Järkytys! Kävin katsomassa äitiäni palvelutalossa
Äitini tila on heikentynyt viime viikkoina paljon. Eilen järkytyin kun kävin häntä katsomassa ja nuori harjoittelija oli syöttämässä häntä. Ruokaa valui hänen suupielistään ja harjoittelija syötti hänelle lihapullia, vaikkei äitini niistä pidä :( Huoneessa haisi eritteille, hajua ei kuulemma saa pois... Outoa. Henkilökuntaa en meinannut käsiini saada, vaikka heitä näkyi olevan koko ajan lasikopissa, joten luulisi jollain olevan aikaa irrottautua ja keskustella aiheesta...
Kommentit (417)
Kai sä tajuat, että se sun äiti makaa siinä sängyssä todennäköisesti vaipat housuissa? Kaikilla huonokuntoisilla vanhuksilla on vaipat, joten voit kuvitella, että jos hoitajat heidät veisivät joka pissan jälkeen vessaan pesulle tai suihkuun, niin heillä ei olisi aikaa tehdä muuta. Ei tosin sitäkään kunnolla.
Itse käyn todella usein huono kuntoista isääni katsomassa. Voin rehellisesti sanoa, että isä olisi erittäin nälissään ja jatkuvasti rauhoittavien vaikutuksen alaisena, ellei me läheiset käytäisi niin usein. Syötämme kaikessa rauhassa, juttelemme ja vaan olemme. Suosittelen, jos vähääkään on saumaa.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"]
Minusta pitäisi olla joltain luotettavalta taholta (kuten MLL:ltä saa lapsenvahteja) mahdollisuus palkata henkilöitä hoitokoteihin vaikka pariksi tunniksi päivässä syöttämään, ulkoiluttamaan ja pitämään seuraa.
[/quote]
Se olisi kätevää! 2tuntia, ensin auttaisi vaikka suihkuun, sitten vaihtaisi lakant, pistäisi peskoneen päälle. Pesukoneen pyöriessä voisi pitää seuraa, syöttää, siivoilla jne. Sitten ripustaisi pyykit kuivumaan. Seuraavana päivänä laittaisi puhtaat pyykit kaappiin, kävisi ulkoilemassa ja auttaisi taas ruokailussa jne.
[/quote]
Nämäkin ovat lähihoitajan tehtäviä. Kysymys on siitä, ettei heitä palkata tarpeeksi.
Jos tosiaan läheisestään välittää, niin käy noissa vanhainkodeissa katsomassa säännöllisesti heitä. Syöttää, juttelee, ulkoiluttaa, jos mahdollista. Ja jos asuu kaukana, niin aina voi palkata jonkun. Työntekijöitä on ihan liian vähän hoidettaviin verrattuna, joten kannattaa oikeasti miettiä mikä on itselle tärkeää.
Yksityisiä avustaja-palveluita on saatavalla vaikka kuinka paljon. Ihan vapaasti voi jokainen kenen rahapussi kestää, niin tilata omaiselleen avustajan. Itse olen töissä laitoksessa ja meidän asukkaista osalla käy yksityinen avustaja kerran pari viikkoon ja aika monella käy yksityinen fysioterapeutti tai hieroja. Kiitokset vain näiden ihmisten omaisille jotka ovat järjestäneen vähän extraa vanhuksilleen. Nämä avustajat mm. vievät vanhusta ulos, tuovat ja syöttävät vähän herkkuja, lukevat lehtiä/kirjoja, keskustelevat ym. Kaikkea sallaista mihin hoitajien aika ei yleensä riitä. Hierojan ja fysioterapeutin käynnit ovat myös monille vanhuksille tosi mieluisia ja myös tarpeellisia.
Ikävä kuulla äidistäsi, ymmärrän hyvin hätääntymisesi ja järkytyksesi.
Voiko tosiaan olla niin että vaikka elämänsä kasvisyöjänä ollut joutuu syömään yhtäkkiä lihaa?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:57"]
Semmosta se palvelutaloissa on;( Henkilökuntaa liian vähän suhteessa hoidettaviin.
[/quote]
Kyllä siellä henkilökuntaa oli, mutta he olivat lasikopissa juoruilemassa ja syömässä kakkuja :(
[/quote]
"lasikopissa juoruilua" kutsutaan raportiksi, joka pidetään aina seuraavalle vuoroontulijalle, jotta tämä tietää missä mennään, mikä on kunkin asukkaan vointi, lääkemuutokset, jne.
Juu, ei siellä vuodeosastolla kyllä mitään kakkuja ehdi itse syömään, kun vuorossa sinulla on hoidettavana 10 vanhusta. Osa hoidetaan sänkyyn, kun eivät itse liiku ja niitä muutamaa kävelevää yritetään tietenkin kävelyttää mahdollisimman paljon.
Alzheimeria ja muita rapauttavia sairauksia sairastavia vanhuksia ei ole mitenkään nopea ja helppo syöttää. Nieleminen ei toimi, suu ei avaudu :/ Jotain ruokaa heille on vaan elimistöön saatava.
Rollan kanssa köpöttelevällä papalla menee yli 15 minuuttia kävellä käytävän päästä päähän ja vieressä on oltava koko ajan. Käytävän päässä olevassa oleskelutilassa syödään ja sitten kävellään takaisin. Samaan aikaan muut vanhukset odottavat joko ruokaa tai vaipanvaihtoa. Papan täytyy kävellä itse, muuten hänkin laitostuu ja hänestä tulee sänkyyn hoidettava.
Vanhuksen suihkuun vieminen kestää myös. Joko kävellään tuettuna kylpyhuoneeseen tai viedään sängyllä. Riisutaan (annetaan vanhuksen riisua mahdollisimman paljon itse), kokeillaan vettä, saippuoidaan, peseydytään, pestään sienellä tarkasti, huuhdellaan, kuivataan pyyhkeellä, leikataan kynnet, rasvataan, valitaan vaatteet, puetaan, laitetaan papiljotit rouville. Föönataan tarvittaessa.
Kiire on valtava, mutta silti suurin osa (ainakin minun tuntemistani hoitajista) tahtoo keskittyä yhteen vanhukseen kerralla, antaa heidän tehdä mahdollisimman itse aktiivisuuden ja toiminkyvyn säilyttämiseksi, ja antaa heidän tuntea olevansa vielä elossa. Minusta on aivan ihanaa vanhojen rouvien kanssa föönata tukkaa ja valita kaapista heille mieleiset vaatteet päälle ja huivi pistettäväksi kaulaan.
Olen usein surullinen.
Vanhukset pitäisi hoitaa kotona omaisten toimesta eikä sulkea laitoksiin säästöjen armoille.
Minusta pitäisi olla joltain luotettavalta taholta (kuten MLL:ltä saa lapsenvahteja) mahdollisuus palkata henkilöitä hoitokoteihin vaikka pariksi tunniksi päivässä syöttämään, ulkoiluttamaan ja pitämään seuraa.
[/quote]
Minusta ihan tyttäret ja pojat voisivat käydä niitä vanhempiaan siellä joskus katsomassa ettei ventovieraita palkattaisi sitä velvollisuutta hoitamaan.
Hoitajillakin on oikeus ruokataukoon ja kahvitaukoihin, ja kokemuksesta voin sanoa että sitä työtä ei jaksa tehdä jos niitä taukoja ei pidä.
Ei kannata vetää kovin äkkinäisiä päätöksiä sen perusteella miltä tilanne näyttää kun tulet kerran viikossa piipahtamaan.
Nämä lärpättäjät kun tekisivät yhdenkin työvuoron vanhusten hoivakodissa, niin johan menisi suut suppuun. Raskasta työtä, fyysisesti ja ennen kaikkea henkisesti, kun vain minimi ehditään tehdä, eikä vanhusten kanssa juuri kerkeä seurustella.
Terv. Sh-opiskelija
Kurjaa ja surullista... mutta täytyy nostaa täältä toinenkin puoli asiasta esiin. En ole itse hoitaja enkä käynyt palvelutaloissa, mutta tyttäreni opiskelee sh:ksi ja teki työharjoittelua/sijaisuutta vanhusten palvelutalossa (tosin yksityinen ja kallis - itse maksaville). Hän kertoi yllättyneensä iloisesti, kun siellä henkilökunta oli tosi ystävällistä, mutta topakkaa tarvittaessa. Vanhuksia hoidettiin nätisti ja syötettiin, lääkittiin, pestiin, ulkoilutettiin... Se oli vanhuksille oma koti ja jokusia oli saattohoidossa. Yksi kuolemakin ehti tulla harjoittelujakson aikana ja henkilökunta tosi kauniisti kynttilöin kunnioitti tämän vainajan pois menoa. Tuli itsellekin hyvä mieli kuulla välillä positiivisia kokemuksia ja tytär iloitsi siitä, ettei ne lehtien ja youtubejen kauhuvideot aina ole totta. Aamupalalla vanhuksilta kysyttiin ottaako teetä tai kahvia, joskus tuli hupaisia purskahduksia, kun työharjoittelija antoikin väärää juomaa, mutta onneksi lääkeet tuli jaettua oikein =). Joka aamu puettiin omat vaatteet ja vanhukset saivat (jos pystyivät) itse päättää, mitä vaatetta laitetaan. Ei ollut pelkkää vaipoissa tuntitolkulla makuuttamista. Päiväruokaa ei kyllä voinut valita itse, sitä tehtiin vain yksi. Ehkä suurin osa on kuitenkin tätä hyvää hoitoa, mutta sitä vaan ei näy lehdissä ja mediassa? Hoitajille täysi kymppi, he ovat aarteita.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:06"]
[/quote]
Se olisi kätevää! 2tuntia, ensin auttaisi vaikka suihkuun, sitten vaihtaisi lakant, pistäisi peskoneen päälle. Pesukoneen pyöriessä voisi pitää seuraa, syöttää, siivoilla jne. Sitten ripustaisi pyykit kuivumaan. Seuraavana päivänä laittaisi puhtaat pyykit kaappiin, kävisi ulkoilemassa ja auttaisi taas ruokailussa jne.
[/quote]
Nämäkin ovat lähihoitajan tehtäviä. Kysymys on siitä, ettei heitä palkata tarpeeksi.
[/quote]
siivoilu ei kyllä ole lähihoitajan duunia. Siivospalvelu on siivousta varten!
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:18"]
"lasikopissa juoruilua" kutsutaan raportiksi, joka pidetään aina seuraavalle vuoroontulijalle, jotta tämä tietää missä mennään, mikä on kunkin asukkaan vointi, lääkemuutokset, jne.
[/quote]
Eikö sitä ehdi tekemään muulla ajalla?
Yleensä ne, jotka käyvät omaisten luona harvoin, nostavat kovimmat metelit huonosta kohtelusta. He myös tappelevat perinnöstä ja vaativat tietysti isoa osaa, koska kävivät peräti kaksi kertaa vuodessa vaatimassa vanhukselle parempaa kohtelua ja se omainen, joka kävi joka päivä tunnollisesti hoitamassa, saa vähiten perintöä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:17"]Ikävä kuulla äidistäsi, ymmärrän hyvin hätääntymisesi ja järkytyksesi.
Voiko tosiaan olla niin että vaikka elämänsä kasvisyöjänä ollut joutuu syömään yhtäkkiä lihaa?
[/quote] no mitäpä luulet?????? huoh, voiko olla näin tyhmiä ihmisiä? Jos joku on aina ollut kasvissyöjä niin miten helvetissä luulet että vatsa kestäisi lihaa 80vuoden jälkeen???? Ei sitä lihaa tuosta noin vaan aleta syömään jos on kasvissyöjiä
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:18"]
[/quote]
[/quote]
Teetkö itse työhommia vapaa-ajalla? Ilman korvauksia tietenkin?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:18"]
[/quote]
[/quote]
Millä muulla ajalla? Työt hoidetaan työajalla?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:18"]
[/quote]
[/quote]
Jaa meinaat että sitten kun työvuoro on aamulaiselta loppunut niin omalla ajallaan jää kertoilemaan mummusi ummetuksesta työkaverille?
[/quote]