Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihalainen: puolet työttömistä työkyvyttömiä

Vierailija
19.03.2015 |

"Suomen työttömyys on työministeri Lauri Ihalaisen mukaan vaikeutunut pahoin. Ihalainen sanoi Yle Radio 1:n Ykkösaamussa, että puolet Suomen työttömistä on nyt ihmisiä, joita on hyvin vaikea työllistää.

– Työllisyyden surullisin kuva on se, että puolet meidän kaikista työttömistä on nyt vaikeimmin työllistettäviä. 101 000 yli vuoden työttömättä ollutta, toistuvaistyöttömiä, ja ihmisiä, jotka on ollut meidän toimenpiteissä. Nytkin on 120 000 ihmistä työllisyys- ja kouluttautumistoimenpiteiden piirissä, Ihalainen laskee.

Pelkkä talouden alamäen taittuminen ei suomalaisen työttömyyden talttuttamiseen enää Ihalaisen mukaan auta.

– Nämä ihmiset – vaikka työpaikkoja avautuu, vienti lähtee vetämään, investoinnit alkaa liikkumaan – niin ilman kuntoutusta, työkykyä parantavia toimia, koulutustoimia, he eivät selviä työmarkkinoille. Tässä on suuri riski, että osa ihmisistä putoaa kärryiltä. Ja mikä vielä tärkeintä, ei ole enää niin iso pulma, että tulee lisää työttömiä, vaan sieltä ei päästä pois ja työttömyys pitkittyy, Ihalainen sanoo.

Yle Uutiset"

http://yle.fi/uutiset/ihalainen_puolet_tyottomista_vaikeasti_tyollistettavia/7876531?ref=leiki-uu

Olen ollut nyt vuoden itse työttömänä ja näen tilanteeni tosi vaikeana. Kyse ei ole kuitenkaan siitä, ettenkö kykenisi tuottavaan työhön vaikka heti. Ongelmana ovat työnantajien ennakkoluulot, kun he näkevät, etten ole vuoteen ollut palkkatöissä. Työministeri on selvästi epäonnistunut työssään, ja vierittää tätä syytä nyt sitten työttömien niskaan. Työttömien stigmatisointi ei todellakaan auta heitä löytämään oikeita töitä.

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt Ihalaiselle kenkää, niin oppii olemaan. Tunteeko hän muka henkilökohtaisesti satojatuhansia työttömiä? En usko, rasistisen ennakkoluuloinen asenne herralla nyt ja paha ylenkatse vaivaa.

Työpaikan kun saa ja sinne maanantai aamuna polkaisee, joku siellä opastaa talon tavoille ja teet siinä hommia, ne ei ole mitään rakettitiedettä vaan ihan maalaisjärjellä ymmärrettäviä työtehtäviä. Kahdessa viikossa olet päässyt hyvin sisään uuteenkin työpaikkaan ja hommat sujuu pääosin itsenäisesti. Jos herrat luulee että kaikki ovat niin viinaanmeneviä, kuin he itse ja samalla tavalla tipahtavat jo lomansa aikanakin kärryiltä, niin ei se pidä kyllä paikkaansa.

Vierailija
62/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihalainen on oikeassa: suuri osa työttömistä ei kykene töihin. Eikä edes halua töihin. Eläkkeelle he ovat silti liian hyväkuntoisia, koska isoin ongelma on se, että heiltä puuttuu motivaatio kuntoutua työkykyisiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:48"]Noh, minulla olisi ehdotus, jos he kerran ovat työkyvyttömiä, miksi ei laiteta sitten heitä sinne työkyvyttömyysELÄKKEELLE? Miksi heitä pitää sitten pyörittää järjestelmässä tyhjänpanttina, jos kerran heistä ei ole mihinkään. Kyllä vaan kummasti ovatkin sitten työkykyisiä ja huipputyöntekijäkanditaatteja, kun eläkettä pitäisi antaa. [/quote] Kyllä sekin kalliiksi tulee, kun nuoria ihmisiä laitetaan toivottomina tapauksina eläkkeelle. Kalliiksi yhteiskunnalle, mutta oikeastaan vielä kalliimmaksi tälle yksilölle, joka pudotetaan ja unohdetaan normaalielämän ulkopuolelle.

[/quote]

Ei kyse ole aina nuorista ihmisistä. Tunnen todella monta 57-63v, joita ei päästetä työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka selkä on rikki, polvissa kulumaa ja vähän joka paikka hajalla. Kelan lääkäriltä tulee lausunto, että työkykyinen, vaikka olisi aivoinfarktin takia toinen puoli halvaantunut.

Paras kaikesta on 61 vuotias pantiin uudelleenkoulutukseen, kun ei selkävammansa vuoksi pystynyt enää muuta kuin köpöttelemään ja muutaman vuoden päästä odottaa pyörätuoli häntä. Mutta ei, ei eläkkeelle, vaan uudelleenkoulutukseen pariksi vuodeksi.

Vierailija
64/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ketään ei kiinnosta. Ei niillä ole mitään vallassaolijaa, kuka olisi niistä pätkääkään kiinnostunut. Ammattiliitot, jotka muuten kyllä puolustaa ja neuvottelee yökaudet jostain ylityö-haitta-likaisentyönlisästä, ei korvaansa lotkauta vajaan työttömän suuntaan.

Kela ja eläkelaitokset käy loputonta torjuntataistelua, että yhtäkään ei päästettäisi työkyvyttömyyseläkkeelle, jos on kerta niinkin terve että pystyy ite sitä hakemaan.

Hallituksessa eikä senpuoleen eduskunnassakaan ole ketään.

Ainoa joka näistä oli tosissaan kiinnostunut ja saikin vähän hoidettua näiden asioita oli Ilkka Taipale.

Olin työkkärissä töissä, kun tämä Taipaleen malli tuli. Ai että oli helpottavaa ja suorastaan suuri ilo alkaa selaamaan omia asiakkaita ja tosissaan nostaa sieltä esille ne, jotka ei missään nimessä ja ikinä enää tule olemaan siinä kunnossa että ne mihinkään töihin enää pystyisi.

Ja tällä en tarkoita leimata, että voi kun ne on surkeita toppahousuja. Vaan ihmisiä, joilla on senverran vaivoja ja kertautuneita vaivoja,sekä piiiiitkä syrjäytyminen ja alkoa ja huono kunto ja olematon kyky, jotka ei selvästi nykyajan työelämään enää pysty. Eikä tietenkään pääsekään, sehän on jo nähty kun ne on olleett työttömänä jotain vuodesta 1990 tai ennen.

En tajua että miksi tästä ei saa puhua ja näitä ei saa laittaa eläkkeelle. Ne vaan roikkuu siellä työkkärissä, uusi työnhakuaan ja välillä laitetaan jonnekin turhaan kuntoutukseen. Joka ei muuten auta mitään, ihan ajankulua ne vaan on. Paskat sieltä kukaan mihinkään avoimille kunnollisille töihin lähtee, eikä kukaan kyllä otakaan.

Ihalaisen otsa rutussa päivittelemät jaaritukset on nekin asian syrjästä puhumista. Kun ei voi sanoa suoraan että näin-ja-näin monta tuhatta ihmistä pitäisi sovinnolla siirtää kelan eläkkelle. Siihenhän ei kela suostu millään. Politiikot ei aja oikeesti niiden asioita joita pitäisi.

Jos on köyhä ja sairas, niin siinpähän olet, kukaan ei välitä.

Vierailija
65/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:12"]Ihalainen on oikeassa: suuri osa työttömistä ei kykene töihin. Eikä edes halua töihin. Eläkkeelle he ovat silti liian hyväkuntoisia, koska isoin ongelma on se, että heiltä puuttuu motivaatio kuntoutua työkykyisiksi.
[/quote]Syy miksi töihin ei haluta ovat suuret tuet suhteessa maan palkkatasoon. Työn tekeminen ei maksa vaivaa koska paskan palkkatason vuoksi tukien netto voi olla jopa suurempi kuin nettopalkka.

Vierailija
66/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:12"]Ihalainen on oikeassa: suuri osa työttömistä ei kykene töihin. Eikä edes halua töihin. Eläkkeelle he ovat silti liian hyväkuntoisia, koska isoin ongelma on se, että heiltä puuttuu motivaatio kuntoutua työkykyisiksi. [/quote]Syy miksi töihin ei haluta ovat suuret tuet suhteessa maan palkkatasoon. Työn tekeminen ei maksa vaivaa koska paskan palkkatason vuoksi tukien netto voi olla jopa suurempi kuin nettopalkka.

[/quote]

Siksi pitäisikin ottaa käyttöön perustulo, joka ei olisi kovin suuri, mutta riittäisi elämiseen. Työnteosta saisi aina enemmän ja perustulo pitäisi olla kuitenkin niin matala, että sitä ylimääräistä rahaa kiinnostaisi tavoitella.

Vierailija
67/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demariyhteiskunta: Kaikkien pitää saada saman verran tuloja ettei kenellekään tule paha mieli.

Vierailija
68/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:48"]Noh, minulla olisi ehdotus, jos he kerran ovat työkyvyttömiä, miksi ei laiteta sitten heitä sinne työkyvyttömyysELÄKKEELLE? Miksi heitä pitää sitten pyörittää järjestelmässä tyhjänpanttina, jos kerran heistä ei ole mihinkään. Kyllä vaan kummasti ovatkin sitten työkykyisiä ja huipputyöntekijäkanditaatteja, kun eläkettä pitäisi antaa. [/quote] Kyllä sekin kalliiksi tulee, kun nuoria ihmisiä laitetaan toivottomina tapauksina eläkkeelle. Kalliiksi yhteiskunnalle, mutta oikeastaan vielä kalliimmaksi tälle yksilölle, joka pudotetaan ja unohdetaan normaalielämän ulkopuolelle.

[/quote]

Halvemmaksi se tulee kuin kuntoutukset ja muu byrokratia mitä joudutaan pyörittämään työttömien ylläpitoon. Tietysti perustulo olisi vielä parempi, olettaen että se on pienempi kuin eläke.
[/quote]
Tarkoitankin henkisesti ja pidemmälle tulevaisuuteen ajatellen. Toivoa paremmasta ei saisi luovuttaa. Nuorella ihmisellä on vielä mahdollisuus muuttaa elämänsä, jos häntä ei pistetä ö-mappiin. Eläke on minusta viimeinen ja huono vaihtoehto.

Vierailija
69/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:56"]Muistan myös kun eräs pitkäaikaistyöttömien parissa työskennenllyt lääkäri sanoi, että suurin osa heistä on työkyvyttömiä ja kun heitä tutkitaan paljastuu heikkolahjaisuutta tai kehitysvammaisuutta, pahoja mt- ja päihdeongelmia jne. Oli kyllä aika leimaavasti sanottu mielestäni.
[/quote]
Mä en oikein oo koskaan näihin jaksanu uskoa. Ensin pitäis tietää paljonko sille lääkärille on tuon sanomisesta maksettu. Kyllä mäkin löydän kaikesta jotain vikaa jos mulle siitä maksetaan.

Vierailija
70/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:12"]Ihalainen on oikeassa: suuri osa työttömistä ei kykene töihin. Eikä edes halua töihin. Eläkkeelle he ovat silti liian hyväkuntoisia, koska isoin ongelma on se, että heiltä puuttuu motivaatio kuntoutua työkykyisiksi.
[/quote]Syy miksi töihin ei haluta ovat suuret tuet suhteessa maan palkkatasoon. Työn tekeminen ei maksa vaivaa koska paskan palkkatason vuoksi tukien netto voi olla jopa suurempi kuin nettopalkka.
[/quote]
Jep, tosiaan VOI OLLA. Paskinkin palkka olis enemmän kun tuo mun 524e kuussa.

Vierailija
71/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin yksinkertaiseen suorittavan tason työhön ei oteta ketään joka on täyttänyt 50 v-! Jos jää työttömäksi siínä jotain 47- 48-vuotiaana, niin saa unohtaa uudet työpaikat. Vakinaistaminen ei ole mahdollista ollenkaan. Ehkä vanhoilla suhteilla voi päästä sijaistamaan joskus.

Juuri näiden töiden tekijät ovat kipeitä: selkä paskana, erittäin kivuliaita kulumia polvissa ja olkapäissä. Vanhoihin ammatteihin ei enää kivuilta pysty.

Mihin uuteen ammattiin joku 53-vee tarjoilija koulutetaan? Minä olen 52-vee hyttisiivooja. Ollkapäät vittuilee ja polvet särkee nykyään iltaisin. MINNE mut muka laitetaan 5 vuoden kuluttua? Jonnekin uudelleenkoulutukseen, datanomiksi niinku iso kasa vanhoja kollegoita koulutettiin. Muuten työttömiä edelleen.

Vituttaa kattoa vierestä, kun tunnen kymmeniä mua hieman vanhempia työntekijöitä, jotka ei pysty sairauksiltaan töihin, mutta jotka ei millään saa eläkettä! Mulla on sama edessä, ihan varma.

Vierailija
72/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida herra tuntea työllisyystilannetta kovin hyvin jos leimaa yli vuoden työttömänä olleen työkyvyttömäksi! Minäkin olin 1,5 v työttömänä, nyt sain vihdoinn vakituisen työpaikan (kouluttauduin tutkijasta opettajaksi).

Vierailija
73/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:12"]

Ihalainen on oikeassa: suuri osa työttömistä ei kykene töihin. Eikä edes halua töihin. Eläkkeelle he ovat silti liian hyväkuntoisia, koska isoin ongelma on se, että heiltä puuttuu motivaatio kuntoutua työkykyisiksi.

[/quote]

Motivaatio kuntoutua työkykyisiksi? Entä jos en tarvitse mitään kuntoutumista? Miten tämä on mahdollista, että minunkin tuntemani työttömät ovat hankkineet korkeakoulutuksen ja vuosien työkokemuksen, mutta yhtäkkiä ovatkin nyt luiskahtaneet "työkyvyttömiksi"? Itse olen akateeminen työtön. En juo alkoholia, en tupakoi, harrastan liikuntaa päivässä toista tuntia. Työnhaun ohessa opiskelen kieliä ja ylläpidän kielitaitoani. Töitä vaan ei löydy kovasta hakemisesta huolimatta.

Minkälaista kuntoutusta sinusta tarvitsen? Patalappujen kutomista?

t: ap

Vierailija
74/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:12"]

[/quote]

Motivaatio kuntoutua työkykyisiksi? Entä jos en tarvitse mitään kuntoutumista? Miten tämä on mahdollista, että minunkin tuntemani työttömät ovat hankkineet korkeakoulutuksen ja vuosien työkokemuksen, mutta yhtäkkiä ovatkin nyt luiskahtaneet "työkyvyttömiksi"? Itse olen akateeminen työtön. En juo alkoholia, en tupakoi, harrastan liikuntaa päivässä toista tuntia. Työnhaun ohessa opiskelen kieliä ja ylläpidän kielitaitoani. Töitä vaan ei löydy kovasta hakemisesta huolimatta.

Minkälaista kuntoutusta sinusta tarvitsen? Patalappujen kutomista?

t: ap
[/quote]Mikset hae töitä ulkomailta?

Vierailija
75/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:43"]Ei taida herra tuntea työllisyystilannetta kovin hyvin jos leimaa yli vuoden työttömänä olleen työkyvyttömäksi! Minäkin olin 1,5 v työttömänä, nyt sain vihdoinn vakituisen työpaikan (kouluttauduin tutkijasta opettajaksi).
[/quote]
Itsekin olen ollut yli vuoden työttömänä eli pitkäaikaistyötön, mutta en todellakaan työkyvytön. Työttömyyttä ennen olin vakityössä asiantuntijana 15 vuotta, mutta niinpä vain tuli taas yhdet yt:t ja lähdin kilometritehtaalle. Olen ollut kahdessa koulutuksessa ja nyt yhteishaussa aion hakea opiskelemaan parantaakseni tulevaisuuden työmahdollisuuksiani. Olen myös hakenut kymmeniä työpaikkoja pääsemättä ainoaankaan haastatteluun. Syyt: ikä yli 40, koulutus ja työkokemus "väärältä" alalta, kuukausien ja nyt jo yli vuoden työttömyys, hakijoita joka paikkaan kymmeniä, satoja ja yhteen paikkaan jopa yli tuhat. Työllistyminen tuntuu hankalalta, ellei mahdottomalta, mutta en silti vieläkään ole menettänyt uskoani työllistymiseeni ja oman paikkani löytämiseen. Miten saisin positiivisen asenteeni välittymään työnantajille ja pääsisin haastatteluihin???

Vierailija
76/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:12"] Ihalainen on oikeassa: suuri osa työttömistä ei kykene töihin. Eikä edes halua töihin. Eläkkeelle he ovat silti liian hyväkuntoisia, koska isoin ongelma on se, että heiltä puuttuu motivaatio kuntoutua työkykyisiksi. [/quote] Motivaatio kuntoutua työkykyisiksi? Entä jos en tarvitse mitään kuntoutumista? Miten tämä on mahdollista, että minunkin tuntemani työttömät ovat hankkineet korkeakoulutuksen ja vuosien työkokemuksen, mutta yhtäkkiä ovatkin nyt luiskahtaneet "työkyvyttömiksi"? Itse olen akateeminen työtön. En juo alkoholia, en tupakoi, harrastan liikuntaa päivässä toista tuntia. Työnhaun ohessa opiskelen kieliä ja ylläpidän kielitaitoani. Töitä vaan ei löydy kovasta hakemisesta huolimatta. Minkälaista kuntoutusta sinusta tarvitsen? Patalappujen kutomista? t: ap [/quote]Mikset hae töitä ulkomailta?

[/quote]

Mistä ulkomailta? Palasin juuri ulkomailta Suomeen, kun työtilanne meni siellä toivottomaksi. Etsin toki töitä myös ulkomailta, mutta tämänhetkinen taloudellinen tilanteeni on sellainen, etten voi ilman työpaikkaa lähteä metsästämään töitä ulkomailta. Ja kokemuksesta voin kertoa, että töihin valitaan mieluummin se, joka cv:n mukaan on jo paikanpäällä. 

Vierailija
77/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkka Taipale on sanonut useaan kertaan, että työttömyystilastossa on noin 100 000 sellaista ihmistä, jotka eivät milloinkaan missään olosuhteissa tule kuntoutumaan työtätekeviksi. Nämä ihmiset tulisi päästää eläkkeelle ja keskittyä sen jälkeen työkykyisten ihmisten työllistämiseen erilaisin keinoin.

Tästä yhteiskunnasta on tullut kummallinen. Työttömiä ja sairaita syyllistetään joka taholta, niin poliitikkojen kuin tavallisten kanssaihmistenkin taholta.

Poliitikkojen tulisi nyt keskittyä miettimään, kuinka työllisyys oikeasti saadaan kasvuun. 

Nyt huudetaan budjettivajetta, kun poliitikkomme ovat vuosia työntäneet päänsä pensaaseen ja miettineet vain omaa asemaansa ja sen parantamista. Katsokaa vaikka entisiä poliitikkoja - jokaiselle on järjestynyt hyväpalkkainen työ hyvä veli - järjestelmän avulla.

Käännetään se syyttävä sormi oikeaan osoitteeseen; poliitikkoihin.

Ja äänestetään oikein. Yhdenkään keski- tai pienituloisen ei todellakaan kannata äänestää kokoomusta, jonka pääasiallinen tavoite on, Stubbin suulla, palkkojen alentaminen. Tämä tilanteessa, jossa Suomalaisten palkansaajien ostovoima on jo muutenkin valmiiksi liian heikko.

Vierailija
78/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon nuorissa työttömissä on niitä, joilla on ollut vaikeuksia jo opintojen suorittamisessa loppuun asti. Ei jakseta, ei pystytä. Väsyttää  ja ahdistaa. Vähän aikaa ehkä jaksaakin panostaa asiaan, mutta sitten tulee jotain, jonka vuoksi jääkin taas kesken. Osittain kyse on masennuksesta, mutta osittain jostain muustakin. Ei pystytä sellaiseen pitkäjänteisyyteen ja omalta mukavuusalueelta poistumiseen, mitä ammattiin valmistuminen vaatii. Työelämässä sama juttu. Halutaan kyllä töihin, mutta ei jaksaisi viitenä aamuna viikossa kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Ja menee sukset ristiin jonkun työkaverin kanssa tai vähintäänkin pahoittaa mielensä jonkun sanoista. Sitten taas ahdistaa.

Vierailija
79/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 11:01"]

Yllättävän paljon nuorissa työttömissä on niitä, joilla on ollut vaikeuksia jo opintojen suorittamisessa loppuun asti. Ei jakseta, ei pystytä. Väsyttää  ja ahdistaa. Vähän aikaa ehkä jaksaakin panostaa asiaan, mutta sitten tulee jotain, jonka vuoksi jääkin taas kesken. Osittain kyse on masennuksesta, mutta osittain jostain muustakin. Ei pystytä sellaiseen pitkäjänteisyyteen ja omalta mukavuusalueelta poistumiseen, mitä ammattiin valmistuminen vaatii. Työelämässä sama juttu. Halutaan kyllä töihin, mutta ei jaksaisi viitenä aamuna viikossa kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Ja menee sukset ristiin jonkun työkaverin kanssa tai vähintäänkin pahoittaa mielensä jonkun sanoista. Sitten taas ahdistaa.

[/quote]

Älä viitsi. 

Vierailija
80/105 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepp, minäkin olen työtön ja TÄYSIN työkyvytön ja te-virkailija on myöntänytkin tämän! Mutta silti joudun olemaan työttömänä työnhakijana... Olen vain kotona, saan liikkua vain jos joku avustaa minut ulos. En voi edes tehdä mitään! En edes käydä kaupassa yksin. Makaan vaan kotona ja kaatuilen, oksentelen, ripuloin. Minulla on siis lähes 10 vakavaa FYYSISTÄ sairautta, ei mitään psyykkistä.

Tiedän muutaman muunkin fyysisesti vakavan sairaan (eri syyt kuin minulla) mutta voivat myös olla vain kotona sairastamassa. Naurettavaa olla työttömänä työnhakijana kun ei pysty tekemään yhtikäs mitään kun on niin sairas! En tiedä mitä oikein vaaditaan työkyvyttömyyseläkkeelle jos ei se riitä että kuusi päivää viikosta neljän seinän sisällä aviomiehen hoidettavana ja kerran viikossa ulos vaikka kauppaan vahvasti aviomiehen avustettuna.

Ja kotona pääasiassa sairauksien hoitoa, oksentelua, pahoinvointia makoilua jne. Jos haen jotain työpaikkaa niin enhän voi itse edes mennä haastatteluun! Ja työnantajat ovat nauraneetkin ja sanoneet että kuka nyt noin fyysisesti sairasta palkkaisi! Tunnen useita psyykkisesti esim masentuneita jotka ovat työkyvyttömyyseläkkeellä, ja rientävät bilettämässä, shoppaillemassa ja näkevät kavereita ja jopa matkustavat, mutta että minä pääsisin myös työkyvyttömyyseläkkeelle kun en voi mitään tehdä ja kuolen nuorena? EEEEEIIII tietysti olen työkykyinen!!! Minusta ainakin tuntuu että fyysisesti sairaita syrjitään. Pitäisikö minun esittää lisäksi masentunutta ja pääsisin sitten vai?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä