Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Porkkana-ja lanttulaatikko, ostatko soseen valmiina vai keitteletkö itse+soseutat?

Vierailija
10.12.2021 |

Mitä lisäarvoa saa porkkanan ja lantun kuorimisesta, pilkkomisesta, keittämisestä ja soseuttamisesta itse?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan valmiita , saarioisen , parempia kun oma tekemäni tekeleet .

Vierailija
2/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se halvemmaksi tulis (kuulemma) tehdä itse mutta en koe, että se joku 4e mitä laatikoihin menee on liikaa siihen nähden mikä työ ja aika on tehdä itse.

Ehkä eri asia, jos ruokkis kymmeniä ihmisiä.

Kaupan laatikot on paremman makuisiakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soseiden kilohinta on nelisen euroa, juureksia saa eurolla tai puolellatoista kilo. Toki siinä soseuttaessa syntyy hävikkiä, eikä hommaan kannata ryhtyä jos vihaa keittelyä ja kuoriskelua. Mutta jos tykkää joulukokkauksista ja on säästäväinen, niin miksipä ei.

4/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä keittelen, pääsee paljon halvemmalla.

Vierailija
5/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta valmiina.  Itse kuorimalla saat varmasti sellaista mitä haluat. Esim jos lanttuun on jäänyt sitä vihreään laatikosta tulee kitkerää. Lantussa on myös ns puumaisia kohtia enkä halua niitäkään laatikkoon. Niin ja saa vain sitä lanttusosetta, eikä maissi/perunatärkkelystä ja suolaa

Vierailija
6/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan valmiita , saarioisen , parempia kun oma tekemäni tekeleet .

Niin mäkin ostan.

Pari rasiaa ostettuna tulee loppupeleissä paljon halvemmaksi, kuin jos tekisit koko höskän alusta alkaen itse.

Kaupan laatikot on ihan hyviä voissa paistettuna.

Vierailija
7/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän lantut itse, on ihana keittämisen aikana koukkia haarukalla palasia kattilasta ja syödä. Niin hyvää! Porkkanalaatikkoa en tee.

Vierailija
8/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain jo joululaatikot pakastimeen leipäjonosta. Muuten ostaisin valmiina, vaikka vähävarainen olenkin. Oon joskus koittanut itse, mutta järkyttävä työ eikä niistä ikinä ole edes tullut hyviä.

Vierailija
9/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna-porkkana-ja lanttulaatikkoa menee jouluna yksi pieni rasia kutakin joten sen takia en viitsi itse tehdä. Meitä on kaksi aikuista.

Vierailija
10/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiin tuotoksen maku on erilainen valmismössöstä kuin itse lantusta kuorien.

Vierailija
11/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen lanttulaatikon niin rutiinilla mummini ikivanhalla ohjeella, etten koe sitä hirveänä työnä. Lantut keitetään pehmeiksi, survotaan, heitetään joukkoon siirappia, kermaa, kananmuna, korppujauhoja ja ripaus muskottipähkinää ja valkopippuria. Laitetaan pienehköihin uunivuokiin, pikkulusikalla painellaan aaltoja pinnalle, ripaus korppujauhoja ja pieniä voinokareita päälle ja uuniin paistumaan. Hyvää tulee!

Vierailija
12/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se halvemmaksi tulis (kuulemma) tehdä itse mutta en koe, että se joku 4e mitä laatikoihin menee on liikaa siihen nähden mikä työ ja aika on tehdä itse.

Ehkä eri asia, jos ruokkis kymmeniä ihmisiä.

Vai niin, kukin tekee mitä osaa.

Minä saan laatikoista parempia kuin kaupan tuotteet.

Kaupan lanttusose on tehty kuorineen keitetyistä lantuista, karvasta kuin mikä

Vierailija
13/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttulaatikkoa en tee kun ei sitä oikein kukaan syö. Porkkanalaatikon teen itse alusta asti. Ei ole kova homma kuoria porkkanat ja keittää ne. Myös peruna ja bataattilaatikot teen itse. Ei ole kova homma noissa ja saa maultaan juuri sellaisen kuin itse haluaa. Ei se mitään lisäarvoa tuo vaan näin mä vain haluan tehdä.

Mikä ongelma muiden laatikot on ap:lle? Ei mua ainakaan kiinnosta tekeekö muut alusta asti itse, ostaako valmiin soseen vai ostaako kokonaan valmiit laatikot. 

Vierailija
14/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen lanttulaatikon niin rutiinilla mummini ikivanhalla ohjeella, etten koe sitä hirveänä työnä. Lantut keitetään pehmeiksi, survotaan, heitetään joukkoon siirappia, kermaa, kananmuna, korppujauhoja ja ripaus muskottipähkinää ja valkopippuria. Laitetaan pienehköihin uunivuokiin, pikkulusikalla painellaan aaltoja pinnalle, ripaus korppujauhoja ja pieniä voinokareita päälle ja uuniin paistumaan. Hyvää tulee!

Ei suolaa?

Vierailija
15/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että alapeukkuja tulee, kun kertoo, miten tekee jonkun ruuan. Taattua av:ta.

Vierailija
16/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas...emännät taas vauhdissa keittiöissään.

Ja miehet saa kitkuttaa puutteessa. Että me miehet vihataan jouluhösötystä.

Onneksi kaikki naiset ei tohota:)

Vierailija
17/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soseiden kilohinta on nelisen euroa, juureksia saa eurolla tai puolellatoista kilo. Toki siinä soseuttaessa syntyy hävikkiä, eikä hommaan kannata ryhtyä jos vihaa keittelyä ja kuoriskelua. Mutta jos tykkää joulukokkauksista ja on säästäväinen, niin miksipä ei.

Kuoriskelu?

Vierailija
18/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä todellakaan ole mun maistamat kaupan laatikot parempia kuin mun itse tai jonkun muut tekemät laatikot. Kaupan perunalaatikko ei ole sinnepäinkään koska täälläpäin siihen laitetaan reilusti siirappia mikä taas jossakin päin Suomea on kamala virhe. Töissä maistoin valmista porkkanalaatikkoa eikä se kyllä hääviä ollut.

Vierailija
19/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo mikään mummisi ohje ole. Löytyy ihan Pirkkalehdenkin sivuilta.

Vierailija
20/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutessani keittelin porkkanat, kun niitä sattui olemaan. Joskus ostan soseen. Teen laatikon mannaryyneistä, en riisistä. Lanttulaatikkoa ostan valmiin rasian.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä