Laskeumat pilaa elämäni...
Mies lopulta myönsi sen mitä olen pelännytkin. Alapään laskeumat on levittäneet paikat niin piloille että miehestä se ei tunnu enää hyvältä.
Itse olen jo vuosia ollut sitä mieltä ettei toisen synnytyksen jälkeen ole tuntunut hyvältä. Laskeumat niin pahoja että ulostamiseen olen tarvinnut käsiapua pitkään, virtsa-aukko jotenkin vääntynyt ulospäin sieltä. Hyppiä en voi kun tuntuu että tulee pissa housuun vaikka olis just käynyt pissalla.
Tunnen koko ajan seistessä ja istuessa että emätin ois niinkuin auki. Uimassa käydessä sinne menee vettä inhottavasti ja sitte sitä vedestä poistuessa valuu pois niin paljon että luulen laskevani alleni.
Seksin aikana ilmaa menee tosi helposti ja se sattuu. Kun mies on lauennut sisääni ja nousen ylös niin sperma ja ilma alkaa pulputa yhdessä äänekkäästi ulos.
Haluan muutosta asiaan koska mun maailma romahti . Seksi on meille molemmille tärkeää ja se on ihan nollissa kun kumpikaan ei halua näiden ongelmien takia.
Mites nyt? Kannattaako mennä neuvolan kautta gynelle vai auttaako työterveyslääkäri pääsemään noihin leikkauksiin?
Ja ennenkaikkea auttaako noi leikkaukset emättimen tiukkuuteen vai pitääkö noiden lisäksi käydä jossain tiukennusleikkauksessa?
Kommentit (99)
Anteeksi, että tungen tähän ketjuun, mutta osaisiko joku neuvoa Tampere-Helsinki-väliltä hyvää ja empaattista gyneä, joka osaa tunnistaa hyvin laskeumat? Mä olen epäillyt laskeumia pitkään. Synnytyksen jälkeen kävin niistä pari kertaa lääkärillä terveyskeskuksessa, mutta aina sanottiin, ettei siellä mitään ole ja ne synnytyksestä on vielä niin vähän aikaa, eikä tuota ponnistusta kokeiltu. Sen jälkeen en ole kehdannut enää mennä valittamaan, vaikkei alapää ole vieläkään normaali vaikka synnytyksestä on yli vuosi.
Mitäs sitten jos kädet murtuu ja menee pakettiin etkä pysty avustamaan käsillä ulostamista?
Kyllähän tuon tasoiset vaivat pitäisi hoitaa ihan itsestäänselvästi.
Synnytyksen jälkeisen umpeen kursimisen pitäisi suorittaa varta vasten koulutettu henkilö ettei tarvitsisi jälkeenpäin korjailla ja naisten kärsiä kaiken maailman vaivoista.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 07:13"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 00:29"]Luen tätä ketjua ja itken. Synnytin 3kk sitten yli 4kg vauvan ja sain pahat repeämät peräsuoleen asti.
Miten tuo ponnistustarpeen puutos liittyy tähän? Minullakaan ei nimittäin ollut ponnistamisen tarvetta ja ponnistusvaihe kesti yli tunnin (yritin ponnistaa hitaasti ettei tulisi repeämiä vaikka kätilö käski ponnistaa nopeaa, v*tuiksi meni joka tapauksessa).
Jälkitarkastuksessa lääkäri ei tehnyt sisätutkimusta kun itkin (itkin järkytyksestä koska lääkäri vahvisti että arpi on iso ja paksu eikä koskaan parane) ja lääkäri luuli että itken (vain) arven kivusta. Nolotti joten en korjannut. Eli kirjoitti papereihin että "kaikki ok"..
Nyt olen huomannut etten voi ulostaa painamatta välilihaa. Uloste voi olla jopa 2 päivää emättimen takana kovassa pussissa, ja tulee ulos vasta kun sitä on todella, todella iso määrä. En tiennyt että ihminen voi kakata noin isoja ulosteita, edes iso mies saati normaalikokoinen nainen.
Pelottaa ajatus toisesta lapsesta ja surettaa että en taida voida toista hankkia (kuten ap olin alatiesynnytyksen kannattaja, nyt suosittelen adoptiota). Kamala tilanne.
Ja sitten pelottaa myös että olenko 4 vuoden päästä ap:n tilanteessa.
[/quote]
Kuituja! Säännöllinen vatsantoiminta. Lantionpohjalihakset kuntoon
[/quote]
Treenaan lantionpohjan lihaksia kyllä ja ne ovat ihan hyvässä kunnossa vasta synnyttäneeksi. Kuituja syön paljon. Uloste jää siihen peräsuoleen päiviksi, kyllä se muuten liikkuu elimistössä ihan hyvin!
86
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 04:19"]En tiedä liittyykö rectosele mitenkään siihen ettei synnytyksessä tule ponnistamisen tarvetta.
Itselle vain jäi sellainen tunne, kun kauan piti yrittää täysiä punnata alapäätä ilman että osasi kohdistaa sitä.
Jälkimmäisissä synnytyksissä osasin ponnistaa ihan eri tavalla kun tuli sen tarve.
Tein lisää lapsia, koska niitä halusin vaivoista huolimatta. Enkä kadu, tosin pidempi ikäero olisi ollut varmaan näiden vaivojen takia parempi.
Kertomasi juttu isoista ulosteista kuulostaa niin tutulta :) Juuri samoin päivittelin ekan synnytyksen jälkeen.
Toivottavasti kaikki saamme leikkauksesta apua, jos sellaiseen jossain vaiheessa pääsee!
39
[/quote]
Mielenkiintoista olisi tietää liittyykö vai ei. Kätilö kyllä sanoi että ponnistan oikeaan suuntaan/oikein, joten en tiedä sitten. Jotenkin paha naku jäi koko touhusta noiden tuhojen (repeytymien jne) vuoksi, itsetunto nollissa (seksistä en ole edes haaveillut vieläkään) ja tämäkin vielä, luulin tätä väliaikaiseksi ongelmaksi ennen tätä ketjua :(
Toivottavasti kaikki te(/me?) tarvitsevat saamme hyvän hoidon. Ei jumankauta jos tämä ongelma tosiaan voi jäädä pidemmäksikin aikaa, ihmisyyshän siinä menee.
86
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 07:44"]Synnytyksen jälkeisen umpeen kursimisen pitäisi suorittaa varta vasten koulutettu henkilö ettei tarvitsisi jälkeenpäin korjailla ja naisten kärsiä kaiken maailman vaivoista.
[/quote]
Tämä! Minä jouduin leikkaussaliin uusintakierrokselle kun kätilö ei huomannut ensin toista repeämää!
86
Miten on mahdollista, että tilannetta ei huomattu jo synnytyksen jälkitarkastuksessa, vai onko tuo ongelma tullut vasta myöhemmin?
Olen itsekin nainen, jolla on jonkun verran ulostusvaikeuksia, mutta miksi minä en ollenkaan ymmärrä miten tämä temppu on teknisesti mahdollinen " tyhjentämään suolensa painamalla sitä "kakkapussia" emättimen puolelta kohti ulosteen poistumisaukkoa"? Kai se on, mutta olisiko kuitenkin helpompi käyttää jotain ruisketta?
Ap, sen verran hyvä ketju ja myötätunto puolellasi että tulethan kertomaan miten kävi!
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:01"]Miten on mahdollista, että tilannetta ei huomattu jo synnytyksen jälkitarkastuksessa, vai onko tuo ongelma tullut vasta myöhemmin?
Olen itsekin nainen, jolla on jonkun verran ulostusvaikeuksia, mutta miksi minä en ollenkaan ymmärrä miten tämä temppu on teknisesti mahdollinen " tyhjentämään suolensa painamalla sitä "kakkapussia" emättimen puolelta kohti ulosteen poistumisaukkoa"? Kai se on, mutta olisiko kuitenkin helpompi käyttää jotain ruisketta?
[/quote]
Ruisketta joka ikinen päivä? Juuuuuu ei. Sekö ei sitten ole nöyryyttävää? Oletko kokeillut ruisketta ikinä?
86
Ps. Ainakaan minulla ei jälkitarkastuksessa tehty koko sisätutkimusta noiden muiden vaurioiden vuoksi! En jälkikäteen tajua miten tämä on mahdollista mutta näin se meni eikä määrätty uuttakaan aikaa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 10:01"]
Oisko kellään suositella hyvää yksityistä gynekologia Tampereelta tai Jyväskylästä tai siltä väliltä? :)
[/quote]Terveystalo, Jyväskylä, Arja Kuronen. Juuri näissä vaivoissa sain apua, hyvin asiallinen ja miellyttävä lääkäri.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 10:01"]
Oisko kellään suositella hyvää yksityistä gynekologia Tampereelta tai Jyväskylästä tai siltä väliltä? :)
[/quote]Terveystalo, Jyväskylä, Arja Kuronen. Juuri näissä vaivoissa sain apua, hyvin asiallinen ja miellyttävä lääkäri.
Onko jollain tiedossa kuka noista Oulun Gynekon lääkäreistä olisi tällaisissa vaivoissa paras?
Hei,
mulla leikattu rektoseele ja sain lähetteen yksityiseltä gyneltä ja Jorvissa leikattiin. Selitin kynnelle ongelman (lakkaaminen ei onnistu ellei työnnä sormella emättimen puolelta) ja lääkäri kirjoitti lähetteen heti. Pääsin sairaalaa arvioon nopeasti ja noin 3 kk päästä jo leikkaukseen. Olipa se helpotus!!!!! Tosin se leikkaus aiheutti sen, että virtsarakon laskeuma pääsi pullahtamaan valtoimenaan ja sain kauheat virtsankarkailu ongelmat. Edes kävellä en voinut ilman tenaa ja jouduin/pääsin 5 kk päästä vielä TOT leikkaukseen. Ja sekin oli kuin taivaan lahja!
Siis gynelle...
Ja kaksi alatiesynnytystä ja 4,5 kg lapset
nro 76
Eipä oo tuota ongelmaa, sektio ja yksi lapsi. Koko ajan täytyy harrastaa lantionpohjajumppaa.
Onpa hyvä tietää millaista voi olla edessä gynen vastaanotolla :(
Itse olen menossa huomenna.
Oireeni kerroinkin jo aiemmin (39).
Järkyttävää miten joku voi vähätellä näitä rectoselen aiheuttamia vaivoja eli nöyryyttävä kakkapussin tyhjennys emättimen kautta, seksielämän hankaloituminen ja itsetunnon romahtaminen.
Ja vielä väittää ettei laskeumaa ole vaikka oireet on selkeät, ettäs kehtaa :(
Itselläni alapää vaurioitui osittain jo ekassa synnytyksessä kun ei tullut ponnistamisen tarvetta vaan piti väkisin yrittää saada pihalle lähemmäs 4kg tytteli.
Jälkimmäisissä synnytyksissä tilanne tietysti paheni.
Lantionpohja jumppaa tein ahkerasti, kunnes keskimmäisen lapsen jälkeen jumppa alkoi aiheuttaa kovaa kipua ulosteen laskeutuessa suolessa.
Tuolloin myös synnärillä lääkäri totesi ettei lantionpohjajumpasta ole hyötyä rectoseleen.
Tässä vuosien varrella olen kuitenkin toiveikkaana aina välillä aloittanut jumpan, mutta aina alkavat myös kovat kivut :(
Ja tosiaan ahkerasti tein lantionpohjalihaksia ennen ekaa synnytystä ja sen jälkeen, ehkä väärin tai jatkoin juoksuharrastusta liian pian synnytyksen jälkeen.
Omasta kokemuksesta voisin kuitenkin väittää että lantionpohjajumppa ei täysin pelasta jos kudostyyppi on huono ja synnytyksessä tulleet vauriot suuret.
39
Ap tässä. Soitin kuukausi sitten sille meidän neuvolan terkalle ja kysyin että onko hänen kauttaan ainoastaan pääsy kunnalliselle gynelle meillä ja sanoi että näin on. Eli ei tarvinnutkaan sinne yksityiselle yrittää....
Pelotti ensin että miten terkka suhtautuu tai vähätteleekö, mutta tuli tosi hyvä mieli kun sain sanottua vaivani ja terkka sanoi että täytyyhän sun päästä lääkärille! :)
Huomenna on aika gynelle. Toivotaan että se on samaa mieltä että jotain tarvis tehdä. Vaikuttaa tosi paljon jo henkiseen terveyteen tää vaiva...
Ajattelin kirjoittaa lääkäriä varten oikein paperille kaikki oireet etten unohda mitään, onko tyhmä idea...? :D
Ihan normaali neuvo on kirjoittaa oireet ylös jos niitä on paljon tai arvelee että käynnillä vaikka herkistyy tms. Hyvä että olet pääsemässä lääkärille.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 19:38"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 19:14"]Tässähän on selvä ketju alatiesynnytyksestä aiheutuneista pahoista vaurioista joita aina vähätellään. Mikä tahansa ketju niin alatie hyvä hyvä kunnes tulee se kipeä totuus ettei olekaan hyvä ja väljät paikat. Ap yksityiseltä saat nopeammin apua.
[/quote]
Tässä ap ja olen muuten aina ollut alatiesynnytyksen vankkumaton kannattaja. Tähän asti. Itseasiassa suosittelen kaikille lämpimästi mieluummin vaikka adoptiota. Saa samat edut ilman haittoja...
[/quote] Mutta kun se väljyys on vain pienimunaisten propagandaa. Jos tuntuu väljältä niin mies ei ole nuollut pillua turvoksiin :)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 04:19"]En tiedä liittyykö rectosele mitenkään siihen ettei synnytyksessä tule ponnistamisen tarvetta.
Itselle vain jäi sellainen tunne, kun kauan piti yrittää täysiä punnata alapäätä ilman että osasi kohdistaa sitä.
Jälkimmäisissä synnytyksissä osasin ponnistaa ihan eri tavalla kun tuli sen tarve.
Tein lisää lapsia, koska niitä halusin vaivoista huolimatta. Enkä kadu, tosin pidempi ikäero olisi ollut varmaan näiden vaivojen takia parempi.
Kertomasi juttu isoista ulosteista kuulostaa niin tutulta :) Juuri samoin päivittelin ekan synnytyksen jälkeen.
Toivottavasti kaikki saamme leikkauksesta apua, jos sellaiseen jossain vaiheessa pääsee!
39
[/quote]
Luuleeko joku, että leikkaus saa ihmeitä aikaan?