Porkkana-ja lanttulaatikko, ostatko soseen valmiina vai keitteletkö itse+soseutat?
Mitä lisäarvoa saa porkkanan ja lantun kuorimisesta, pilkkomisesta, keittämisestä ja soseuttamisesta itse?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Jaahas...emännät taas vauhdissa keittiöissään.
Ja miehet saa kitkuttaa puutteessa. Että me miehet vihataan jouluhösötystä.
Onneksi kaikki naiset ei tohota:)
Ootko semmosta ikinä mietiskellyt, että pääsisköhän se emäntä sänkyyn sieltä keittiöstä, jos isäntä häntä auttaisi siellä? 🤔
Vois olla, että pukillakin olis kevyemmät säkit.
Ostan kaikki laatikot valmiina, minun likka (tytär18) ei syö kuin perunalaatikkoa ja kaksin asutaan, olisi hulluutta alkaa itse vääntämään pelkästään itselleni porkkana- ja lanttulooraa. Äitin luona saan soseesta tehtyä, mutta minusta saarioisten laatikot ovat ihan yhtä hyviä kuin itse tehty.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan yleensä nämä laatikot valmiina. Joulun jälkeen ostan noita valmiita soseita tosi halvalla ja käytän yleensä erilaisiin paistoksiin ja leivontaan niitä sitten pitkin vuotta, säilyvät todella hyvin.
Ei niissä kauhean pitkät päiväykset ole.
Mun soseissa taitaa helmikuu2022
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien keitosten ja muiden hössötyksien kanssa puuhailu saa palkkion jouluna.
Sadoittain kotihälytyksiä tappelujen takia.
Joulun tappelut eivät aiheudu hössötyksestä vaan alkoholista. Se hössöttäjä nukahtaisi aattona iltakahdeksalta, mutta lonkkaa vetänyt puoliso ryyppää itsensä riitelykuntoon. Mies on mustasukkainen naisen jouluvalmisteluihin käyttämästä ajasta ja kokee, että hän on joutunut syrjityksi, joten siksi hän juo päänsä täyteen ja aloittaa riitelyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sadoittain kotihälytyksiä tappelujen takia.Joulun tappelut eivät aiheudu hössötyksestä vaan alkoholista. Se hössöttäjä nukahtaisi aattona iltakahdeksalta, mutta lonkkaa vetänyt puoliso ryyppää itsensä riitelykuntoon. Mies on mustasukkainen naisen jouluvalmisteluihin käyttämästä ajasta ja kokee, että hän on joutunut syrjityksi, joten siksi hän juo päänsä täyteen ja aloittaa riitelyn.
Miksi nainen sitten aina tekee noin joulun alla, kun tietää seuraukset. Ihan tahallaan, ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sadoittain kotihälytyksiä tappelujen takia.Joulun tappelut eivät aiheudu hössötyksestä vaan alkoholista. Se hössöttäjä nukahtaisi aattona iltakahdeksalta, mutta lonkkaa vetänyt puoliso ryyppää itsensä riitelykuntoon. Mies on mustasukkainen naisen jouluvalmisteluihin käyttämästä ajasta ja kokee, että hän on joutunut syrjityksi, joten siksi hän juo päänsä täyteen ja aloittaa riitelyn.
Miksi nainen sitten aina tekee noin joulun alla, kun tietää seuraukset. Ihan tahallaan, ei ole pakko.
Jos perheessä on lapsia, niin lasten vuoksi. En ole vielä tavannut lasta, joka ei innolla odottaisi mukavaa joulun aikaa. Osa miehistä kokee hössötykseksi sen, kun nainen laittaa punaisen liinan pöydälle, paistaa torttuja ja kuuntelee joululauluja. Jos nainen itse nauttii joulusta, hänellä on oikeus tehdä niin. Juopolla miehellä ei ole mitään oikeutta pilata naisen ja lasten joulua. Ja jos miestä ärsyttää toisten joulunvietto, niin joulun voi viettää ihan yksinään, silloin kukaan ei valita juomisesta.
Lisään vielä, että uunissa lämmitän ne valmislaatikot aattona, niistä tulee jouluntuoksua ihan yhtälailla kuin itse tehdyistä laatikoista.
63
Vinkki: niitä laatikoita saa myös valmiina vaikka ei niitä kukaan oikeasti edes syö.
Lanttulaatikko pierettää kun taas porkkanalaatikossa riisiä niitä kiva ammuskella peräpäällä. Kunnon tähteys ja riisi ohtassa. Kannattaa kokeilla!
Teen itse, siitä se joulun tunnelma tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan yleensä nämä laatikot valmiina. Joulun jälkeen ostan noita valmiita soseita tosi halvalla ja käytän yleensä erilaisiin paistoksiin ja leivontaan niitä sitten pitkin vuotta, säilyvät todella hyvin.
Mun soseissa taitaa helmikuu2022
Oletko kuullut keksinnöstä nimeltä pakastin?
Riisi ohtassa kirjoitti:
Lanttulaatikko pierettää kun taas porkkanalaatikossa riisiä niitä kiva ammuskella peräpäällä. Kunnon tähteys ja riisi ohtassa. Kannattaa kokeilla!
Ei ole meillä laatikoissa mitään riisi- sun muita mauttomia jatkeita. Aitoa tavaraa vain.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: niitä laatikoita saa myös valmiina vaikka ei niitä kukaan oikeasti edes syö.
En minäkään niitä eineslaatikoita syö. Mutta kun teen itse (valmiista soseista), niin kylläpä maistuu. Meillä ei taida riittää edes 5 lanttulaatikkoa joulun ja uudenvuoden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun soseissa taitaa helmikuu2022Oletko kuullut keksinnöstä nimeltä pakastin?
En ole😄
Vierailija kirjoitti:
Harva valmiseines itse tehtyä vastaa. Ehkä ainoa poikkeus on pinaattikeitto. Laatikot ei todellakaan.
Ei se ole kovin iso homma kuoria, keittää ja soseuttaa. Teen laatikot itse, mutta on näin etkoilla ostettu myös ihan valmiita laatikoita ja yhtä hyviähän nekin on ja varmasti tasalattuisia.
Pitäisi joskus kokeilla noita valmiitakin soseita, mutta ei se tosiaan paljon helpota hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva valmiseines itse tehtyä vastaa. Ehkä ainoa poikkeus on pinaattikeitto. Laatikot ei todellakaan.
Pääsäntöisesti kaupan valmiit on parempia, mutta sitähän ei kukaan uskalla sanoa ääneen, vaan pitää kehua niitä emännän omia, vaikka ne olisi vähän pieleen maustettuja tai palaneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun soseissa taitaa helmikuu2022Oletko kuullut keksinnöstä nimeltä pakastin?
En ole😄
Laatikothan kuuluu pakastaa, se parantaa niiden koostumusta.
Minä ostan Saarioisten tuotantona.
Niistä pannulla lämmitetään kerta-annoksina lautasille sen kummemmin tuunailematta ja hyvää on!
Kinkku ostetaan valmiina viipaleina, ei jää hävikkiä kahden aikuisen taloudessa.
En juuri välitä noista joululaatikoista, eikä kukaan muukaan lähipiirissäni, niitä harrastetaan lähinnä siksi kun se on tapana. Imelletty perunalaatikko on jäänyt kauan sitten listalta, kun ei sitä kukaan halua syödä. Itse tykkään vain lanttulaatikosta enkä siitäkään pahemmin piittaa, muut inhoaa sitä :D Rosollia perheessä on taidettu kerran koettaa. Kala on sit kaikille tärkeä ja mieluinen ja sitä ei ikinä jää vaikka tekee reilusti.
En koe, että menetän hirveästi, jos en osaa tehdä ruokaa, jota täytyy kerran vuodessa tavan vuoksi maistella ja joka jää kuitenkin syömättä.
Mieluummin panostan siihen normaaliin arkiruokaan jota syödään ympäri vuoden. Kyllä mun kantti kestää sanoa, että ostan ne vähät laatikot valmiina ja teen sillä ajalla jotain muuta mieluista, muut saa tehdä miten haluaa.
Mulle ainakin on jäänyt myös aika surullinen olo, kun muistaa miten lapsuudessa äiti pakerti hiki hatussa laatikoiden parissa koska oli "pakko tehdä itse". Silti niitä meni aina roskiin vaikka köyhiäkin oltiin. Olisi suonut sen ajan vaikka ihan itsensä hemmotteluun.
En tiedä. Jos olis iso porukka ruokittavana ja niitä menisi kilotolkulla niin vois koittaa taas tehdä itse.