pärjäisittekö tällä tulo-menot=käteen jäävä rahalla?
Olen yksin asuva sinkkunainen joka on kokopäivä töissä matalapalkka-alalla. Käteen jää palkasta n. 1300e. Vuokra+vesi 469e/kk, sähkö 40e/kk, netti ja puhelin 40e/kk. Töitten takia oli pakko hankkia auto (julkisilla en olisi päässyt töihin/kotiin töistä ja kesällä ei mitään toivoa) johon menee 1 vuoden ajan 200e/kk. Vakuutus vuodessa n. 620e eli 155e/joka 4.kk, autovero 200e/vuosi ja muut vakuutukset (koti ja tapaturma) n. 100e/vuosi.
Nuo on kaikki pakollisia menoja eli mulla jää kuussa suunnilleen ruokaan, bensaan, huvituksiin ja yllättäviin menoihin 350-500e riippuen tuleeko autovakuutusta vai ei. Bensaan menee ainakin 100e että pääsee töihin ja ruokaan arvioisin 100e kuussa.
Pystyisittekö/pärjäisittekö noin pienellä rahalla? Vuoden päästä (kun auto on maksettu pois) jää 200e enemmän "käyttörahaa"
Kommentit (64)
Olisko vinkkejä miten saan lisätuloja? Jostain vanhaa rojua voin myydä, muttei sitä kovin paljoa ole mitä myydä, eli voin pitkällä aikavälillä saada siitä 100e kasaan. Nyt jo ostan kaiken mitä voi käytettynä/kirpputorilta ja ruokaa teen suht pienellä budjetilla, eli menoista en oikein pysty tinkimään.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:44"]
Saat toimeentulotukea ehä?
[/quote]
En ole hakenut, mutta ennen veroja ja pamin jäsenmaksua sekä muita "pakollisia" menoja mun palkka on just 1500e bruttona, eli en varmaan ole oikeutettu tukeen.
Ironista sinänsä, jos mulla ei olisi autoa työttömänä mulle jäisi enemmän kuussa käteen kun nyt kun käyn töissä...
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:23"]Kai sitä tulisi toimeen, kun on pakko? Eihän siinä ole vaihtoehtoja.
Ihan käytännön vinkiksi antaisin sinulle, että perusta toinen pankkitili laskujen maksua varten ja laita sille tilille joka kuukausi sellainen summa, että siitä riittää noihin pakollisiin laskuihin, joiden määrä vaihtelee. Siis sellaisessakin kuussa, kun ei ole vakuutusmaksua, laitat sen saman summan niin että se on siellä tilillä odottamassa sitä kuukautta, kun tulee ne isommat maksut. Näin saat helpolla tasattua sen summan, mikä sinulla on käytettävissä ruokaan ja bensaan. Huvituksia voit miettiä sitten vuoden päästä, kun auto on maksettu.
[/quote]
Äh, vahingossa alapeukku. Piti peukuttaa, hyvä vinkki!
Unelmoin tuollaisesta rahasummasta, mutta en saa sitä edes eläkkeellä, vaikka tuloni nousevat korkeamman asumistuen takia silloin satasella.
Kyllä on paska palkka, jos on kokopäivätyö. Mä saan samanverran ja teen n. 30 tuntia ja myös paskapalkka-alalla.
Piti muuten sanoa että mulla on jo toinen pankkitili (opiskeluajoilta) johon ei ole pankkikorttia eli olen käyttänyt sitä "jemmarahastona", sillä haluan maksaa heti palkkapäivänä kaikki kuun laskut pois jotta näkee mitä jää rahaa kaikkeen muuhun, eli pääsääntöisesti bensaan ja ruokaan. Puskurirahaa olisi tarkoitus hankkia (20e kuussa ensi alkuun) jonkin yllättävän menon takia.
Autot osaa kyllä olla arvaamattomia, mutta onneksi katsastus on tuossa seuraavaksi heinäkuussa 2016, eli se asia on ainakin kunnossa :)
ap
Tulisin toimeen tuolla summalla. Minulla on auto ja asunto kyllä maksettu ja edullinen vastike. Toisaalta on kesämökin kulut, mm. peruslämpö jne. Eihän tuossa kyllä yllätysvaraa paljoakaan jäisi.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:55"]
Kyllä on paska palkka, jos on kokopäivätyö. Mä saan samanverran ja teen n. 30 tuntia ja myös paskapalkka-alalla.
[/quote]
Tätä mä oon kironnut mielessäni. Työ sopii mulle kun nakutettu (oon kahvilassa töissä) mutta matkailu ja ravitsemusalan palkat ei oo missään parhaimmasta päästä. Olen siivoushommiakin tehnyt ja siitä jäi saman verran kuussa käteen kun nykyisestä työstä, mutta sitä inhosin ja nykyinen työni on sellainen että melkein odotan koska pääsen seuraavaksi töihin, eli viihtyvyys voittaa palkan 100-0.
ap
Vau, kyllä kannattaa käydä töissä! No en kyllä pärjäisi, eihän tuossa ole mitään järkeä. Minulle jää 500 enemmän eikä silläkään juhlita.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:47"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:44"]
Saat toimeentulotukea ehä?
[/quote]
En ole hakenut, mutta ennen veroja ja pamin jäsenmaksua sekä muita "pakollisia" menoja mun palkka on just 1500e bruttona, eli en varmaan ole oikeutettu tukeen.
Ironista sinänsä, jos mulla ei olisi autoa työttömänä mulle jäisi enemmän kuussa käteen kun nyt kun käyn töissä...
[/quote]
Toimeentulotuessa huomioidaan netto, ei brutto.
En tiedä vastausta kysymykseen, mutta pakko hämmästellä sitä miten halpa vuokra sulla on? Missäpäin Suomea saa asua noin halvalla? Eihän opiskelijasolutkaan ole enää ton hintaisia.
Riippuu paljonko on säästöjä. Tälläkin hetkellä tulot - menot = - (miinus) 300 eur.
Pärjäisinkö? Helposti.
Käteen jää niin paljon, ettei pitäisi tehdä tiukkaa kenelläkään.
Pärjäisin, jos olisi yhtä halpa vuokra kuin sulla. Mutta täällä Helsingissä joutuu pikkuruisesta kopistakin maksamaan vähintään kaksinkertaisen summan!
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:17"]
En tiedä vastausta kysymykseen, mutta pakko hämmästellä sitä miten halpa vuokra sulla on? Missäpäin Suomea saa asua noin halvalla? Eihän opiskelijasolutkaan ole enää ton hintaisia.
[/quote]
Stadin ulkopuolella on halvemmat vuokrat. Eikä ap ole kertonut minkä kokoisessa lukaalissa majailee, voi vaikka olla 20 neliön koppi.
Kannattaa tarkastaa saisko sähkön halvemmalta muualta. Mulla sähkö n. 50e/3kk.
Kannattaisi myös laittaa vähän joka kuukausi jemmaan auton muihin juokseviin kuluihin, kuten huoltoihin, katsastuksiin, renkaisiin ym.