Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Porkkana-ja lanttulaatikko, ostatko soseen valmiina vai keitteletkö itse+soseutat?

Vierailija
10.12.2021 |

Mitä lisäarvoa saa porkkanan ja lantun kuorimisesta, pilkkomisesta, keittämisestä ja soseuttamisesta itse?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin tehdä kerran itse lanttulaatikkoa soseesta, ei tullut hyvää.

Saarioisten laatikot on tosi hyviä, ja joka vuosi syödään niitä. Uuniin lämpiämään vaan ja nam.

Vierailija
22/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen lanttulaatikon niin rutiinilla mummini ikivanhalla ohjeella, etten koe sitä hirveänä työnä. Lantut keitetään pehmeiksi, survotaan, heitetään joukkoon siirappia, kermaa, kananmuna, korppujauhoja ja ripaus muskottipähkinää ja valkopippuria. Laitetaan pienehköihin uunivuokiin, pikkulusikalla painellaan aaltoja pinnalle, ripaus korppujauhoja ja pieniä voinokareita päälle ja uuniin paistumaan. Hyvää tulee!

Arvasin, että alapeukkuja tulee, kun kertoo, miten tekee jonkun ruuan. Taattua av:ta.

Kysyttiinkö nyt jotain reseptejä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen lanttulaatikon niin rutiinilla mummini ikivanhalla ohjeella, etten koe sitä hirveänä työnä. Lantut keitetään pehmeiksi, survotaan, heitetään joukkoon siirappia, kermaa, kananmuna, korppujauhoja ja ripaus muskottipähkinää ja valkopippuria. Laitetaan pienehköihin uunivuokiin, pikkulusikalla painellaan aaltoja pinnalle, ripaus korppujauhoja ja pieniä voinokareita päälle ja uuniin paistumaan. Hyvää tulee!

Ei tuo mikään mummisi ohje ole. Löytyy ihan Pirkkalehdenkin sivuilta.

En väittänyt ohjetta ainutlaatuiseksi, salaiseksi jne, vaan että minä teen sen mummini ohjeen mukaan, muut voivat sitten katsoa ohjeen muualta.

Vierailija
24/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas...emännät taas vauhdissa keittiöissään.

Ja miehet saa kitkuttaa puutteessa. Että me miehet vihataan jouluhösötystä.

Onneksi kaikki naiset ei tohota:)

Toivotaan, että joskus saat naisen.

Hyvin epätodennäköistä se on, mutta toivotaan.

Koita nyt ensin edes yrittää olla mies, edes hiukan. Jookos?

Vierailija
25/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan mene laatikoiden tekemisessä niin paljon aikaa, että se seksielämään vaikuttaisi. Mies odottaa runsaasti katettua joulupöytää joten ei pistä pahakseen kun mä noita ruokia teen. Enemmän miestä ärsyttää se jos laitan liian aikaisin joulukoristeita. :D Vuorotöiden takia teen laatikot jo pakastimeen valmiiksi ja se saattaa tapahtua silloin kun mies on töissä joten ei vaikuta mitenkään seksielämään. Kummallista edes trollina vänkyttää jotakin noin lapsellista. :D 

Vierailija
26/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jouluhösötyksen tulokset sitten maistuvat, vai mitä? Eivät ne herkut itsestään pöytään tule.

Vierailija
27/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En väittänyt ohjetta ainutlaatuiseksi, salaiseksi jne, vaan että minä teen sen mummini ohjeen mukaan, muut voivat sitten katsoa ohjeen muualta.

Oman suun mukaista saa parhaiten ilman ohjeita.

Vierailija
28/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jouluhösötyksen tulokset sitten maistuvat, vai mitä? Eivät ne herkut itsestään pöytään tule.

Paistan sen kinkun itse, enkä muuta kaipaa.

Vierailija
29/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman suun mukaista saa parhaiten ilman ohjeita.

Se onkin suullinen ohje.

Ja nyt lähden tästä keskustelusta, joku tuolla sanoikin, ettei reseptejä kyselty ja ihan oikeassa oli. Sattui nyt lipsahtamaan. Mukavaa päivää kaikille :)

Vierailija
30/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kummallakin tapaa. Sen olen huomannut että soseesta tulee karvaampaa ja ottaa tosi pitkän ajan että kypsyy. Usein on laatikko päältä jo tumma, mutta lanttu ei ole kypsynyt. Itse kuormalla ja keittämällä saa todella pehmeäksi lantun. Silloin sose on jo kypsää kun menee uuniin. Voisko valmiin lanttusoseen keittää ensin 🤔

Vierailija
31/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tekemisen ilon. Hyvää vastapainoa palkkatyölle, jossa ei näe konkreettisia käden työn tuloksia. Alkavana viikonloppuna aion tehdä pakastimeen porkkana-, lanttu- ja bataattilaatikon. Myöhemmin ehkä punajuurilaatikon ja mahdollisesti kurpitsalaatikon.

Vierailija
32/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuokin palstamies syö jouluna pizzaa ja eineksiä samalla, kun hakkaa vuoroin vauvapalstaa ja jotain netti- tai konsolipeliä ;-)

Vierailija
33/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan soseena. Kivikovan lantun kuoriminen on vaarallista puuhaa.

Vierailija
34/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanalaatikon makuun vaikuttaa todella suuresti porkkanoiden maku, joten niiden valitsemiseen kannattaa oikeasti käyttää aikaa. Mauton porkkana tarkoittaa mautonta porkkanalaatikkoa. Itse ensin haistelen jo kaupassa miltä ne porkkanat tuoksuvat ja sitten maistelen vielä kotona. Mauttomasti porkkanasta on turhaa tehdä laatikkoa. Mielummin ostan uusia porkkanoita, jos ne ensimmäiset eivät ole maukkaita. Valitsen myös itse mieleisen riisin siihen, en jotain halvinta ja huonointa.

Mutta koska keitän porkkanat, teen niin myös lantin kanssa. Siihen ei oikeasti kulu kauheasti aikaa, vaikka lanttu on aika kova työskenneltävä juures.

Vierailija
35/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että alapeukkuja tulee, kun kertoo, miten tekee jonkun ruuan. Taattua av:ta.

Lanttulaatikko mainittu. Nyt voinkin vähän kehaista miten itse teen ja hyvää tulee!

Vierailija
36/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soseet ostan valmiina, laatikot väsään itse. Esimerkiksi lanttulaatikon teko ei paljoa osaamista vaadi, porkkanalaatikkoon pitää sentään keittää riisipuuro erikseen.

Vierailija
37/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen pirkkanalaatikon itse, usein myös bataatti-. Punajuurilaatikko löytyy kelvollisena kaupan hyllystä.

Vierailija
38/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se halvemmaksi tulis (kuulemma) tehdä itse mutta en koe, että se joku 4e mitä laatikoihin menee on liikaa siihen nähden mikä työ ja aika on tehdä itse.

Ehkä eri asia, jos ruokkis kymmeniä ihmisiä.

Kaupan laatikot on paremman makuisiakin.

Samaa mieltä, kunhan ne laittaa kunnon voideltuihin vuokiin ja paistaa uunissa kunnolla.

Vierailija
39/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt kummallakin tapaa. Sen olen huomannut että soseesta tulee karvaampaa ja ottaa tosi pitkän ajan että kypsyy. Usein on laatikko päältä jo tumma, mutta lanttu ei ole kypsynyt. Itse kuormalla ja keittämällä saa todella pehmeäksi lantun. Silloin sose on jo kypsää kun menee uuniin. Voisko valmiin lanttusoseen keittää ensin 🤔

Joo ei tule kovin hyvää valmistavarasta, vaikka muka nopea on vain heittää vuokaan...

Vierailija
40/82 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porkkanalaatikon makuun vaikuttaa todella suuresti porkkanoiden maku, joten niiden valitsemiseen kannattaa oikeasti käyttää aikaa. Mauton porkkana tarkoittaa mautonta porkkanalaatikkoa. Itse ensin haistelen jo kaupassa miltä ne porkkanat tuoksuvat ja sitten maistelen vielä kotona. Mauttomasti porkkanasta on turhaa tehdä laatikkoa. Mielummin ostan uusia porkkanoita, jos ne ensimmäiset eivät ole maukkaita. Valitsen myös itse mieleisen riisin siihen, en jotain halvinta ja huonointa.

Mutta koska keitän porkkanat, teen niin myös lantin kanssa. Siihen ei oikeasti kulu kauheasti aikaa, vaikka lanttu on aika kova työskenneltävä juures.

Missähän noita irtoporkkanoita voi haistella? Etenkin näin korona-aikana olisi hyvä pitää nokka kaukana irtoporkkanoista.