Sivistyssanojen väärinkäyttö
Mitä sivistyssanoja olette huomanneet käytettävän huvittavan väärin?
Kommentit (34)
Nihilisti-sanan käyttö puhuttaessa saidasta henkilöstä, sitähän nihilismi ei ole.
Akateemikko on parhautta:D Eihyvääpäivää, että joku voi oikeasti luulla akateemikon tarkoittavan akateemisen tutkinnon omaavaa.
Utopiaa oon kuullu käytettävän, kun puhutaan jostain mistä itsellä ei ole mitään käsitystä (vrt. Hepreaa). "se oli mulle ihan utopiaa", tätä kuulee vähän väliä, oon välillä hymähtänyt että vai ihan utopiaa/utopistista oli... :D
Logiikka ja logistiikka menevät joillakin iloisesti sekaisin, vrt. esim looginen ratkaisu ja logistinen ratkaisu. Strategia ja tragedia, kumpaakaan ei osata ääntää eikä kirjoittaa ja sitten käytetään jotain niiden sekamuotoa ristiin rastiin. Narsisti silloin kun puhutaan kusipäästä yleensä. Influenssa kun tarkoitetaan tavallista nuhaa.
Kommunistit yms. puhuvat "demokratiasta", kun tarkoittavat omaa, yhden puolueen tai henkilön diktatuuriaan. Jos esim. jonkun valtion virallisessa nimessä on demokratia-sana, se tarkoittaa että demokratiaa ei kyseisessä onnelassa ole milligrammaakaan.
Tämä on hifistelyä, myönnän, mutta esimerkiksi Sibeliuksen ja Bachin musiikki ei ole "klassista" musiikkia. Sibeliuksen tyylisuunta oli kansallisromantiikka, Bachin barokki. Klassista musiikkia sävellettiin 1700-luvun loppuvuosina.
Feminismi = palstalla käytetään nimityksenä miesvihanlietsonnasta.
Narsisti = jokainen palstamamman miehistä.
Sananvapaus ei ole nyt itsessään ole sivistyssana, mutta sen merkitys on todellakin aivan hukassa ja sitä viljellään mitä ihmeellisimmissä yhteyksissä.
Facebookissa haukutaan jotain julkkista mitä ilkeimmin sanankääntein, huoritellaan ja suunnilleen uhkaillaan, ja kaikki kuitataan "koska on sananvapaus".
Äityleistä verkkokalvoilleni on piirtynyt kommentti, joka meni aika tasan näin:
"Ai siis mitä aloittajalle on tapahtunut? Ymmärrän jos et halua kertoa, koska sananvapaus, mutta olen utelias"
V****.
Sekoitettu keskenään manööveri ja maneeri
Lentokapteeni. Vähän sama asia kuin tuo akateemikko, kyseessä on arvonimi.
lienee, enään, vaikkeivat sivistyssanoja olekaan
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 17:37"]Tämä on hifistelyä, myönnän, mutta esimerkiksi Sibeliuksen ja Bachin musiikki ei ole "klassista" musiikkia. Sibeliuksen tyylisuunta oli kansallisromantiikka, Bachin barokki. Klassista musiikkia sävellettiin 1700-luvun loppuvuosina.
[/quote]
Sekoitat nyt klassisen ja klassisistisen musiikin.
Tämä ei ole sivistyssana, mutta erittäin huonoa suomea on käyttää epäsanaa omata.
Joku mietti onko mahdollisesti raskaana, kun just oli evoluutio ja olivat miehen kanssa pupuilleet.