Olen rokottamaton ja elämä tuntuu ahdistavalta
Rokotus ei ole vaihtoehto. Olen perheenäiti ja lasten takia haluan jaksaa tämän kaiken läpi kunnialla. Nyt kuitenkin tuntuu, että voimat loppuu tähän vihamieliseen ilmapiiriin ja sadistiseen yhteiskuntaan. Joka päivä mietin, miten tämä on voinut mennä näin pahaksi?
Pakkorokotuksella uhkaillaan, eli loppuelämän ajan kerran vuodessa piikki, niinkö? Miksi ottaisin edes ekaa kun jo nyt tiedän että vasta kolmas toimii - hetken aikaa.
Alan kohta tukkia terveydnehoitoa kaiken muun kuin koronan takia, minua ahdistaa ja tiedän etten takuulla ole ainoa.
Kommentit (1382)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
99,9 % todennäköisyys saada taudin vakava muoto, 100 % rokotettu, terveydenhoito ja tehohoito romahtamaisillaan. Ajatelkaa, mitä tapahtuisi, jos tulisi oikea pandemia? Siinä voisi jo ihan oikeasti terveysturvallisuus vaarantua.
Se todellinen pandemia on tulossa. Odota kun ADE alkaa jylläämään näissä piikitetyissä.
Huoh, milloin se taas alkaakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jotkut meistä tietävät että ne asiantuntijatkin ovat vain ihmisiä ja erehtyväisiä. Varsinkin uusien asioiden edessä. Ja kautta historian asiantuntijoidenkin sanoja on ohjattu rahan ja politiikan kautta, ei toki kaikkien ja siten onkin saatu asioita selville kuten Talidomi tragedia."
Kaikki fiksut tämän tietävät, ja ymmärtävät myös sen, että ainoa vaihtoehto on kuitenkin uskoa asiantuntijoita, koska kyse on riskien minimoimisesta. Riskitöntä tilannetta ei ole valitettavasti olemassakaan tämän tyyppisissä tilanteissa.
Tyhmät kuitenkin uskovat ennemmin naapurin hörhöä ja kaiken maailman epämääräisiä sivustoja. Jos kaikki olisivat näin tyhmiä, niin kaikki olisi jo kuolleet johonkin.
Mikä tietysti on sinänsä ihan ok vaihtoehto sekin.
Ihan rehellisesti voin sanoa että minun rokottamattomuuteen ei ole vaikuttanut jokin epämääräinen naapuri tai sivusto vaan tein päätöksen täysin omista lähtökohdistani. Sen takia auktoriteetit eivät pure minuun myöskään koska en siirrä aivojani jollekin paremmassa virassa olevalle ihmiselle. T. Se jota lainasit (ymmärrän kyllä että suurinosa ihmiskunnasta ajattelee kuin sinä. Se on selviytymisstrategia että juostaan lauman mukana siihen suuntaan mihin muutkin juoksee)
Miksi rokottamattomat väittävät jokainen (!), että ovat tehneet päätöksensä omista lähtökohdistaan tai oman ajattelunsa / tutkimuksensa tuloksena? Jokainen, ihan jokainen "perustelu" on suoraan lainattu siltä kaverilta, joka on rokotekriittinen tai sitten apinoitu anglosfääristä (josta se kaverikin sen lainasi). Tätä samaa tuubaa tuuttaa jokainen rokotevastustaja, samoin sanoin, ympäri maapalloa. Miten se siis on sinun "omaa ajatteluasi" millään tavalla?
-eri
Olen introvertti ja vietän suurimman osan ajasta itsekseni. Että kyllä se nyt vain on niin että on meitä, jotka eivät mene muiden ihmisten mukaan. Toki olen seurannut valtamediaa ja tehnyt päätöksiä sen pohjalta. Kiinnitän huomiota myös anonyymien ihmisten argumentointiin ja siihen miten asiat tuodaan esille. Asia, jossa minua jonkinverran on "ohjattu" oli rokottamattomien syyllistäminen. Silloin koin että sivistyneet ihmiset eivät käyttäydy näin ja se hyydytti rokottautumispäätöksiäni. En ole siis rokotuksia vastaan vaan odotan että tehdään kunnollinen rokote ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatii kyllä rohkeutta avautua tuosta täällä, kun tietää, paljonko täällä on noita rokotehulluja, jotka tulevat heti ahdistelemaan...
haluan vain että muut samassa asemassa olevat tietävät, että eivät ole yksin. Monia ahdistaa, todella paljon. Haluan täältäkäsin vain kertoa, että ei hätää meitä on muitakin ja me vielä selvitään. Tämä maa selviää.
Ap
Kiitos, että uskalsit avata ketjun, ap. Olen itsekin rokottamaton ja molemmat harrastukseni tulevat luultavasti jäämään tauolle, jos koronarajoitukset täällä vielä kiristyvät. Minulla ei ole tällä hetkellä juuri muuta kuin nuo harrastukset, töitä ei ole. Varmaan joku tulee sanomaan, että pikku juttu, mutta kyllä tuo tuntuu suht. isolta menetykseltä itselleni kuitenkin. Koitetaan jaksaa siitä huolimatta.
Onneksi rokottamattomat ruikuttajat siirretään jonon hänneille terveyskeskuksissa. Miten joku voi olla noin yksinkertainen
Vierailija kirjoitti:
”Privilege is something when you start to see problems somewhere where there’s actually not.”
Siinä sulle pähkinä purtavaksi, ap.
Kannattaa kirjoittaa ihan suomeksi, jos englannintaito on tuota luokkaa.
Mikä siinä rokottamatomuudessa nyt ahdistaa?Se ettet pääse baariin?Ei siitä rokotuksen puutteesta tarvitse kylillä huudella.Jätät vaan käymättä paikoissa joihin on se koronapassi...Ja onhan siihenkin kiertotie-testi.
Jos ap on oikea ihminen, niin mietihän nyt vielä. Mieti minkälaista on perheissä, jossa rokottamaton vanhempi vammautuu tai menehtyy tautiin. Näitä on Suomessakin.
Jos joku yksinelävä introvertti nyt kertakaikkiaan haluaa eristäytyä odottamaan jotain muuta rokotetta, niin mikäs siinä. Mutta lasten takia ottaisin kyllä rokotteen. Heillä on oikeus terveeseen äitiin.
Ilmaisia lounaita tai riskitöntä elämää ei ole 🤷♀️. Rokote sisältää tietyt riskit ja se ahdistaa. Ja että ei ota rokotetta sisältää rajoituksia, jotka myös ahdistavat. Puhumattakaan koronana sairastamisesta.
Sellaista korttia, että en itse osaalistu ja muut häätäköön koronan, ei ole jaossa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko aika vetäytyä tästä rokotettujen yhteiskunnasta? Voitte muiden rokottamattomien kanssa rakentaa oman hiekkalaatikkonne jonnekin, vaikkapa Kainuun syrjäseuduilta luulisi löytyvän tilaa… ai miksi ei?
Mutta ketä te sitten syyttäisitte omista tartunnoistanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jotkut meistä tietävät että ne asiantuntijatkin ovat vain ihmisiä ja erehtyväisiä. Varsinkin uusien asioiden edessä. Ja kautta historian asiantuntijoidenkin sanoja on ohjattu rahan ja politiikan kautta, ei toki kaikkien ja siten onkin saatu asioita selville kuten Talidomi tragedia."
Kaikki fiksut tämän tietävät, ja ymmärtävät myös sen, että ainoa vaihtoehto on kuitenkin uskoa asiantuntijoita, koska kyse on riskien minimoimisesta. Riskitöntä tilannetta ei ole valitettavasti olemassakaan tämän tyyppisissä tilanteissa.
Tyhmät kuitenkin uskovat ennemmin naapurin hörhöä ja kaiken maailman epämääräisiä sivustoja. Jos kaikki olisivat näin tyhmiä, niin kaikki olisi jo kuolleet johonkin.
Ihan rehellisesti voin sanoa että minun rokottamattomuuteen ei ole vaikuttanut jokin epämääräinen naapuri tai sivusto vaan tein päätöksen täysin omista lähtökohdistani. Sen takia auktoriteetit eivät pure minuun myöskään koska en siirrä aivojani jollekin paremmassa virassa olevalle ihmiselle. T. Se jota lainasit (ymmärrän kyllä että suurinosa ihmiskunnasta ajattelee kuin sinä. Se on selviytymisstrategia että juostaan lauman mukana siihen suuntaan mihin muutkin juoksee)
Sen takia kun rokottamattomana olet tyhmä ja et tajua että tästä pandemiasta ei pääse muuta kuin rokottamalla. Tämä ei ole lauman mukana juoksemista vaan paljon vakavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rokottamattomat väittävät jokainen (!), että ovat tehneet päätöksensä omista lähtökohdistaan tai oman ajattelunsa / tutkimuksensa tuloksena? Jokainen, ihan jokainen "perustelu" on suoraan lainattu siltä kaverilta, joka on rokotekriittinen tai sitten apinoitu anglosfääristä (josta se kaverikin sen lainasi). Tätä samaa tuubaa tuuttaa jokainen rokotevastustaja, samoin sanoin, ympäri maapalloa. Miten se siis on sinun "omaa ajatteluasi" millään tavalla?
-eri
Mä olen tuosta kanssasi eri mieltä. Siis että jokainen perustelisi asian juuri noin. Mun ei ollut tarkoitus ottaa rokotetta. Vielä. Koska uusi rokote eikä sen sivuvaikutuksista tiedetty vielä kovinkaan paljoa. Koska tein etätöitä jo ennen pandemiaakin, mulla ei ole ollut pelkoa, että saisin tartunnan työkavereiltani tai kodin ja työpaikan välillä joukkoliikenteessä. Tein ennen pandemiaakin myös kaikki ostokseni verkkokaupoista kotiinkuljetuksella. Mulla ei ole autoa eikä ajokorttia, joten totesin jo vuosia sitten yksinkertaisemmaksi tilata kaikki kotiovelle kannettuna kuin lähteä itse raahaamaan julkisilla tai käyttää taksia. Suurin osa ystävistäni asuu kaukana, joten ei me ennen pandemiaakaan livenä tavattu kovin usein. Ei edes joka vuosi. Pidetään aktiivisesti yhteyttä somen kautta. Miksi siis olisin ottanut rokotteen, kun olisin pystynyt odottamaan ihan hyvin muutaman vuoden? Ja harkita sitten sen jälkeen, otanko rokotteen vai en.
Päädyin kuitenkin ottamaan rokotteen, koska viime kevättalvella mulla vuosia oireettomana ollut krooninen sairaus aktivoitui uudelleen. Tiesin, että nyt alkaa taas lääkitys, jonka vuoksi joudun ravaamaan säännöllisin väliajoin verikokeissa. Matkustamaan julkisilla ja istumaan samoissa odotustiloissa muiden ihmisten kanssa. Jos sairauteni ei olisi aktivoitunut, eläisin edelleen omassa "koronakuplassani" ja odottelisin aikaa, jolloin koronarokotteista ja niiden pitkäaikaisista vaikutuksista on riittävästi tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ongelmaa. Ahdistukseesi on ratkaisu: Rokote.
Sitten ahdistaa kun meni painostuksen alla tekemään jotain mitä ei halunnut tehdä.
Kymmeniä vuosia käytössä olleet rokotetyypit ovat eri asia kuin ehdollisella myyntiluvalla vuoden verran käytössä ollut mrna-tyyppinen rokote.
Mikä on se auktoriteetti, jonka ilmoitus koronarokotteen turvallisuudesta saisi sinut ottamaan sen? Epäilen, ettei asialla olisi sinulle mitään merkitystä, koska omaa tutkimusta on näköjään tehty.
Ehkä tämä onkin se ongelma. Tässä maassa on ihmisiä jotka eivät tee asioita siksi että joku auktoriteetti sanoo niin. Me sen sijaan kiinnitämme huomiota sanoihin, tekoihin ja muuhun dataan ja niiden yhteissummasta teemme päätöksemme. Ja hyvä että meidänkaltaisia ihmisiä on. Muuten eräs historiallinen saksalainen ideologia olisi käytössä eikä kukaan kyseenalaistaisi mitään. Tai jokin muu vastaava.
Et vastannut kysymykseen. Rokotevastaisilla toistuu narratiivi kokeellinen rokote, ja että sitä ei ole tutkittu tarpeeksi. Missä vaiheessa se siis muuttuu "kunnon rokotteeksi",? Kenen tulee tämä todeta, jotta se kelpaisi sinulle?
Kyseenalaistaminen on ihan ok, mutta ellei asialle ole mitään muuta perustelua kuin oma mutu tai netistä löydetyt videot, niin ollaan todella heikoilla vesillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä, että tuntuu. Tai siis sääli tietysti lapsiasi, kun on noin tyhmä äiti.
Ongelmaasihan siis on tasan yksi, mutta hyvin helppo ratkaisu: Ota se rokotus.
"Ota rokote tai itke ja ota" = No en varmasti ota saamarin tyranni.
"Rokote tarjolla vapaaehtoisesti" = Otan, jos oman harkinnan jälkeen näen, että se on hyvä ratkaisu.
Valinta täytyy olla oikeusvaltiossa oma! Muuten tämä yhteiskunta muuttuu joksikin aivan muuksi sortoyhteiskunnaksi, jossa suuri osa ihmisistä ei enää näe mitään järkeä pelata yhteisten pelisääntöjen mukaisesti. Jos yhteiskunta alkaa pakottamaan tällä tavalla yksilöä, tulee yksilöstä yhteiskunnan vihollinen. Oikeusvaltiossa kaikkien ihmisten perusoikeuksia tulee kunnioittaa ja rokotepassilla astutaan tämän rajan yli, niin että heilahtaa. Koko yhteiskuntajärjestyksen edellytykset alkavat rapautumaan.
Olen aikalailla samaa mieltä, mutta "itke ja ota" tilannetta täällä ei ole, eikä tule. Pakkorokotus ei tule tapahtumaan. Rokotuspassi kyllä, mutta valinta on silti sinun. Sinulla on oikeuksia, mutta myös vastuita. Pysy kaukana ihmisjoukoista ja pidä maskia, eristäydy parhaasi mukaan.
Pakko sanoa että pidän lapsellisena tuota uhmaikäisen asennetta. "Voisin ottaa harkintani mukaan mutta nyt kun on pakko, en varmasti ota!" Ei ole normaalia käytöstä aikuiselta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Jestas että tuo Turtiainen on nolo tyyppi. Häpäisee kaikki normaalit rokottamattomat törkeillä syytöksillään ja typerillä jutuillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma asiani rokottamattomuuteeni kirjoitti:
Olen rokottamaton. Ei yhtään häiritse toi rokottamattomiin kohdistuva viha ja kauna. Olen tehnyt oman valinnan ja päätöksen etten rokotetta tule ottamaan. Kenellekään muulle se ei kuulu.
Jaksan ihmetellä tätä yhä uudestaan. Aivan omituinen käsitys. Nyt on pandemia eli maailmanlaajuinen tartuntatauti. Silloin sinun rokottamattomuutesi on nimenomaan kaikkien asia. Miten yksinkertainen pitää olla, ettei tätä käsitä?
Ei kyllä se on hänen oma asiansa ja hänellä on oikeus keholliseen koskemattomuuteen. Sinä olet ottanut injektiot joten sinä olet nyt teoriassa turvassa. Älä kajoa toisen perusoikeuksiin tai saat vielä näpeille.
Hänellä on myös velvollisuus pysyä kaukana muista ihmisistä tehtyään tämän päätöksen. Ja muilla ihmisillä on oikeus olla olematta tekemisissä rokottamattomien kanssa.
Sanon vaan että ymmärrän ahdistuksen. Polarisoitunut keskustelu ei auta yhtikäs mitään eikä herätä luottamusta, vaan saa vaan ihmiset pelkäämään ja kokemaan epävarmuutta. Varmaan keskustelun molemmat osapuolet kokevat näin.
Itse olen eri tilanteessa. Menin ottamaan rokotteet omasta halusta, omien siihen asti keräämieni tietojen sekä vakavan harkinnan pohjalta, mikä oli mielestäni avain. Olin masentunut ja ahdistunut, muutenkin, mutta koronatilanne pahensi asiaa. Rokote tuntui tuovan jotain toivoa tilanteeseen. Silti sen ottaminenkin huoletti, joten jos olisin joutunut ottamaan sen pakolla, olisi ahdistanut aivan helkkaristi. Itseäkin ahdistaa polarisoitunut keskustelu, jossa omassakaan tilanteessa oleva ei säästy haukuilta: olenhan typerä lammas, joka ostaa silmät ummessa kaiken mitä hesari kirjoittaa eikä ajattele itse. No, tiedän että ajattelen, luen ja pohdin kriittisesti, se riittää mulle. Polarisoituneen keskustelun seuraukset kuitenkin huolestuttaa.
Tiedostan myös etten voi tietää asioita 100% varmaksi, vaikka kuinka lukisin vertaisarvioituja ja vahvoja kausaaliasetelmia sisältäviä tutkimuksia. Olen hyväksynyt että joudun sietämään epävarmuutta. Niin kuin kaikki todella joutuvat koronan ja elämän kanssa.
Ainoa mitä ihmettelenkin, on se loputon varmuus - oli sitten millä kannalla tahansa. Se varmuus joka saa haukkumaan muita sylki roiskuen. Mistä se kumpuaa? Mistä ihmiset, jotka ovat tosiasiassa kollektiivisesti aivan uuden tilanteen edessä, saavat sen 100% varmuuden? Mistä tiedämme, että mitä esimerkiksi vuoden tai viiden vuoden päästä tulee tapahtumaan koronan, rokotettujen tai rokottamattomien kanssa?
Vastaus on pelko. Siitä se varmuus kumpuaa, kun ei osata sietää pelkoa ja epävarmuutta. Se ajaa polarisoituneeseen keskusteluun.
Ymmärrän, että esim tuhkarokko-, jäykkäkouristus-, tai tuberkuloosi -rokotteesta kieltäytyvä saa aiheellisesti kritiikkiä, koska näiden rokotteiden hyödyt ovat oikeasti aukottomasti todennettu. Mutta vaikka koronarokotekin alkaa olemaan tutkituin rokote, ei se suojaa esimerkiksi tartunnalta vaan vakavalta tautimuodolta, jota kaikki ei saa. Eikä pitkäaikaisvaikutuksia vain voida tutkia ilman että aikaa kuluu.
Totta kai toivoisin, rokotteeseen uskovana, että mahdollisimman moni sen ottaisi, koska rokotteen teho perustuu myös sille, kuinka moni sen on ottanut. Olisi kuitenkin tärkeää että se perustuisi vapaaehtoisuuteen, etenkin kun kyseessä ei ole mikään lepran veroinen tauti, vaikka toki vakava koronakin tappaa. En kuitenkaan kannata pakkorokotusta tai näe tarvetta. Enkä halua sellaista koska kyllä itseäkin mietityttää esim hypoteettisen jokavuotisen piikin hyödyt ja haitat.
Sulla on toistaiseksi oikeus omaan kehoosi. Toivon että elät muut huomioiden ja turvallisesti parhaasi mukaan. Ahdistusta tästä päätöksestä varmaan lieventää kaksi asiaa: tutki itse (muista luotettavat lähteet ja luotettavat tilastolliset asetelmat) ja älä lue keskustelupalstoja.
Kuten moni muukin, olet ap ymmärtänyt piikkien tarpeen määrän väärin. Jos rokotuskattavuus olisi tarpeeksi hyvä, suurin osa meistä ei tarvitsisi edes kolmatta piikkiä. Mitä huonompi rokotuskattavuus, sitä enemmän korona leviää ja mutatoituu. Jos ei muista pysty huolehtimaan, niin rokottamalla itsesi suojaat edes omia lapsia.
Sain juuri kuulla, että kotikaupungissani otetaan käyttöön koronapassi kaupungin taidemuseoissa, uimahalleissa jne. Olin juuri ajatellut, että voisi todella pitkästä aikaa käydä esim. museossa, jossa muutenkin on väljää ja ffp2-maskin kanssa minun riskini tartuttaa ketään on olematon, varsinkin kun olen muutenkin lähinnä omissa oloissani. En ole koko korona-aikana käynyt oikein missään.
Surettaahan se, että maailma on mennyt tällaiseksi. Ei mulla ole mikään kiire ravintoloihin tms, mutta tuntuu nihkeältä että suljetaan ihmisiä ulos ilman pitäviä perusteita. Ymmärtäisin sen paremmin, jos rokote oikeasti estäisi tartuntoja tehokkaammin, silloin olisin varmaan myös ottanut rokotteen. Ffp2-maski olisi varmaan ihan yhtä tehokas tai tehokkaampi tartuntojen ehkäisijä paikoissa, joissa sellaista pystyy käyttämään. Toivotaan että uusi variantti olisi oikeasti lievempi ja merkki pandemina lopusta, mutta saa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisia lounaita tai riskitöntä elämää ei ole 🤷♀️. Rokote sisältää tietyt riskit ja se ahdistaa. Ja että ei ota rokotetta sisältää rajoituksia, jotka myös ahdistavat. Puhumattakaan koronana sairastamisesta.
Sellaista korttia, että en itse osaalistu ja muut häätäköön koronan, ei ole jaossa.
Joo, joo, muut ottavat rokotteet, koska haluavat häätää koronan yhdessä... Uskotko tuota itsekään?
Minä ja kaikki tuntemani rokotetut olemme tällaisia. Olin itsekin varovainen kun rokote tuli markkinoille, onneksi tuli suomeen vähän viiveellä niin oli aikaa seurata tilannetta. Totesin, että vaikuttaa tarpeeksi turvalliselta ja on pienempi paha koronaan verrattuna, joten otin sen. En koe että tein päätöksen painostuksen alla (kauan ennen kuin rokotepasseista puhuttiin) vaan tein sen omaksi parhaakseni.