Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi käytät hajustettua pyykinpesuainetta?

Vierailija
14.03.2015 |

Ollaan kaveriporukassa monta kertaa ihmetelty näitä hajustettuja perheitä. Oikeasti se haju tuntuu viiden metrin päähän. Lapseni kavereistakin osa haisee tosi voimakkaasti pesu- ja huuhteluaineille. Heistä yhdellä on kaiken lisäksi astma ja atooppinen iho. Tekisi mieli kysyä vanhemmilta asiasta suoraan, mutta olen lusmu ja huutelen vain täällä. Kai siihen hajuun sitten tottuu, jos sitä käyttää, mutta voin kertoa että muiden nenään se tuntuu tosi epämiellyttävältä. Olisiko iso vaiva siirtyä hajusteettomiin pesuaineisiin?

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:35"]Mä tuoksun sekä hajuvedelle että pesuaineille. Ja kaikki muutkin tuotteet on mulla hajustettuja. Käsivoide varsinkin tuoksuu voimakkaasti. [/quote] Juuri tämän takia itse käytän hajustamatonta pesuainetta, lakkaa, rasvaa jne. Jos käytän kallista hajuvettä, haluan tuoksua juuri sille. En kaiken kosmetiikan halvalle ja töhryiselle sekamelskalle. [/quote] Samaa mieltä!

[/quote]

Minä myös! Tuoksun mielummin valitsemalleni hajuvedelle kuin hallitsemattomalle cocktailille, joka syntyy voiteista, hiuslakasta ja pyykinpesuaineista.

Vierailija
102/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo pitkään käyttänyt hajusteetonta ja kyllä munkin nenään ottaa se arielin tmsvoimakas katku. Alkaa ihan päätä särkeä. Ehkä siihen itse tottui sillä olen mäkin tainnut aikoja sitten käyttää hajustettua pesuainetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:36"]

Akuutissa oli kuluvalla viikolla juuri juttua näistä. Eli ylimääräinen kemikaalikuorma jo nyt vaikuttaa siihen että miesten sperman laatu on heikko. Eli tulevaisuudessa on enemmän ongelmia lisääntyä.... ihan sama mitä ihmiset asiasta ja hajusteista ajattelevat, mutta lapset ne ongelmat tulee kohtaamaan. Toki kyllä muutkin kemikaalit vaikuttaa. Joistain kohdin se vaan olisi aika helppo napata Pois.

[/quote]

Eipä tunnu näitä mammoja häiritsevän, että jälkeläisensä eivät mahdollisesti tule saamaan lapsia. Kunhan itsellään kaikki on kuten haluavat.

Vierailija
104/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:37"]

Mä en usko näitä "buhuu mulla on astma"- valituksia. Miten astmaan vaikuttaa joku hajuste? Huomion hakua.

[/quote]

Jos olet oikeasti noin tyhmä, suosittelen lämpimästi netin käyttöä itsesi sivistämiseen.

Vierailija
105/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi niitä sitten tehdään jos ei saa käyttää?????????

Vierailija
106/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:10"]

Ollaan kaveriporukassa monta kertaa ihmetelty näitä hajustettuja perheitä. Oikeasti se haju tuntuu viiden metrin päähän. Lapseni kavereistakin osa haisee tosi voimakkaasti pesu- ja huuhteluaineille. Heistä yhdellä on kaiken lisäksi astma ja atooppinen iho. Tekisi mieli kysyä vanhemmilta asiasta suoraan, mutta olen lusmu ja huutelen vain täällä. Kai siihen hajuun sitten tottuu, jos sitä käyttää, mutta voin kertoa että muiden nenään se tuntuu tosi epämiellyttävältä. Olisiko iso vaiva siirtyä hajusteettomiin pesuaineisiin?

[/quote]

Niin samaa mieltä! Joogatunnilla aivan "ihanaa", kun yksi nuorehko nainen haisee aina metrien päähän pesu- ja huuhteluaineilta. Enkä ole edes erityisen herkkä tuoksuille, silti ottaa pahasti nenään (ja aivoon). Voi vain kuvitella miten tuoksuherkät kärsii...

Vierailija
107/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:03"]Voiko tuoksuyliherkät mennä kesällä ulos, kun siellä haisee vaikkapa leikattu nurmi ja kukkaset? Voiko asua kaupungissa, jossa pakokaasujen haju on yleensä voimakasta (yllättävän usein viralliste mittaustulostenkin mukaan ilmanlaatu on heikko)?
[/quote]

SE ON KEMIKAALI MIKÄ HÄIRITSEE. LUONNONHAJUT EI HAISE. PAKOKAASUISTA LÄHTEE YHDISTEITÄ. Nämä saattaa kuule tulla kenelle vaan. Vaikkapa sulle ja näille, jotka altistaa ittensä kemikaaleille. Ja se että ennen ei ollut hajusteyliherkkiä niin ei ollut tätä valtavaa kemikaalialtistustakaan.

Vierailija
108/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:42"]

Mä yhdistän nämä lemupesuaineet köyhiin ja sivistymättömiin ihmisiin. Tämä on vain minulle tuleva assosiaatio.

[/quote]

Tuoksujen sekamelska = wt. Vahvatuoksuinen pesuaine= wt.

Ei sillä köyhyyden kanssa ole mitään tekemistä, koska wt on henkinen olotila. Minkä tässäkin ketjussa ovat ihan itse todistaneet.

Vierailija
109/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:15"]No miksi niitä sitten tehdään jos ei saa käyttää?????????
[/quote]

No miks on viinaa ja alkoholia?

Vierailija
110/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut yliherkäksi noille synteettisille hajusteille, joten meillä ei käytetä mitään tuollaisia. Parempi olla terve kuin sairas. Kemikaalikuormaa pitäisi yleisesti pyrkiä vähentämään, mutta siitä huolimatta tehtaat puksuttavat maailman täyteen noita halpoja myrkkyaineita, joita työnnetään kulutustavaroihin. En ole koskaan käsittänyt sitäkään, että jos joku väittää tykkäävänsä jostain hienoista hajuvesistä, niin miksi sitten pitää samaan aikaan käyttää jotain bulkkimyrkkyhajua vaatteissa.

Vierailija
111/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpäs käytä, älä syyttele turhaan!

Vierailija
112/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paska puolustus " Se on halvinta." Kun ei todellakaan ole. Esim pirkalla ja rainbowilla on tosi edulliset, eikä ne tuoksu millekkään, samoin minirisk on hajusteeton eikä kallista.

Vierailija
113/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:14"]Käytän koska tulee miellyttävä mieto tuoksu. Huuhteluaineita en kyllä käytä, niiden lemu on jo hirveä.
[/quote]
Heh, nauratti. Jos on pari kuukautta käyttämättä hajustettuja pesuaineita, mieto tuoksu koko pyykkiin tulee siitä, että pesee kirpparilta ostetun vaatteen muun pyykin seassa. Kun pulaa hajusteilla, hajuaisti tuetun TODELLA tehokkaasti. Itse pesin yhden pyykin ilmaiseksi saamallani Ariel näyttelyä. Eipä häiritse muiden pyykin tuoksu pitkään aikaan, koska meilläkin arielin tuoksua riittää nyt varmaan puoleksi vuodeksi.

Vierailija
114/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös viinaa ja alkoholia saa lainkaan käyttää,mäkin käytän,enkä ole holisti.....

Vierailija
115/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko ajatellu että mitä jos itse aiheutatte lapsillenne noita yliherkkyyksiä alkamalla automaattisesti käyttää kaikenmaailman allergikkojen yms. hajusteettomia tuotteita heihin ja heidän vaatteisiinsa?

Juu, ei. Hajustetuissa pesuaineissa käytettävät yhdisteet ovat usein samoja, mitä käytetään pestisideinä. Millään ksyleenimyskillä tai muulla vastaavalla ei ole mitään terveyttä edistäviä vaikutuksia, vaan pelkästään päinvastoin. Vähän sama, kuin jos horisisit, että kannattaa syödä elohopeaa ja arsenikkia ja lyijyä, että saat "vastustuskykyä". Olet tainnut viettää vähän liian pitkän aikaa noiden hajustuksiesi keskellä.

Vierailija
116/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä käytän hajusteellisia pesuaineita, ihan siis siksi, että pyykki yksinkertaisesti tuoksuu paremmalta ja itse ja perheeni pidämme siitä. Ei sen kummempaa. Samalla tavalla kuin te pidätte tuoksttomuudesta.

Jotenkin minua on ruvennut ärsyttämään tämä että nykyään ihan kaikesta syyllistään sillä syyllä että "jotkut asiasta kärsivät". Nämä kärsijät ovat yleensä murto-osa väestöstä, mutta silti kaikkien pitäisi elää heidän mukaansa. Esim. aina leffateatterissa on joku, joka huutaa ääneen koko salille jos joku hieman rapistelee karkkejaan. Yhtä siis häiritsee se että 200 henkilöä ympärillä syö karkkeja. Tai yhtä häiritsee se jos jotkut tuoksuu hajuvedelle ihmisjoukossa.

[/quote]

Varmaan myös pysäköit autosi invapaikalle, koska se on kätevämpää? Kassajonossa kiilaat mummojen ohi, koska sinulla on parempaakin tekemistä kuin ottaa muut huomioon? Ja jos joukossa on pähkinäallergikko, koet välttämättä oikeudeksesi saada syödä pähkinöitä, koska oma mukavuutesi on tärkeämpää kuin muiden terveys?

Vierailija
117/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus ennenkin tähän vastannut, mutta menkööt taas: värikkäisiin (eli suurimmaksi osaksi lasten vaatteisiin) käytämme Comfort Purea, allergiatestattu, tuoksu todella mieto, vaatteet ihanan pehmeitä ja tuoksuu vaan jos tunkee nenän kiinni kankaaseen ja haistelee. Mustat pyykit meillä vaan tuppaa haisemaan maakellarille, vaikka kone on uusi ja ollaan muutettukin ja on tehty sitruunahappopesuja ja mitä vielä, haju pysyy. Mustiin vaatteisiin pakko laittaa vähän ytympää huuhteluainetta, koska muuten haisisimme ihan kellarille. Silti kohtuudella, ja samalla tavalla mustista tulee se tuoksu, jos laittaa nenän kiinni kankaaseen ja oikein haistelee. Kukaan ei ole koskaan sanonut, että tuoksu olisi kamala, eikä meillä haise se rappukäytävään asti, vaikka kotona eteisessä pyykkiä kuivuu.

Vierailija
118/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä käytän hajusteellisia pesuaineita, ihan siis siksi, että pyykki yksinkertaisesti tuoksuu paremmalta ja itse ja perheeni pidämme siitä. Ei sen kummempaa. Samalla tavalla kuin te pidätte tuoksttomuudesta.

[/quote]

Kyse ei ole vain mielipiteistä. Mäkin pidän tupakoimisesta, mutta en silti tee sitä esim. töissä (päiväkodissa) tai naapurin ikkunan alla.

Vierailija
119/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissäni on useitakin, jotka ovat tälläisiä "tuoksuttomia" ihmisiä. Jostain helvetin syystä nämä ihmiset kuvittelevat, että esim. juuri heidän hiuksensa, ihonsa ja vaatteensa ovat sellaisia, että ne eivät haise pahalle, vaan voi ihan hyvin olla vaikka viikonkin pesemättä hiuksiaan "koska ne eivät rasvoitu". Voin kertoa, että nämä henkilöt todellakin haisevat. Pahalle. En silti mene sanomaan heille sitä päin näköä. Ehkä pitäisi.

[/quote]

Ööö, eihän tuoksuttomuuden tarvitse olla sitä, ettei pestä ollenkaan? Meillä ainakin pestään pyykkiä ja hiuksia ihan normaalisti, mutta hajusteettomilla tai miedon tuoksuisilla aineilla. Ei se puhdas pyykki miltään pahalta haise.

Vierailija
120/133 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa yksi herkistynyt.  Aiemmin ei mitään ongelmaa, mutta sitten pahat reaktiot. Meinasi loppua työkyky ja terveys, mutta sitten vain saneerasin kodin tuotteista kaikki hajustetut pois, niin olo normalisoitui. Onneksi kaikkea tarvittavaa saa nykyisin ilman lisättyjä hajusteaineita. Nyt pärjään hyvin, kunhan vältän vain noita "hajustehirviöitä". Onneksi kukaan tuttu ei harrasta noita. Säästäkää oikeasti edes lapsianne. Käsittämätöntä, että juuri lasten ulkoiluvaatteita hajusta päätellen pestään noilla aineilla. Koskaan ei ole käytetty niin paljon ja niin erilaisia hajusteaineita kuin nyt ja tämä nähdään pian sairastavuudessa. Ei itselläkään olisi mitään sitä vastaan, että olisi saanut olla terveenä.