Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt tiedän miksi joillekin vanhemmille riittää yksi lapsi

Vierailija
10.12.2021 |

Itsekin aina kuvittelin haluavani ison perheen. Vähintäänkin perheen jossa on 2 lasta. Olen aina ajatellut haluavani lapselleni sisaruksen ja ihmetellyt päässäni perheitä joissa esikoinen on ainokainen. Olen pitänyt ainoita lapsia lähtökohtaisesti jollain tavalla lellittyinä ja ihmetellyt vanhempien valintaa jättää lapsi ilman sisarusta.

Oma lapseni, esikoiseni on nyt reilu 4kk. Vauva on alusta asti ollut lievästi sanottuna vaativa. Tutkimuksissa on ravattu itkuisuuden (koliikin) vuoksi, refluksin, kielijänteen, voimakkaan pulauttelun. On tullut eteen tilanne kun vauva huusi kuudetta tuntia putkeen hysteerisenä henkensä kaupalla kun soitin päivystykseen paniikissa: jokin on vialla mutten tiedä mikä. Aivan kamala tunne. Vauva on ollut teho hoidossa synnytyksen jälkeen lievän synnytyskomplikaation vuoksi.
Olin osastolla ainoa äiti silloin ilman vauvaa. Katselin Lastani piuhoista ensimmäiset päivät peläten jatkuvasti. Vauvaa on tutkittu enemmän kuin varmasti montaa kymmenvuotiasta. Meillä on kaikesta huolimatta täysin terve lapsi, kuka kuitenkin huusi ensimmäiset2k-3kk lähes yötä päivää.. Hiljaisia hetkiä Meillä oli muutamia tunteja pätkissä. Vauva saattoi helposti nukkua vuorokaudessa yhteensä 6-10h kokonaisuudessaan. Pätkissä tietenkin refluksin vuoksi. Ensimmäiset kuukaudet tätä niin sanottua vauvakuplaa meni potien menettämisen pelkoa, tutkimuksia, valvomista, turhautumista, voimattomuuden tunnetta, riittämättömyyttä.. Olimme osastolla myös tutkimusjaksolla huutamisen vuoksi, jolloin Vauva tutkittiin monen lääkärin toimesta päästä varpaisiin. NYT ONNEKSI pahin itkuisuus alkanee helpottaa ja Meillä on välillä jo ihan tyytyväinen vauva. Tuo alkuaika kuitenkin on saanut ajatuksenkin uudesta raskaudesta ja vauvasta ihan traumaattiseksi. Ei. Enää. Koskaan. Lastani en vaihtaisi mihinkään. En vaikka alku oli kamalaa, raskasta ja hirveää. En kuitenkaan selviäisi toisesta samanlaisesta enää tulematta hulluksi.

Ethän siis Koskaan utele yhden lapsen vanhemmilta "milloin toinen tulee" "ai jääkö hän ainoaksi" "Kyllä lapsella sisarus täytyy olla"

Muistan selanneeni sosiaalisesta mediasta muiden äitien kuvia ja tarinoita hienosti menneestä raskaudesta voimauttavaan synnytykseen ja ihanaan vauvakuplaan. Tiedostan tietenkin kaikilla olevan ongelmia joita ei muille julkisesti jaa, mutta koin tuolloin olevani niin riittämätön, huono ja surkea. Onneksi olen saanut keskusteluapua ja tilanne muutenkin alkanut helpottaa. Halusin kirjoittaa tämän vain tänne todetakseni ettei kaikilla asiat vaan mene putkeen ja sinä äiti kuka kamppailet nyt samojen asioiden äärellä niin se helpottaa kyllä. Et ole huono äiti jos koet vauva ajan hirveäksi! Sitä se joillekin on; selviämistä. Lapsi on silti maailman rakkain.

Kommentit (134)

Vierailija
121/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä kieroa meininkiä. Lasten kanssa on ihan realistisesti rankkaa, mutta nykyään se sanotaan siinä sävyssä, että mitäs läksit. Mitään apua ja tukea ei saa, koska kaikkihan on vain omaa valintaa. Näin siitä vapaudesta tulee kaikenlaisen itsekkyyden ja pahansuopuuden peruste. Mitään yhteistä etua ei lapsiperheissä saati monilapsisissa perheissä nähdä enää. Ei vaikka Suomikin menee menojaan, kun lapsia ei synny. 

Ihmisiä on liikaa ja enemmän kuin ikinä ennen maailman jokaisessa maassa. Olen vaivalla pitänyt huolta siitä etten itse osallistu liikakansoittamiseen. 

Onpas ylevästi sanottu, vaikka sinä siis hyödyt siitä taloudellisesti eli käytät meitä taloudellisesti hyväksi.  

Tilastojen mukaan keskimäärin tietysti, koska mistä minä tiedän sinun ansioitasi. 

Usko mihin haluat, mutta jos ajat Suomen väestönvähennystä, niin mikset ole valmis maksamaan siitä? Eli mikset ehdota niitä talouspoliittisia ja sosiaalipoliittisia toimenpiteitä, joilla se on mahdollista? 

Vierailija
122/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä kieroa meininkiä. Lasten kanssa on ihan realistisesti rankkaa, mutta nykyään se sanotaan siinä sävyssä, että mitäs läksit. Mitään apua ja tukea ei saa, koska kaikkihan on vain omaa valintaa. Näin siitä vapaudesta tulee kaikenlaisen itsekkyyden ja pahansuopuuden peruste. Mitään yhteistä etua ei lapsiperheissä saati monilapsisissa perheissä nähdä enää. Ei vaikka Suomikin menee menojaan, kun lapsia ei synny. 

Ihmisiä on liikaa ja enemmän kuin ikinä ennen maailman jokaisessa maassa. Olen vaivalla pitänyt huolta siitä etten itse osallistu liikakansoittamiseen. 

Tässä oli nyt kysymys lasten saamisesta ja niiden haluamisesta, ei lapsettomuudesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vaikuttaa aika typerältä ja yksinkertaiselta ihmiseltä. Älä enää yhtään monista niitä geenejä.

Törkeä kommentti sinulta. Toivottavasti älyät hävetä kirjoittamaasi. Ap vaikuttaa miljoona kertaa älykkäämmältä ihmiseltä kuin sinä. Ja erittäin hyvältä äidiltä muutenkin. 

Vierailija
124/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ei ole päässään yhtään omaa ajatusta. Kuin juuttunut gramofoni, joka hokee muualta kuulemiaan latteuksia. Miksi tuollainen lisääntyy? Mitään annettavaa sillä ei ole yhteiskunnalle tai edes perheelle. Tyhjä kuori tyhjää täynnä.

Vierailija
125/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sai viisi lasta eikä ole ollut ikinä ujo sen suhteen, että ei pidä vanhemmuudesta tippaakaan ennen kuin lapset alkavat olla 2-3-vuotiaita. Tekikin meidät lähes yhteen putkeen, koska halusi pikkulapsiajan taakseen mahdollisimman nopeasti eikä viettää sitä elämää pitkälle toista vuosikymmentä. 

Vierailija
126/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas ylevästi sanottu, vaikka sinä siis hyödyt siitä taloudellisesti eli käytät meitä taloudellisesti hyväksi.  

Tilastojen mukaan keskimäärin tietysti, koska mistä minä tiedän sinun ansioitasi. 

Usko mihin haluat, mutta jos ajat Suomen väestönvähennystä, niin mikset ole valmis maksamaan siitä? Eli mikset ehdota niitä talouspoliittisia ja sosiaalipoliittisia toimenpiteitä, joilla se on mahdollista? 

Onpas ylevä kommentti. Tilastojen mukaan vain kolmasosa kotitalouksista on nettoveronmaksajia. Jos veroprosenttisi on alle 44%, kulutat enemmän kuin tuotat yhteiskunnalle eli olet taakka, et taloudellisesti hyväksikäytetty.

Vierailija
127/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun täällä ei vielä ole hehkutettu miten auvoista on sisarusten elämä ja kerrottu miten lapsi menee ihan rikki jos on ainokainen. Niin juu ja sitten vielä klassikko; kaksi lasta menee siinä missä yksikin. 😂😂😂

Mulle kaveriperheen isä totesi että olisi pitänyt jättää yhteen lapseen. Tilitti mitä helvettiä on kun sisarukset eivät tulleet toimeen  pieninä eivätkä tule vieläkään nyt teineinä. Minäkin halusin aikanaan parikolme lasta, yhden sain. Koskaan en kenellekään kommentoi lasten määrää ja ylipäänsä onko niitä vai ei. Kun ei voi tietää. Kellekään ei kuulu toisten päätökset.

Vierailija
128/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vaikuttaa aika typerältä ja yksinkertaiselta ihmiseltä. Älä enää yhtään monista niitä geenejä.

Törkeä kommentti sinulta. Toivottavasti älyät hävetä kirjoittamaasi. Ap vaikuttaa miljoona kertaa älykkäämmältä ihmiseltä kuin sinä. Ja erittäin hyvältä äidiltä muutenkin. 

Ihan mielenkiinnosta: Mistä sinä sen ap:n älykkyyden ja kyvykkyyden vanhemmuuteen oikein näet? Mielesi vaaleanpunaisilla laseilla ja jollain hitumikroskoopillako? "Minä olen aina kuullut, että lapsia täytyy olla enemmän kuin yksi, koska niin minä olen kuullut ja niin sanonta sanoo. Minusta ainoat lapset ovat omituisia, koska niin minulle on aina sanottu." Ihan ehta kana, mutta kai joku sitten pitää maalaiselukoista.

Vierailija
129/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia sulle Ap. Varmasti olet saanut rankan alun äitiyteen.  Toivottavasti anemia tutkittaisiin sekä sinulta että vauvalta. Varsinki varastorauta. Se voi olla syy refluksiin, vaikka toki allergiat, synnynnäiset ominaisuudet ja muutkin voivat vaikuttaa asiaan.

Vierailija
130/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin kyllä aletaan haaveilee uudesta vauvasta, jos vauva on vasta 4kk. Vauva-arki on niin älyttömän raskasta ja keho ei palaudu heti synnytyksestä. Yleensä se lapsitoive tulee myöhemmin, jos on tullakseen.

Onnea vauvasta. Ja toivottavasti tilanne helpottuu!

Vierailija
131/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausajan anemia voi aiheuttaa refluksia

Vierailija
132/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvavuosi sentään menee nopeasti ohi, mutta useampilapsisen perheen äänimaailma, lasten huutaminen ja jatkuvat sisarusriidat olisi ainakin itselleni kauhistus. Olen opettaja ja haluan työpäivän jälkeen olla suht hiljaisessa ympäristössä, riitoja en jaksa selvitellä lainkaan enkä todellakaan kuunnella huutoa. Lasten, etenkin poikien, jatkuva nahistelu ja toisen iholla oleminen on itselleni punainen vaate, enkä sellaista jaksaisi kotona. Sen vuoksi halusin omille lapsille 6 v ikäeron. Itselleni olisi aivan hyvin riittänyt 1 lapsi enkä olisi järkyttävän synnytyksen jälkeen halunnut enempää. Miehen ja esikoisen halusta päätettiin sitten yrittää toistakin lasta ja saatiin.

Samaistun tähän. 

Vierailija
133/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue uudelleen viestisi ja pohdi sen jälkeen miten älykkäältä itse vaikutat.  

Vierailija
134/134 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin jo lapseni ristiäisissä tuota "kyllä lapselle täytyy hankkia sisarus" sontaa mieheni sukulaiselta. Hyvä kun oli edes episiotomia-arvet ehtineet parantua. 

Ei tullut enempää lapsia.