Porkkana-ja lanttulaatikko, ostatko soseen valmiina vai keitteletkö itse+soseutat?
Mitä lisäarvoa saa porkkanan ja lantun kuorimisesta, pilkkomisesta, keittämisestä ja soseuttamisesta itse?
Kommentit (82)
Minä ostan yleensä nämä laatikot valmiina. Joulun jälkeen ostan noita valmiita soseita tosi halvalla ja käytän yleensä erilaisiin paistoksiin ja leivontaan niitä sitten pitkin vuotta, säilyvät todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ostan valmiita , saarioisen , parempia kun oma tekemäni tekeleet .
Kyllä.
Ei tarvi alkaa leikkimään ja sotkemaan.
Haarukalla reikiä valmisruokaan ja ruokakermaa tai voisulaa vähän kehiin, pieni juustokuori ja uuniin.
Ihan perkeleen hyvää.
Valmiista soseista teen. Ei mitään järkeä kuoria, keitellä ja soseuttaa itse.
Ja tulee paljon parempaa kuin kaupan eineslaatikot.
En ole kuullut vielä kenenkään kehuvan bataattilaatikkoa hyväksi ja maukkaaksi jouluruuaksi. Trendikästä se voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan yleensä nämä laatikot valmiina. Joulun jälkeen ostan noita valmiita soseita tosi halvalla ja käytän yleensä erilaisiin paistoksiin ja leivontaan niitä sitten pitkin vuotta, säilyvät todella hyvin.
Joululaatikot ovat yleensä jouluaattona jo tarjouksessa. Kaupat ovat aina aamupäivällä auki. Samoin tarjouksessa jouluaattona ovat joulusuklaat, sekä mm. lelut, että lasten lahjat voi jättää siihen ostoajankohtaan, niin saa ne usein puoleen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Haarukalla reikiä valmisruokaan ja ruokakermaa tai voisulaa vähän kehiin, pieni juustokuori ja uuniin.
Ihan perkeleen hyvää.
Juustokuori lanttulaatikkoon? On varmaa "hyvää" kuvaamallasi tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin tehdä kerran itse lanttulaatikkoa soseesta, ei tullut hyvää.
Saarioisten laatikot on tosi hyviä, ja joka vuosi syödään niitä. Uuniin lämpiämään vaan ja nam.
Yök. Eineksiä pöytään jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Ihan perkeleen hyvää.
Juustokuori lanttulaatikkoon? On varmaa "hyvää" kuvaamallasi tavalla.
Kermaa, voita ja juustoa, niin jopa eineslaatikoista saa syötävää. Sais tosin varmaan pahvistakin.
Itse teen alusta asti.En osta muutenkaan valmisruokia.Olen kyllä melko taitava kokki.
Kaikkien keitosten ja muiden hössötyksien kanssa puuhailu saa palkkion jouluna.
Sadoittain kotihälytyksiä tappelujen takia.
Asutaan maalla ja kasvatan, keitän ja soseutan itse. Kasvatan suurimman osan ruoasta paitsi en lihaa. On minun elämän tapa ja kiinnostaa omavaraisuus ruoan suhteen.
Minäkin oon huomannu että valmiista soseesta tulee kitkerää. Siksi teen itse alusta asti lanttulaatikon. Tosin mies usein kuorii mulle lantut valmiiksi ku oon raa'alle lantulle allerginen. Muita laatikoita en sitte välttämättä teekään. Lanttulaatikko on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas...emännät taas vauhdissa keittiöissään.
Ja miehet saa kitkuttaa puutteessa. Että me miehet vihataan jouluhösötystä.
Onneksi kaikki naiset ei tohota:)
No mikäs siinä sitten, jätetään jouluhössötykset väliin. Mies saa sitten jouluna kertoa lapsille, miksi jouluruokaa ei ole ja keksiä, miten ruokkii nälkäiset lapset.
Ostan valmiit laatikot. En jaksa ruveta ähräämään yksittäisten laatikkojen takia, ei niitä juuri muut syö kuin minä. Hyvin on riittänyt koko joulun yli, viime jouluna taisi jotain mennä muutama lusikallinen biojätteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ratkaisu on tehdä yhdistelmälaatikko. Maksaa, lanttua ja porkkanaa yhdistetään yhteen ja tehdään seoksesta laatikko. Kokeilkaapa.
Ai niin, tänä vuonna pitää kokeilla myös maksatontalaatikkoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kaikki naiset ei tohota:)No mikäs siinä sitten, jätetään jouluhössötykset väliin. Mies saa sitten jouluna kertoa lapsille, miksi jouluruokaa ei ole ja keksiä, miten ruokkii nälkäiset lapset.
Mäkkärihän on auki!😁
Lapset saa herkutella jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kaikki naiset ei tohota:)No mikäs siinä sitten, jätetään jouluhössötykset väliin. Mies saa sitten jouluna kertoa lapsille, miksi jouluruokaa ei ole ja keksiä, miten ruokkii nälkäiset lapset.
Mäkkärihän on auki!😁
Lapset saa herkutella jouluna.
Sori, jouluruuat on heidän herkkua. Mäkkäriruuista heiltä pääsee vain itku vaikka arkena niistä tykkäävätkin.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut vielä kenenkään kehuvan bataattilaatikkoa hyväksi ja maukkaaksi jouluruuaksi. Trendikästä se voi olla.
Trendikästä? Meillä se on kuulunut joulupöytään jo ainakin yli viitenä jouluna, ehkä ei ihan kymmenenä. Ja nimenomaan siksi, että se on hyvää.
Minä olen kuulkaa niin kova akka että teen porkkanalaatikkoni ihan ite kasvattamistani porkkanoista :D
Minulla on hyvin pieni kasvimaa ja yleensä sieltä tulee sen verran porkkanoita, että niistä saa yhden laatikon joulupöytään. Tämä on siis enemmänkin sellainen hauska harrastus ja perinne, että jemmaan sitä kiloa-kahta porkkanoita jääkaapissa syksystä jouluun ja teen niistä laatikon. Ostoporkkanoilla mennään kyllä sitten muuten.
Yksi ratkaisu on tehdä yhdistelmälaatikko. Maksaa, lanttua ja porkkanaa yhdistetään yhteen ja tehdään seoksesta laatikko. Kokeilkaapa.