Rasvanpolttosyke?
Aloitin aktiivisemman liikkumisen reilu vuosi sitten lähinnä painonpudotusta tukemaan. Painoa on lähtenytkin ihan mukavasti ja BMI:n mukaan olen jo nipin napin normaalipainoinen (BMI 24,6, olen 179 cm pitkä ja painan noin 80kg). Nyt olisi tarkoitus vielä pudottaa painoa kesää kohti, mutta olen miettinyt seuraavaa.
Tein esimerkiksi viime viikolla 1,5 tunnin reippaan kävelylenkin keskisykkeellä 130 ja vauhdilla 7,5 km/h. Tällä matkalla (reilut 11 km) kulutan noin 550-650 kaloria.
Tein samalla viikolla myös 1,5 tunnin juoksulenkin vauhdilla 10 km/h ja keskisykkeellä 160. Tällöin kulutan noin 1200 kcal 15 km matkalla, mutta syke ei ole ns. "rasvanpolttoalueella", mikä itselläni on noin 128-140 välillä.
Onko tosiaan niin, että jos vain haluan rasvaa pois kesäksi, niin kannattaisi juoksemisen sijaan kävellä, vaikka kalorinkulutus onkin vähäisempää?
Käyn myös kuntosalilla 2-3 kertaa viikossa, mutta lähinnä tämä juoksu/kävely kiinnostaisi. Kokemuksia?
Kommentit (4)
Tämä on asia, josta asiantuntijoillakin on erilaisia käsityksiä. Sinänsä on täysin totta, että elimistö ottaa pääosan energiasta rasvasta, kun liikkuu tarpeeksi alhaisilla sykkeillä ja suuremman osan energiasta hiilihydraateista, kun liikkuu kovemmilla sykkeillä. Tämä koskee kuitenkin vain energiankulutusta liikunnan aikana. Jos kuluttaa enemmän energiaa kuin syö, niin loppujen lopuksi elimistön on pakko käyttää läskeihin varastonoitunutta energiaa jossain vaiheessa, vaikka itse liikunnan aikana pääosa energiasta otettaisiinkin hiilihydraateista.
Eli käytännössä olennaisinta laihtumisen kannalta on se, paljonko energiaa yhteensä kuluu, eikä se, mikä on ollut syke liikunnan aikana. Tosin tämä pitää paikkansa vain sillä oletuksella, että molempia liikuntatapoja käyttäessä syö täsmälleen yhtä paljon. Ainakin minä ole puolimaratonille harjoitellessani huomannut, että 15 km:n lenkin jälkeen on koko päivän kauhea nälkä. Elimistö yrittää väkisin korvata aiheutetun energianvajeen. Sen sijaan reilun tunnin kävely ei vaikuta minulla ruokahaluun mitenkään. Niinpä saattaa hyvinkin olla, että juoksulenkin jälkeen tulee syötyä samana päivänä selvästi enemmän kuin kävelylenkin jälkeen, ja suurempi energianvaje tulee sillä tavalla kumottua.
Joka tapauksessa kaikista tärkeintä on se, että liikut säännöllisesti. Tee sitä, mikä tuntuu sinusta kivalta, niin lenkille tulee oikeasti lähdettyä, oli se sitten juoksua tai kävelyä.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 13:58"]
Ruokavalio on 80% laihduttamisesta. Eli nyt vaan viilaat ruokavalion kuntoon ja liikut monta kertaa viikossa sillä tavalla kuin itsestäsi on mukavinta.
Ennen ajateltiin noita optimaalisia rasvanpolttosykkeitä, mutta nyt tuo ajattelutapa onjo vähän vanhanaikainen. Matalalla sykkeellä jaksat tehdä pidempään mutta korkealla sykkeellä taas sitten kulutus vastaavasti kovempaa + jälkipoltto. Eli plus miinus nolla, tee sitä mikä on kivointa ja vaihtele välillä
[/quote]
Ruokavalio on varmasti kunnossa ja itse väittäisin että sen vaikutus on yli 80%. Liikunta lähinnä on vain pieni höyste päälle, joka pitää virkeänä ja motivaation kohdallaan. Viimeisten kilojen pudottaminen vaan on 17 pudotetun kilon jälkeen todella tuskaista. Noin viisi kiloa pitäisi vielä hävittää.
Lähinnä mietin sitä, että kun jaksan tehdä 1,5h joko juosten tai kävellen niin kaipa se juoksu sitten kokonaisuudessa kuluttaa enemmän. Yli tuon 1,5 tunnin en viitsi enää harjoituksia venyttää. Niin moni tuutti vain jaksaa edelleen toitottaa että korkealla sykkeellä tehty liikunta ei muka laihduta tehokkaasti.
ap
Ruokavalio on 80% laihduttamisesta. Eli nyt vaan viilaat ruokavalion kuntoon ja liikut monta kertaa viikossa sillä tavalla kuin itsestäsi on mukavinta.
Ennen ajateltiin noita optimaalisia rasvanpolttosykkeitä, mutta nyt tuo ajattelutapa onjo vähän vanhanaikainen. Matalalla sykkeellä jaksat tehdä pidempään mutta korkealla sykkeellä taas sitten kulutus vastaavasti kovempaa + jälkipoltto. Eli plus miinus nolla, tee sitä mikä on kivointa ja vaihtele välillä