Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaarallinen ilmiö - liian pienet vauvamasut

Vierailija
12.03.2015 |

Nyt kilpaillaan siitä kellä on pienin vauvamasu. Ei hyvää päivää.

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kuin päätä puistella. Mikä teidän kasvatuksessanne on mennyt pieleen? Onneksi ei ole tyttölapsia.

Äiti 44v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Painoa ei tullut kuin neljä kiloa lisää ja mahduin heti synnärillä tiukkoihin farkkuihin." Just.

Vierailija
4/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:41"]"Painoa ei tullut kuin neljä kiloa lisää ja mahduin heti synnärillä tiukkoihin farkkuihin." Just.
[/quote]

Tämä! Tuota tuulettavat ekana ja sitten hämmästytään kun kysytään, että niin mitenkäs se vauva, kaikki kunnossa ja näin?
"Miten teitä voi kiinnostaa se vauva ku mä mahun entisiin farkkuihin?! Ootte vaan kateellisia, yhyy!!"

Vierailija
5/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateelliset taas ruikuttaa. Ei se, että on raskaana, tarkoita että saisi mättää suuhunsa kaiken mitä mieli tekee, lopettaa liikkumista ja itkeä vielä 10 vuoden päästäkin että raskauskilot (20-30 ylimääräistä) mulla vielä...!

Vierailija
6/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuuko tuo kaikki valistuksen puutteesta? Neuvolakäyntien vähentämisestä? Nuoret hankkivat "tietonsa" netistä ihailemalla kaiken maailman Kardashianeja.

Muistan ainakin 90-luvulta nuorena odottajana sen, että neuvolassa puhuttiin ja autettiin sopeutumaan ajatukseen, että raskaus muuttaa vartaloa. Painoa kuuluu tulla, jotta vauva voi hyvin. Selitettiin mikä on istukan osuus, mikä lapsiveden määrä, mikä lisääntyvän verivolyymin osuus ja niin edelleen ja kuinka raskauden jälkeen nämä kilot vähitellen lähtevät luonnostaan. Ja kuinka tavallista on, että lantio leviää pysyvästi tai että ihoon jää raskausarpia. Samoja oppeja tuli myös omalta äidiltä.

En minäkään pitänyt valtaisiaa vauvamahaa nolona, olin siitä päinvastoin hyvin ylpeä ja tuntemattomien ihmisten hymyt tuntuivat ihanilta! Raskausarvet olivat hirveän näköisiä violetteina viiruina, mutta kyllähän ne siitä vaalenivat. Tiikeriraitoja jäi, mutta sehän kertoo vain siitä, että tällä keholla on kannettu vauvoja. MIten silloin ei oma ulkonäkö ollut niin tärkeä kuin tytöillä nykyään?? Vauva oli tärkeämpi. :O

Vierailija
7/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta kyllä terveeltä.

Mikähän on vauvojen paino ja kunto syntyessä? Ovatko normaalisti kehittyneitä eli saaneet kasvuun ja kehittymiseen kaiken tarpeellisen?

Järkikinhän kyllä sanoo, että odottajan on saatava tarpeeksi monipuolista ja laadukasta ravintoa, että sikiö kehittyy parhaalla mahdollisella tavalla (luusto, sisäelimet, aivot). Tarpeeksi = sopivasti, ei liikaa muttei missään nimessä liian vähänkään. Mistähän noiden pienimahaisten ruokavalio koostuu?

Vierailija
8/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:47"]

Kateelliset taas ruikuttaa. Ei se, että on raskaana, tarkoita että saisi mättää suuhunsa kaiken mitä mieli tekee, lopettaa liikkumista ja itkeä vielä 10 vuoden päästäkin että raskauskilot (20-30 ylimääräistä) mulla vielä...!

[/quote]

Miksi menet toiseen ääripäähän? Missään ei neuvota mättämään ruokaa kaksin käsin ja lihomaan 30 kiloa. Koita ajatella ihan normaalia raskautta ja normaalia syömistä, normaalia painonnousua.

Vierailija
9/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain esikoista odottaessa niitä kuuluisia kiloja noin kymmenen, mistä iso osa oli turvotusta joka luonnollisesti jäi synnärille. Palasin omiin mittoihin nopeasti. Mutta mieleen on jäänyt silloin syksyltä 2008 terveydenhoitajan sanat: "ei me olla täällä mitään painopoliiseja, mutta..." 

Nyt jälkeenpäin ajateltuna kaikki oli minulla todella mallikaasti: veriarvot kunnossa, pissa puhdas, lapsi kasvoi kohdussa käyrän mukaan, liikuin ja voin hyvin eikä paino noussut radikaalisti missään vaiheessa. Vauvan, lapsiveden ja istukan painoa tuossa kymmenessä kilossa oli noin 4.5kg. Mutta nuo sanat jäi kummittelemaan mieleen ja nyt mietin, että kuinka monelle esikoisen odottajalle tuo terkka on saanut pienen paniikin aikaiseksi ja vielä ihan suotta? 

Vierailija
10/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:47"]

[/quote]

Se, että on raskaana tarkoittaa, että sikiön terveys on etusijalla. Jos raskaana oleva äiti ei syö tarpeeksi, sikiö laihtuu. Tämä taas aiheuttaa lapselle aineenvaihduntahäiriön, joka hyvin todennäköisesti johtaa ylipainoon (poikkeava rasvakudoksen määrä) ja 2-tyypin diabetekseen.

Painonnousu on raskaudessa ihan asiaankuuluvaa, myös se, että rasvakudosta tulee raskauden aikana. 

Raskaudet ovat hyvin yksilöllisiä, moni joutuu lopettamaan sen liikkumisen ihan siksi, ettei pysty, koska väsyttää, sattuu, ei jaksa mitään.

Jos elämässä tärkeintä on mahtua farkkuihin, ei kannata hankkia lasta. Jos taas aikoo niitä lapsia hankkia, pitää hyävksyä myös se, että raskaus muuttaa kehoa, eikä se keho toimi raskauden aikana samalla tavalla kuin normaalitilassa.

Vierailija
11/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että ne jotka pystyvät timmeinä koko raskauden ajan syövät terveellistä ja monipuolista ruokaa jotta jaksaa kuntoilla.
Heillä varmasti on normiodottajaa parempi ruokavalio ja kunto.
Toipuvat synnytyksestä paremmin ja jaksaa arjessa paremmin unohtamatta helpompaa raskausaikaa!
Ja ei, itse en ole tuollainen ollut! Keräsin painoa yli 30 kiloa ja ruokavalio olo kaikkea muuta kuin terveellinen :/ Raskausajatkin olleet hirveitä kipuineen.
Että nostan hattua niille jotka ei lyö läskiksi kun kaksi viivaa tikkuun ilmestyy!

Vierailija
12/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin ton linkin videon, enkä nähnyt kyllä missään vaarallista kilpailua, vaan ihan normaalin naisen jolla normaali raskaus ja painonnousu, mutta joka huolehtii kunnostaan myös raskauden aikana.

Neuvolassa on mullekin kerrottu, mikä on normaali painonnousu ja kyllä tuo 9 kiloa, kuten videon naisella, on ihan normaali. Lisäksi on joka kerta muistutettu mikä on hyvä ruokavalio ja että liikuntaa pitäisi harrastaa joka päivä, ei saisi istua 20 minuuttia kauempaa. Olen raskaana rv 20 eikä painoa ole vielä tullut. Joillain on pienempi maha kuin toisilla, mutta kyllä sitä painonnousua pitää seurata ja miettiä mitä syö. Pula-ajoilta on peräisin se juttu, että pitäisi syödä kahden edestä.

Vierailija
13/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tää trendi on jotain niin järkyttävää, leikitään vauvan terveydellä, koska hei, paino ei noussu yli 5kg ja mahduin heti synnärillä vanhoihin vaatteisiin! Voisin olettaa vain teiniäitien harrastavan tätä, mutta ei... Ihan aikuiset ihmisetkin.

Jos minä tulisin nyt raskaaksi, niin en kyllä alkaisi leikkimään mun vauvan terveydellä. Syön just mitä haluan - ja tarvitsen - raskauden ajan, liikun omien voimien mukaan ja jos raskaus toisi sen 15-20kg painoa lisää, niin sitten toisi. Kunhan vauva saisi kaikki tarvitsemansa ravinteet yms. Ne raskauskilot kerkeää pudottaa vauvan synnyttyäkin.

N16

Vierailija
14/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vahva tunne siitä, että kehittyvä ihmistaimi ei saa kaikkia tarvitsemiansa ravinteita, jos äidin tärkein tehtävä on raskausaikana pysyä laihana. Keho valmistautuu raskauden aikana myös vauvan ruokintaan ja siksi rasvakerrosta tarvitaan.

Vierailija
15/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:03"]Mun mielestä tää trendi on jotain niin järkyttävää, leikitään vauvan terveydellä, koska hei, paino ei noussu yli 5kg ja mahduin heti synnärillä vanhoihin vaatteisiin! Voisin olettaa vain teiniäitien harrastavan tätä, mutta ei... Ihan aikuiset ihmisetkin.

Jos minä tulisin nyt raskaaksi, niin en kyllä alkaisi leikkimään mun vauvan terveydellä. Syön just mitä haluan - ja tarvitsen - raskauden ajan, liikun omien voimien mukaan ja jos raskaus toisi sen 15-20kg painoa lisää, niin sitten toisi. Kunhan vauva saisi kaikki tarvitsemansa ravinteet yms. Ne raskauskilot kerkeää pudottaa vauvan synnyttyäkin.

N16
[/quote]

Mun mielestä sellaiset isot raskausmahat muutenkin ovat söpöjä! :)

Vierailija
16/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pidä nälkiinnyttää itseään tai laihduttaa. Neuvolan ruokavalio raskausdiabeetikoille, jota suositellaan lämpimästi varsinkin jo valmiiksi ylipainoisille, on kuitenkin vain 1800 kcal päivässä. Miksi sellainen suositus olisi virallinen, jos terveellinen ja suht. vähäkalorinen ruokavalio olisi raskauden aikana vaarallinen? Monet pitää raskautta tekosyynä mässätä mitä huvittaa, mutta ei se sitä oikeuta. Päinvastoin pitäisi miettiä sitä vauvaa, ettei paisuta sitä liian isoksi hirveällä herkkumäärällä. Vauvojen keskimääräinen syntymäpaino on aika reilusti isompi nykyään mitä vielä 30 vuotta sitten.

Vierailija
17/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni vaimo on näitä oikeasti sairaalloisia painontarkkailijoita raskausaikana. Ei syönyt edes kanasalaattia vaan pelkkää salaattia. Muuten pelkäsi lihovansa. Sairastui siis syömishäiriöön raskausaikana. Todella pienikokoiselle himourheilijalle oli kova paikka, että vatsa kasvoi vaikka mitä teki. Vauva syntyi lasketun ajan jälkeen, olisiko ollut 41+ päivä tai pari. Ja oli keskosen mitoissa, 48cm ja 2300g. TTämä ei valitettavasti ole ainoa tuntemani tapaus. Mutta tuo jutun esimerkki kuulosti ihan terveeltä...

Vierailija
18/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:00"]

Veikkaan että ne jotka pystyvät timmeinä koko raskauden ajan syövät terveellistä ja monipuolista ruokaa jotta jaksaa kuntoilla. Heillä varmasti on normiodottajaa parempi ruokavalio ja kunto. Toipuvat synnytyksestä paremmin ja jaksaa arjessa paremmin unohtamatta helpompaa raskausaikaa! Ja ei, itse en ole tuollainen ollut! Keräsin painoa yli 30 kiloa ja ruokavalio olo kaikkea muuta kuin terveellinen :/ Raskausajatkin olleet hirveitä kipuineen. Että nostan hattua niille jotka ei lyö läskiksi kun kaksi viivaa tikkuun ilmestyy!

[/quote]

Elämää on niin monenlaista. Mulla oli ihan hirveä toinen raskaus. Söin kyllä terveellisesti, mutta en pystynyt liikkumaan, koska olin niin kipeä ja huonossa hapessa. Kiloja jäi, olisko niitä ollut 8 synnytyksen jälkeen. Mutta siitä huolimatta, että en pystynyt liikkua ja lähinnä vain makasin, synnytys meni hyvin, toivuin siitä nopeasti ja olin tosi pirteä. Esikoisen synnytyksen jälkeen (raskausaika meni tosi hyvin, mutta synnytys oli kauhea) en edes jaksanut puhua ihmisten kanssa puhelimessa. Kuopuksen kohdalla meille tuli jo yövieraita muutaman päivän päästä kotiutumisesta.

Olin saanut raskausaikana niin paljon maata, että mieli veti toimimaan. Oli mulla esim. lonkat ja selkä huonossa kunnossa, mutta ei kauheasti tahtia haitannut :)

Ei äidin  ykköstavoite ole pysytellä raskausaikana timminä, vaan pitää huolta sikiön terveydestä.

Vierailija
19/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleenpä haittaa tekevät. Elimistö nimittäin kyllä priorisoi sen vauvan tarpeet ja ottaa tarvitsemansa äidin elimistöstä jos ei ravinnosta tule tarpeeksi kaikkea. Jotkut muutokset voi olla jopa aika pysyviä ja hyvinkin haitallisia, kuten jos tarvittavaa kalkkia joudutaan ottamaan luuustosta.

Vierailija
20/86 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:03"]

Mulla on vahva tunne siitä, että kehittyvä ihmistaimi ei saa kaikkia tarvitsemiansa ravinteita, jos äidin tärkein tehtävä on raskausaikana pysyä laihana. Keho valmistautuu raskauden aikana myös vauvan ruokintaan ja siksi rasvakerrosta tarvitaan.

[/quote] Eipä nämä laihuutta ihannoivat mammat lastaan luomuna ruoki vaan keinotekoisilla korvikkeilla.