Mitä sanoa yksinäiselle miehelle, joka on syrjäytynyt
Ei käytä paljon alkoholia, korkeakoulutus, pitkäaikaistyötön. Aina on ystävällinen ja auttavainen, hiljainen ja syrjäänvetäytyvä. Tekisi mieli sanoa jotain myönteistä, mutta mitä tuolle nyt sanoa? Kaiketi mielenterveysongelmainen, ei näkyvästi, mutta jotenkin säikky.
Opiskeli samaan aikaan kanssani yliopistossa. Sen jälkeen on elämä vienyt, vaikuttaa alistuneelta.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:01"]Ei ole sinun asiasi määritellä ketään syrjäytyneeksi, mikä oikein luulet olevasi?[/quote]
Luulen olevani huomioiva lähimmäinen, joka yrittää ilahduttaa yksinäistä ihmistä.
[/quote]
Ehkä hän ei kaipaa mitään ylimääräistä huomiota. Teet sen väärällä tavalla. Pystyt auttamaan ihmisiä muillakin tavoin, sellaisia ketkä pyytävät apua.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:01"]Ei ole sinun asiasi määritellä ketään syrjäytyneeksi, mikä oikein luulet olevasi? Jos haluat olla tuon miehen kanssa tekemisissä, niin ole toki ihan normaalisti vaan. Jos kaveri haluaa avautua jostain, niin sitten voit kuunnella ja osoittaa empatiaa.
[/quote] Toki voit olla hänelle ystävällinen ja pyytää joskus vaikka kahville jotta voit tutustua.
En ole ap, mutta tarvitseeko ihmisen aina erikseen pyytää apua, jotta häntä voi auttaa? Tiedän pari tapausta, että ihminen on tehnyt itsemurhan eikä sitä ennen ole pyytänyt apua tai tukea keneltäkään. Mun mielestä ap on hyvällä asialla. Meidän pitäisi ylipäätään huomioida enemmän lähimmäisiämme ja lukea signaaleja, joita heistä välittyy.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:05"]Ehkä hän ei kaipaa mitään ylimääräistä huomiota. Teet sen väärällä tavalla. Pystyt auttamaan ihmisiä muillakin tavoin, sellaisia ketkä pyytävät apua.[/quote]
Sairaanhoitaja opetti ensiapukurssilla, että ihmiset, jotka huutavat kovimmin tai pyytävät apua, ovat harvoin nopean avun tarpeessa. Hän sanoi, että elämänkokemuksensa perusteella sitä voi soveltaa myös henkisiin kuormiin.
Eivät eniten apua tarvitsevat usein apua pyydä.
Ja mikä tässä tapauksessa on sitä väärin auttamista? Eihän aloittaja ole edes kertonut mitään auttamisen tapaa. Siihenhän hän kysyy neuvoa.
Mikään ei ole niin ällöttävää kuin joku parempiosainen joka osoittaa empatiaa ymmärtämällä ja säälimällä. Taputa nyt häntä päälaelle ja vakuuta että hän on ihan yhtä arvokas kuin veronmaksajatkin.
Olen yksinäinen yh. Toivoisin todella, että joku naapuri vaikkapa pyytäisi minua johonkin joskus, vaikka kahville. Tai kysyisi, miten menee. Olen mukana työelämässä, mutta lopun ajan vietän vain pienten lapsieni kanssa. Olen omalla tavallani syrjäytynyt, koska minulla ei ole ystäviä. Tunnen itseni huonoksi ja arvottomaksi.
Harrastan kuitenkin paljon yksin kun lapset ovat isällään, ja olen energinen, onneksi. Kuitenkin olen surullinen ja kaipaan sosiaalisia kontakteja:( Kellään ei vain kiinnosta tutustua nykypäivänä toisiin ihmisiin.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 19:35"]
Ei käytä paljon alkoholia, korkeakoulutus, pitkäaikaistyötön. Aina on ystävällinen ja auttavainen, hiljainen ja syrjäänvetäytyvä. Tekisi mieli sanoa jotain myönteistä, mutta mitä tuolle nyt sanoa? Kaiketi mielenterveysongelmainen, ei näkyvästi, mutta jotenkin säikky.
Opiskeli samaan aikaan kanssani yliopistossa. Sen jälkeen on elämä vienyt, vaikuttaa alistuneelta.
[/quote]
Mitä sille nyt pitäisi sun mielestä sanoa? Itse olen melko samanlainen tyyppi, erosin avovaimosta, työ vielä on onneksi jäljellä.
Jos et halua miestä vaivoiksesi, niin jätä se rauhaan. Tai heitä sille "ylimääräinen" viinapullo ohimennen, siitä ilahtuu takuuvarmasti.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:01"]Ei ole sinun asiasi määritellä ketään syrjäytyneeksi, mikä oikein luulet olevasi?[/quote]
Luulen olevani huomioiva lähimmäinen, joka yrittää ilahduttaa yksinäistä ihmistä.
[/quote] Just. Mitäpä jos hän itse ei koe olevansa syrjäytynyt. Hän ei varmaankaan kaipaa alentavaa sääliäsi.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:23"]
Just. Mitäpä jos hän itse ei koe olevansa syrjäytynyt. Hän ei varmaankaan kaipaa alentavaa sääliäsi.
[/quote]
Mun mielestä tämä on sinun tulkintaasi, että kyse olisi jostain alentavasta säälistä. Jos tällä perusteella jätetään kaikki mahdolliset hyvät teot tekemättä, niin aika kurjaksi on maailma mennyt.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:01"]Ei ole sinun asiasi määritellä ketään syrjäytyneeksi, mikä oikein luulet olevasi?[/quote]
[/quote]
Ehkä hän ei kaipaa mitään ylimääräistä huomiota. Teet sen väärällä tavalla. Pystyt auttamaan ihmisiä muillakin tavoin, sellaisia ketkä pyytävät apua.
[/quote]
Ahaa, apua pitää antaa vain niille, jotka ovat kyllin rohkeita pyytämään sitä? Väärin meni.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:05"]
[/quote]
[/quote]
Ahaa, apua pitää antaa vain niille, jotka ovat kyllin rohkeita pyytämään sitä? Väärin meni.
[/quote]
Luuletko, että niillä säälikommenteilla teet jonkun iloiseksi? Se iloinen asia on siellä haarojesi välissä.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:36"]Luuletko, että niillä säälikommenteilla teet jonkun iloiseksi? [/quote]
Kyllä. Jos on saanut elää niin hyvä elämän, ettei tiedä, kuinka arvokas on täysin tuntemattomankin ihmisen hyvä sana, kannattaa olla onnellinen. Ne, joilla menee huonosti, osaavat arvostaa sitä, että joku yrittää huomioida tai auttaa, vaikka auttaminen olisikin kömpelöä.
Tuli mieleen ap, että ehkä ei tarvitse sanoa mitään erityistä. Kun hän kerran suhtautuu sinuun ystävällisesti ja auttavaisesti, niin voihan sitä koettaa toimia häntä kohtaan samoin.
Jos sinulla ei ole mitään odotuksia häntä kohtaan (et toivo hänestä ystävää tai et kaipaa hänen huomiotaan) niin voithan tehdä hänelle jonkin hyvän teon salassa päin. Seuraat, muuttuuko hänen olemuksessaan mikään. Keksit varmasti jonkin hyvän tavan!
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:22"]
Olen yksinäinen yh. Toivoisin todella, että joku naapuri vaikkapa pyytäisi minua johonkin joskus, vaikka kahville. Tai kysyisi, miten menee. Olen mukana työelämässä, mutta lopun ajan vietän vain pienten lapsieni kanssa. Olen omalla tavallani syrjäytynyt, koska minulla ei ole ystäviä. Tunnen itseni huonoksi ja arvottomaksi.
Harrastan kuitenkin paljon yksin kun lapset ovat isällään, ja olen energinen, onneksi. Kuitenkin olen surullinen ja kaipaan sosiaalisia kontakteja:( Kellään ei vain kiinnosta tutustua nykypäivänä toisiin ihmisiin.
[/quote]
Mikä estää sinua pyytämästä naapuria kahville?
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:41"]Mikä estää sinua pyytämästä naapuria kahville?[/quote]
Minä olen mielenterveysongelmainen paska ja omassa tapauksessani se on erittäin huono itsetunto ja häpeä. Eikä tämän vauvan juttujen lukeminen kyllä auta, koska täällä tulee tunne, että ihmiset vain odottavat päästä lyömään heikkompaansa.
mitäs jos vaikka leipoisit hänelle korvapuusteja tms, ja veisit kiitokseksi kassien kantelusta kahvipaketin kera? :) sillai puolilrikillään danoisit, että taikina paisui liikaa etkä ite jaksa syödä tms, jottet vaikuta liian tyrkyltä. varmasti ialhtuisi moisesta kuka tahansa :)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:41"]Mikä estää sinua pyytämästä naapuria kahville?[/quote]
Minä olen mielenterveysongelmainen paska ja omassa tapauksessani se on erittäin huono itsetunto ja häpeä. Eikä tämän vauvan juttujen lukeminen kyllä auta, koska täällä tulee tunne, että ihmiset vain odottavat päästä lyömään heikkompaansa.
[/quote]
Harmittava kuulla että ajattelet noin :( Et sinä ole paska, olet arvokas ihminen. Tällä palstalla ei kyllä useinkaan empatiaa saa, päinvastoin, mutta muistathan että tekstit kertovat lähinnä kirjoittajistaan, eivät muuta. Mä toivon sulle kaikkea hyvää <3
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:48"]
mitäs jos vaikka leipoisit hänelle korvapuusteja tms, ja veisit kiitokseksi kassien kantelusta kahvipaketin kera? :) sillai puolilrikillään danoisit, että taikina paisui liikaa etkä ite jaksa syödä tms, jottet vaikuta liian tyrkyltä. varmasti ialhtuisi moisesta kuka tahansa :)
[/quote]
Komppaan tätä :)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:48"]
[/quote]
Luulee vielä reppana saavansa naista tuon jälkeen. Syanidikapseli tai ladattu pistooli olisi parempi tuliainen.