Laskeumat pilaa elämäni...
Mies lopulta myönsi sen mitä olen pelännytkin. Alapään laskeumat on levittäneet paikat niin piloille että miehestä se ei tunnu enää hyvältä.
Itse olen jo vuosia ollut sitä mieltä ettei toisen synnytyksen jälkeen ole tuntunut hyvältä. Laskeumat niin pahoja että ulostamiseen olen tarvinnut käsiapua pitkään, virtsa-aukko jotenkin vääntynyt ulospäin sieltä. Hyppiä en voi kun tuntuu että tulee pissa housuun vaikka olis just käynyt pissalla.
Tunnen koko ajan seistessä ja istuessa että emätin ois niinkuin auki. Uimassa käydessä sinne menee vettä inhottavasti ja sitte sitä vedestä poistuessa valuu pois niin paljon että luulen laskevani alleni.
Seksin aikana ilmaa menee tosi helposti ja se sattuu. Kun mies on lauennut sisääni ja nousen ylös niin sperma ja ilma alkaa pulputa yhdessä äänekkäästi ulos.
Haluan muutosta asiaan koska mun maailma romahti . Seksi on meille molemmille tärkeää ja se on ihan nollissa kun kumpikaan ei halua näiden ongelmien takia.
Mites nyt? Kannattaako mennä neuvolan kautta gynelle vai auttaako työterveyslääkäri pääsemään noihin leikkauksiin?
Ja ennenkaikkea auttaako noi leikkaukset emättimen tiukkuuteen vai pitääkö noiden lisäksi käydä jossain tiukennusleikkauksessa?
Kommentit (99)
Minulta on leikattu emättimen takaseinän laskeuma kolmekymppisenä.
Tästä kolme vuotta aikaa enkä ole katunut, tietenkään. :)
Kolme vuotta olen voinut käydä kakalla normaalisti, ei ole kädellä tarvinnut auttaa!
Ihan julkisen puolen gynellä kävin ja julkisella leikattiin. Yksi yö sairaalassa.. Vai oliko kaksi.. Leikkauksen jälkeen ei edes ole erityisen kipeä mutta nosteluita ja istumista pitää välttää joitakin viikkoja. Jumppaa täytyy tehdä leikkauksen jälkeen ja tietty loppuelämän ajan, siis lantionpohjan jumppaa.
Varaa aika vaikka omalääkärille ja hän tekee lähetettä eteenpäin. Näin ainakin minä toimin.
Ja kerro nolostelematta kaikki vaivat, lääkärit ovat kuulleet vaikka mitä eikä nuo oireet ole sinun vikasi etkä niille mitään mahda.
Se on kudostyypistä kiinni, ei lihaksista!
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 18:04"]Minulta on leikattu emättimen takaseinän laskeuma kolmekymppisenä.
Kolme vuotta olen voinut käydä kakalla normaalisti, ei ole kädellä tarvinnut auttaa!
Ihan julkisen puolen gynellä kävin ja julkisella leikattiin. Yksi yö sairaalassa.. Vai oliko kaksi.. Leikkauksen jälkeen ei edes ole erityisen kipeä mutta nosteluita ja istumista pitää välttää joitakin viikkoja. Jumppaa täytyy tehdä leikkauksen jälkeen ja tietty loppuelämän ajan, siis lantionpohjan jumppaa.
Varaa aika vaikka omalääkärille ja hän tekee lähetettä eteenpäin. Näin ainakin minä toimin.
Ja kerro nolostelematta kaikki vaivat, lääkärit ovat kuulleet vaikka mitä eikä nuo oireet ole sinun vikasi etkä niille mitään mahda.
[/quote]
Luin kunnolla ketjun ja verenpaine kohosi!!
Siis sinun lääkärikäynnin takia!
Minulle sanoi gyne aluksi ettei ole mitään laskeumaa ja sitten käski ponnistaa ja sanoi että ei kun ompas täällä se rectocele. Ja minulla sama juttu kun sulla että sellainen pussi tuli sinne peräsuoleen jolloin jouduin sormella painamaan emättimen kautta että sain paskottua. :/
Varaa aika sille yksityiselle gynelle. Hän tekee ihan varmasti lähetteen julkisen puolen leikkaukseen!
Älä anna periksi! Ei tuommoista vaivaa tarvi kestää! Ja minulla ei edes ollut muita oireita kuin tuo ulostamispulma ja se riitti jo syyksi leikata!
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 18:04"]Minulta on leikattu emättimen takaseinän laskeuma kolmekymppisenä.
[/quote]
Luin kunnolla ketjun ja verenpaine kohosi!!
Siis sinun lääkärikäynnin takia!
Minulle sanoi gyne aluksi ettei ole mitään laskeumaa ja sitten käski ponnistaa ja sanoi että ei kun ompas täällä se rectocele. Ja minulla sama juttu kun sulla että sellainen pussi tuli sinne peräsuoleen jolloin jouduin sormella painamaan emättimen kautta että sain paskottua. :/
Varaa aika sille yksityiselle gynelle. Hän tekee ihan varmasti lähetteen julkisen puolen leikkaukseen!
Älä anna periksi! Ei tuommoista vaivaa tarvi kestää! Ja minulla ei edes ollut muita oireita kuin tuo ulostamispulma ja se riitti jo syyksi leikata!
[/quote]
Kiitos tästä tsemppauksesta, sitä tarviin <3
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:56"]Lääkärikäynti maksaa alle satasen. Leikkaus tehdään julkisella ja maksaa polikäynnin ja yhden, kahden sairaalayön kanssa satasen verran.
[/quote]
Ei julkiselle pääse tuon takia leikkaukseen. Onneksi ei verorahoilla
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 09:53"]Neuvola on ehkäisyasioita varten, ja ainakaan meillä ei työterveyslääkäri puutu gynen asioihin. Varaa aika gynekologille.
[/quote]
Ok. Meillä vaan gynelle varataan ajat aina neuvolan kautta. Työterveydessä meillä ei tällä paikkakunnalla edes ole gyneä joten se on se yksityinen sitten vaan keksittävä jostain tai mentävä tk:n kautta. Ja koska meillä terveyskeskusasiat vähän sekaisin tällä hetkellä niin sieltä ei tiedä pääseekö mihinkään.
[/quote]
Aikuiset käy yksityisellä gynellä. Ei kunnalliseen pääse kuin nuoret tai juuri synnyttäneet
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 17:11"]Vähän törkeä lääkäri! Kaippa ap nyt itse tietää miten monta pentua tahtoo ulos pullauttaa, kuitenkin jo 32-vuotias! Alkoi suututtaa ihan täysillä! Anteeksi, ap. Mutta minusta lääkärillä ei ole oikeutta esittää mitään kaikkitietäviä "kyllä se mieli saattaa vielä muuttua" -kommentteja, potilas tuntee kuitenkin itsensä paremmin kuin kukaan muu. Joskus aiemmin tätäkin asiaa vielä kovasti lääkiksessä painotettiin. Argh.
[/quote]
Tottakai on! Lääketieteellinen arvio. Ei leikkauksen tarvetta. Kukaan ei leikkaa. Ei yksityiselläkään
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 17:21"]Hei, ap, epäilen itselläni takaseinämän ja peräsuolen laskeumaa. Kävin sitten gynellä, mutta se paineli lähinnä kohtua ja kaikki on kuulemma kunnossa. Minä tiedän ettei ole, mulla on osa sun oireista ja lisäksi koko ajan tulee uusia pukamia (paineen tunne on joskus sietämätön). Mutta vaikka gyne oli oikein mukava, niin tulin ulos lähinnä luulotautisena :( Päätin, että oli sitten viimeinen kerta kun menen levittelemään jalkojani minnekään. Ei ollut ensimmäinen ikävä kokemus, loukkaava ei kuitenkaan, kuten sairaalassa opiskelijan tokaisu kun oli perse revennyt.
Toivottavasti sinä jaksat kuitenkin taistella, tsemppiä siihen !
[/quote]
Hoida pukamat
Tässähän on selvä ketju alatiesynnytyksestä aiheutuneista pahoista vaurioista joita aina vähätellään. Mikä tahansa ketju niin alatie hyvä hyvä kunnes tulee se kipeä totuus ettei olekaan hyvä ja väljät paikat. Ap yksityiseltä saat nopeammin apua.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 19:14"]Tässähän on selvä ketju alatiesynnytyksestä aiheutuneista pahoista vaurioista joita aina vähätellään. Mikä tahansa ketju niin alatie hyvä hyvä kunnes tulee se kipeä totuus ettei olekaan hyvä ja väljät paikat. Ap yksityiseltä saat nopeammin apua.
[/quote]
Tässä ap ja olen muuten aina ollut alatiesynnytyksen vankkumaton kannattaja. Tähän asti. Itseasiassa suosittelen kaikille lämpimästi mieluummin vaikka adoptiota. Saa samat edut ilman haittoja...
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:01"]Miten on mahdollista, että tilannetta ei huomattu jo synnytyksen jälkitarkastuksessa, vai onko tuo ongelma tullut vasta myöhemmin?
Olen itsekin nainen, jolla on jonkun verran ulostusvaikeuksia, mutta miksi minä en ollenkaan ymmärrä miten tämä temppu on teknisesti mahdollinen " tyhjentämään suolensa painamalla sitä "kakkapussia" emättimen puolelta kohti ulosteen poistumisaukkoa"? Kai se on, mutta olisiko kuitenkin helpompi käyttää jotain ruisketta?
[/quote]
Ruisketta joka ikinen päivä? Juuuuuu ei. Sekö ei sitten ole nöyryyttävää? Oletko kokeillut ruisketta ikinä?
86
Ps. Ainakaan minulla ei jälkitarkastuksessa tehty koko sisätutkimusta noiden muiden vaurioiden vuoksi! En jälkikäteen tajua miten tämä on mahdollista mutta näin se meni eikä määrätty uuttakaan aikaa.
[/quote]
Ap tässä. Itse käyn Ainakin pari kertaa päivässä kakkosella ja onko se sitten jotenkin parempi että kaks kertaa päivässä käyttää jotain ruisketta paska pussista poistumiseen vai sitä kättä...
Mulle jälkitatkastuksen teki muuten tämä samainen gyne joka nyt tyrmäsi laskeumani. Lueskeli tällä viime käynnillä koneelta mu tietoja että ei tänne ole ainakaan aikaisemmin kirjattu susta mitään laskeuman merkkejä. Meinasin sanoa että no ei kai kun itse olet ne jutut sinne kirjoittanut ja kun ilmeisesti pitää lärpäkkeet roikkua polvissa jos silloinkaan sinusta tarpeellista leikata...
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:09"]
Voi saatana sun kanssasi, siellä sisko tukee siskoa. On se perkele ettei ihminen saa hoitoa, jos pitää käsin veivata paskat ulos. Nyt nyrkkiä pöytään sen lääkärin luona, veroja maksetaan sen takia että voi normaalisti paskantaa myös synnytyksen jälkeen. Olen valmis taistoon, sano mihin tulen? Samperi soikoon, tästä soitan nyt heti kansanedustsjalleni, joutaa herätä jos on nukkumassa!
[/quote]
Eikä, tää oli niin ihana, kiitos! :D T.Ap
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:16"]Ap, sen verran hyvä ketju ja myötätunto puolellasi että tulethan kertomaan miten kävi!
[/quote]
Kiitos! <3 Tulen päivittämään aina kun uutta asiassa ilmenee ja muutenkin käyn kommentoimassa, on "kiva" että tänne kerääntyy muidenkin kokemuksia, ei tunnu olo niin yksinäiseltä ja toivottomalta tän vaivan kanssa...
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:56"]Lääkärikäynti maksaa alle satasen. Leikkaus tehdään julkisella ja maksaa polikäynnin ja yhden, kahden sairaalayön kanssa satasen verran.
[/quote]
Ei julkiselle pääse tuon takia leikkaukseen. Onneksi ei verorahoilla
[/quote]
Voi saatana sun kanssasi, siellä sisko tukee siskoa. On se perkele ettei ihminen saa hoitoa, jos pitää käsin veivata paskat ulos. Nyt nyrkkiä pöytään sen lääkärin luona, veroja maksetaan sen takia että voi normaalisti paskantaa myös synnytyksen jälkeen. Olen valmis taistoon, sano mihin tulen? Samperi soikoon, tästä soitan nyt heti kansanedustsjalleni, joutaa herätä jos on nukkumassa!
Minulla kaksi lasta ja kaikennäköistä vaurioita alapäässä. Kohdun ja virtsarakon laskeumaa. Joskus lirahtaa pissa housuihin ja muutenkin välillä tuntuu epämukavalta. Alapesua tehdessä muutama viikko sitten yskäisin samalla ja tuli sellainen karmea olo on kn tajusin miten huonossa kunnossa alapääni oikeasti on. No, mitä siinä on väliä. Useimmiten pysyy kyllä pissa hallinnassa ja ei oikein muuten ole käyttöä kun olen yh. Aiemminkin olen ajatellut etten kehtaa enää seuraa etsiä itselleni mutta nämä alapäävaivat vaan varmistaa sen.
Luen tätä ketjua ja itken. Synnytin 3kk sitten yli 4kg vauvan ja sain pahat repeämät peräsuoleen asti.
Miten tuo ponnistustarpeen puutos liittyy tähän? Minullakaan ei nimittäin ollut ponnistamisen tarvetta ja ponnistusvaihe kesti yli tunnin (yritin ponnistaa hitaasti ettei tulisi repeämiä vaikka kätilö käski ponnistaa nopeaa, v*tuiksi meni joka tapauksessa).
Jälkitarkastuksessa lääkäri ei tehnyt sisätutkimusta kun itkin (itkin järkytyksestä koska lääkäri vahvisti että arpi on iso ja paksu eikä koskaan parane) ja lääkäri luuli että itken (vain) arven kivusta. Nolotti joten en korjannut. Eli kirjoitti papereihin että "kaikki ok"..
Nyt olen huomannut etten voi ulostaa painamatta välilihaa. Uloste voi olla jopa 2 päivää emättimen takana kovassa pussissa, ja tulee ulos vasta kun sitä on todella, todella iso määrä. En tiennyt että ihminen voi kakata noin isoja ulosteita, edes iso mies saati normaalikokoinen nainen.
Pelottaa ajatus toisesta lapsesta ja surettaa että en taida voida toista hankkia (kuten ap olin alatiesynnytyksen kannattaja, nyt suosittelen adoptiota). Kamala tilanne.
Ja sitten pelottaa myös että olenko 4 vuoden päästä ap:n tilanteessa.
En tiedä liittyykö rectosele mitenkään siihen ettei synnytyksessä tule ponnistamisen tarvetta.
Itselle vain jäi sellainen tunne, kun kauan piti yrittää täysiä punnata alapäätä ilman että osasi kohdistaa sitä.
Jälkimmäisissä synnytyksissä osasin ponnistaa ihan eri tavalla kun tuli sen tarve.
Tein lisää lapsia, koska niitä halusin vaivoista huolimatta. Enkä kadu, tosin pidempi ikäero olisi ollut varmaan näiden vaivojen takia parempi.
Kertomasi juttu isoista ulosteista kuulostaa niin tutulta :) Juuri samoin päivittelin ekan synnytyksen jälkeen.
Toivottavasti kaikki saamme leikkauksesta apua, jos sellaiseen jossain vaiheessa pääsee!
39
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 09:48"]Ap, voi olla ettei sulla ole laskeumaa, omet vain pelkästään "löysävittuinen nainen" eli lääkäri voi todeta, että et saa mitään leikausta julkisella puolella vittusi kiristämiseen, vaan yksityisesti on tehtävä....
[/quote]
Nii että sun mielestä on ihan normaalia joutua tyhjentämään suolensa painamalla sitä "kakkapussia" emättimen puolelta kohti ulosteen poistumisaukkoa? Selvä.
[/quote]
Mun täytyy sanoa, että mä olen pienen ikäni painanut välilihaa, jotta kakka pääsee paremmin ulos. Liekö ummetuksesta aiheutunut venymä peräsuolessa.
Synnytyksen jälkeen se kylläkin paheni, nyt on pakko painaa, muutoin tulee niin kova kipu, etten uskalla testata tulisikö jätös ylipäätään ulos painamatta...
[/quote]
Juuri näin.
Se ei liity mitenkään emättimen tiukkuuteen.
Tuntuu, että täällä vouhkataan turhasta.
Hoitona kuitupitoinen ruoka. Jumppa. Ja ikääntymisen hyväksyminen
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:58"]Yksityinen lääkäri VOI tehdä lähetteen julkiselle, toisin kuin joku aiemmin sanoi. Kannattaa lääkärissäkin pitää reippaasti aina puolensa ja vaatia hoitoa, omia vaivoja ei pidä vähätellä. EI hyvänen aika ole normaalia, että joutuu kädellä auttamaan ulosteen ulos! Miettikää nyt, jos joku mies kärsisi samasta vaivasta - kuulostaisiko normaalilta ja siltä, että "se nyt vain pitäisi kestää"?
[/quote]
Mutta silti siellä julkisella arvioidaan leikkauksen tarve. Lähete ei sitä takaa
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 00:29"]Luen tätä ketjua ja itken. Synnytin 3kk sitten yli 4kg vauvan ja sain pahat repeämät peräsuoleen asti.
Miten tuo ponnistustarpeen puutos liittyy tähän? Minullakaan ei nimittäin ollut ponnistamisen tarvetta ja ponnistusvaihe kesti yli tunnin (yritin ponnistaa hitaasti ettei tulisi repeämiä vaikka kätilö käski ponnistaa nopeaa, v*tuiksi meni joka tapauksessa).
Jälkitarkastuksessa lääkäri ei tehnyt sisätutkimusta kun itkin (itkin järkytyksestä koska lääkäri vahvisti että arpi on iso ja paksu eikä koskaan parane) ja lääkäri luuli että itken (vain) arven kivusta. Nolotti joten en korjannut. Eli kirjoitti papereihin että "kaikki ok"..
Nyt olen huomannut etten voi ulostaa painamatta välilihaa. Uloste voi olla jopa 2 päivää emättimen takana kovassa pussissa, ja tulee ulos vasta kun sitä on todella, todella iso määrä. En tiennyt että ihminen voi kakata noin isoja ulosteita, edes iso mies saati normaalikokoinen nainen.
Pelottaa ajatus toisesta lapsesta ja surettaa että en taida voida toista hankkia (kuten ap olin alatiesynnytyksen kannattaja, nyt suosittelen adoptiota). Kamala tilanne.
Ja sitten pelottaa myös että olenko 4 vuoden päästä ap:n tilanteessa.
[/quote]
Kuituja! Säännöllinen vatsantoiminta. Lantionpohjalihakset kuntoon
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 17:45"]
-----
Mikset hakisi parempaa palvelua muualta? Ymmärrän, että jos kyseessä pikku paikkakunta, niin joutuu lähtemään pitkänkin matkan päähän lääkärille. Mutta noilla vaivoilla... Matkustaisin vaikka tuhat kilometriä että asia lähtisi etenemään. Ei tuollaisesta tarvitse kärsiä.
[/quote]
Joo aionkin hankkia. Yksityinen tiedossa ja nuori nainen lääkärinä. Vain 30 kilsan päässä :)
Toivotaan että sille olisi väliä myös potilaan voinnilla.