Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pärjäisittekö tällä tulo-menot=käteen jäävä rahalla?

Vierailija
14.03.2015 |

Olen yksin asuva sinkkunainen joka on kokopäivä töissä matalapalkka-alalla. Käteen jää palkasta n. 1300e. Vuokra+vesi 469e/kk, sähkö 40e/kk, netti ja puhelin 40e/kk. Töitten takia oli pakko hankkia auto (julkisilla en olisi päässyt töihin/kotiin töistä ja kesällä ei mitään toivoa) johon menee 1 vuoden ajan 200e/kk. Vakuutus vuodessa n. 620e eli 155e/joka 4.kk, autovero 200e/vuosi ja muut vakuutukset (koti ja tapaturma) n. 100e/vuosi. 

Nuo on kaikki pakollisia menoja eli mulla jää kuussa suunnilleen ruokaan, bensaan, huvituksiin ja yllättäviin menoihin 350-500e riippuen tuleeko autovakuutusta vai ei. Bensaan menee ainakin 100e että pääsee töihin ja ruokaan arvioisin 100e kuussa.

Pystyisittekö/pärjäisittekö noin pienellä rahalla? Vuoden päästä (kun auto on maksettu pois) jää 200e enemmän "käyttörahaa"

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten edes sait autolainaa noilla tuloilla? Ja vielä noin isoksi eräksi?

Vierailija
2/64 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:17"]

En tiedä vastausta kysymykseen, mutta pakko hämmästellä sitä miten halpa vuokra sulla on? Missäpäin Suomea saa asua noin halvalla? Eihän opiskelijasolutkaan ole enää ton hintaisia.

[/quote]

Häh? Esim. täällä oulussa saa 469 eurolla vuokrattua yksiön vapailta markkinoilta. Opiskelijayksiöt maksaa  350-450 euroa, ja solut alle 300e. Näin lienee suurimmassa osassa suomea, pl. jotkut suurimmat kaupungit. Ei tuo ole siis mitenkään erityisen halpa vuokra. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 09:40"]

mulla jää käteen pakollisten kulujen jälkeen n 500 euroa ja sillä pitää maksaa ruoka ja 2 lapsen kulut, siis vaatteet ja muut.

Oli kyllä elämä varsinaista kituuttamista. Kaiken ylimääräisen myin, siis aivan kaiken, esim kellari on täynnä puita, ei mitään säilytetä. Jos ei tarvita, sitten myyn pois.

Sitten kun sain lisätyön, teen työkavereiden päivärahahakemuksia. Tosi moni ei tehnyt niitä ajoissa ja kun monta kertaa on maksanut itse omat hotellimajoituksensa, tajusin tarjota apuani. Teen sen pimeästi ja työajan ulkopuolella. Vieläkään ei eletä herroiksi, mutta yöuni tulee paremmin.

Pitää vielä kituutella muutamia vuosia, kunnes asuntolaina loppuu. No, sitten vanhin lapsi on 17 v ja hänelle on nyt jo luvattu ajokortti, joka tietenkin maksetaan eksän kanssa puoliksi, lapset kun kasvavat, myös kasvaa koko ajan menot.

Esim jos pitäisi säästää joka kuukausi, no säästäkin, mutta jos esim sairastuisin tai joutuisin työttömäksi, kyllä menisi elämä niin uusiksi, tällä hetkellä kun aika lailla eletään kädestä suuhun.

[/quote]

Alapeukutin tota pimeetä työtä. Työpaikalla ei sitä taideta katsoa hyvällä. Toivottavasti et joudu siitä vaikeuksiin

Vierailija
4/64 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

350 euroa on aika hyvä summa jo yhdelle ihmiselle. Meillä jää 500 euroa neljän hengen perheelle ja pärjätään ihan ok. Onhan se jatkuvaa sorttaamista ja sovittelua, mutta tällä mennään vielä vuosi. (mä olen työttömänä kotona, en kortistossa, vanhimman lapsen apuna, ei tukia tiedossa.)

Vierailija
5/64 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saat ruokalaskun pysymään noin pienenä? Tuohan ei ole kuin alle 3,5 e/pvä? Itse olen taloudellisesti tosi tiukilla (tällä hetkellä toimeentulotuella), mut silti ruokakauppaan menee joka viikko ainakin 30 - 40 e, vaikka kuinka yritän pihistellä.

Vierailija
6/64 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjäisi. Tai pärjäähän sitä, jos on pakko, on sitä nuorempana esim. opiskelujen aikana pärjännyt hyvinkin pienellä summalla. Mutta nykyään elintaso ihan toinen.

Vierailija
7/64 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:17"]

En tiedä vastausta kysymykseen, mutta pakko hämmästellä sitä miten halpa vuokra sulla on? Missäpäin Suomea saa asua noin halvalla? Eihän opiskelijasolutkaan ole enää ton hintaisia.

[/quote]

Häh? Esim. täällä oulussa saa 469 eurolla vuokrattua yksiön vapailta markkinoilta. Opiskelijayksiöt maksaa  350-450 euroa, ja solut alle 300e. Näin lienee suurimmassa osassa suomea, pl. jotkut suurimmat kaupungit. Ei tuo ole siis mitenkään erityisen halpa vuokra. 
[/quote]
Meillä keski-suomessa pienellä paikkakunnalla yksityiseltä vuokrattu rivarikaksio, 57 neliötä, vuokra 370e. Tuota vois jo sanoa halvaksi vuokraksi :) Ohis

Vierailija
8/64 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:57"]

Piti muuten sanoa että mulla on jo toinen pankkitili (opiskeluajoilta) johon ei ole pankkikorttia eli olen käyttänyt sitä "jemmarahastona", sillä haluan maksaa heti palkkapäivänä kaikki kuun laskut pois jotta näkee mitä jää rahaa kaikkeen muuhun, eli pääsääntöisesti bensaan ja ruokaan. Puskurirahaa olisi tarkoitus hankkia (20e kuussa ensi alkuun) jonkin yllättävän menon takia. 

Autot osaa kyllä olla arvaamattomia, mutta onneksi katsastus on tuossa seuraavaksi heinäkuussa 2016, eli se asia on ainakin kunnossa :)

ap

[/quote]

Vaikutat oikein järkevältä nuorelta (?) ihmiseltä, eli en olisi huolissani pärjäämisestäsi. Kunpa omistakin lapsista tulisi yhtä fiksuja rahan suhteen :)

Vierailija
9/64 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla vuokralla saa Turustakin mistä tahansa lähiöstä ison, jopa parvekkeellisen, yksiön. 

Vierailija
10/64 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä kokonaiskorko tossa autolainassa (15%) Muista laittaa veroilmoitukseen tulonhankkimisvähennykseen ne lainan kulut

Vierailija
11/64 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 11:30"]Miten edes sait autolainaa noilla tuloilla? Ja vielä noin isoksi eräksi?
[/quote] Helposti saa. Mun tulot 300e opintotuki (+lapsilisä, elatusmaksu) ja sain 5000e autolainan.

Vierailija
12/64 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 23:43"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:52"]

Pärjään 250e/kk t. Opiskelija

[/quote]

Pärjäät kun joku muu maksaa asumisesi, ruokasi ja muut pakolliset menot vai asutko pahvilaatikossa jonkun sillan alla? Älä viitsi jauhaa paskaa sillä jokainen aikuinen tietää kyllä mitä eläminen maksaa.

[/quote]

Itse ymmärsin että tuo 250€ jää noiden ap:n luettelemien pakollisten menojen jälkeen. Kyllä minäkin sillä pärjäsin aikoinaan, pienenä naisena ruokakuluihin ei mene paljoa, shoppailin kirpputorilla jne. Pienellä summalla pärjää jos on pakko.

Vierailija
13/64 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:45"]

Olisko vinkkejä miten saan lisätuloja? Jostain vanhaa rojua voin myydä, muttei sitä kovin paljoa ole mitä myydä, eli voin pitkällä aikavälillä saada siitä 100e kasaan. Nyt jo ostan kaiken mitä voi käytettynä/kirpputorilta ja ruokaa teen suht pienellä budjetilla, eli menoista en oikein pysty tinkimään.

[/quote]

Kannattaa ainakin kokeilla. Useimmilla meistä on turhaa rojua kaapeissa vähintään kirppispöydällinen. Itse pidin juuri pari viikkoa kirpparipöytää, jossa lähinnä vanhoja vaatteita ja kenkiä. Pöytävuokrien jälkeen käteen jäi 250 euroa. Ihan hyvin mielestäni, kun bonuksena on vielä siistit kaapit.

Vierailija
14/64 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:45"]

Olisko vinkkejä miten saan lisätuloja? Jostain vanhaa rojua voin myydä, muttei sitä kovin paljoa ole mitä myydä, eli voin pitkällä aikavälillä saada siitä 100e kasaan. Nyt jo ostan kaiken mitä voi käytettynä/kirpputorilta ja ruokaa teen suht pienellä budjetilla, eli menoista en oikein pysty tinkimään.

[/quote]

Kannattaa ainakin kokeilla. Useimmilla meistä on turhaa rojua kaapeissa vähintään kirppispöydällinen. Itse pidin juuri pari viikkoa kirpparipöytää, jossa lähinnä vanhoja vaatteita ja kenkiä. Pöytävuokrien jälkeen käteen jäi 250 euroa. Ihan hyvin mielestäni, kun bonuksena on vielä siistit kaapit.
[/quote]

Oon monta kertaa myynyt tavaraa kirpputoreilla enkä ole koskaan saanut kun max 30e pöytävuokran jälkeen.

Vierailija
15/64 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:41"]

Te ette pärjäisi sekuntiakaan housuissani, sillä minä joudun tulemaan toimeen alle satasella kuussa. En saa mitään "yhteiskunnan tukia." Satasella ostan ruokaa, lähinnä. Miten jollain voi olla puhelinlasku 40€ kk? Itselläni on liittymä jossa kuukausimaksu on 2,90€.

[/quote]

Sinulla ei varmaan ole paljoa ketään kelle soitella jos puhelinlaskusi on alle 3e/kk? Toisekseen, tarkista luetunymmärtämisesi sillä ap oli ynnännyt netin ja puhelinlaskun 40e/kk.

Vierailija
16/64 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:41"]Te ette pärjäisi sekuntiakaan housuissani, sillä minä joudun tulemaan toimeen alle satasella kuussa. En saa mitään "yhteiskunnan tukia." Satasella ostan ruokaa, lähinnä. Miten jollain voi olla puhelinlasku 40€ kk? Itselläni on liittymä jossa kuukausimaksu on 2,90€.
[/quote] Niin, ei niitä yhteiskunnan tukia noin vaan saakaan. Niitä pitää hakea. Oletko tehnyt niin?

Vierailija
17/64 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä rehellisesti sanoa, että varmaan pärjäisi jos olisi pakko, mutta kauheeta kituutusta olisi.

Vierailija
18/64 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:41"]Te ette pärjäisi sekuntiakaan housuissani, sillä minä joudun tulemaan toimeen alle satasella kuussa. En saa mitään "yhteiskunnan tukia." Satasella ostan ruokaa, lähinnä. Miten jollain voi olla puhelinlasku 40€ kk? Itselläni on liittymä jossa kuukausimaksu on 2,90€.
[/quote]

Jos sinulla ei ole kuin 100 euroa per kuukausi niin olet oikeutettu tt, eikö? Paljonko tulisi nettona ja mhin ne menevät? Minullakin kakkosliittymässä tuo 2,90. Silläpä ei sitten tekstailla eikä soitella.

Vierailija
19/64 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:41"]Te ette pärjäisi sekuntiakaan housuissani, sillä minä joudun tulemaan toimeen alle satasella kuussa. En saa mitään "yhteiskunnan tukia." Satasella ostan ruokaa, lähinnä. Miten jollain voi olla puhelinlasku 40€ kk? Itselläni on liittymä jossa kuukausimaksu on 2,90€.
[/quote]

Jos sinulla ei ole kuin 100 euroa per kuukausi niin olet oikeutettu tt, eikö? Paljonko tulisi nettona ja mhin ne menevät? Minullakin kakkosliittymässä tuo 2,90. Silläpä ei sitten tekstailla eikä soitella.
[/quote]

Tuota mietin minäkin, minne kirjoittajan tulot menevät?

Vierailija
20/64 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:41"]Te ette pärjäisi sekuntiakaan housuissani, sillä minä joudun tulemaan toimeen alle satasella kuussa. En saa mitään "yhteiskunnan tukia." Satasella ostan ruokaa, lähinnä. Miten jollain voi olla puhelinlasku 40€ kk? Itselläni on liittymä jossa kuukausimaksu on 2,90€. [/quote] Jos sinulla ei ole kuin 100 euroa per kuukausi niin olet oikeutettu tt, eikö? Paljonko tulisi nettona ja mhin ne menevät? Minullakin kakkosliittymässä tuo 2,90. Silläpä ei sitten tekstailla eikä soitella. [/quote] Tuota mietin minäkin, minne kirjoittajan tulot menevät?

[/quote]

Asuminen 80 prosenttia ja ruoka loput 20 prosenttia. Ja ennen kuin joku tulee fiksuna läväyttelemään että muuta halvempaan niin sanon vain että en ole muuttamassa kodistani yhtään mihinkään. Siksi että niitä asuntoja ei ole ja siksi että asunto on muutakin kuin homeiset gyprocciseinät.