Miksi käytät hajustettua pyykinpesuainetta?
Ollaan kaveriporukassa monta kertaa ihmetelty näitä hajustettuja perheitä. Oikeasti se haju tuntuu viiden metrin päähän. Lapseni kavereistakin osa haisee tosi voimakkaasti pesu- ja huuhteluaineille. Heistä yhdellä on kaiken lisäksi astma ja atooppinen iho. Tekisi mieli kysyä vanhemmilta asiasta suoraan, mutta olen lusmu ja huutelen vain täällä. Kai siihen hajuun sitten tottuu, jos sitä käyttää, mutta voin kertoa että muiden nenään se tuntuu tosi epämiellyttävältä. Olisiko iso vaiva siirtyä hajusteettomiin pesuaineisiin?
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:11"]
Käytän just siksi että pesupähkinämammat sekoaa!
[/quote]
Onhan se niin siistiä laittaa herkimmäkin lapset haistelemaan kemikaalikäryjä päivästä toiseen vain, jotta saa ärsyttää toisia aikuisia.
[/quote]
Voi vtun herkkä lapsi :D jaxuhali
Mun sisko ei siedä tuota tuoksua ollenkaan, kun tulee kuulemma hengitysvaikeuksia siitä. Heille kylään mennessä, olen tahallaan lorauttanut pyykin sekaan extra annoksen pesuainetta >:D Ei tarvii toisten puuttua siihen, millä meidän perheessä pestään pyykkiä.
Kaipa ne turtuu niihin käryihin. Hajusteettomia käytetään itse. Eihän edes hajuvesi tuoksu semmoisen lemun läpi.
Koska se on halvinta ja joudumme säästämään kaikessa missä voimme.
Mä en ole ikinä ymmärtänyt, miten jollain voi olla näin vahvoja mielipiteitä PESUAINEISTA?
Meillä käytettiin ennen. Lapsella oli ihottumaa ja vaihdettiin sitten sensitive-tuotteisiin. Pakko myöntää, että nyt ihmettelen itsekin sen tuoksun voimakkuutta ja sitä, miten se ei silloin häirinnyt.
Pesen navetan hajuisia vaatteita. Jos pesen neutraalilla pesuaineella, koko talo löyhkää lehmänpaskalta. Kun käytän hajusteellista pesuainetta tai huuhteluainetta, haisee se pesuaine, eikä paska. Muuten käytän normaalissa pyykissä hajusteettomia pesuaineita, enkä huuhteluainetta lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:18"]
Mä en ole ikinä ymmärtänyt, miten jollain voi olla näin vahvoja mielipiteitä PESUAINEISTA?
[/quote]
Ei mulla ainakaan ollut, ennen kuin sairastuin vaikeaan astmaan. Ei ole kiva valittaa "pikkuasioista", mutta eipä myöskään ole kiva kiskoa lisälääkkeitä jonkin niinkin tärkeän jutun kuin toisen ihmisen pyykkiaineen takia.
Jotkut huuhteluaineet tuoksuvat ihan hyviltä, siksi niitä käytän. Laitan niitä kuitenkin maltillisesti. Pitkään käytimme hajusteetonta kun lapsi oli pieni.
Tykkään pesu- ja huuhteluaineitten tuoksuista ja siksi käytän hajustettuja. Ei mua haittaa, jos tuoksu on muitten neniin kammottava.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:18"]Mä en ole ikinä ymmärtänyt, miten jollain voi olla näin vahvoja mielipiteitä PESUAINEISTA?
[/quote]
En mäkään. Itse käytän hajustamatonta mutta ei vois kyllä vähempää kiinnostaa mitä muut käyttää. Tulee sitä pahempiakin käryjä vastaan kun kotoa poistuu, kykenen elämään asian kanssa.
Meillä on siirrytty nyt vähitellen hajusteettomasta miedosti hajustettuun (serto ja lumme) koska vieno tuoksu on ihan mukava välillä :) En siltikään voi sietää näitä omolla lutraavia ihmisiä, ei ole ollenkaan harvinaista että omakotitalojen ohi kuljettaessa ulos asti haistaa että on vähän pyykätty! Itselläni ei ole astmaa tai hajusteyliherkkyyttä, mutta silti tujusti hajustetut vaatteet saa olon huonoksi. Olen joskus myös ostanut kirppareilta lapselle vaatteita, jotka ovat lemunneet vielä viikkojen kaapissa seisomisen ja usean hajusteettomalla aineella pesun jälkeenkin.
Ootteko ajatellu että mitä jos itse aiheutatte lapsillenne noita yliherkkyyksiä alkamalla automaattisesti käyttää kaikenmaailman allergikkojen yms. hajusteettomia tuotteita heihin ja heidän vaatteisiinsa?
Meillä on vauvoista asti pesty Arielilla, eikä oo lapsilla mitää herkkyyksiä.
Niin ja 5-vuotias poikakin halusi kerran tuoksua isältään, suihkutti partavettä paidalleen!Eikä kuollut siihen!
KIVITTÄKÄÄ!
Teille, joiden mielestä kyseessä on pikkuasia ja siitä valittajat ovat vain luulosairaita hienohelmoja.
Isäni, joka muuten oli myös sotaveteraani (eikä muutenkaan ihan turhasta valittanut), sairastui vanhemmiten vaikeaan hengitystiesairauteen, johon liittyi myös tuoksuherkkyyttä. Hänen kasvonsa turposivat muodottomiksi erilaisista hajusteista. Naapurit eivät meinanneet millään uskoa tätä, vaan tuppautuivat usein kylään tuon "puhtaan" pyykin tuoksun kera. Samoin terveyskeskuksessa sattui useamman kerran näitä tilanteita, että henkilökuntakaan ei tajunnut, mitä "hajusteettomuus" tarkoittaa. Siinä sai olla aina selittämässä asiaa ja usein minua syyteltiin herkkänahkaisuudesta. Ihme asenne, että kun ei itse koe jotain tuoksua ongelmana, niin sen ei pitäisi olla ongelma muillekaan.
Minusta on mukavaa, että lapset tuoksuvat raikkaalle.
Jos joku asia on päivänpolttava av-palstalla vuodesta toiseen, on se joko hajusteet, amk vs. yliopisto tai roikkuvat häppärit.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:22"]
Pesen navetan hajuisia vaatteita. Jos pesen neutraalilla pesuaineella, koko talo löyhkää lehmänpaskalta. Kun käytän hajusteellista pesuainetta tai huuhteluainetta, haisee se pesuaine, eikä paska. Muuten käytän normaalissa pyykissä hajusteettomia pesuaineita, enkä huuhteluainetta lainkaan.
[/quote]
Jos haju ei lähde vaan pitää naamioida, ei navettapyykkisi ilmeisesti ole tullut puhtaaksi. Käytätkö tarpeeksi pesuainetta ja sopivaa pesuohjelmaa ja lämpötilaa? Pesuaineen määrässä ei kannata tinkiä, se paitsi nostaa lian kuidusta, myös pitää sen kiinni pesuvedessä niin ettei se pääse takaisin vaatteen pintaan vaan huuhtoutuu pois.
Itse muuten käytän tuoksullisia pesuaineita ja huuhteluainetta koska tykkään tuoksuista. :D
(Käytän myös hajuvettä ja tuoksuvia shampoita ja vartalorasvoja jne... suihkin jopa ilmanraikastinta jos olen paistanut kalaa tai pekonia. )
Mä rakastan sitä pesuaineen tuoksua. Varsinkin lakanoissa. Siksi käytän. Ei sen kummempaa syytä. Toki hajuvedetkin tuoksuu minusta hyvältä mutta erityisesti rakastan sitä perinteisen Arielin tuoksua.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:28"]
Ootteko ajatellu että mitä jos itse aiheutatte lapsillenne noita yliherkkyyksiä alkamalla automaattisesti käyttää kaikenmaailman allergikkojen yms. hajusteettomia tuotteita heihin ja heidän vaatteisiinsa? Meillä on vauvoista asti pesty Arielilla, eikä oo lapsilla mitää herkkyyksiä. Niin ja 5-vuotias poikakin halusi kerran tuoksua isältään, suihkutti partavettä paidalleen!Eikä kuollut siihen! KIVITTÄKÄÄ!
[/quote]
No ei se vastustuskyky kyllä millään Arielilla parane. Ylihygieenisyyttä en sen sijaan kannata, lapsen täytyy saada liata kätensä ja ryömiä metsässä, eikä koti ole meillä mitenkään viimeisen päälle desinfioitu. :) Miksi ajattelet, että hajusteeton tuote on jotenkin automaattisesti "allergikkojen" tuote ja hajustettu on se "normaali"?
Joo naapurit haisee sille! Se tuoksuu ulko-ovelta asti ja joskus uloskin. Joku halpa pesuaine.
Itse en käytä pesupähkinöitä vaan ihan tavallisia kotimaisia, hajustamattomia tuotteita.