Voiko joku mies kertoa miksi osa miehistä pysty sitoutumaan?
Sitoutumaan siis muutaman kuukauden kestäneen tapaamisen jälkeen. Halutaan pitää status tapailuna eikä seurustelua. Sitten kun en tätä itse hyväksy, laitan suhteen poikki. Menee kuukausia ja nämä miehet alkavat viedtitellä ja kertovat että ovat miettineet minua ja plaa plaa. En vastaa viesteihin. Jos minä kerta olin heille tärkeä, miksi eivät voineet sitoutua alunperin?
Kommentit (693)
Vierailija kirjoitti:
Reilu kymmenen vuotta parisuhteessa ja nyt toivon että olisin itsekin ollut samanlainen sitoutumaton mies. Ei parisuhteella ole oikein mitään tarjottavaa miehelle. Kaikki pakollinen pitää tehdä mitä yksinkin ja lisäksi vaimon toiveet täytettävä ja lisäksi pitää omia toimia rajottaa kun puoliso ei tykkää. Naisen ei tietenkään tarvitse joustaa koska feminismi, sovinismi, naisten äänioikeus ja burka.
Millaista on olla oman elämänsä objekti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisilla taas on kauhea tarve määritellä onko suhteen status tapailu, seurustelu, avoliitto vai avioliitto? Miehille riittää, kun ollaan yhdessä - tuollaiset määritelmät vaan ahdistaa.
Kuinka moni mies istuu siellä vinttikomerossa kirjoittamassa päiväkirjaa milloin menee naimisiin, tekee lapsia, jne?
No kuinka moni nainen?
Edelleen on tyttöjä, jotka harjoittelee sitä tulevaa sukunimeään matikanvihkoon.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos profiilisi on kirjoitusasultaan aloitusta vastaavaa en yhtään ihmettele ettei ne ihan huippu tyypit ota sinuun yhteyttä. Olet ns heikompi tasoinen nainen, jolla voi hetken pitää kivaa.
Juuri näin. Itse pyyhin elimeni tällaisten mimmien pehmoleluihin aktin jälkeen ja häippäisen jääkaapin rohmuttuani. Sinne jääköön vollottamaan, kun oktsitosiinia ei enää heru. En välitä kuin omasta hedoniastani.
🤢
Tässä tapauksessa heikompitasoinen olet kyllä sinä eikä naisparka, oli hän millainen tahansa.
Elimenpyyhkimisstrategia ei tieteellisten tutkimusten mukaan vaikuta miehen yhteisölle näkyvään tasoon.
Ainakaan yksikään nainen ei menetä sinussa yhtään mitään, ihan riippumatta siitä mikä on hänen "tasonsa" kenenkäkin mielestä.
Mutta tätäkin keskustelua lukiessa voin jälleen kerran todeta, että mitä ilmeisimmin olen väistänyt luodin kun olen elänyt koko elämäni ilman intiimejä suhteita. Jos kerran tämä mitä täältä saa lukea on niiden päällisin puoli asiallistenkin miesten todellista persoonaa.
En ole irl törmännyt tälläisiin palstapelleihin, kuin täällä pyörii. Näiden miesten "tyttöystävä" löytyy kuvaruudusta talouspaperirullan vierestä, ei oikeasta elämästä.
Kyllä tämä(kin) palsta on saanut minut miettimään, että ovatko ne tosielämän aidolta kiintymykseltä ja rakkaudelta vaikuttavat tapauksetkin vain jotain esitystä miehiltä. Minulla ei ole ikinä ollut miestä enkä tässä iässä enää kuvittele sellaista löytävänikään, mutta jos olisin nuori nainen, niin kyllä minusta tuntuisi, että kannattaako miehen kanssa ryhtyä minkäänlaiseen suhteeseen vai onko parempi vain pysytellä mahdollisimman kaukana. Onhan tästä tänne kirjoittanutkin useampikin nuori nainen. Eivät aio edes yrittää suhdetta mieheen, sen vuoksi mitä ovat miesten kommenteista lukeneet.
Tunnen paljonkin nuoria ihmisiä, ja heillä on ihan normaalit hyvinvoivat parisuhteet. Kukaan heistä ei kyllä vietä aikaansa lueskelemalla sontaa typerillä keskustelupalstoilla, että se ehkä heitä sitten yhdistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet haluaisivat käskyttävän pomon vapaa ajalle kun töissäkin saat toteuttaa muiden käskytystä ilman omaa tahtoa. Naiset vaativat aivan järkyttävän paljon ja takasin ei anna mitään ja muutenkin nainen lähtee heti jos kaikki ei ole täydellistä vain hänelle
Kannattaa tehdä heti suhteen alussa pelisäännöt selväksi. Molemmat hoitaa omat asiansa. Olen tässä viimeaikoina pitänyt kirjaa avunpyytäjistä ja 95% heistä on naisia. Kannattaa lopettaa se auttaminen tai laskuttaa ajasta. Kun erosin niin vasta tajusin, että kuinka paljon aikaa menee kaikkiin naisen vaatimiin asioihin. Ei ole sen arvoista missään tapauksessa.
Piditkö myös kirjaa niistä asioista, joita nainen oli tehnyt vuoksesi ja käyttänyt aikaansa ja vaivaansa tai joustanut? Olen samaa mieltä kanssasi, että näiden asioiden pitäisi mennä suurinpiirtein tasan, toki vaihtelua voi olla, että on esim.ajanjaksoja, joissa itse auttaa ja joustaa enemmän, ja toisessa elämäntilanteessa, kun esim. itse kaipaa tukea ja apua ja on raskasta tms, niin asia olisi luonnollisesti sitten toisinpäin.
Tämä ei ole mielestäni sukupuolisidonnainen asia, vaan epäsuhta voi olla kummin päin tahansa. Helposti sitä ihminen kyllä näkee sen hyvin mitä itse tekee, mutta ei aina sitä mitä myös toinen on tehnyt. Varsinkaan jos ne eivät ole ihan samoja asioita. Aika usein vasta suhteen loputtua huomaa, mitä on pitänyt itsestäänselvyytenä. Ehkäpä ex-naisesikin huomasi tämän vasta eron jälkeen, yhtäkkiä ei olekaan enää sitä mihin on palveluun on tottunut. Ihmiset pitää toisiaan ja heidän panostaan suhteessa liian usein itsestäänselvyyksinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos profiilisi on kirjoitusasultaan aloitusta vastaavaa en yhtään ihmettele ettei ne ihan huippu tyypit ota sinuun yhteyttä. Olet ns heikompi tasoinen nainen, jolla voi hetken pitää kivaa.
Juuri näin. Itse pyyhin elimeni tällaisten mimmien pehmoleluihin aktin jälkeen ja häippäisen jääkaapin rohmuttuani. Sinne jääköön vollottamaan, kun oktsitosiinia ei enää heru. En välitä kuin omasta hedoniastani.
🤢
Tässä tapauksessa heikompitasoinen olet kyllä sinä eikä naisparka, oli hän millainen tahansa.
Elimenpyyhkimisstrategia ei tieteellisten tutkimusten mukaan vaikuta miehen yhteisölle näkyvään tasoon.
Ainakaan yksikään nainen ei menetä sinussa yhtään mitään, ihan riippumatta siitä mikä on hänen "tasonsa" kenenkäkin mielestä.
Mutta tätäkin keskustelua lukiessa voin jälleen kerran todeta, että mitä ilmeisimmin olen väistänyt luodin kun olen elänyt koko elämäni ilman intiimejä suhteita. Jos kerran tämä mitä täältä saa lukea on niiden päällisin puoli asiallistenkin miesten todellista persoonaa.
En ole irl törmännyt tälläisiin palstapelleihin, kuin täällä pyörii. Näiden miesten "tyttöystävä" löytyy kuvaruudusta talouspaperirullan vierestä, ei oikeasta elämästä.
On siinäkin etunsa. Ei nalkutusta eikä kohtuuttomia vaatimuksia ja seksiä saa aina kun haluaa.
Tuo saattaa riittää "seksiksi" vain, jos ei tiedä oikeasta seksistä mitään.
Naiset tunnetusti tietää kaiken hyvästä seksistä. Vuosia saman miehen kanssa sängyssä, enkä ole koskaan saanut orgasmia.
Sulla on kyllä todella erikoisia käsityksiä seksistä.
Käsityksiä syntyy asioista, joihin törmää joko kirjoitettuna tai kerrottuina.
Eli toisen käden tietoa.
Ei se ole toisen käden tietoa lukea esim palstamamman tekstiä tai tyttöjen illoissa kuunnella Sirkkua. Kyllä hän ihan itse kertoo omassa seksielämästään.
Edelleenkään et ole itse ollut kokevana osapuolena tilanteessa, joten et voi Sirkun kertomuksella perustella sitä, että oma käsi on parempaa kuin kahden ihmisen välinen seksi.
Vierailija kirjoitti:
Reilu kymmenen vuotta parisuhteessa ja nyt toivon että olisin itsekin ollut samanlainen sitoutumaton mies. Ei parisuhteella ole oikein mitään tarjottavaa miehelle. Kaikki pakollinen pitää tehdä mitä yksinkin ja lisäksi vaimon toiveet täytettävä ja lisäksi pitää omia toimia rajottaa kun puoliso ei tykkää. Naisen ei tietenkään tarvitse joustaa koska feminismi, sovinismi, naisten äänioikeus ja burka.
Millä kriteereillä valitsit vaimosi?
...tylsää...
Älä ap yritä kouluttaa miehiä. Se ei onnisti miehiltä naisten suhteen, eikä myöskään naisilta miesten suhteen. Lopettaminen on helppoa. Aloittaminen vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oonko mä nyt huono ihminen kun en ole koskaan seurustellut? Miksi mun pitäis alkaa seurustelemaan?
Lokeroidun ikisinkkuihin ja olen kolmekymppinen mies.Olen 23 vuotias mies ja naisilla on hirveä tarve pelastaa minut säälittävältä sinkkuelämältä. :D Kaikki on oikeasti hyvin. En ole katkeroitunut, sitoutumiskammoinen, jne. Miksi vielä tänäkin päivänä pitää puolustaa itseään, jos ei halua parisuhdetta, lapsia, omakotitaloa tai omistusasuntoa, jne...
Ja joo joo mieleni muuttuu ja minusta tulee yksinäinen ja katkera...elämässä ei ole sitä ennustettavuutta ja näinkin voi käydä, mutta murehditaan sitä sitten kun sen aika on.
Naurahdin. 23v miehenalku nyt ei ylipäätään voi vannoa vielä yhtään mitään :D Voi olla vielä15v helposti, ennen kuin alkaa kiinnostelemaan parisuhde ja ok-talo, sekä lapset. Tuon ikäinen ei todellakaan ole vielä suhteissaan katkera, kun on vasta aloittelemassa aikuiselämää :d
No mutta sitähän tuo lainaamasi kirjoittajakin sanoi: murehditaan sitä sitten kun sen aika on.
Olen itse 48-vuotias mies, ja innolla odottelen, milloin alkaisi lapset ja omakotitalot kiinnostamaan. Minäkin olen ajatellut murehtia niitä sitten kun sen aika on, toistaiseksi on ollut oikein hyvä elämä ilmankin.
Ei tarkoittanut, vaan tarkoitti että lullee nyt tietävänsä ettei näitä asioita halua ikinä, ja jos mieli muuttuu, niin sitten ollaan katkerana ja yksinäisenä, ja SITÄ murehditaan sitteen kun sen aika on. Tosiasiassa 23v:n mielipide muuttunee ihan toiseen suuntaan, eikä hänestä kerkeä tulla vanhaa ja katkeraa ;)
Vierailija kirjoitti:
Samat jutut kuin sitoutumiskammoisilla naisilla.
Juuri näin. Ei se sitoutumiskammo ole sukupuoleen liittyvä asia.
Niillä on jotain henkisiä ongelmia. Älä anna vaikuttaa itsetuntosi, vaan ajattele kuinka onnekas olet kun väistit luodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat sitoutua? Haluat itsekkyydessäsi etuoikeuden ihmiseen ja itsellesi mielenrauhan. Statuksen?
Kyllähän seurustelulla tietyllä lailla saa"etuoikeuden" toiseen ja antaa sen itseensä. Seurustelu tarkoittaa mielestäni sitä, että tykkää ja arvostaa toista niin paljon, että haluaa antaa toisilleen tämän etuoikeuden. Voi alkaa oikeasti jakaa elämää toisen kanssa syvemmällä tasolla, luottaa siihen että toinen välittää. ja on mahdollista myös suunnitella enemmän yhteistä tulevaa.
Nykyään taitaa olla tällainen välimuoto syntynyt, että halutaan tapailla tietyllä lailla jotenkin löyhästi sitoutuneesti? Että on sovittu ettei olla muitten kanssa, muttei myöskään seurustella. Mun mielestä tämä on hieman outo käsite, sillä ennen tuokin tarkoitti seurustelua. Mitä eroa on seurustelulla ja tapaululla "yksinoikeudella"?
Ja mitä tulee statukseen ja itsekkyyteen, niin jos ihminen on sellaisen perään, niin sitä se on seurusteli tai ei. Eli ei siis sinällään liity kyllä mielestäni seurusteluun tai sinkkuuteen, vaan lähinnä ihmisen luonteeseen.
Tapailussa ei suunnitella mitään yhteistä tulevaisuutta. Tapaillaan vaan niin kauan kun on mukavaa. Seurustelu on jo vakavampaa ja halutaan yhteinen tulevaisuus.
Tykkääkö ihmiset paljonkin tuollaisista pitkistä tapailusuhteista? Jotka eivä johda tai ole edes ajatus että johtaisi seurusteluun ja syvempään suhteeseen? Itse etsin syvää yhteyttä ja aitoa välittämistä ihmisenä, ja rakkautta. En näe, että suht. keveä tapailusuhde voisi tällaista tarjota. Haen sellaista suhdetta, missä on tunnetasolla voimakkaasti mukana. Minulle ei oikein pelkkä keveä ja "mukava" riitä, vaan kaipaan elämän syvempiä merkityksiä.
Mulle syvemmät merkitykset elämään tulevat ihan muualta kuin parisuhteesta. Näin myös nyt, kun olen pitkässä parisuhteessa. Se mitä itse on olemassa, se mitä muut ovat, luonto, filosofia, yhteys muihin jne.
En ole koskaan hakenut parisuhdetta vaan hyvää elämää jossa voin toteuttaa itseäni ja avartaa maailmankuvaani. Tämä onnistuu ihan yhtälailla suhteessa ollessa, kuin sinkkunakin.
Ei sitoutumista pitäisi joutua itseltään pakottamaan. Tuntuisi oudolta olla itse sellaisessa raossa. Minulle se ei tarkoittaisi, ettenkö PYSTY sitoutumaan, vaan että en oikeasti halua. Kun olen ollut palavasti ihastunut/rakastunut, ei ole tullut mieleenikään liiemmin pohtia sitoutumisia tai sitoutumattomuuksia. Se on ollut menoa silloin ja tavallaan itsestään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oonko mä nyt huono ihminen kun en ole koskaan seurustellut? Miksi mun pitäis alkaa seurustelemaan?
Lokeroidun ikisinkkuihin ja olen kolmekymppinen mies.Olen 23 vuotias mies ja naisilla on hirveä tarve pelastaa minut säälittävältä sinkkuelämältä. :D Kaikki on oikeasti hyvin. En ole katkeroitunut, sitoutumiskammoinen, jne. Miksi vielä tänäkin päivänä pitää puolustaa itseään, jos ei halua parisuhdetta, lapsia, omakotitaloa tai omistusasuntoa, jne...
Ja joo joo mieleni muuttuu ja minusta tulee yksinäinen ja katkera...elämässä ei ole sitä ennustettavuutta ja näinkin voi käydä, mutta murehditaan sitä sitten kun sen aika on.
Naurahdin. 23v miehenalku nyt ei ylipäätään voi vannoa vielä yhtään mitään :D Voi olla vielä15v helposti, ennen kuin alkaa kiinnostelemaan parisuhde ja ok-talo, sekä lapset. Tuon ikäinen ei todellakaan ole vielä suhteissaan katkera, kun on vasta aloittelemassa aikuiselämää :d
No mutta sitähän tuo lainaamasi kirjoittajakin sanoi: murehditaan sitä sitten kun sen aika on.
Olen itse 48-vuotias mies, ja innolla odottelen, milloin alkaisi lapset ja omakotitalot kiinnostamaan. Minäkin olen ajatellut murehtia niitä sitten kun sen aika on, toistaiseksi on ollut oikein hyvä elämä ilmankin.
Ei tarkoittanut, vaan tarkoitti että lullee nyt tietävänsä ettei näitä asioita halua ikinä, ja jos mieli muuttuu, niin sitten ollaan katkerana ja yksinäisenä, ja SITÄ murehditaan sitteen kun sen aika on. Tosiasiassa 23v:n mielipide muuttunee ihan toiseen suuntaan, eikä hänestä kerkeä tulla vanhaa ja katkeraa ;)
Seli seli. Julistat oman pää pyhää totuuttasi kuin jotain evankeliumia edes lukematta mitä on kirjoitettu ja nyt yrität puhua mustaa takaisin valkoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisilla taas on kauhea tarve määritellä onko suhteen status tapailu, seurustelu, avoliitto vai avioliitto? Miehille riittää, kun ollaan yhdessä - tuollaiset määritelmät vaan ahdistaa.
Olen nainen, vaikka vastaankin vain omasta puolestani. Minun on tiedettävä suhteen laatu, jotta voin suhtautua siihen sellaisena kuin se tosiasiassa on, etten vahingossa mene luulemaan suhdetta jonkun muunlaiseksi. Jos suhde on kevyttä tapailua muun seuran puutteessa, niin se on hyvä tiedostaa, jotta osaan ottaa sen sellaisena.
En ikinä seurustelisi, saati menisi vakavammin yhteen miehen kanssa jota meidän suhteemme ahdistaisi, joten tämä olisi ensiarvoisen tärkeä tieto, jotta pystyisin välttämään tuollaisen miehen.
Vierailija kirjoitti:
Mihin miehen ja naisen ystävyyssuhteet ovat kadonneet? Oikeastaan sellaisen ainoastaan hyväksyisin oikeaksi suhteeksi. Eihän normaaleissa ystävyysssyhteissakaan suunnitella sen kummemmin tulevaisuutta, vaan möllötetään yhdessä kun on kivaa. Hirveitä velvollisuuksia ladataan seurusteluun, kaikella muka pitää olla tavoite. Ei ystävyyttä ja rakkautta voi pakottaa ja edes oikeastaan etsiä. Muutenhan siinä toinen on vain väline.
Eihän ystävyys minnekkään ole kadonnut. Tapailu on mielestäni täysin eri juttu kuin ystävyys/kaverisuhde ja sen muodotuminen. Tapailuun voi päätyä myös kaverin kanssa. Kyllä sillon jos laitetaan tunteet peliin ja otetaan toinen tiiviimmin elämään mukaan, kaivataan jonkunlaista tietoista sitoutumista ja kommunikointia.
Erikseen voidaan tottakai sopia oman suhteen asioista ja siitä jos kumpikaan ei halua määritellä tilannetta tms. mutta lähtökohtaisesti kyllä siinä tapailussakin on velvollisuus ottaa toinen ihminen huomioon. Jos ei jaksa sitoutua tai ymmärrä että luottamus ja kiintymys rakentuu vain sillä, että toinen huomioidaan ja priorisoidaan hiukan ylemmäs kuin omat harrastukset ja mieliteot. Jos ei halua edes yrittää, niin miksi edes tapailla ketään... sinkkuna saa tehdä mitä huvittaa. Tai sit asioista sovitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoiko hän ettei koskaan halua noita asioita? Jotenkin vaikuttaa juurikin siltä, että hän ei käsikirjoita sitä elämään vaan ottaa vastaan sen mitä elämä tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se nyt oo ihan hyvä, että tuossa vaiheessa ilmenee et ei halua vakavampaa/sitoutua (apn kuvailema 2kk) kuin siinä 6kk-1 vuoden jälkeen roikotuksen päälle tai pahempaa. En kyllä itsekkään 2kk aikana vaatisi mitään, jos on muutenkin vaam kasuaalia tapaamista.
Kuvittelin tämän ketjun sitoutumiskammon tarkoittavan sitä, jos ollaan oltu yhdessä vaikka sen 5+ vuotta eikä kosintaa toiveista huolimatta kuulu tai mies on joku sarjaihastuja/pettäjä tms. eli ei osaa olla yhdelle uskollinen tai kaverit menee aina edelle.
Omaan korvaan alkuvaiheen tapailu voi vapaampaa ollakin, molemmille siihen saakka kun sovitaan. ja jos 2kk jälkeen asiasta puhutaan ja toinen totoeaa et ei sovi niin se on mielestäni ihan normaalia. Jos taas sovotusta poiketaan jne. niin se on mielestäni kokonaan toinen keskustelu.
Muuten kantaa ottamatta, muutama ei ole 2. Käsitteenä muutama on epämääräinen, mutta joka tapauksessa se on enemmän kuin kaksi. Yleisesti muutaman voidaan katsoa alkavan kolmesta, tai neljästä ja jatkuvan epämääräisen lukumäärän eteenpäin. Tavallisesti muutamalla tarkoitetaan oman käsitykseni mukaan jotain 3 - 8 välillä, ehkä yleisin "muutama" ooisi 4-6? Muutaman määre saattaa riippuu myös mistä asiasta puhutaan. Kun puhutaan kuukausista, niin voidaan olettaa, että muutamalla tarkoitetaan vähemmän kuin vuotta? AP, kerrohan mitä lukuja tarkoitit muutamalla 4-6 kk? 3-10 kk?
(esim. Jos on mennyt kaverin luo iltaa istumaan ja ottanut sielä "muutaman", niin voihan se muutama olla vaikka 15 ,jos on oikein janoisesta ihmisestä kyse...) Mutta 2 muutama ei kuitenkaan koskaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Täysin päinvastainen tilanne kuin itselläni. Vaimo on se kiintopiste ja peruskallio jonka suojasta on helppo elää omaa elämää pelkäämättä yksinjäämistä ja hylätyksi tulemista. Vaimo on lisäksi yleensä aina oikeassa, ja jos haluan rehellisen mielipiteen asiaan kuin asiaan, niin hänen luokse käypi tieni. Olin aivan surkea ennen kuin vaimon kanssa menimme yhteen. Kämppä oli sotkussa, rahaa paloi mihin sattuu, nukuin ja söin huonosti, ja olin jatkuvasti uupunut ja apea.
En vaihtaisi vaikka mikä olisi, ja toivon että saan lähteä tältä pallolta ennen vaimoani. Hän kyllä pärjää ilman minuakin, mutta minä en ilman häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seli seli. Julistat oman pää pyhää totuuttasi kuin jotain evankeliumia edes lukematta mitä on kirjoitettu ja nyt yrität puhua mustaa takaisin valkoiseksi.
Väännä mitne haluat, tosiasia ei muutu, eli se ettei 23v vielä tiedä mitä elämältään isona haluaa, saati miten se elämä tulee menemään.
Veikkaan, että kirjoittajan olettiin olevan mies.