Laskeumat pilaa elämäni...
Mies lopulta myönsi sen mitä olen pelännytkin. Alapään laskeumat on levittäneet paikat niin piloille että miehestä se ei tunnu enää hyvältä.
Itse olen jo vuosia ollut sitä mieltä ettei toisen synnytyksen jälkeen ole tuntunut hyvältä. Laskeumat niin pahoja että ulostamiseen olen tarvinnut käsiapua pitkään, virtsa-aukko jotenkin vääntynyt ulospäin sieltä. Hyppiä en voi kun tuntuu että tulee pissa housuun vaikka olis just käynyt pissalla.
Tunnen koko ajan seistessä ja istuessa että emätin ois niinkuin auki. Uimassa käydessä sinne menee vettä inhottavasti ja sitte sitä vedestä poistuessa valuu pois niin paljon että luulen laskevani alleni.
Seksin aikana ilmaa menee tosi helposti ja se sattuu. Kun mies on lauennut sisääni ja nousen ylös niin sperma ja ilma alkaa pulputa yhdessä äänekkäästi ulos.
Haluan muutosta asiaan koska mun maailma romahti . Seksi on meille molemmille tärkeää ja se on ihan nollissa kun kumpikaan ei halua näiden ongelmien takia.
Mites nyt? Kannattaako mennä neuvolan kautta gynelle vai auttaako työterveyslääkäri pääsemään noihin leikkauksiin?
Ja ennenkaikkea auttaako noi leikkaukset emättimen tiukkuuteen vai pitääkö noiden lisäksi käydä jossain tiukennusleikkauksessa?
Kommentit (99)
Kannattaa joka tapauksessa alkaa harjoittamaan niitä lantionpohjanlihaksia.. Vessassa käydessä koita päästää aina pikkasen pissaa ja pidätä hetkeksi ja päästä taas vähän lisää. Jatkat niin kauan kuin sitä tulee.
taas näitä lastensaannin ihanuksia....!!:) Kyllä kun näitä lukee alkaa lapsettomana ymmärtäää miltä KAIKELTA onkin oikeasti SÄÄSTYNYT! Tommosta vaivaa en ottais sitten miljoonallakaan riesakseni koko loppuelämäksi! pissat housuun ja ei seksiä! mutta joo, voihan tuo tulla myös lapsettomalle, kun ikää tulee. Perusohjehan on että pitäisi jumpata lantionpohjan lihaksia koko ajan naisena. tuo jos iskee niin......%&/(((!!!!!
Mee lääkäriin saat leikkaushoidon.
Kärsin samasta vaivasta ap! Koitetaan kestää.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 09:06"]Kärsin samasta vaivasta ap! Koitetaan kestää.
[/quote]Ettepä koita kestää vaan menette lääkäriin. Aivan turha kamppailla vaivan kanssa, joka usein voidaan korjata todella hyvin.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:59"]Kannattaa joka tapauksessa alkaa harjoittamaan niitä lantionpohjanlihaksia.. Vessassa käydessä koita päästää aina pikkasen pissaa ja pidätä hetkeksi ja päästä taas vähän lisää. Jatkat niin kauan kuin sitä tulee.
[/quote]
Näin lantionpohjan lihaksia ei saa treenata. Lihaksiston kuntoa voi testata kokeilemalla voiko keskeyttää virtsaamisen, mutta varsinainen treenaaminen pitää tehdä muuten. Tuskin tuossa muutenkaan jumpat enää auttaa eli mene ap lääkäriin.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:59"]Kannattaa joka tapauksessa alkaa harjoittamaan niitä lantionpohjanlihaksia.. Vessassa käydessä koita päästää aina pikkasen pissaa ja pidätä hetkeksi ja päästä taas vähän lisää. Jatkat niin kauan kuin sitä tulee.
[/quote]
Ja tätä kun teet usein, niin seuraa uusia ongelmia (virtsaamiseen liittyviä). Näin ei tule missään nimessä harjoitella. Harvakseltaan voi synnytyksen jälkeen kokeilla, mutta itse lantionpohjaharjoituksia ei noin tehdä.
Voit käydä myös lantionpohjaan erikoistuneella fysioterapeutilla. Mahdollisen leikkauksen lisäksi jumppa on myös hyödyksi. Ja fysioterapeutinkin kanssa voi keskustella tilanteesta, niin ei tule sellainen olo, että olisit ainoa maailmassa, jolla on noin.
Ihan julkisella puolella kyllä korjataan. TK:sta tai työterveyslääkäriltä aika, ja teet valmiiksi listan oireistasi. Tk-lääkäri katsoo alapäätäsi, haastattelee oireiden vakavuuden, ja lähettää sairaalan gynen polille, missä pääset leikkausjonoon, joka todennäköisesti on puolisen vuotta. Jos voit ilmoittautua ottamaan myös peruutusajan, voit päästä ehkä nopeammin. Leikkaukset onnistuvat päässäntöisesti hyvin.
Oirelistaa tehdessäsi huomioi kivut eri tilanteissa, ilman epänormaali liikkuminen, ulostusvaikeudet, virtsaamisvaikeudet, hankauksen tunne, ja painon tunne alapäässä. Vaikuttaako vaiva liikunnan harrastamiseen/lasten nosteluun? Löysä tunne seksin aikana ei sinänsä ole ratkaiseva oire, mutta kyllä sekin sitten osin helpottaa. Siinä kuitenkin tärkeämpää treenatut lihakset ja hermojen palautuminen synnytyksen jälkeen.
Joka tapauksessa kannattaa myös jumpata ja antaa ajalle tehdä myös tehtävänsä. Leikkausta ei pääsääntöisesti tehdä ennen kuin vuosi kulunut synnytyksestä, kudosten palautumisen takia. Jos sinulla ei vielä vuotta, mutta oireet hyvin hankalat, niin hankkiudu silti jonoon jo nyt, vetoa vaikeisiin oireisiin.
t:lääkäri
Kylläpä on vaikea näin pikkupaikkakuntalaisena löytää lähellä olevaa yksityistä gyneä... Lähimmät tuntuu olevan sadan kilsan päässä mutta pitää sitten vaan järjestää.
Siis onko se sitten niin että sieltä yksityiseltä lääkärilta saa lähetteen julkiselle leikkaukseen? Oon ihan pihalla näistä kun en ikinä käy lääkärissä paitsi lasten kanssa joskus harvoin päivystyksessä :)
Mulla sama. Ekasta meni enemmän pilalle kun oli eppari. Sen jälkeen tuntuu että hermotus ei palautunut. Virtsasuihkua pidättäessä ei tapahdu mitään suihkun hidastumista :(
Ap, sinun tilanteesi on jo niin huono, että voit kääntyä ihan tk-lääkärin puoleen. Häneltä saat lähetteen eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 09:06"]Kärsin samasta vaivasta ap! Koitetaan kestää.
[/quote]
Alan itse olemaan sietokyvyn rajoilla, koen olevani sen verran nuori että seksiä haluaisi vielä harrastaa pitkään ja nautinnollisesti. Aion tehdä asialle jotain mahdollisimman pian... Pliis tee säkin <3
Kävin yksityisellä gynellä, joka normaalitarkastuksen yhteydessä tarkisti, ettei ole tullut laskeumaa. Mut ultrattiin samalla. Maksoi noin 150€ se käynti.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 09:48"]Ap, voi olla ettei sulla ole laskeumaa, omet vain pelkästään "löysävittuinen nainen" eli lääkäri voi todeta, että et saa mitään leikausta julkisella puolella vittusi kiristämiseen, vaan yksityisesti on tehtävä....
[/quote]
Nii että sun mielestä on ihan normaalia joutua tyhjentämään suolensa painamalla sitä "kakkapussia" emättimen puolelta kohti ulosteen poistumisaukkoa? Selvä.
Neuvola on ehkäisyasioita varten, ja ainakaan meillä ei työterveyslääkäri puutu gynen asioihin. Varaa aika gynekologille.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 09:53"]Neuvola on ehkäisyasioita varten, ja ainakaan meillä ei työterveyslääkäri puutu gynen asioihin. Varaa aika gynekologille.
[/quote]
Ok. Meillä vaan gynelle varataan ajat aina neuvolan kautta. Työterveydessä meillä ei tällä paikkakunnalla edes ole gyneä joten se on se yksityinen sitten vaan keksittävä jostain tai mentävä tk:n kautta. Ja koska meillä terveyskeskusasiat vähän sekaisin tällä hetkellä niin sieltä ei tiedä pääseekö mihinkään.
Oisko kellään suositella hyvää yksityistä gynekologia Tampereelta tai Jyväskylästä tai siltä väliltä? :)
Kiitos kun joku nosti tämän ketjun näkyville!
Itsetunto ja seksin harrastaminen on nollassa kun alapää näyttää ihan hirveältä.
3 synnytystä takana ja vaivat alkoi jo ensimmäisen jälkeen. Lantionpohjan lihasten jumppa ei estänyt laskeumia tai sitten olen tehnyt niitä väärin.
Olen itse diagnosoinut oireiden perusteella aiemmin kuvatun rectoselen ja pimpsasta ulos tunkevasta tavarasta päätellen on myös muutakin laskeumaa.
Olisi ihana palauttaa itsetunto ja alkaa harrastaa seksipuuhia muutaman vuoden tauon jälkeen!
Olen jo vuosia lykännyt tätä asiaa, pienten lasten vanhempana kun pakkaa unohtamaan itsensä, mutta nyt varaan ajan gynekologille.
N40
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:38"]Löysät paikat. Lantionpohjalihas jumppaa kehiin ja sassiin. Vai onko jo kohtu pullahtanut paikoiltaan. Leikkauta pois jos kaksi lasta jo.
[/quote]
Sulla taitaa olla löysä yläpää vaikkapa olisi tiukka alapää. Jos on kohdunlaskeuma niin ei se jumppa kokonaan siltä pelasta...
Itse olen käynyt yksityisellä gynellä ja pelkkä ultraus maksaa n.70e (Pääkaupunkiseutu). Luulisin, että se tulee maksamaan lähelle 100e jos joudutaan myös ultraamaan. Riippuu tietysti missä kaupungissa/paikkakunnalla asut.