huh, mikä aihe gradussa, varmaan lupa linkittää!
Kommentit (195)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:31"]
Anteeksi että puutun tähän keskusteluun! Olen amis enkä tiedä yliopiston jutuista mutta tän keskustelun myötä mua rupesi kiinnostamaan:
1. Mitä eroa on gradulla ja väitöskirjalla?
2. Onko yliopistossa pakko tehdä kumpaakaan?
3. Kun kandihan oli se kolmevuotinen tutkinto ja maisteri opiskelee siitä vielä lisää, niin kummassa vaiheessa gradu ja väitöskirja tehdään? Siinä vaiheessa kun valmistutaan kandiksi vai sitten kun valmistuu maisteriksi?
Kiitos :)
[/quote]
Kandi= 3 vuoden opinnot takana. On siis alempi korkeakoulututkinto
tästä yleensä jatketaan maisteriopintoihin ja niihin kuuluu pro gradu (tavoite olisi että parin vuoden sisään kandin teosta olisi gradukin tehty, jolloin yhteensä olisi mennyt se 5 vuotta)
SItten osa (aika harva lopulta) jatkaa vielä jatko-opintoihin eli väitöskirjatutkimuksen pariin. Yleensä myös laitos/tiedekunta määrittelee, miten hyvin kandi+maisteriopinnot on syytä olla sujuneet, että hyväksytään jatko-opiskelijaksi.
Mikä tässä asiassa on niin erikoista? Normaali gradun aihe, tasosta en tiedä mutta onhan niitä tutkielmia kaiken tasoisia.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:38"]
Mikä tässä asiassa on niin erikoista? Normaali gradun aihe, tasosta en tiedä mutta onhan niitä tutkielmia kaiken tasoisia.
[/quote]
Aihehan on hyvä ja mielenkiintoinen! Taso sellainen, että ei olisi missään tapauksessa pitänyt päästä läpi. Joku jo aikaisemmin sanoikin, että vastuu on nyt myös ohjaajalla, on sen verran paska nimittäin.
Tämän gradun kielioppi ei olisi mennyt ainakaan meidän amkissa läpi.
[/quote]
Luitko sä yhtään pätkää tuosta tekstistä?
Todennäköisesti tuon tulevan opettajan ala-asteen oppilaat tuottaisivat samasta aineistosta laadukkaamman gradun...
[/quote]
Samaa mieltä. Saisivat nämä av:n älypäät laittaa omat gradunsa tänne ruodittavaksi..
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:38"]
Oma gradu? Tiivistelmä Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia opettajan roolia kiusaajana. Lisäksi tavoitteena oli selvittää kiusaamisen vaikutuksia ja siitä selviytymistä. Kiusaamista on tutkittu ja siitä kirjoitettu paljon, mutta vähemmän siitä perspektiivistä, että opettaja toimii kiusaajana. Aineisto on hankittu kirjoituspyynnön avulla, jonka laitettiin Internetiin Suomi 24- sivuille sekä perustin Facebookiin yhteisön. Lisäksi kirjoituspyyntöä on jaettu suoraan erilaisissa yhteyksissä. Sähköpostilla kyselyt lähetettiin ammatilliset erityisopettajat ry:n jäsenille ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun sekä Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun ammatilliseksi erityisopettajaksi opiskeleville henkilöille. Lähetin 800 kyselyä ja sain 14 vastausta. Aineistoa on täydennetty Internetiin lähetetyistä kiusaamiskirjoituksista. Osa aineistosta perustuu muistitietoon ja osa kiusaamistapauksista on tapahtunut vuosien 2009–2010 aikana. Kirjoituksista on kirjoitettu tyypillisiä kiusaamistarinoita, joita analysoitiin narratiivisella lähestymistavalla ja sisällön analyysilla. Aineistosta on koottu 1960–1970- luvuilla, 19801990- luvuilla ja vuosina 2009–2010 sattuneista kiusaamistapauksista kertomuksia. Tutkielman perusteella voidaan todeta, että on olemassa viitteitä siitä, että opettaja voi ottaa kiusaajan roolin. Tutkielma osoitti kiusaamisen syiksi perheiden varallisuuden, ulkonäön ja erityisen tuen tarpeen oppimisessa. Kiusaamisen muotoina opettajat käyttävät silmätikuksi ottamista, syrjintää, fyysistä ja psyykkistä väkivaltaa sekä seksuaalista häirintää. Tähän kyselyyn vastanneet henkilöt ovat selviytyneet kiusaamiskokemuksistaan, mutta he eivät voi koskaan unohtaa kokemuksiaan. Kirjoituspyyntöön vastasi vain 14 henkilöä, mikä kertoo siitä, että aihe on hyvin arka eikä ikäviin koulumuistoihin haluta palata
[/quote]
Lisääpä tuohon syihin se että äiti meni arvostelemaan opettajaa, silloin iltapäiväkerhon ohjaajaa, huonosti hoidetusta valvonnasta, opettaja, tai oikeasti erityisohjaaja vaikka opettajana toimi, kosti vuosien päästä kiusaamalla lasta julmasti, erittäin suunnitelmallisesti ja pitkän aikaa. Kiusaaminen tapahtui lukuvuonna 2012/2013. Ja ei ollut ainoa opettajan lapsiuhri.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 16:48"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 16:37"]
Sanna kokee olleensa kaussin käyrän uhri peruskoulussa
Tämä sivulla 47...
[/quote]
Sehän on selvästi kirjoitettu savon murteella.
[/quote]
Nevohööd. En edes tiedä mitä toi meinaa, vaikka savossa oon asunu koko ikäni.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:47"]
[/quote]
Samaa mieltä. Saisivat nämä av:n älypäät laittaa omat gradunsa tänne ruodittavaksi..
[/quote]
Mä oon ollut sitä mieltä, että mun gradu on ihan paska, mutta ainakin siinä on muotoseikat oikein. Lähdeviitteet tehty, lähdeluettelo kunnossa ja aineisto perusteltu sekä riittävän laaja. Nollatutkimus se sisänsä on, mutta osoitan ainakin sen, että ymmärrän miten tieteellinen tutkimus noin periaatteessa rakentuu. Arvosanaksi sain C:n. Haluaisinpa tietää, mikä tämän arvosana on, toivottavasti ei mitään muuta kuin A ja sekin on jo aika paljon.
Tulevasta opettajasta ei tämän gradun tekijän kohdalla liene kyse, sillä (juurikin gradunsa mukaan) hän on syntynyt vuonna 1955.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:02"]
"Psychic violence" :-DDDDD
[/quote]
tipahdin :D
[/quote]
http://i.imgur.com/enjHeEA.jpg
Sori, oli pakko väsätä toi :DD
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:53"]
Tulevasta opettajasta ei tämän gradun tekijän kohdalla liene kyse, sillä (juurikin gradunsa mukaan) hän on syntynyt vuonna 1955.
[/quote]
Joku koulutusjohtaja taisi olla. Mutta ilmeisesti on sitten joku tutkinto ennen tätäkin, ehkä tämä on tehty enemmän harrastuksena ja tuon oman kokemuksen läpikäymiseksi.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:02"]
"Psychic violence" :-DDDDD
[/quote]
tipahdin :D
[/quote]
http://i.imgur.com/enjHeEA.jpg
Sori, oli pakko väsätä toi :DD
[/quote]
Repslol!
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:22"]
Gradu jonka tutkimuksena on kysely suomi24 sivulla, facebookissa ja aineistona random tekstejä netistä? Miten on voitu edes hyväksyä? Onneksi en opiskellut itä-suomen "yliopistossa".
[/quote]
Itse asiassa tällä hetkellä Helsingin yliopistossa on valmisteilla tutkimus, jonka aineistona on Suomi24-keskustelut. Psykan laitoksella tutkitaan nettitrollausta :D
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:10"]
Muuten ihan off topic, mutta väännetäänkö graduja yms. useinkin Microsoft Wordilla? Itse olen siis fyysikko ja omalla laitoksellani ne tehdään de facto LaTeX:lla (tai joskus Indesignilla) mutta ei Wordilla. Muissa laitoksissa ei vissiin olla niin tarkkoja tämän suhteen?
[/quote]
Ainakin Haaga-Heliassa Wordillä, eiköhän useimmissa muissakin kouluissa ole vähintäänkin sallittua.
[/quote]
Täällä puhutaan nyt graduista.
[/quote]
Osasin kyllä odottaa että joku tästä valittaa, sillä en itsekään pidä amk:ta lähimainkaan samassa tasossa kuin yliopistotutkintoa. :D Mutta päätin silti vastata, koska kysyjä käytti ilmaisua "graduja yms.". Amk-opinnäytetyö lukeutuu mielestäni tuohon "yms."
T. Haaga-Heliasta valmistunut, kovasti yliopistoon pyrkivä
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:53"]
[/quote]
Joku koulutusjohtaja taisi olla. Mutta ilmeisesti on sitten joku tutkinto ennen tätäkin, ehkä tämä on tehty enemmän harrastuksena ja tuon oman kokemuksen läpikäymiseksi.
[/quote]
Vaikka olisi tehty harrastuksena niin ei anna anteeksi tieteellisen ajattelun osaamattomuutta. Ja varsinkin jos tehty harrastuksena niin aikaa on varmasti ollut viilata tekstiä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:10"]
Muuten ihan off topic, mutta väännetäänkö graduja yms. useinkin Microsoft Wordilla? Itse olen siis fyysikko ja omalla laitoksellani ne tehdään de facto LaTeX:lla (tai joskus Indesignilla) mutta ei Wordilla. Muissa laitoksissa ei vissiin olla niin tarkkoja tämän suhteen?
[/quote]
Juu, MS Word monella käytössä. Koskaan ollut kuullutkaan tuosta Latexista, paitsi fyysikko-mieheltäni :D Itsekin tosin olen LuTK:n opiskelija, mutta toisella laitoksella.
Mutta wordiin mennyt hermot monta, monta kertaa. T. gradua vääntävä
[/quote]
Ollaan me fyysikot sitten erikoista sakkia :D
[/quote]
Kyllä varsinkin muissa maissa ja vanhemman polven fyysikot Suomessa käyttävät Wordia. Eikä tarvitse mennä kuin kemian laitokselle, niin Wordhan se siellä.
Itse tein myös viimeisimmän työni Wordilla, koska siinä ei ole kovin paljon kaavoja, mutta sitäkin enemmän kuvia.
t. kolmas(?) fyysikko
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:31"]
Anteeksi että puutun tähän keskusteluun! Olen amis enkä tiedä yliopiston jutuista mutta tän keskustelun myötä mua rupesi kiinnostamaan:
1. Mitä eroa on gradulla ja väitöskirjalla?
2. Onko yliopistossa pakko tehdä kumpaakaan?
3. Kun kandihan oli se kolmevuotinen tutkinto ja maisteri opiskelee siitä vielä lisää, niin kummassa vaiheessa gradu ja väitöskirja tehdään? Siinä vaiheessa kun valmistutaan kandiksi vai sitten kun valmistuu maisteriksi?
Kiitos :)
[/quote]
Siis kandi tekee 3 vuoden jälkeen kandintyön. Sen jälkeen 2-3 vuoden jälkeen kirjoitetaan maisterityö eli gradu. Jos tästä haluaa jatkaa tohtoriksi (aikoo suuntautua tutkijaksi käytännössä) niin sitten kirjoitetaan lopulta väitöskirja.