikkakiusaamisen uhri. Niihin paikkoihin valitaan oma-aloitteisia, reippaita työntekijöitä, jotka oppivat hommat nopeasti (mieluiten osaavat jo aloittaessaan) ja jotka kestävät myös työpaikalla ilmenneet erimielisyydet loukkaantumatta.
[/quote]
Mistä nämä muka tiedetään ihmisestä etukäteen ennen palkkaamista? Totuus on, että työelämässä on paljon laiskimuksia ja nahjuksia, joista ei vaan päästä oikein eroon tai joilla sattuu olemaan sukua tai muita suhteita oikeilla palleilla. Ja sitten taas työttömien joukossa on paljon motivoituneita, ahkeria ihmisiä.
[/quote]
Suositukset, aiempi työhistoria, omaehtoinen ammatillinen pätevöittäminen työttömyysjaksojen aikana, opiskeluajan työharjoittelussa itsestään antama kuva jne. Tietenkin työntekijän palkkaaminen on aina riski, mutta mitä paremmin pystyy työhakemuksessaan todistamaan riskin olevan kuitenkin mahdollisimman pieni, sitä varmemmin pääsee työhaastatteluun. Ja tietenkin pitää siitä hakemuksesta ilmetä, miksi juuri tämä hakija niiden kaikkien parinsadan joukosta kannattaa kutsua työhaastatteluun.
[/quote]
juurikin näin. Kyllä työ- ja koulutushistoria kertoo ihmisestä paljon. En palkkaisiihmistä jolla on ilmanhyvää syytä lyhyitä työsuhteita omalta alalta. Kertoo sitoutumattomuudesta.
[/quote] Okei, huomannut olen, että minulla kun sattumoisin sattuu olemaan kaksikin aanelossivullista cv:ssäni eri työpaikkakokemuksia erinäisin työn kestoineen, mutta sitten joukossa on samojen työnantajien työsessioita erilaisin sijaisuuksin useampaan eri kertaan jopa vuosien välein, niin okei, olen siis raakkina työn saantiin enää, okei, en kylläkään enää ole tietyistä syistä mihinkään hakenutkaan pitkään aikaan, enkä hae, oleppa huoleti vaan, jos ei sitten joku työnantaja tule noutamaan mua täältä kotoani töihin. Olen sitoutumaton,juuh, ihan haluankin olla sellainen, vaikkakin avioliittooni olen sitoutunutkin ja melkoisen monet vuosikymmenet, ja toivon mukaan kuolemaani asti tai puolisoni kuolemaansa saakka ainakin. Onhan se nyt hyvänen aika mukavaa, että edes johonkin olen sitoutunut - ainakin vielä, ehtiihän tässä vielä erotakin, ei sen puoleen. Ainiin ja lapsenteon kansalaisvelvollisuutenikin olen suorittanut, ja lapset jo kasvaneet aikuisiksi aika päiviä sitten, ja tekevät siellä nyt tulostaan tulevaisuuttaan ajatellen.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:37"]
Opiskeluajan työharjoittelupaikoissa kannattaa antaa hyvä kuva itsestään työntekijänä, koska sitä kautta voi saada myöhemmin sijaisuuksia ja siten varsinaista työkokemusta.
[/quote]
Ihanko totta? Tässä tuli nyt kyllä todella uutta ja yllättävää tietoa, kiitos!
Tosin jotkut meistä tekevät joka tapauksessa kaikki työtehtävänsä mahdollisimman hyvin ja tunnollisesti.
[/quote]
"Mahdollisimman hyvin ja tunnollisesti" on oletusarvo, joka jokaisen pitää työharjoittelussa ja työssä täyttää. Jotta jää positiivisella tavalla työnantajan mieleen, pitää tuo oletusarvo ylittää.
[/quote]
Totta kai, luuletko oikeasti tämän olevan jotain uutta tietoa, jota ei jokainen jo maalaisjärjellä tajuaisi? Itse suoritin harjoitteluni valtiolla (ei toivoakaan jatkopaikasta, homma pyörii harjoittelijoilla) ja yritykseen, joka on sittemmin mennyt nurin. Jäin positiivisesti mieleen, sain mahtavat työtodistukset ja suosittelijat, kuten jokaisesta työpaikasta sen jälkeenkin.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:12"]Ihalainen on oikeassa: suuri osa työttömistä ei kykene töihin. Eikä edes halua töihin. Eläkkeelle he ovat silti liian hyväkuntoisia, koska isoin ongelma on se, että heiltä puuttuu motivaatio kuntoutua työkykyisiksi.
[/quote]
Miten kuntoutat esim. heikkolahjaisen työkykyiseksi, jos hän ei kykene oppimaan vaikka matemaattisia taitoja mitä kuitenkin tarvii varmaan joka työpaikassa??
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:48"]Noh, minulla olisi ehdotus, jos he kerran ovat työkyvyttömiä, miksi ei laiteta sitten heitä sinne työkyvyttömyysELÄKKEELLE? Miksi heitä pitää sitten pyörittää järjestelmässä tyhjänpanttina, jos kerran heistä ei ole mihinkään. Kyllä vaan kummasti ovatkin sitten työkykyisiä ja huipputyöntekijäkanditaatteja, kun eläkettä pitäisi antaa. [/quote] Kyllä sekin kalliiksi tulee, kun nuoria ihmisiä laitetaan toivottomina tapauksina eläkkeelle. Kalliiksi yhteiskunnalle, mutta oikeastaan vielä kalliimmaksi tälle yksilölle, joka pudotetaan ja unohdetaan normaalielämän ulkopuolelle.
[/quote]
Halvemmaksi se tulee kuin kuntoutukset ja muu byrokratia mitä joudutaan pyörittämään työttömien ylläpitoon. Tietysti perustulo olisi vielä parempi, olettaen että se on pienempi kuin eläke.
[/quote]
Tarkoitankin henkisesti ja pidemmälle tulevaisuuteen ajatellen. Toivoa paremmasta ei saisi luovuttaa. Nuorella ihmisellä on vielä mahdollisuus muuttaa elämänsä, jos häntä ei pistetä ö-mappiin. Eläke on minusta viimeinen ja huono vaihtoehto.
[/quote]
Ei ole välttämättä nuorella ihmisellä mahdollisuutta muuttaa elämäänsä. On nuoriakin oikeasti työkyvyttömiä.
Ei minusta eläke ole niin paha asia. Voihan sitä eläkkeelläkin käydä töissä jos yllättäen vointi kohenee ja joku palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:58"]Ilkka Taipale on sanonut useaan kertaan, että työttömyystilastossa on noin 100 000 sellaista ihmistä, jotka eivät milloinkaan missään olosuhteissa tule kuntoutumaan työtätekeviksi. Nämä ihmiset tulisi päästää eläkkeelle ja keskittyä sen jälkeen työkykyisten ihmisten työllistämiseen erilaisin keinoin.
Tästä yhteiskunnasta on tullut kummallinen. Työttömiä ja sairaita syyllistetään joka taholta, niin poliitikkojen kuin tavallisten kanssaihmistenkin taholta.
Poliitikkojen tulisi nyt keskittyä miettimään, kuinka työllisyys oikeasti saadaan kasvuun.
Nyt huudetaan budjettivajetta, kun poliitikkomme ovat vuosia työntäneet päänsä pensaaseen ja miettineet vain omaa asemaansa ja sen parantamista. Katsokaa vaikka entisiä poliitikkoja - jokaiselle on järjestynyt hyväpalkkainen työ hyvä veli - järjestelmän avulla.
Käännetään se syyttävä sormi oikeaan osoitteeseen; poliitikkoihin.
Ja äänestetään oikein. Yhdenkään keski- tai pienituloisen ei todellakaan kannata äänestää kokoomusta, jonka pääasiallinen tavoite on, Stubbin suulla, palkkojen alentaminen. Tämä tilanteessa, jossa Suomalaisten palkansaajien ostovoima on jo muutenkin valmiiksi liian heikko.
[/quote]
@51@@
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 11:04"]
Yllättävän paljon nuorissa työttömissä on niitä, joilla on ollut vaikeuksia jo opintojen suorittamisessa loppuun asti. Ei jakseta, ei pystytä. Väsyttää ja ahdistaa. Vähän aikaa ehkä jaksaakin panostaa asiaan, mutta sitten tulee jotain, jonka vuoksi jääkin taas kesken. Osittain kyse on masennuksesta, mutta osittain jostain muustakin. Ei pystytä sellaiseen pitkäjänteisyyteen ja omalta mukavuusalueelta poistumiseen, mitä ammattiin valmistuminen vaatii. Työelämässä sama juttu. Halutaan kyllä töihin, mutta ei jaksaisi viitenä aamuna viikossa kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Ja menee sukset ristiin jonkun työkaverin kanssa tai vähintäänkin pahoittaa mielensä jonkun sanoista. Sitten taas ahdistaa.
[/quote]
Älä viitsi.
[/quote]
Toi on kyllä oikeasti totta joidenkin kohdalla. Ei sitä usko ennen kun näkee. Itsekin tosin vain yhden tällaisen koulunkeskeyttäjän olen tuntenut.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:39"]
Ihalaisen tarkoittama työkyvyttömyys ei välttämättä tarkoita mitään varsinaista vammaa tai sairautta vaan sitä, että yksilö ei ole kykenevä vastaamaan tämän päivän työelämän koviin vaatimuksiin.
[/quote]
Mihin se kyky muka vuodessa katoaa? Moni on vanhempainvapaallakin pidempään, mutta ei heitä kukaan työkyvyttömiksi syyllistä.
[/quote]
Eihän Ihalainen väittänytkään, että KAIKKI työttömät olisivat työkyvyttömiä.
[/quote]
Ei. Mutta ei myöskään tarkenna, kuka ja millä perustein on työkyvytön ja kuka ei. Tuollaisenaan hänen puheestaan saa käsityksen, että pitkäaikaistyötön on automaattisesti kyvytön työelämään. Ja vuoden työttömänä olleet saavat yhä enemmän todistella työkykyään ja -motivaatiotaan.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:56"]
Muistan myös kun eräs pitkäaikaistyöttömien parissa työskennenllyt lääkäri sanoi, että suurin osa heistä on työkyvyttömiä ja kun heitä tutkitaan paljastuu heikkolahjaisuutta tai kehitysvammaisuutta, pahoja mt- ja päihdeongelmia jne. Oli kyllä aika leimaavasti sanottu mielestäni.
[/quote]
Pitkäaikaistyöttömyys tekee aika nopeasti selvää ihmisen mielenterveydestä. Sitä paitsi terve on ihminen, jota ei ole tutkittu tarpeeksi... Kuinkahan moni töissä olevista on enemmän tai vähemmän sekaisin?
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 11:01"]Yllättävän paljon nuorissa työttömissä on niitä, joilla on ollut vaikeuksia jo opintojen suorittamisessa loppuun asti. Ei jakseta, ei pystytä. Väsyttää ja ahdistaa. Vähän aikaa ehkä jaksaakin panostaa asiaan, mutta sitten tulee jotain, jonka vuoksi jääkin taas kesken. Osittain kyse on masennuksesta, mutta osittain jostain muustakin. Ei pystytä sellaiseen pitkäjänteisyyteen ja omalta mukavuusalueelta poistumiseen, mitä ammattiin valmistuminen vaatii. Työelämässä sama juttu. Halutaan kyllä töihin, mutta ei jaksaisi viitenä aamuna viikossa kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Ja menee sukset ristiin jonkun työkaverin kanssa tai vähintäänkin pahoittaa mielensä jonkun sanoista. Sitten taas ahdistaa.
[/quote]
Olen nuori työtön ja minun kohdalla tuo on totta, mutta tiedän, että useimpien kohdalla ei ole. Mä koen olevani yksinkertaisesti liian tyhmä työntekijäksi, niin ehkä se "vähän" syö mun opiskelumotivaatiota, kun on tullut vaan takkiin.
Tää koko aloitus haiskahtaa pahasti siltä, että pedataan nyt todellakin tietä ilmaiselle työvoiman käytölle eli orjatyölle ja naamioidaan se hauskasti kuntouttavaksi työtoiminnaksi. Jopa työministeri puoltaa tätä. Voi vittu sentään.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:42"]
jokainen on oman onnensa seppä. Aina voi sysätä vastuun muiden hartioille mutta se ei pitkälle kanna. Työelämässä ei voi jäädä laakereille lepäämään vaan pitää olla kiinnostunut asioista ja opiskella ihan omatoimisestikin työn ohella.
[/quote]
Haista vittu. Oman onnensä seppä on aina sellainen, joka kuvittelee saaneensa oman hyvän tilanteensa omilla ansioillaan.
Nyt on tohtoreitakin työttömänä joka alalla. Jos sinut pantaisiin kilpailemaan työpaikastasi rehellisessä kilpailussa heidän kanssaan, jäisit todennäköisesti työttömäksi sinäkin.
Ihalainen on 80-luvulle juuttunut pelle, niin kuin kaikki demarit. Ihan pihalla nykyajasta.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:12"]Ihalainen on oikeassa: suuri osa työttömistä ei kykene töihin. Eikä edes halua töihin. Eläkkeelle he ovat silti liian hyväkuntoisia, koska isoin ongelma on se, että heiltä puuttuu motivaatio kuntoutua työkykyisiksi. [/quote] Miten kuntoutat esim. heikkolahjaisen työkykyiseksi, jos hän ei kykene oppimaan vaikka matemaattisia taitoja mitä kuitenkin tarvii varmaan joka työpaikassa??
[/quote] Suomessa ei kyllä heikkolahjaisia tavallisissa työsuhteissa töissä paljon näe, jos heitä joitakin onkin, eivät he todellakaan ole missään matemaatiikka nimeksikään hallitsevissa työtehtävissä lainkaan, koska eiväthän he ole kyenneet edes sellaista koulutustakaan suorittamaan, jossa matematiikka on tärkeällä sijalla, ja niitä aloja, joissa matematiikkaa ei olisi, on melkoisen vähän, ei edes siivoojan hommassa pärjää ilman matematiikan taitoja, pitää osata mitata siivouskemikaaleja oikeassa suhteessa veden kanssa jne. Kyllä ne heikkolahjaiset ovat jo harjaantumiskoulunsa jälkeen eläkkeillään, ja jos töissä käyvät, niin suojatyöpaikoissa virkistymisen vuoksi joissakin puhdetöissään, missä on heillä työn opas vieressä ohjaamassa koko ajan. Että lopeta se työttömien mollaaminen, että heissä nyt olisi isokin joukkio jotain kehitysvammaisia aivoistaan tms. vaan ihan normaaleja ihmisiä työttömät ovat, ja useammalla on nykyisin pakko olla jonkin sortin ammattitutkinto taustallaan, koska muutoin ei pääse edes työttömyyskorvauksien saajaksi, jos työtön ei ole edes yrittänyt pyrkiä johonkin ammattiin valmistavaan koulutukseen.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 11:13"]Jepp, minäkin olen työtön ja TÄYSIN työkyvytön ja te-virkailija on myöntänytkin tämän! Mutta silti joudun olemaan työttömänä työnhakijana... Olen vain kotona, saan liikkua vain jos joku avustaa minut ulos. En voi edes tehdä mitään! En edes käydä kaupassa yksin. Makaan vaan kotona ja kaatuilen, oksentelen, ripuloin. Minulla on siis lähes 10 vakavaa FYYSISTÄ sairautta, ei mitään psyykkistä.
Tiedän muutaman muunkin fyysisesti vakavan sairaan (eri syyt kuin minulla) mutta voivat myös olla vain kotona sairastamassa. Naurettavaa olla työttömänä työnhakijana kun ei pysty tekemään yhtikäs mitään kun on niin sairas! En tiedä mitä oikein vaaditaan työkyvyttömyyseläkkeelle jos ei se riitä että kuusi päivää viikosta neljän seinän sisällä aviomiehen hoidettavana ja kerran viikossa ulos vaikka kauppaan vahvasti aviomiehen avustettuna.
Ja kotona pääasiassa sairauksien hoitoa, oksentelua, pahoinvointia makoilua jne. Jos haen jotain työpaikkaa niin enhän voi itse edes mennä haastatteluun! Ja työnantajat ovat nauraneetkin ja sanoneet että kuka nyt noin fyysisesti sairasta palkkaisi! Tunnen useita psyykkisesti esim masentuneita jotka ovat työkyvyttömyyseläkkeellä, ja rientävät bilettämässä, shoppaillemassa ja näkevät kavereita ja jopa matkustavat, mutta että minä pääsisin myös työkyvyttömyyseläkkeelle kun en voi mitään tehdä ja kuolen nuorena? EEEEEIIII tietysti olen työkykyinen!!! Minusta ainakin tuntuu että fyysisesti sairaita syrjitään. Pitäisikö minun esittää lisäksi masentunutta ja pääsisin sitten vai?!
[/quote]
Eläkkeelle ei pääse oli sitten fyysisesti tai psyykkisesti sairas. Mun mies on kumpaakin ja vielä aika vakavasti myös ja kelalta vaan juoksuttavat hakemaan viidettä b-lausuntoa. Hänellä on vakava maksasairaus joka ei ikinä parane, selkä ollut jo lähes 20 vuotta murtunut, ainakin viisi erilaista vakavaa psyykkistä diagnoosia, joita ei voi myöskään saada kuntoon, persoonallisuushäiriö ja kuolee nuorena(nyt vähän yli30) eikä näytä pääsevän millään eläkkeelle. Ihan sairasta.
Koita jaksaa<3
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:56"]
Muistan myös kun eräs pitkäaikaistyöttömien parissa työskennenllyt lääkäri sanoi, että suurin osa heistä on työkyvyttömiä ja kun heitä tutkitaan paljastuu heikkolahjaisuutta tai kehitysvammaisuutta, pahoja mt- ja päihdeongelmia jne. Oli kyllä aika leimaavasti sanottu mielestäni.
[/quote]
Pitkäaikaistyöttömyys tekee aika nopeasti selvää ihmisen mielenterveydestä. Sitä paitsi terve on ihminen, jota ei ole tutkittu tarpeeksi... Kuinkahan moni töissä olevista on enemmän tai vähemmän sekaisin?
[/quote]
Pitkäaikaistyöttömyys tekee selvää itsetunnosta ja se masentaa, mutta ei se mun mielenterveyteeni ole vaikuttanut. Masennus katoaisi välittömästi työpaikan myötä.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 11:47"]
[/quote]
Tämä!
Olen opettaja ammattikoulussa ja kyllä sen vaan erottaa, keistä tulee jatkossa jotain ja keitä ahdistaa, kun asioiden eteen pitäisi jotain tehdäkin.
En kiellä sitä, etteikö nuorilla olisi hyvin monenkirjavia taustoja ja rankkoja kokemuksia, jotka latistavat motivaatiota. En sitäkään, etteikö edellytykset oppimiselle olisi hyvin eritasoisia, jos taustalla on vaikkapa hahmottamisen vaikeutta.
Silti, meilläkin koulussa on erittäin pitkälle henkilökohtaistettua, on tukitoimia ja erityisopetusta ihan niin paljon kuin oppilas haluaa. Monesti heille, joilla oikeasti on vaikkapa lukivaikeus, avautuu ihan uudenlainen maailma, kun kaikkea ei tarvinnutkaan lukea kirjoista. Jokainen pystyy tällaiset perustason opinnot kyllä suorittamaan, vaikka kuinka olisi näitä oppimisen hankaluuksia, mutta itsestä on lähdettävä se asenne, että asioiden eteen täytyy haluta nähdä vaivaa. Jos se puuttuu, ei kukaan voi auttaa - mitenkään.
Ja ei, en todellakaan ajattele, että kaikki työtä vailla olevat olisivat tällaisia. Tämä vaan kommenttina tuohon kouluasiaan.
[/quote]
Se nuori voisi päästä alkuun työelämässä, kun saisi ihan oikeaa palkkaa, joku opettaisi hänelle työn kunnolla ja olisi jopa luonteeltaan ystävällinen ja positiivinen. Eli sopiva työtehtävä, kohtuullinen palkka ja työpaikalla asiallisia ihmisiä, joille kelpaa toisen tekemä työ ja palaute on rakentavaa.
[/quote]
Mutta kun enää ei ole sellaisia suojatyöpaikkoja. Työpaikan saa se, joka osaa ja haluaa tehdä työn ilman mitään erityiskohtelua.
[/quote]
Mikä suojatyöpaikka? Ihan oikea työpaikka jossa firmassa jumalauta. Onko niitä, otetaanko niihin?
[/quote]
On niitä ja otetaan niihin. Mutta ei niihin valita sellaista, joka tarvitsee erityistä tukea tai erityiskohtelua. Ei sellaista, joka haluaa opetella kaikessa rauhassa asiat ja jota pitää "vetää perässä". Ei sellaista, joka pahoittaa mielensä työkaverin kipakoista sanoista niin, että joutuu hakemaan sairaslomaa koettuaan olevansa työpaikkakiusaamisen uhri. Niihin paikkoihin valitaan oma-aloitteisia, reippaita työntekijöitä, jotka oppivat hommat nopeasti (mieluiten osaavat jo aloittaessaan) ja jotka kestävät myös työpaikalla ilmenneet erimielisyydet loukkaantumatta.
[/quote]
Mistä nämä muka tiedetään ihmisestä etukäteen ennen palkkaamista? Totuus on, että työelämässä on paljon laiskimuksia ja nahjuksia, joista ei vaan päästä oikein eroon tai joilla sattuu olemaan sukua tai muita suhteita oikeilla palleilla. Ja sitten taas työttömien joukossa on paljon motivoituneita, ahkeria ihmisiä.
[/quote]
Suositukset, aiempi työhistoria, omaehtoinen ammatillinen pätevöittäminen työttömyysjaksojen aikana, opiskeluajan työharjoittelussa itsestään antama kuva jne. Tietenkin työntekijän palkkaaminen on aina riski, mutta mitä paremmin pystyy työhakemuksessaan todistamaan riskin olevan kuitenkin mahdollisimman pieni, sitä varmemmin pääsee työhaastatteluun. Ja tietenkin pitää siitä hakemuksesta ilmetä, miksi juuri tämä hakija niiden kaikkien parinsadan joukosta kannattaa kutsua työhaastatteluun.
[/quote]
juurikin näin. Kyllä työ- ja koulutushistoria kertoo ihmisestä paljon. En palkkaisiihmistä jolla on ilmanhyvää syytä lyhyitä työsuhteita omalta alalta. Kertoo sitoutumattomuudesta.
[/quote]
Tai sitten se kertoo siitä että ne työnantajat eivät palkkaa pidempiin työsuhteisiin!
Ihalainen ei tuossa linkitetyssä uutisessa puhunut työkyvyttömyydestä. Hän kertoi, että puolet työttömistä onh vaikeasti työllistettäviä. Nämä ovat eri asioita.
Ja niinhän se on - mitä kauemmin henkilö on työttömänä sitä hankalampi on saada töitä. Tämä johtuu pääosin työnantajien asenteesta. Totta myös on se, että jos on monta vuotta työttömänä, voi henkinen puoli ja oma ammattiosaaminen hapertua. Mielestäni näihin monta vuotta työttömänä olleisiin Ihalainen viittaa, että tarvitaan työkykyä paluttavia toimia, jonka tulkitsen tässä uutisessa mainituksi koulutukseksi.
Ihan noin suoraviivaisia kannanottoja työttömien työkyvykkyydestä ei työministeri lähtisi tekemään, ollaan hänestä mitä mieltä tahansa.
P.S. Itsekin kuulun näihin Ihalaisen mainitseviin toistuvaistyöttömiin. Maisteri pätkätöissä.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:37"]
Opiskeluajan työharjoittelupaikoissa kannattaa antaa hyvä kuva itsestään työntekijänä, koska sitä kautta voi saada myöhemmin sijaisuuksia ja siten varsinaista työkokemusta.
[/quote]
Ihanko totta? Tässä tuli nyt kyllä todella uutta ja yllättävää tietoa, kiitos!
Tosin jotkut meistä tekevät joka tapauksessa kaikki työtehtävänsä mahdollisimman hyvin ja tunnollisesti.
[/quote]
"Mahdollisimman hyvin ja tunnollisesti" on oletusarvo, joka jokaisen pitää työharjoittelussa ja työssä täyttää. Jotta jää positiivisella tavalla työnantajan mieleen, pitää tuo oletusarvo ylittää.