Miltä teistä muista yli 50v. tuntuu vanheneminen?
Elämä täällä on niin lyhyt, aika tuntuu juoksevan niin ettei perässä meinaa pysyä.
Alkaa luopumisen opettelu.
Toisaalta niin surullista mutta toisaalta kaunista...
Kommentit (910)
Vuodet 50 - 56 olivat ihan hyviä. Nyt kun kuusikymppiset koputtelee ovella, huomaan todella vanhentuneeni. Minä aina hoikka, olen lihonut 10 kiloa ja ulkonäkö rupsahtaa päivä päivältä enemmän. Myös muisti reistailee, unettomuus vaivaa ja kuntoakaan ei jaksaisi enää pitää yllä. Olen myös huomannut itsessäni selviä masennuksen oireita. Joten viisikymppiset: Nauttikaa vielä, kun voitte.
Elämä on hidastunut ja hiipunut tasaiseksi arjen suoritamiseksi. Mitään ihmeellistä ei tapahdu, mikään ei muutu. Eläkkeelle pääseminen on vain kaukainen haave.
Vierailija kirjoitti:
En halua elää lähellekkään satavuotiaaksi. Ap.
Eräässä tutkimuksessa kysyttiin eri-ikäisiltä ihmisiltä, haluaisivatko he elä satavuotiaaksi- Poikkeuksetta nuoret ihmiset vastasivat kyllä, mutta mitä vanhempi vanhempi vastaaja, sitä varmemmin vastaus oli ei.
Turhamaista mutta hiuksien nopea harmaantuminen harmittaa.
Kun korona tuli lakkasin värjäämisen ja nyt olen ihan harmaahiuksinen. Ikää kuitenkin "vasta 54v."
Ens viikolla 61v - vuoden alusta varhennetulle osa-aikaeläkkeelle. Waude. Teen töitä ehkä satunnaisesti, jos korona väistyy. Ehkä en.
Ihanaa vapaa-aikaa loma-asunnolla. Ei viittis isolla kirkolla (Jäke) ees käyä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräässä tutkimuksessa kysyttiin eri-ikäisiltä ihmisiltä, haluaisivatko he elä satavuotiaaksi- Poikkeuksetta nuoret ihmiset vastasivat kyllä, mutta mitä vanhempi vanhempi vastaaja, sitä varmemmin vastaus oli ei.
Sitä alkaa jo jotain ymmärtää.
Katselin lapseni koulukuvia. Eka luokalla niin iloinen ilme, naurava suu. Mut siittä se sit lähtee... joka vuosi totisemman näköinen. Sitä pikkuhiljaa tajuaa millanen paikka tää maailma on.
Elämäni kevät🙂
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Olen 51v ja liikunnasta palautuminen kestää kauemmin. Muuta rupsahtamista ei vielä. Teen vaativaa asiantuntijatyötä ja eläkeikäkin jotain 67v
Negatiivisia puolia on tietyt terveyshaitat, tosin osa niistä olisi voinut tulla jo paljon nuoremmallakin iällä. Paljon on myös todellisten vanhusten hoitoa ja huoltoa, kun omat vanhemmat ovat jo päälle 80-vuotiaita ja tarvitsevat apua arkisiin juttuihin. Toisaalta omat lapset ovat jo maailmalla, joten aikaa ja rahaa jää itselle omaan käyttöön. Työelämääkin on vielä jäljellä yli 10 vuotta, joten ei tässä itse vielä ole aikomusta luovuttaa ja ruveta vanhaksi.
Se on kyllä totta, että aika menee aivan hurjaa vauhtia, jopa näin korona-aikanakin.
Vanheneminen... se väsyttää, silmät tarttee tippoja kun kuivaa, hiukset väriä kun harmaantuu tai kohta peruukin kun ne lähtee. Limakalvot kuivaa, iho rypistyy, ryhti ei pysy, askel lyhenee, muistaa mitä muistaa....ÄÄK!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele. Satavuotiaalta on ystävät jo kuolleet, kenties jopa omat lapsetkin. Nuorena sitä ajattelee, että ystävyyksiä ja tuttavuuksia voi solmia kuten nuorenakin, mutta ei se ihan niin mene. Jotenkin sosiaalinen elämä jähmettyy vanhetessa, eikä sinne enää tule samalla tavalla uusia ihmisiä. Olisi väsyttävää olla vanhana ihan yksin omien ajatustensa kanssa, oma sukupolvi jo haudassa ja uusien sukupolvien kotkotukset ei enää kiinnosta.
Hyvältä tuntuu, tulee urheiltua omaksi iloksi, tykkään pitää painon kurissa, nautin hyvästä ruuasta, kivoista vaatteista, konserteista ja luonnosta, vähän nuorempi komea mies on rinnalla.
Nää miehenvaihtajat tuossa iässä ällöttää, oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Vanheneminen... se väsyttää, silmät tarttee tippoja kun kuivaa, hiukset väriä kun harmaantuu tai kohta peruukin kun ne lähtee. Limakalvot kuivaa, iho rypistyy, ryhti ei pysy, askel lyhenee, muistaa mitä muistaa....ÄÄK!
Minusta kuvauksesi sopii paremmin 70 kuin 50 vuotiaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Oma mies vaihtoi 10 vuotta nuorempaan naiseen. Hyvä niin, löysin itsekin paremman.
Vierailija kirjoitti:
No tota parikyt vuotta oltu. Älöttele vaan rauhassa.
Itse elän vielä täysillä, mutta miehestä on tullut tylsä, laiska ja lihava sohvaperuna...
Mitä se täysillä eläminen oikeen tarkottaa?
Mun ikinuori tätini alkoi seurustelemaan tuon ikäisenä. Suunnittelivat maailmanympärysmatkaa "poikaystävän" kanssa mutta korona siirsi suunnitelmia. Varmasti lähtevät heti kun voivat, nyt tädillä ikää 92v. Kävelee vielä pari kertaa viikossa 1 km uima-hallille, ui kilometrin ja kävelee takaisin.