Järkytys! Kävin katsomassa äitiäni palvelutalossa
Äitini tila on heikentynyt viime viikkoina paljon. Eilen järkytyin kun kävin häntä katsomassa ja nuori harjoittelija oli syöttämässä häntä. Ruokaa valui hänen suupielistään ja harjoittelija syötti hänelle lihapullia, vaikkei äitini niistä pidä :( Huoneessa haisi eritteille, hajua ei kuulemma saa pois... Outoa. Henkilökuntaa en meinannut käsiini saada, vaikka heitä näkyi olevan koko ajan lasikopissa, joten luulisi jollain olevan aikaa irrottautua ja keskustella aiheesta...
Kommentit (417)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:59"]Aina tämä sama kaava: omainen valittaa laiskahkoista hoitajista, johon hoitajat vastaavat aggressiivisesti koitasaatanaitetätäduunia-tyylillä tai sitten aletaan marttyyreiksi.
Minä olen opiskelujen ohessa ollut useita kesiä kotihoidossa töissä, enkä vielä kertaakaan ole nähnyt sitä älytöntä kiirettä ja resurssipulaa, joista koko ajan kohdataan. Valehtelematta tukikohdassa kerettiin istua useampi tunti työpäivän aikana... isovanhempani ovat tämän saman kotihoidon piirin asiakkaita ja hoitajat (siis entiset työkaverini) voivottelevat aina äidilleni ja sisaruksilleen, kuinka kiire on, ei kerkeä tehdä sitä tai tätä jne. Tätä tapahtui siis myös niinä aikoina, kun itse olin töissä tuossa kyseisessä kotihoidossa. Jotenkin ihan absurdia.... noiden kesien jälkeen en ole enää uskonut mihinkään hoitoalan kiirevalituksiin ja vetoamisiin, kun ei keretä hoitaa kunnolla. Surullista touhua.
Voiko olla, että näen ja koen asian jotenkin tosi erillään tavalla kuin vakkarit, kun tuntuu uskomattomalta, että kwhdattaisiin jatkuvasti liioitella työtaakkaa. Vakituinen, kokopäiväduuni on toki eri asia, mutta kyllä kai neljänä eri kesänä, yli 3kk täysaikaisena kesälomittajana jonkinlaisen kuvan saa.. Minä en tosin ole hoitoalan opiskelija, mutta ei kai siihen lähihoitajan koulutusta tarvitsekaan, että osaa arvioida, onko tekemänsä työ rankkaa vai ei.
[/quote
kysehän on johtamisen ongelmista ja sen puutteesta. Resursseja hukataan turhaan kalkkintuneilla tavoilla ja jäyhällä byrokratiakoneistolla!!
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:57"] Semmosta se palvelutaloissa on;( Henkilökuntaa liian vähän suhteessa hoidettaviin. [/quote] Kyllä siellä henkilökuntaa oli, mutta he olivat lasikopissa juoruilemassa ja syömässä kakkuja :( [/quote]itse olin vanhainkodissa töissä niin hoitajat teki yhteensä alle puolitoista tuntia päivässä töitä, muuten kahvilla koko päovän koko porukka. Edes hälytyskellon soitto ei saanut nousemaan penkiltä. Aivan järkyttävää. Hirveä määrä hoitajia mut kukaan ei tehnyt elettäkään päivän aikana.
[/quote] nyt laskettelet luikuria
[/quote] eihän se mitenkään oo mahdollista kun pitää syöttää, juottaa, pestä, vaihtaa vuodevaatteita, käyttää vessassa, vaihtaa vaippoja jne
Vai johtuuko resurssipula organisoinnin puutteesta? Jokaisella kotihoidon alueella tietty määrä vakansseja, jotka käytetään täysimääräisesti päivän työtehtävien tekemiseen vaikka toisella alueella henkilöstövajausta. On päällikköä ja päällikön päällikköä,mutta silta joka aamu työntekijät pohtivat puoli tuntia mihin käynnille kukin menee. Olis kyllä kirveellä töitä.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:38"]
Lähihoitajat ovat usein niitä miten sen nyt sanois "ei ihan penaalin terävimpiä kyniä". Ovat useimmiten vähän hitaita tai muuten todella rasittavia tyyppejä. Jokainen vetää viinaa ja norttia ja muustapa ei paljon puhuta. Käykää joskus katsomassa miten valtava määrä terkkalaisista polttaa.. Ei kuule autopuolen amiksetkaan pärjää heille.
[/quote]
Pohjakoulutukseltani olen lähihoitaja. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Harrastan liikuntaa. Opiskelin sittemmin tekniikanalalta insinööriksi, pidän itseäni ihan kohtuu terävänä kynänä siellä penaalissa. Tosin inssifysiikka oli minulle aika haastavaa, sinulle se tietysti on lasten leikkiä.
[/quote]
Joo niin on.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 12:27"]Toivottavasti häntä kohdellaan samalla tavalla sitten joskus
[/quote]
Veikkaan että robotti-hoitajien tavat on vielä kaavamaisempia. Riippuu tietenkin siitäkin miten ja kuka ne ohjelmoi.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:19"]Vanhukset pitäisi hoitaa kotona omaisten toimesta eikä sulkea laitoksiin säästöjen armoille. [/quote] Haluaako 30-40 vuotias työpäivän päätteeksi aloittaa uuden työpäivän vanhuksen kanssa ? Kuka sitä vanhusta hoitaa päivän kun aikuiset ovat töissä ? Vähänkö olet vajakki.
[/quote]
Useimmat dementikot ja/tai muuten huonokuntoiset vanhukset ovat huomattavasti vanhempia, 80-90 vuotiaita. Heidän lapsensa ovat siis 50-60 vuotiaita, eikä tuonikäisillä ole yleensä pieniä lapsia kotona. Päinvastoin, jos lastenlapset vielä asuvat kotona, heistäkin on apua mummon/papan hoidossa, ainakin pitävät seuraa.
Jaa kuka sitä vanhusta hoitaa päivällä, kun muut ovat töissä? No, nykyisin nämä vanhukset ovat yksin kotonaan, ei heitä kukaan hoida, paitsi kotihoito pyörähtää tuomassa lääkkeet ja ruoat muutaman keran päivässä. Kyllä he voivat käväistä sinunkin vanhempasi luona, yhtä hyvin vaikka mummeli asuisi kotonanne. Eipä tarvitsis vanhuksen olla yksin joka ilta.
Kyllä oman vanhempansa hoito tai hoitamattomuus on täysin valinta- ja asennekysymys, tunnustakaa faktat!
Mitä enemmän henkilökuntaa sen enempi hässäkkää ja kiirettä. Hyvä hoito ei ole verrannollinen henkilöstön määrään.
Noh, sinne kin paaset itse joskus makoilemaan, parin viikon jalkeen et paase enaa ylos eivatka hoitsut paljoa piittaa.
Kaikki tarinat yritetaan sielta avuksi kun asiat viedaan vaikkapa hallinto- oikeuteen. Sama on rikosasioissa.
Itse en pitanyt 18vee - ikaisena vanhempia ihmisia mitenkaan erikoisina, kuten nyt tuntuu olevan jo 30 veet, johtuneeko kasvatuksesta
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:02"]
Meinaatko oikeasti, että siellä voidaan jokaiselle asukille tarjota sellaista ruokaa mistä he tykkäävät?
[/quote]
Kyllä. Jokaiselle tulisi tarjota sellaista ruokaa mistä he tykkäävät. Haluatko itse syödä sellaista ruokaa mistä et tykkää?
Semmosta se palvelutaloissa on;( Henkilökuntaa liian vähän suhteessa hoidettaviin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:57"]
Semmosta se palvelutaloissa on;( Henkilökuntaa liian vähän suhteessa hoidettaviin.
[/quote]
Kyllä siellä henkilökuntaa oli, mutta he olivat lasikopissa juoruilemassa ja syömässä kakkuja :(
Minusta pitäisi olla joltain luotettavalta taholta (kuten MLL:ltä saa lapsenvahteja) mahdollisuus palkata henkilöitä hoitokoteihin vaikka pariksi tunniksi päivässä syöttämään, ulkoiluttamaan ja pitämään seuraa.
Ihminen kun heikkenee, niin se näyttää pahalta. Tuo ruoan ja juoman valuminen suusta on ihan normaalia siinä tilanteessa, samoin kuin eritteiden haju.. Palvelutaloissa ja vanhainkodeissa on myös yleensä tarjolla vain yhtä sorttia ruokaa, joten valinnan varaa ei ole. Ainoastaan allergia on syynä saada toisenmoista ruokaa. Mieltymyksiä ei voida ottaa huomioon. Ole sinä läsnä omaisellesi elämän viimeisinä hetkinä. Pidä kädestä ja juttele. Voit myös syöttää ja juottaa häntä itse jos pystyt. Sitä omaisesi varmaan toivoisi.
Ja lapsia pitää tehdä koska ne sitten pitää huolta vanhana eikä joudu tuollaiseen palvelutaloon, niinkö?
T.vapaaehtoislapseton
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"]
Minusta pitäisi olla joltain luotettavalta taholta (kuten MLL:ltä saa lapsenvahteja) mahdollisuus palkata henkilöitä hoitokoteihin vaikka pariksi tunniksi päivässä syöttämään, ulkoiluttamaan ja pitämään seuraa.
[/quote]
Kyllähän sinä voit palkata vanhemmillesi henkilökohtaisen avustajan jos haluat.
Syömässä kakkuja? Kai tajuat, että siellä oli varmaan jonkun läksiäiset tai synttärit, ei niitä kakkuja päivittäin syödä.
Meinaatko oikeasti, että siellä voidaan jokaiselle asukille tarjota sellaista ruokaa mistä he tykkäävät? Kyllä siellä kiertää ihan samallalailla ruokalista kuin koulussakin ja sitä ruokaa syödään mitä on tarjolla.
Mä olen sitä mieltä, että vanhustenhoito on ihan retuperällä, mutta suurin osa hoitajista osaa asiansa ja tekee sen mitä pystyvät. Kaikki ongelmat johtuvat siitä, että ylemmät ihmiset ovat vähentäneet työntekijöitä eikä nykyiset kerkiä tekemään hommia niin kuin haluaisivat.
Suosittelen käymään useammin äitiä katsomassa. Syötät ja juttelet.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:57"]
[/quote]
Kyllä siellä henkilökuntaa oli, mutta he olivat lasikopissa juoruilemassa ja syömässä kakkuja :(
[/quote]
Tiesitkö, että henkilökunnalla on joskus kokouksia? Itseasiassa jopa kaksi kertaa päivässä.
Ei laitosruuissa voida ottaa huomioon, että mä en nyt vaan tykkää lihapullista :D Sama tilanne on päiväkodeissa, kouluissa, lastenkodeissa, sairaaloissa, vankiloissa... Eipä tuossa nyt ollut kyllä mitään järkyttymistä koko jutussa. Kyllä syötettävillä iästä riippumatta valuu eväät pitkin naamaa ja vaipat kärtsää kun niitä on tuollaisessakin paikassa rakennus täynnä.
Tuttua touhua. Läheiseni yritettiin lääkitä hiljaiseksi ja passiiviseksi yksityisessä palvelukodissa kun häiritsi kyselyillään liikaa hoitajia. 1-2 hoitajaa vuorossaan ja toistakymmentä hoidettavaa osastolla joten rauhoittavat kehiin että asukkaat pysyvät hiljaa ja paikallaan. Säälitti eräskin mummeli joka nuokkui pöydän päässä joka kerta kun kävin omaistani tapaamassa. Hoitajat vaihtuivat jatkuvasti, kukaan ei tuntunut viihtyvän talossa muutamaa viikkoa tai kuukautta pitempään. Vanhusten hoito sekä kunnioitus on todella huonossa jamassa maassamme. Raha ratkaisee kaikessa, hoidettavat ovat sivuseikka kun pitää tuottaa yksiköiden voittoa omistajilleen. Totisesti toivon etten itse ikinä joudu kenenkään hoidettavaksi vaan lähden ns. saappaat jalassa tästä yhä kurjemmaksi muuttuvasta maailmasta.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:57"] Semmosta se palvelutaloissa on;( Henkilökuntaa liian vähän suhteessa hoidettaviin. [/quote] Kyllä siellä henkilökuntaa oli, mutta he olivat lasikopissa juoruilemassa ja syömässä kakkuja :( [/quote]itse olin vanhainkodissa töissä niin hoitajat teki yhteensä alle puolitoista tuntia päivässä töitä, muuten kahvilla koko päovän koko porukka. Edes hälytyskellon soitto ei saanut nousemaan penkiltä. Aivan järkyttävää. Hirveä määrä hoitajia mut kukaan ei tehnyt elettäkään päivän aikana.
[/quote] nyt laskettelet luikuria