Sivistyssanojen väärinkäyttö
Mitä sivistyssanoja olette huomanneet käytettävän huvittavan väärin?
Kommentit (34)
Kaikki ovat nykyisin narsisteja, lienee muotisana
Retron ja vintagen sekoittaminen keskenään
Kaikista ärsyttävintä on UFO-sanan väärinkäytto, mikä on tosi yleistä. Eli se kun ufoiksi kutsutaan niitä vieraita olentoja, vaikka ufo on vain se tunnistamaton lentävä objekti.
trans-sukupuolinen ja transvestiitti
Ei sivistyssana, mutta ärsyttää aina kun hämähäkkiä kutsutaan hyönteiseksi ja valasta kalaksi.
Tää on vähän ohi aiheen, mutta vihaan kun ihmise käyttävät sanaa kirjaimellisesti väärin. Esim "mä kirjaimellisesti kuolin nauruun" -sangen elävästi kuitenkin seisot siinä tuota juttua kertomassa ARGH!
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:29"]
Tää on vähän ohi aiheen, mutta vihaan kun ihmise käyttävät sanaa kirjaimellisesti väärin. Esim "mä kirjaimellisesti kuolin nauruun" -sangen elävästi kuitenkin seisot siinä tuota juttua kertomassa ARGH!
[/quote]
sä sekoitat nyt sanat "kirjaimellisesti" ja "kirjallisesti".
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 17:47"]
Pateettinen
[/quote]
Todellakin! Englannin pathetic tarkoittaa säälittävää, mutta suomen pateettinen ylitunteellista.
Inspiraation ja improvisaation sekoittaminen keskenään ärsytti kovasti aikoinaan, mutta viime aikoina en ole sitä kohdannut.
Suomen kielessä viime ja lähiaikojen sekoittaminen. Lähiaikoina viittaa lähitulevaisuuteen, viime aikoina lähimenneisyyteen.
Viriili. Vain mies voi olla, vaikka usein käytetään naisestakin puhuttaessa.
Megalomaaninen on suuruudenhullu, eikä valtavan kokoinen.
Kliininen ei tarkoita steriiliä tai puhdasta
Sanan eponyymi väärinkäyttöön olen törmännyt usein. Moni kuvittelee sen tarkoittavan mahtipontista ja eeppistä, vaikka oikeasti se tarkoittaa jonkin asian nimeämistä tietyn henkilön mukaan (esim. Halleyn komeetta).