Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

huh, mikä aihe gradussa, varmaan lupa linkittää!

Kommentit (195)

Vierailija
101/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:45"]

Siis ei gradussa vaadita mitään "omaa tieteellistä uutta tietoa". Vasta väikkärissä. Olen tässä samaa mieltä aiemman kommentoijan kanssa. Jotain yksittäisiä ajatuskia voi siellä täällä olla. 

[/quote]

Kyllä siinä vaan vaaditaan. Sillä varmaan tämäkin gradun tekijä on ruvennut räpeltämään tuota kyselyä, koska jotain itse kerättyä ja tuotettua materiaalia täytyy olla. 

[/quote]

Ei tarvitse. Riippuu laitoksesta ja ohjaajista.

Vierailija
102/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:51"]

Gradu nimenomaan ei ole lähtökohtaisesti tieteellistä tutkimusta. Hyvin harvoissa graduissa sitä on.

[/quote]

No ei se nyt silti mikä tahansa aivovuotomielipidekirjoitusräpellys voi olla, kyllä sen täytyy noudattaa tiettyjä normeja ja metodeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja, kyllä se nyt on virallista tämän myötä että itä-suomen yliopisto on aivan tasoton verrattuna helsingin, turun ja tampereen yliopistoihin missä tälläinen tekele ei menisi edes kandintyöstä läpi. Tämä tekele ei mene pelkästään edes tekijän omaan piikkiin vaan kyllä tähän olisi ehdottomasti pitänyt ohjaajan puuttua. En usko että edes lukiolainen kirjoittaisi noin surkeaa englannin kielistä tiivistelmää. "Eye stick", oikeesti?

Vierailija
104/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:45"]

Siis ei gradussa vaadita mitään "omaa tieteellistä uutta tietoa". Vasta väikkärissä. Olen tässä samaa mieltä aiemman kommentoijan kanssa. Jotain yksittäisiä ajatuskia voi siellä täällä olla. 

[/quote]

Kyllä siinä vaan vaaditaan. Sillä varmaan tämäkin gradun tekijä on ruvennut räpeltämään tuota kyselyä, koska jotain itse kerättyä ja tuotettua materiaalia täytyy olla. 

[/quote]

Ei tarvitse. Riippuu laitoksesta ja ohjaajista.

[/quote]

:D Ei riipu. Näistä säädellään yliopistolaissa ja valtioneuvoston asetuksissa. Muutenhan tuossa lähtisi äkkiä pohja koko tieteelliseltä tutkinnolta, jos joku räkänokka maisteri saisi määritellä vaatimukset noille :)

Vierailija
105/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:37"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:25"] Ei gradu ole (yleensä) tieteellistä tutkimustyötä vaan opinnäyte. [/quote] Eihän nuo sulje toisiaan pois. Se on samaanaikaan opinnäytetyö ja tieteellinen tutkimus. [/quote] vaatimustaso on eri. Ei gradussa vaadita omaa ajattelua, tuloksia tms, paitsi ylimmissä arvosanoissa.

[/quote]

Eheheheh :D Lukaisepa uudelleen ne ylemmän korkeakoulututkinnon lopputyön vaatimukset. Kandidaationtyö on se, jonka voi vielä rääpäistä läpi kirjallisuuskatsauksena ja tiivistämisenä.

[/quote]

Teoria ja käytäntö ei valitettavasti kohtaa. Lopputyön vaatimukset kuulostaa paperilla hienolta, mutta todellisuudessa rima on todella alhaalla.

[/quote]

Niin? Se on edelleen sen gradun valvojan ja tarkastajan vastuulla että pitäisivät sen riman korkealla, mutta se ei poista mihinkään sitä tosiasiaa että pro gradutkin ovat lähtökohtaisesti tieteellistä tutkimusta.

[/quote]

Gradu nimenomaan ei ole lähtökohtaisesti tieteellistä tutkimusta. Hyvin harvoissa graduissa sitä on.

[/quote]

https://www.jyu.fi/ytk/laitokset/psykologia/opiskelu/tutkielmat/pro_gradu/pro_gradu_arviointilomake

Siinä sinulle nopesti googlattu gradun arviointilomake. On tieteellinen tutkimus.

Vierailija
106/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ihan off topic, mutta väännetäänkö graduja yms. useinkin Microsoft Wordilla? Itse olen siis fyysikko ja omalla laitoksellani ne tehdään de facto LaTeX:lla (tai joskus Indesignilla) mutta ei Wordilla. Muissa laitoksissa ei vissiin olla niin tarkkoja tämän suhteen?

Vierailija
107/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:21"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:16"]

Nykyään ne gradut on suunnilleen tuota tasoa. Parissa kuukaudessa väsättyjä ja hyväksytään lähes automaattisesti. Yliopistot haluavat opiskelijoita ulos koulusta, koska jokainen valmis tutkinto tuo yliopistolle rahoitusta.

[/quote]

Ja koska opintotukiaika on rajoitettu, myös opiskelijat haluavat gradut ulos, "hinnalla millä hyvänsä". Tämä nykyinen korkeakoulupoliittahan on sekä yliopistoille että opiskelijoille tasoa "laadusta viis kunhan valmistutaan nopeasti". Sitten kehdataan vielä naama peruslukemilla puhua huippuyksiköistä yms...

[/quote]

Silloin kun muutama prosentti kansasta kävi yliopiston ja valmistui maisteriksi, ja vielä harvempi tohtoriksi, oli normaalia, että lopputöissä oli jotain uutta ja mielenkiintoista. Nykyään maisterintutkinto on normi ja tohtoreitakin valmistuu pilvin pimein. Graduilla ei ole mitään merkitystä. Ne vastaavat ammattikorkean lopputöitä. Ei niihin tiivisty oma osaaminen, gradu on vain tutkinnon päätteeksi tehtävä tutkimus, jolla osoitat osaavasi kirjoittaa tieteellisen julkaisun. Jos lähdet tutkijaksi, kirjoitat graduntapaisia julkaisuja jopa useamman vuodessa.

Jos gradun tekoa ei aloita hyvissä ajoin, vaan esimerkiksi sen jälkeen kun kaikki tutkinnon muut osaset ovat suoritettuna, ei opiskelijalla ole välttämättä mitään motivaatiota kirjoittaa laatu-gradua. Monella on työpaikka, joko hankittuna tai kiikarissa. Työhaastatteluissa ei kukaan kysy gradun aihetta tai arvosanaa. Menee todella pilkunnussimiseksi, jos vertaillaan hakijoita lopputöiden perusteella. Olen käynyt tänä keväänä kolmessa haastattelussa, tullut valituksi kaikkiin paikkoihin, enkä yhdessäkään ole gradustani maininnut mitään. Enemmän merkitsee millainen tyyppi olet, mitä ajattelet, millainen työkokemus ja -moraali sinusta huokuu. Kirjoitin oman graduni kahdessa viikossa. Korjauksineen ja tarkastuksineen sekä laitoskokouksessa hyväksymisineen aikaa kului 2kk. Sain paskan arvosanan, enkä katunut hetkeäkään, että en panostanut siihen enempää. Koulu oli taatusti tyytyväinen päästessään minusta eroon.

Vierailija
108/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:10"]

Muuten ihan off topic, mutta väännetäänkö graduja yms. useinkin Microsoft Wordilla? Itse olen siis fyysikko ja omalla laitoksellani ne tehdään de facto LaTeX:lla (tai joskus Indesignilla) mutta ei Wordilla. Muissa laitoksissa ei vissiin olla niin tarkkoja tämän suhteen?

[/quote]

Teillä on varmasti niin paljon erikoismerkkejä jne. Ainakin yhteiskuntatieteelliset ja humanistiset menee Wordillä.

Vierailija
109/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Juu, MS Word monella käytössä. Koskaan ollut kuullutkaan tuosta Latexista, paitsi fyysikko-mieheltäni :D Itsekin tosin olen LuTK:n opiskelija, mutta toisella laitoksella.

Mutta wordiin mennyt hermot monta, monta kertaa. T. gradua vääntävä

Vierailija
110/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ainakin Haaga-Heliassa Wordillä, eiköhän useimmissa muissakin kouluissa ole vähintäänkin sallittua.

Vierailija
111/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miksi ihmeessä tuon gradun tekijä on laittanut kyselyään opettajaopiskelijoille?! Koska (villi veikkaus, tosin) otaksuisin, että ne joita opettaja on kouluaikoina kiusannut, eivät tosiaankaan itse opettajiksi halua.

Vierailija
112/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:02"]

"Psychic violence" :-DDDDD

[/quote]

tipahdin :D

Vierailija
113/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:15"]

[/quote]

Juu, MS Word monella käytössä. Koskaan ollut kuullutkaan tuosta Latexista, paitsi fyysikko-mieheltäni :D Itsekin tosin olen LuTK:n opiskelija, mutta toisella laitoksella.

Mutta wordiin mennyt hermot monta, monta kertaa. T. gradua vääntävä

[/quote]

Ollaan me fyysikot sitten erikoista sakkia :D

Vierailija
114/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:16"]

[/quote]

Ainakin Haaga-Heliassa Wordillä, eiköhän useimmissa muissakin kouluissa ole vähintäänkin sallittua.

[/quote]

Täällä puhutaan nyt graduista.

Vierailija
115/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradu jonka tutkimuksena on kysely suomi24 sivulla, facebookissa ja aineistona random tekstejä netistä? Miten on voitu edes hyväksyä? Onneksi en opiskellut itä-suomen "yliopistossa".

Vierailija
116/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun graduntekoaikoinani 90-luvun puolivälissä laitoksellemme ilmestyi liuta parikymmentä vuotta meitä muita vanhempia opiskelijoita hakemaan viimeisiä kurssimerkintöjä ja sutaisemaan gradunsa kokoon. Taisivat päästä tavallista helpommalla, kun tutkinnonuudistus uhkasi mitätöidä lähes kaikki aiemmat opinnot ja yliopistokin kai tarvitsi valmistujia.

En ihmettelisi, jos aikoinaan "gradua vaille" työpaikan saanut viisikymppinen kävisi nykyisinkin hakemassa itselleen uskottavuutta ja virkapätevyyden pienellä vaivalla. Ei se monessa paikassa onnistu, mutta tuolla opettajankoulutuslaitoksissa näkyy onnistuvan. Hyvin pienelälä vaivalla.

Vierailija
117/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä myöskään oikein ymmärrä, mitä nuo tekijän omat kaaviot tuovat lisää? Koska eivät ne minusta selkeytä tai havainnollista mitenkään kummoisesti. Vaikuttaa että on ollut tarve tehdä kaavioita, koska kaaviot vaikuttavat "hienoilta" ja niitä "kuuluu" olla?

Vierailija
118/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:23"]Minun graduntekoaikoinani 90-luvun puolivälissä laitoksellemme ilmestyi liuta parikymmentä vuotta meitä muita vanhempia opiskelijoita hakemaan viimeisiä kurssimerkintöjä ja sutaisemaan gradunsa kokoon. Taisivat päästä tavallista helpommalla, kun tutkinnonuudistus uhkasi mitätöidä lähes kaikki aiemmat opinnot ja yliopistokin kai tarvitsi valmistujia.

En ihmettelisi, jos aikoinaan "gradua vaille" työpaikan saanut viisikymppinen kävisi nykyisinkin hakemassa itselleen uskottavuutta ja virkapätevyyden pienellä vaivalla. Ei se monessa paikassa onnistu, mutta tuolla opettajankoulutuslaitoksissa näkyy onnistuvan. Hyvin pienelälä vaivalla.

[/quote]

Koko tutkinnolta menee pohja jos gradu on tälläinen tekele. Olen kyllä lueskellut "muodon vuoksi" tehtyjä gradu, yleensä ovat lyhyitä kirjallisuusselvityksiä. Ei niistäkään löydy mitään valittamisen aihetta muotosekoista tai tekstin tasosta, vaan täyttävät gradun vaatimukset. Tämä linkattu tekele on kyllä räikeästi puutteellinen graduksi, jo heti aiheen asettelusta lähtien (liian laaja).

Vierailija
119/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:23"]Minun graduntekoaikoinani 90-luvun puolivälissä laitoksellemme ilmestyi liuta parikymmentä vuotta meitä muita vanhempia opiskelijoita hakemaan viimeisiä kurssimerkintöjä ja sutaisemaan gradunsa kokoon. Taisivat päästä tavallista helpommalla, kun tutkinnonuudistus uhkasi mitätöidä lähes kaikki aiemmat opinnot ja yliopistokin kai tarvitsi valmistujia.

[/quote]

Koko tutkinnolta menee pohja jos gradu on tälläinen tekele. Olen kyllä lueskellut "muodon vuoksi" tehtyjä gradu, yleensä ovat lyhyitä kirjallisuusselvityksiä. Ei niistäkään löydy mitään valittamisen aihetta muotosekoista tai tekstin tasosta, vaan täyttävät gradun vaatimukset. Tämä linkattu tekele on kyllä räikeästi puutteellinen graduksi, jo heti aiheen asettelusta lähtien (liian laaja).

Vierailija
120/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi että puutun tähän keskusteluun! Olen amis enkä tiedä yliopiston jutuista mutta tän keskustelun myötä mua rupesi kiinnostamaan:

1. Mitä eroa on gradulla ja väitöskirjalla?

2. Onko yliopistossa pakko tehdä kumpaakaan?

3. Kun kandihan oli se kolmevuotinen tutkinto ja maisteri opiskelee siitä vielä lisää, niin kummassa vaiheessa gradu ja väitöskirja tehdään? Siinä vaiheessa kun valmistutaan kandiksi vai sitten kun valmistuu maisteriksi?

Kiitos :)