Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

huh, mikä aihe gradussa, varmaan lupa linkittää!

Kommentit (195)

Vierailija
141/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:22"]

Gradu jonka tutkimuksena on kysely suomi24 sivulla, facebookissa ja aineistona random tekstejä netistä? Miten on voitu edes hyväksyä? Onneksi en opiskellut itä-suomen "yliopistossa".

[/quote]

Tutkimuskohde ei ratkaise tutkimuksen hyvyyttä. Minkä tietäisitkin, jos olisit pysynyt siellä yo:ssa gradun jälkeen...

Vierailija
142/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe vaikuttaa mielenkiintoiselta ja tärkeältä, mutta toi itse teksti. Huhuh.Tiivistelmän luin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradun aihehan on aivan erinomainen. Täyttää ainakin sen kriteerin, että aihetta pitäisi käsitellä jostakin uudesta näkökulmasta eikä toistaa vanhaa ja loppuunkoluttua.. Tulee mieleen, että tässä on varmaan kyse nyt astetta erikoisemmasta ihmisestä. Ohjaaja ei ole ehkä uskaltanut puuttua tuohon henkilökohtaiseen avautumiseen ja karmeaan kieliasuun – on vaan halunnut päästä tyypistä eroon :D

Vierailija
144/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:22"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:16"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:10"]

Muuten ihan off topic, mutta väännetäänkö graduja yms. useinkin Microsoft Wordilla? Itse olen siis fyysikko ja omalla laitoksellani ne tehdään de facto LaTeX:lla (tai joskus Indesignilla) mutta ei Wordilla. Muissa laitoksissa ei vissiin olla niin tarkkoja tämän suhteen?

[/quote]

Ainakin Haaga-Heliassa Wordillä, eiköhän useimmissa muissakin kouluissa ole vähintäänkin sallittua.

[/quote]

Täällä puhutaan nyt graduista.

[/quote]

Osasin kyllä odottaa että joku tästä valittaa, sillä en itsekään pidä amk:ta lähimainkaan samassa tasossa kuin yliopistotutkintoa. :D Mutta päätin silti vastata, koska kysyjä käytti ilmaisua "graduja yms.". Amk-opinnäytetyö lukeutuu mielestäni tuohon "yms." 

T. Haaga-Heliasta valmistunut, kovasti yliopistoon pyrkivä

[/quote]

Haagahelialainen jatkaa: voin kertoa, että opinnäytetyöni on moninkertaisesti parempi niin kieleltään, metodeiltaan, tutkimuksena jne, kuin tämä ruodittava tekele. Voin vaikka laittaa linkin jos kiinnostaa. ;)

T. Se haagahelialainen

Vierailija
145/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 17:25"]

Ei gradu ole (yleensä) tieteellistä tutkimustyötä vaan opinnäyte.

[/quote]

Eihän nuo sulje toisiaan pois. Se on samaanaikaan opinnäytetyö ja tieteellinen tutkimus.

[/quote]

VOI olla opinnäytetyö ja jopa tutkimusta, mutta harvemmin. Todella harva graduntekijä pystyy tuottamaan uutta tutkimustietoa ja tekemään oikeasti tieteellisen kontribuution kun se on usein vaikeaa väitöskirjojen tekijöillekin.

[/quote]

Näinhän se on. Tutkimusgradut ovat yleisimpiä aloilla, joissa suurin osa ainakin haluaisi tutkijaksi. Näillä myöskään gradua ei väkerretä yksin vaan se liittyy johokin projektiin, jossa on useampi henkilö mukana.

Vierailija
146/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että arvostan paljon enemmän kurssiarvosanojen keskiarvoa kuin gradun arvosanaa.

Minä sain gradustani eximian. Niitä annetaan melko harvoille. Arvosana selittyy sillä, että väänsin graduani yli puolitoista vuotta.

Kurssiarvosanojeni keskiarvo on selvästi alle kakkosen. Välissä on joitain kiitettäviä, mutta paljon on niukkanaukkaläpilällää-kursseja. Ja sen kyllä huomaa. Tietämykseni alastani on surkea. En tunne edes sen keskeisiä käsitteitä.

Jos olette työnantajia, silmäilkää mieluummin läpi kurssiarvosanat kuin gradun arvosana. Ne kertovat hakijasta, hakijan motivaatiosta ja hakijan kyvykkyydestä paljon enemmän kuin gradu.

Vierailija
147/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli maisteriopintojen todistuksessa kiitettävä, kiitettävä, kiitettävä ja hyvä. Ja gradu oli niin paska kuin olla voi, ihan lituska ja paskaa täynnä. Minusta on törkeää, että jonkun ihmisen opinnäytetyötä ruoditaan täällä. 

Gradu on opinnäytetyö, vittu ei vaadi mitään tiedeyhteisön julkista ruotimista. Ei tieteellinen tieto kumuloidu saatana jonkun yksittäisen ihmisen gradun haukkumisella. Minusta hipoo jo asiattomuutta.

Vittu, suututtaa oikeasti!

Vierailija
148/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:38"]

Mikä tässä asiassa on niin erikoista? Normaali gradun aihe, tasosta en tiedä mutta onhan niitä tutkielmia kaiken tasoisia.

[/quote]

Miksi saan noin paljon alapeukkuja? Ymmärrän jo gradu on huonosti kirjoitettu, mutta tämän ketjun otsikossa kauhistellaan nimenomaan tutkielman _aihetta_. Siinä ei ole mielestäni mitään vikaa.

Vierailija
149/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuisitte väitöskirjoista, yksittäisen gradun vetäminen ikuisesti nettikeskusteluun on törkeää.

Vierailija
150/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 19:33"]

Puhuisitte väitöskirjoista, yksittäisen gradun vetäminen ikuisesti nettikeskusteluun on törkeää.

[/quote]

Niin minustakin. Kaiken lisäksi tulee mieleen, ettei hämmästelyn aiheena ole oikeasti gradun aihe. Pikemminkin tarkoitus on mustamaalata gradun tekijää.

Vierailija
151/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 19:29"]

Itselläni oli maisteriopintojen todistuksessa kiitettävä, kiitettävä, kiitettävä ja hyvä. Ja gradu oli niin paska kuin olla voi, ihan lituska ja paskaa täynnä. Minusta on törkeää, että jonkun ihmisen opinnäytetyötä ruoditaan täällä. 

Gradu on opinnäytetyö, vittu ei vaadi mitään tiedeyhteisön julkista ruotimista. Ei tieteellinen tieto kumuloidu saatana jonkun yksittäisen ihmisen gradun haukkumisella. Minusta hipoo jo asiattomuutta.

[/quote]

Yliopistoissa tehdyt opinnäytteet ovat julkisia asiakirjoja. Nettiin niitä ei ole pakko laittaa, ainakin kauppatieteissä on mahdollisuus kieltää oman gradun julkaiseminen netissä. Minä ainakin aion seisoa jokaisen kirjoittamani lauseen takana. Kyseessä on kuitenkin ainoa tämän tyyppinen työ, jossa on minun nimeni (en suunnitellut jatkavani yliopistomaailmassa, vaikka mistä sitä toki tietää..). Haluan siis, että gradu on hyvä. Täällä ei haukuta tätä henkilöä vaan pohditaan syitä gradun tasolle ja käydään läpi eri tiedekuntien ja yliopistojen käytäntöjä. Minusta siinä ei ole mitään törkeää.

Vierailija
152/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:38"]

Mikä tässä asiassa on niin erikoista? Normaali gradun aihe, tasosta en tiedä mutta onhan niitä tutkielmia kaiken tasoisia.

[/quote]

Miksi saan noin paljon alapeukkuja? Ymmärrän jo gradu on huonosti kirjoitettu, mutta tämän ketjun otsikossa kauhistellaan nimenomaan tutkielman _aihetta_. Siinä ei ole mielestäni mitään vikaa.

[/quote]

Aihe on kyllä liian rajaamaton graduksi, ei noin laajaa aihetta voi käsitellä gradun puitteissa. Jokin tarkempi rajaus tai näkökulma olisi ollut paikallaan. Lueskelin hiukan tuota gradua, tuntuu hiukan että kyseessä on jokinlainen muistelu jota on höystetty viitauksilla ja tarkastelu on hyvin pitkälle henkilökohtaistettu. Kuka pohjaa gradua omiin muistoihin? Gradut ovat luonteeltaan julkisia joten niiden arvostelu on sallittua ja gradun taso on myös laitoksen vastuulla.

Vierailija
153/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe ihan kiintoisa, mutta kieli aivan luokatonta! En ikinä päästäisi itse läpi tällaista edes proseminaarissa. Tosin olen nähnyt kahdessa Aalto-yliopiston DI:n lopputyössä (diplomityö) vielä kauheampaa kieltä, ja läpi olivat molemmat menneet.

T. Kasvatustieteilijä

Vierailija
154/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:35"]

"Filosofinen tiedekunta"

Lopetin lukemisen tähän

[/quote]

"Itä-Suomen yliopisto"

Minä tähän.
[/quote]
Kuvitteletko olevasi jotenkin parempi/fiksumpi kuin Itä-Suomen yo:ssa opiskelevat/opiskelleet?

Vierailija
155/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 18:10"]

Muuten ihan off topic, mutta väännetäänkö graduja yms. useinkin Microsoft Wordilla? Itse olen siis fyysikko ja omalla laitoksellani ne tehdään de facto LaTeX:lla (tai joskus Indesignilla) mutta ei Wordilla. Muissa laitoksissa ei vissiin olla niin tarkkoja tämän suhteen?

[/quote]

Ystävä hyvä, myös väitöskirjoja ja post doc -töitä tehdään ihan vaikka Open Officella tai millä tahansa tekstinkäsittelyohjelmalla, millä voi tehdä speksien mukaiset asettelut. InDesign on taitto-ohjelma, eikä se todellakaan kuulu tutkijan perustyökaluihin. Oman graduni taisin tehdä QuarkXPressillä, mutta se on jo kokonaan toinen juttu, ja se oli oman ammattialani ohjelmistoja siihen aikaan. Olisin voinut tehdä MacWritella tai Wordillakin, mutta mulla oli niin paljon muutakin taitettavaa kuin tekstiä, joten Quark oli silloin luonteva valinta.

Vierailija
156/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelen Itä-Suomen yliopistossa, ja niinhän sitä sanotaan että sinne pakkautuvat kaikki peräkylien nuoret, ja ne jotka eivät pääse muualle. Monissa tiedekunnissa tämä heikompi taso kuulemma myös näkyy. Itse tosin pidän yliopistostani ja olen mielestäni oikeassa paikassa. Muistakaa olla leimaamatta kaikkia tietystä yliopistosta valmistuneita jonkinlaisiksi. Omassa aineryhmässäni on ollut kuuden ällän ylioppilaita, ja todella hyviä opiskelijoita. Olisivat voineet mennä varmaan mihin tahansa muuallekin. Suurin osa porukasta on fiksua, mutta niitä joille on tärkeää ylpeillä koulutuspaikallaan täällä on vähemmän.

Vierailija
157/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 19:39"]

[/quote]

Yliopistoissa tehdyt opinnäytteet ovat julkisia asiakirjoja. Nettiin niitä ei ole pakko laittaa, ainakin kauppatieteissä on mahdollisuus kieltää oman gradun julkaiseminen netissä. Minä ainakin aion seisoa jokaisen kirjoittamani lauseen takana. Kyseessä on kuitenkin ainoa tämän tyyppinen työ, jossa on minun nimeni (en suunnitellut jatkavani yliopistomaailmassa, vaikka mistä sitä toki tietää..). Haluan siis, että gradu on hyvä. Täällä ei haukuta tätä henkilöä vaan pohditaan syitä gradun tasolle ja käydään läpi eri tiedekuntien ja yliopistojen käytäntöjä. Minusta siinä ei ole mitään törkeää.

[/quote]

Voi jeesus noita tulevia maistereita, ja ovat niin ylpeitä siitä ja seisovat sanojensa takana.... söpöä... Muttal laita sitten linkki omaan graduusi, voidaan me maisterit yhdessä sitten ruotia sitä. Me maisterit... Ja ehkä jatkamme tätä tieteentekoa, upsista! Älä ole tosikko, gradu on opinnäytetyö, ei amkin lopputyötä kummempi. 

Vierailija
158/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 19:45"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:35"] "Filosofinen tiedekunta" Lopetin lukemisen tähän [/quote] "Itä-Suomen yliopisto" Minä tähän. [/quote] Kuvitteletko olevasi jotenkin parempi/fiksumpi kuin Itä-Suomen yo:ssa opiskelevat/opiskelleet?

[/quote]

Kuvittelen. Tuo gradu ei menisi läpi Helsingin yliopistossa, mutta näköjään meni itä-suomen yliopistossa. Ei tarvinne enempää perustella.

Vierailija
159/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Minulla on opinnäytetyö kohta edessä ja jälleen mietin, voisinko kieltäytyä sen julkaisemisesta netissä. Minulla on jo yo-tutkinto, tämä koulutus on lähinnä täydentävää ja aion tehdä oparin vähän vasemmalla kädellä. En todellakaan haluaisi päätyä av:lle arvosteltavaksi :(

Vierailija
160/195 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 19:48"]

Minä opiskelen Itä-Suomen yliopistossa, ja niinhän sitä sanotaan että sinne pakkautuvat kaikki peräkylien nuoret, ja ne jotka eivät pääse muualle. Monissa tiedekunnissa tämä heikompi taso kuulemma myös näkyy. Itse tosin pidän yliopistostani ja olen mielestäni oikeassa paikassa. [/quote]

Kiitos rehellisyydestäsi, vahvistit epäilykseni Itä-Suomen yliopistosta.