pärjäisittekö tällä tulo-menot=käteen jäävä rahalla?
Olen yksin asuva sinkkunainen joka on kokopäivä töissä matalapalkka-alalla. Käteen jää palkasta n. 1300e. Vuokra+vesi 469e/kk, sähkö 40e/kk, netti ja puhelin 40e/kk. Töitten takia oli pakko hankkia auto (julkisilla en olisi päässyt töihin/kotiin töistä ja kesällä ei mitään toivoa) johon menee 1 vuoden ajan 200e/kk. Vakuutus vuodessa n. 620e eli 155e/joka 4.kk, autovero 200e/vuosi ja muut vakuutukset (koti ja tapaturma) n. 100e/vuosi.
Nuo on kaikki pakollisia menoja eli mulla jää kuussa suunnilleen ruokaan, bensaan, huvituksiin ja yllättäviin menoihin 350-500e riippuen tuleeko autovakuutusta vai ei. Bensaan menee ainakin 100e että pääsee töihin ja ruokaan arvioisin 100e kuussa.
Pystyisittekö/pärjäisittekö noin pienellä rahalla? Vuoden päästä (kun auto on maksettu pois) jää 200e enemmän "käyttörahaa"
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:41"]Te ette pärjäisi sekuntiakaan housuissani, sillä minä joudun tulemaan toimeen alle satasella kuussa. En saa mitään "yhteiskunnan tukia." Satasella ostan ruokaa, lähinnä. Miten jollain voi olla puhelinlasku 40€ kk? Itselläni on liittymä jossa kuukausimaksu on 2,90€. [/quote] Jos sinulla ei ole kuin 100 euroa per kuukausi niin olet oikeutettu tt, eikö? Paljonko tulisi nettona ja mhin ne menevät? Minullakin kakkosliittymässä tuo 2,90. Silläpä ei sitten tekstailla eikä soitella. [/quote] Tuota mietin minäkin, minne kirjoittajan tulot menevät?
[/quote]
Asuminen 80 prosenttia ja ruoka loput 20 prosenttia. Ja ennen kuin joku tulee fiksuna läväyttelemään että muuta halvempaan niin sanon vain että en ole muuttamassa kodistani yhtään mihinkään. Siksi että niitä asuntoja ei ole ja siksi että asunto on muutakin kuin homeiset gyprocciseinät.
[/quote] Jahas, olet siis köyhä silkkaa tyhmänylpeyttäsi kun et halua hakea tukia. No, ole sitten.
Auto on aina riski kulupuolelle. Niistä voi milloin tahansa hajota jotain kallista. Olet pulassa jos auto ei pelaa ja sinulta ei löydy rahaa korjaukseen.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:44"]Saat toimeentulotukea ehä?
[/quote]Ei saisi. Aloittajalle jää sossun huomioimien menojen jälkeen vielä melkein 800e rahaa ja minimihän on alle 500e.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:52"]
Pärjään 250e/kk t. Opiskelija
[/quote]
Opintolaina otettu? Se on ns. ilmaista rahaa ja sen saa anteeksi jos elämässä menee kaikki huonosti.
Mä en tajua, miten noilla tuloilla ja tuolla vuokralla, elämän pitäis olla kituuttamista. Miten te muut oikein elätte? Itsellä melkein samansuuruiset tulot ja vuokra, enkä omasta mielestäni kituuta. En tosin käy joka kk viikonloppureissussa Keski-Euroopassa tms. Varmaan siihenkin -ainakin melkein - pystyisin, jos oikein haluaisin...
pärjäisin jonkun aikaa. Itsekin opiskelen ja muutama vuosi kituutellaan. Useaa vuotta en kyllä tuolla palkassa jaksaisi kituutella. Kyllä mun mielestä min. 2000€ pitää palkkaa olla että kunnolla pärjää ilma, että jokaista euroa tarvii laskeskella, jos on autoa, asuntolainaa ja perhettä tms.
No miksi olet ottanut niin kalliin auton, että sun on maksettava siitä joka kuukausi 200e vielä vuoden ajan? Sulla ei olisi ollut siihen varaa, olisit ostanut halvemman.
Se on kyllä aikamoista miten kulut nousee töihin mennessä huimasti, sen puoleen ei voi mielestäni verrata siihen millä rahalla vaikka joku työtön pärjää. Meillä ainakin pitää olla töissä siistit vaatteet ja olemus, paljon kun on liikenteessä tulee syötyäkin enemmän, useammin ulkona jne. Työttömänä ollessa taas ei tarvitse olla ihan vimpan päälle meikit ja vaatteet jatkuvasti.
Kannattaa se kuitenkin kai töissä käydä kos vielä viihtykin, harvemmin se taloudellinen tilanne ainakaan pitkällä tähtäimellä paranee sillä että jättää kaikki leikit kesken. Olen myös huomannut että silloin kun on tyytyväinen elämäänsä kuluttaakin vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:52"]
Pärjään 250e/kk t. Opiskelija
[/quote]
Opintolaina otettu? Se on ns. ilmaista rahaa ja sen saa anteeksi jos elämässä menee kaikki huonosti.
[/quote] Mistähän tällainen käsitys mahtaa olla peräisin? Valtio kyllä maksaa pankille lainan mutta kyllä se menee ihan ulosottoon silti valtio perii lainanottajalta takaisin. Ei auta vaikka kuinka paskasti menisi. Valtiontakauksen on tarkoitus suojella pankkeja, ei suinkaan opiskelijaa. Valitettavasti. Itse olen edellisen opintolainan maksanut työmarkkinatuista takaisin. Kunpa ei taas kävisi samoin kun joudun sitä taas ottakaa. Taidan pistää luottotietoni punaiselle niin saan toimeentulotukea.
Mietin tuota sähkölaskua. Onko sulla sähkölämmitys? Meillä oli tammikuun sähkölasku 20 e joka päivä saunottiin.
Kun olen yksin kotona, niin 7 e siirtomaksuineen. Tosin yksiö kyseessä. Pyykkikone pari läppäriä puhelin, uuni jääkaappi.
Tarkistahan hukkaatko sähköä. Kyllä vuoden tulet toimeen, kun parempaa on odotettavissa.
Olen yrittäjä (toiminimellä).
Tienasin viime vuonna -700 euroa.
Tulisitteko sillä toimeen?
Yksityisyrittäjät ovat kovimmilla, ei tule tukia vaikka eläisi alle köyhyysrajan. Ttt pitäis olla heillekin.
mulla jää käteen pakollisten kulujen jälkeen n 500 euroa ja sillä pitää maksaa ruoka ja 2 lapsen kulut, siis vaatteet ja muut.
Oli kyllä elämä varsinaista kituuttamista. Kaiken ylimääräisen myin, siis aivan kaiken, esim kellari on täynnä puita, ei mitään säilytetä. Jos ei tarvita, sitten myyn pois.
Sitten kun sain lisätyön, teen työkavereiden päivärahahakemuksia. Tosi moni ei tehnyt niitä ajoissa ja kun monta kertaa on maksanut itse omat hotellimajoituksensa, tajusin tarjota apuani. Teen sen pimeästi ja työajan ulkopuolella. Vieläkään ei eletä herroiksi, mutta yöuni tulee paremmin.
Pitää vielä kituutella muutamia vuosia, kunnes asuntolaina loppuu. No, sitten vanhin lapsi on 17 v ja hänelle on nyt jo luvattu ajokortti, joka tietenkin maksetaan eksän kanssa puoliksi, lapset kun kasvavat, myös kasvaa koko ajan menot.
Esim jos pitäisi säästää joka kuukausi, no säästäkin, mutta jos esim sairastuisin tai joutuisin työttömäksi, kyllä menisi elämä niin uusiksi, tällä hetkellä kun aika lailla eletään kädestä suuhun.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 00:05"]No miksi olet ottanut niin kalliin auton, että sun on maksettava siitä joka kuukausi 200e vielä vuoden ajan? Sulla ei olisi ollut siihen varaa, olisit ostanut halvemman.
[/quote]
Sen verran tulen nostelemaan ketjuani että autolaina on tuore ja auto maksoi 2000e joka on käsittääkseni autojen hintahaitarin halvemmasta päästä. Koska minulla ei ollut säästöjä (ostin auton kun kokoaikatyö alkoi) koko summa on lainarahalla ilman käsirahaa.
Olisin saanut sille 2000e (2300e perustamis ja korkokulujen kanssa) 5v maksuajankin, mutta itse valitsin vuoden maksuajan kun en halua olla velkaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:45"]
Olisko vinkkejä miten saan lisätuloja? Jostain vanhaa rojua voin myydä, muttei sitä kovin paljoa ole mitä myydä, eli voin pitkällä aikavälillä saada siitä 100e kasaan. Nyt jo ostan kaiken mitä voi käytettynä/kirpputorilta ja ruokaa teen suht pienellä budjetilla, eli menoista en oikein pysty tinkimään.
[/quote]
Kannattaa ainakin kokeilla. Useimmilla meistä on turhaa rojua kaapeissa vähintään kirppispöydällinen. Itse pidin juuri pari viikkoa kirpparipöytää, jossa lähinnä vanhoja vaatteita ja kenkiä. Pöytävuokrien jälkeen käteen jäi 250 euroa. Ihan hyvin mielestäni, kun bonuksena on vielä siistit kaapit.
[/quote]
Oon monta kertaa myynyt tavaraa kirpputoreilla enkä ole koskaan saanut kun max 30e pöytävuokran jälkeen.
[/quote]
Sama juttu. Kannattaa myydä netissä.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 09:40"]mulla jää käteen pakollisten kulujen jälkeen n 500 euroa ja sillä pitää maksaa ruoka ja 2 lapsen kulut, siis vaatteet ja muut.
Oli kyllä elämä varsinaista kituuttamista. Kaiken ylimääräisen myin, siis aivan kaiken, esim kellari on täynnä puita, ei mitään säilytetä. Jos ei tarvita, sitten myyn pois.
Sitten kun sain lisätyön, teen työkavereiden päivärahahakemuksia. Tosi moni ei tehnyt niitä ajoissa ja kun monta kertaa on maksanut itse omat hotellimajoituksensa, tajusin tarjota apuani. Teen sen pimeästi ja työajan ulkopuolella. Vieläkään ei eletä herroiksi, mutta yöuni tulee paremmin.
Pitää vielä kituutella muutamia vuosia, kunnes asuntolaina loppuu. No, sitten vanhin lapsi on 17 v ja hänelle on nyt jo luvattu ajokortti, joka tietenkin maksetaan eksän kanssa puoliksi, lapset kun kasvavat, myös kasvaa koko ajan menot.
Esim jos pitäisi säästää joka kuukausi, no säästäkin, mutta jos esim sairastuisin tai joutuisin työttömäksi, kyllä menisi elämä niin uusiksi, tällä hetkellä kun aika lailla eletään kädestä suuhun.
[/quote]
Saat elatusmaksut ja lapsilisät.
Kai sitä tulisi toimeen, kun on pakko? Eihän siinä ole vaihtoehtoja.
Ihan käytännön vinkiksi antaisin sinulle, että perusta toinen pankkitili laskujen maksua varten ja laita sille tilille joka kuukausi sellainen summa, että siitä riittää noihin pakollisiin laskuihin, joiden määrä vaihtelee. Siis sellaisessakin kuussa, kun ei ole vakuutusmaksua, laitat sen saman summan niin että se on siellä tilillä odottamassa sitä kuukautta, kun tulee ne isommat maksut. Näin saat helpolla tasattua sen summan, mikä sinulla on käytettävissä ruokaan ja bensaan. Huvituksia voit miettiä sitten vuoden päästä, kun auto on maksettu.
Asumiskulut on noin 500, ihmisen kulut noin 500 ja auton kulut ovat pitkässä juoksussa noin 400 euroa kuussa. Takkiin tulee siis joka kuu vähäsen tai sit on hirveää kituuttamista.
Mitä vaihtoehtoja on?